Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen problemer med alkohol, men jeg har problemer med hvor viktig alkohol har blitt i alle sammenhenger.

For ikke så lenge siden hørte jeg om noen som reiste hjem midt under en bryllupsmiddag da det gikk opp for dem at bryllupet var alkoholfritt.
Det var etter deres mening noe av det frekkeste de hadde vært utsatt for, og derfor reiste de i protest!

Og jeg har opplevd flere tilsvarende hendelser i barnedåp, konfirmasjoner, bursdager osv, der alkohol (eller rettere sagt mangel på alkohol) har skapt konflikter.

Personlig synes jeg ikke det er så merkelig å takke ja til en øl når man får det tilbudt, men jeg synes det er merkelig å tilby alkohol i en slik setting.  For meg er det et signal om at grensene for når det er naturlig å servere alkohol begynner å bli temmelig utvisket.

Anonymkode: 4a362...3da

Da har du nok heller en litt spesiell type omgangskrets. 

Anonymkode: 1f35d...ba6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg vokste opp, og jeg er "bare" 27, så kunne de voksne fint ta seg et glass vin eller litt øl når vi hadde familiebursdag for en av oss barna. Så lenge det ikke er fyll, så går det greit. Jeg så aldri foreldrene mine fulle så vi tenkte jo ikke på at det var mulig å bli påvirket av det. Det var bare voksendrikk. Samme som kaffe.

Anonymkode: ecac6...199

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du har en litt spesiell måte å diskutere på. Feige sleivspark, anonym i tillegg, istedenfor å ha en saklig argumentasjon du kan stå inne for.

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, hva med 17 mai, julaften eller nyttårsaften da?

Anonymkode: 3e635...a72

Er det barneselskap er svaret det samme. En øl til sekkeløpet på skolen 17.mai eller en øl til gaveåpningen til barna julaften? 

Det er ikke dermed sagt at man ikke kan ta et glass øl eller vin til julematen eller rømmegrøtmiddagen 17.mai. Forskjellen er at en barnebursdag må kunne gå an å ha alkoholfri i likhet med andre settinger der barnet er i fokus.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, FayFerner skrev:

Og du har en litt spesiell måte å diskutere på. Feige sleivspark, anonym i tillegg, istedenfor å ha en saklig argumentasjon du kan stå inne for.

På hvilken måte mener du at ditt nick gjør deg mindre anonym? Da må du nesten diskutere under fullt navn. Jo, jeg vil si det er spesielle folk det dreier seg om dersom det blir konflikter over manglende alkoholservering i en barnedåp eller en konfirmasjon. Der blir litt på siden å trekke frem dette som eksempler på at alkohol har blitt naturlig i "alle" sammenhenger. 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har sagt at disse tilhører min omgangskrets?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Blondie65 skrev:

Er det barneselskap er svaret det samme. En øl til sekkeløpet på skolen 17.mai eller en øl til gaveåpningen til barna julaften? 

Det er ikke dermed sagt at man ikke kan ta et glass øl eller vin til julematen eller rømmegrøtmiddagen 17.mai. Forskjellen er at en barnebursdag må kunne gå an å ha alkoholfri i likhet med andre settinger der barnet er i fokus.

For meg er det stor forskjell på øl til sekkeløpet og til gaveåpning. Til sekkeløp på barneskolen hører det ikke hjemme, men på julaften hører muligheten for alkohol til

Anonymkode: 259cc...bde

Skrevet
5 minutter siden, Blondie65 skrev:

Hva er galt med en øl til gaveåpningen? For meg er det natulig at gaveåpningen er sammen kaffe og kaker og da drikkes det også. Enten Kaffe avec eller rester fra middagen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, VinterSnø skrev:

Hva er galt med en øl til gaveåpningen? For meg er det natulig at gaveåpningen er sammen kaffe og kaker og da drikkes det også. Enten Kaffe avec eller rester fra middagen.

Enig, jeg drikker ikke alkohol til mat jeg liker det ikke, jeg blir så full i magen så venter alltid til etter middag, da synes jeg det er ok og koslig å ta ett par glass vin :)

Gjest Blondie65
Skrevet

For meg er det unaturlig å drikke til gaveåpningen med mindreårige barn. Et glass til julemiddagen ja - for meg er likevel juleclausthaler eller alkoholfri erdinger bedre alternativ med mindreårige barn tilstede - men utover det får man begrense seg til mindreårige barn er i seng. Min holdning og mening.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har sagt at disse tilhører min omgangskrets?

Du snakker om dine opplevelser som eksempler på at alkohol har blitt naturlig i alle sammenhenger. Jeg synes eksemplene dine heller vitner om litt spesielle typer mennesker, da folk flest ikke ville lager noen konflikt ut av manglende alkoholservering i den type settinger. 

Har du vært gjest i disse dåpene, konfirmasjoner og bursdagene gikk jeg litt ut i fra at det var mennesker du omgås, men det er uansett lite relevant for poenget.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Blondie65 skrev:

For meg er det unaturlig å drikke til gaveåpningen med mindreårige barn. Et glass til julemiddagen ja - for meg er likevel juleclausthaler eller alkoholfri erdinger bedre alternativ med mindreårige barn tilstede - men utover det får man begrense seg til mindreårige barn er i seng. Min holdning og mening.

Det respekterer jeg, men syntes det var å dra det litt langt og sette det i samme bås som 17. mai sekkeløp på skolen. Det er for meg helt forskjellige ting. Å drikke på skolen er ikke lov uansett hva man mener så sliter virkelig med å se den koblingen.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du snakker om dine opplevelser som eksempler på at alkohol har blitt naturlig i alle sammenhenger. Jeg synes eksemplene dine heller vitner om litt spesielle typer mennesker, da folk flest ikke ville lager noen konflikt ut av manglende alkoholservering i den type settinger. 

Har du vært gjest i disse dåpene, konfirmasjoner og bursdagene gikk jeg litt ut i fra at det var mennesker du omgås, men det er uansett lite relevant for poenget.

Jeg har servert i disse dåpene, konfirmasjonene og bursdagene, og det har vært mange som har følt seg direkte snytt over å ikke få servert alkohol. 
Å skåle for det nye tilskuddet til familien, å skåle for konfirmanten, å skåle for jubilanten - med alkohol - er veldig viktig for disse!

Og det er relevant for mitt poeng, som var at i hvilke settinger hvor det er naturlig å servere alkohol, og ikke minst hvor det er naturlig å forvente å bli servert alkohol, har blitt utvisket for mange.
Det å servere alkohol i en 4-årings bursdagsselskap i mine øyne bekrefter nettopp dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, VinterSnø skrev:

Det respekterer jeg, men syntes det var å dra det litt langt og sette det i samme bås som 17. mai sekkeløp på skolen. Det er for meg helt forskjellige ting. Å drikke på skolen er ikke lov uansett hva man mener så sliter virkelig med å se den koblingen.

enig.

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har servert i disse dåpene, konfirmasjonene og bursdagene, og det har vært mange som har følt seg direkte snytt over å ikke få servert alkohol. 
Å skåle for det nye tilskuddet til familien, å skåle for konfirmanten, å skåle for jubilanten - med alkohol - er veldig viktig for disse!

Og det er relevant for mitt poeng, som var at i hvilke settinger hvor det er naturlig å servere alkohol, og ikke minst hvor det er naturlig å forvente å bli servert alkohol, har blitt utvisket for mange.
Det å servere alkohol i en 4-årings bursdagsselskap i mine øyne bekrefter nettopp dette.

Det som er mitt poeng også, vi visker stadig ut grensene. Se bare på økningen av vindrikking, spesielt blandt kvinner, etter at pappvinen kom. Alkoholforbruket har skutt i været de siste årene, all forskning og statistikk er entydig her. Før var det ikke så vanlig å ta seg et glass vin en tirsdag eller onsdag, nå er det helt innafor. Jeg synes ikke det er irrelevant å nevne sekkeløp på skolen 17.mai, fordi hvis vi ikke er bevisste på det, så kan det om 10 år også være helt innafor. Jeg har ikke lyst til at mine barn skal vokse opp i den tro at voksne må ha alkohol i alle mulige slags sammenhenger. Alkohol er et rusmiddel. Barn senser veldig raskt endringer i foreldrenes atferd. Jeg tar i ikke den sjansen. Et glass, ok, men der går i alle fall i min grense.

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, FayFerner skrev:

Det som er mitt poeng også, vi visker stadig ut grensene. Se bare på økningen av vindrikking, spesielt blandt kvinner, etter at pappvinen kom. Alkoholforbruket har skutt i været de siste årene, all forskning og statistikk er entydig her. Før var det ikke så vanlig å ta seg et glass vin en tirsdag eller onsdag, nå er det helt innafor. Jeg synes ikke det er irrelevant å nevne sekkeløp på skolen 17.mai, fordi hvis vi ikke er bevisste på det, så kan det om 10 år også være helt innafor. Jeg har ikke lyst til at mine barn skal vokse opp i den tro at voksne må ha alkohol i alle mulige slags sammenhenger. Alkohol er et rusmiddel. Barn senser veldig raskt endringer i foreldrenes atferd. Jeg tar i ikke den sjansen. Et glass, ok, men der går i alle fall i min grense.

Ingen som har sagt at det er irrelevant. Det som ble sag var at det var en helt annen kategori enn alkohol på julaften.

Skrevet

Må innrømme at jeg syns det høres litt rart ut og ikke noe som hadde føltes naturlig å gjøre om vi arrangerte et selskap, men hadde ikke hatt noe problem med det hos andre. Hvorfor skulle det egentlig være noe anneledes om man servert et glass eller to til hvilken som helst annen middag med barn til stede. Blir jo som alkohol til maten i dåpen tråden, nei det hadde ikke blitt servert i mine barns dåper, men ser heller ikke noe problem med det om andre vil. Så lenge det er snakk om Max 1-2 enheter per person. 

Så litt enig med manne din.

Skrevet

Ingen som har sagt at det er irrelevant. Det som ble sag var at det var en helt annen kategori enn alkohol på julaften.

Ok ;)

Men går litt på det samme da. Alkohol under et skolearrangement er en annen kategori enn julaften , men hvis vi begynner å tenke at det er normalt med alkoholservering i en 4-års bursdag, hva da om noen år? Vi mennesker har jo en iboende trang til stadig å tøye grensene. Vi har allerede gjort det de siste 15 årene hva gjelder alkoholforbruk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, FayFerner skrev:

Ok ;)

Men går litt på det samme da. Alkohol under et skolearrangement er en annen kategori enn julaften , men hvis vi begynner å tenke at det er normalt med alkoholservering i en 4-års bursdag, hva da om noen år? Vi mennesker har jo en iboende trang til stadig å tøye grensene. Vi har allerede gjort det de siste 15 årene hva gjelder alkoholforbruk.

Seriøst, Kjerp deg. Og ja jeg skriver det like anonymt som deg.

Skrevet
1 minutt siden, FayFerner skrev:

Ok ;)

Det vil alltid være en annen kategori enn julaften. Da julaften for de fleste av oss er en privat greie med nær familie, mens et skole arrangement er noe helt annet. Da kan man heller sammenligne det med grillfester/sommersamlinger i f.eks et borettslag eller andre familiearrangementer hvor det drikkes alkohol i dag. 

Personlig syntes jeg det er på vei til å bli for strengt, for min erfaring er at det drikkes færre steder nå enn det som ble gjort da jeg var barn. Så tror det er mye uliker erfaringer ute å går.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...