Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst, Kjerp deg. Og ja jeg skriver det like anonymt som deg.

Anonymkode: 3e635...a72

jeg skrev dette,

jeg klarer ikke ta denne diskusjonen seriøst, det blir dratt så langt, og tatt absurde sitausjoner, ja drikke vaner har forandret seg, men det er fortsatt ikke lov p drikke på offientlige steder, det har det aldri vært.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, VinterSnø skrev:

Det vil alltid være en annen kategori enn julaften. Da julaften for de fleste av oss er en privat greie med nær familie, mens et skole arrangement er noe helt annet. Da kan man heller sammenligne det med grillfester/sommersamlinger i f.eks et borettslag eller andre familiearrangementer hvor det drikkes alkohol i dag. 

Personlig syntes jeg det er på vei til å bli for strengt, for min erfaring er at det drikkes færre steder nå enn det som ble gjort da jeg var barn. Så tror det er mye uliker erfaringer ute å går.

Signere denne.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, FayFerner skrev:

Det som er mitt poeng også, vi visker stadig ut grensene. Se bare på økningen av vindrikking, spesielt blandt kvinner, etter at pappvinen kom. Alkoholforbruket har skutt i været de siste årene, all forskning og statistikk er entydig her. Før var det ikke så vanlig å ta seg et glass vin en tirsdag eller onsdag, nå er det helt innafor. Jeg synes ikke det er irrelevant å nevne sekkeløp på skolen 17.mai, fordi hvis vi ikke er bevisste på det, så kan det om 10 år også være helt innafor. Jeg har ikke lyst til at mine barn skal vokse opp i den tro at voksne må ha alkohol i alle mulige slags sammenhenger. Alkohol er et rusmiddel. Barn senser veldig raskt endringer i foreldrenes atferd. Jeg tar i ikke den sjansen. Et glass, ok, men der går i alle fall i min grense.

Hvis man googler women alcohol school run / kids' activities så får du flere tusen treff. Mother wine o'clock enda flere. Dette er en utvikling i mange vestlige land som ikke bare bør børstes bort med "Usj, de fleste har kontroll, hvorfor er folk så hysteriske?". Som sagt, jeg har en venninne i England der foreldre serveres alkohol på skoleforestillinger. Uhørt for 10-15 år siden, helt selvsagt nå.

Jeg elsker vin, er fryktelig glad i øl, men jeg ser jo at det er en tid og et sted for alt. Og samme hvor god kontroll man mener at man har selv, så er det en gang slik at når konsumet, tilgjengeligheten og toleransen øker, så gjør grensetilfellene og problemtilfellene det også. Alkohol er et herlig nytelsesmiddel som jeg setter stor pris på selv, men det er da ingen som i ramme alvor kan hevde at det er uproblematisk. Det er bare å ta en kikk i byen natt til lørdag, eller i politiloggen natt til 1. mai, eller høre med de som snakker med fortvilte unger på hjelpetelefoner, så ser vi hvor "god kontroll" en god del har. De fleste av oss har vel også hatt en kollega/venn/bekjent som var vel glad i flaska, kommet for seint pga bakfylla osv.

La folk kose seg med alkohol, for all del, men jeg er enig med FayFerner i at ikke alkoholbruken trenger å være en selvsagt del av alle livsområder. For å sette det på spissen: jeg hadde tålt utmerket godt å ta to øl  mitt barns fireårsdag. Men sett at barnet mitt vokser opp og viser seg å ha et avhengighetsproblem. Vil jeg da være glad for at jeg har sørget for å drikke alkohol ved hver eneste festlige anledning vi har hatt sammen, barnebursdager inkludert? Jeg tror ikke det.

Anonymkode: 85ee1...e9e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg mener at man ikke sammenligne Norge med andre land,vi er veldig liberale på noen områder og noen områder er vi veldig konservative. Spesielt med alkohol, Og vi har mange strenge regler, ikke bare ang alkohol.

Så hva andre land gjør er helt uvesentlig i denne diskusjonen, og det er ingen som mener at man "må" alkohol i absoulutte alle sitausjoner. Og i stor mengder.

Endel av argumentene er så asburde, blir som å si at om noen år er det lov å sitte å drikke alkohol og røyke på vente værelset hos legen

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det var da voldsomt så viktig det var å kjempe for alkoholservering i barnebursdag! Hva er greia, liksom? Er det en ny hipstergreie eller noe? "Se hvor kule og avslappa vi er, se hvilke kontinentale vaner vi har, er vi ikke passe laid back, dere?? :jepp: " 

Jeg håper de aller, aller fleste synes at alkohol i et lite barn sin bursdag er skikkelig malplassert. Jeg er selv ingen fanatiker, selv om jeg ikke drikker selv. Jeg lever fint med at andre i familien tar seg et glass, bare de har kontroll på setting og inntak. Jeg kunne aldri i livet tenkt meg å servere alkohol i en barnebursdag selv, og hadde jeg kommet et sted hvor det skjedde, så hadde jeg nok blitt temmelig satt ut. Heldigvis har jeg hittil aldri opplevd det. Neida, jeg forventer ikke fyllefest så fort det kommer litt øl på bordet, men det er virkelig bare unødvendig. I en barnebursdag er det naturlig med cupckaes og solo med sugerør. Det er ungens bursdag, ikke mor og far eller noen av de voksne gjestene sin. Barn reagerer fortere enn man aner på ørsmå endringer hos de voksne når de drikker. Hvis man kan være med å hindre at ett eneste barn får en vond klump i magen når h*n ser ølflasker på bordet, eller kjenner det lukter alkohol av de voksne rundt seg, så synes jeg virkelig det er verdt å servere kun kaffe og brus for.

Gunnar Tjomlid har skrevet veldig fornuftig om temaet her: http://tjomlid.com/2014/12/19/fem-grunner-til-a-ikke-drikke-alkohol-foran-barna-dine/

Anonymkode: 10252...1b0

• Liker 7
Skrevet

Støtter @FayFerner her. Å servere/drikke alkohol i en barnebursdag blir som å drikke som ansvarlig leder på et idrettsarrangement/tur med barn. Noen hensyn til andre må man ta, og i en barnebursdag tar man hensyn til barna. Om man faktisk trenger alkohol i enhver sammenheng, bør man ta seg en god titt i speilet.

Jeg er absolutt ikke avhold, men det finnes en tid og sted og anledning for alt.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Petra75 skrev:

Barnebursdag eller barneselskap? Er det en barnebursdag - altså et barns bursdag med både voksne og barn til stede, ser jeg ikke noe problem med at de voksne får en øl.

Er det et barneselskap, altså et selskap for barn, med kun noen voksne barnevakter til stede hadde jeg syntes det var greit å bare servere brus.

Men jeg er av dem som syns dette alkoholhysteriet tar fullstendig overhånd, og det kommer til å føre til at barn får angst bare de ser en ølflaske, fordi de hele tiden, i alle kanaler, blir foret med at alkohol er fyfy uansett. Så generelt sett syns jeg godt man kan være mer avslappet.

Jeg tror det er mer vanlig her i Norge at barn får angst av å se en ølflaske fordi de har vært vitne til for mye fyll blant voksne. I Sør-Europa drikker de vin til maten,men når maten blir ryddet bort så rydder de også vinen bort.Her i Norge fortsetter drikkingen lenge etter at maten er fortært.

Anonymkode: a264d...bee

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er mer vanlig her i Norge at barn får angst av å se en ølflaske fordi de har vært vitne til for mye fyll blant voksne. I Sør-Europa drikker de vin til maten,men når maten blir ryddet bort så rydder de også vinen bort.Her i Norge fortsetter drikkingen lenge etter at maten er fortært.

Og jeg tror du tar feil. Jeg kjenner ingen som utagerer av alkohol med barn til stede. Selv om det finnes for mange tilfeller av voksne som drikker for mye, er det fortsatt mest vanlig å være måteholden. Derfor er det så synd at barn blir fortalt at de bør være bekymret, når det egentlig bør være helt greit. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Petra75 skrev:

Og jeg tror du tar feil. Jeg kjenner ingen som utagerer av alkohol med barn til stede. Selv om det finnes for mange tilfeller av voksne som drikker for mye, er det fortsatt mest vanlig å være måteholden. Derfor er det så synd at barn blir fortalt at de bør være bekymret, når det egentlig bør være helt greit. 

Men selv om du ikke kjenner noen så skal jeg love deg at det skjer langt oftere enn det du tror. Denne pappvin-drikkingen har utartet seg hos mange kvinner, gjerne bruker de unnskyldningen,"Dette er da helt vanlig sydover i Europa",forskjellen er jo bare at de super i seg det ene rødvinsglasset etter det andre,ikke bare fordi de synes det er godt, men selvsagt også fordi de liker rusen,men det benekter de gjerne. For noen år siden var det noen forskere som sa at rødvin i en viss mengde var sunt, dette bruker fremdeles disse damene som unnskyldning, "Men forskere har jo sagt at rødvin er sunt for hjertet!" Men den reelle sannheten er at 3 spiseskjeer med rødvin pr dag, er sunt for hjertet ;), IKKE to 3-liters dunker i uken.  

• Liker 3
Skrevet

Alkohol hører overhodet ikke hjemme i en barnebursdag. Her mener jeg at alkohol heller ikke hører hjemme i barnedåp eller konfirmasjon, rett og slett fordi alkohol og barn ikke hører sammen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det spiller vel ingen rolle hvem tilfeldige brukere på KG kjenner eller ikke kjenner, når Folkehelseinstituttet og Av-og-til opererer med tall mellom 90 og 200 000?! Det er altså antallet barn som på en eller annen måte lider under foreldrenes rusbruk.

• Liker 5
Skrevet

Dette syntes jeg ingenting om

• Liker 1
Skrevet

Går litt over styr her nå synes jeg. Men takk for at dere deler deres meninger! :)

Jeg må understreke at det ikke var mye alkohol som ble konsumert og at det var like mange voksne som barn i dette selskapet. Men det var pølsefest og cupcakes og brus med sugerør. Et barneselskap. 4 årslag. Og jeg står fortsatt på at man kan holde seg unna alkohol i sånne settinger. Hvorfor må man ha øl? Da kunne man som noen her nevner servert alkoholfritt i det minste.

Jeg sa ikke min mening på bursdagen og jeg takket bare pent nei. Det får være opp til hver enkelt familie å avgjøre hva de vil servere i barnebursdager. Jeg kommer ikke til å servere alkohol i mine barns feiringer hvertfall. 

• Liker 5
Skrevet

Kjenner jeg lever veldig godt med mitt "trangsyn" når det gjelder dette "behovet" for alkohol hos enkelte.. Barnedåp, barnebursdag - familie, ikke alt MÅ feires med alkohol, faktisk er alkohol helt unødvendig i alle sammenhenger. Ingen Må ha alkohol, og må de det har de et problem.

• Liker 6
Skrevet
Den 8.7.2016 at 9.35, ara skrev:

Jeg var i barnebursdag her en dag hos nabojenta som fylte 4 år. Hadde med mine egne barn på 4 og 2,5 og det var mange flere barn og foreldre der.

Da vi skulle spise ble det altså servert øl til de voksne. Jeg takket nei for jeg synes absolutt ikke alkohol hører hjemme i et sånt lag. Det var fedrene som drakk øl. De drakk et par halvlitere hver, noen bare èn.

Mannen var ikke med på bursdagen og da jeg kom hjem og fortalte om alkoholserveringen var det i følge han hysteri fra min side. Han mener at Norge er så forbanna trangsynt ang alkohol og at det absolutt ikke er noe problem å servere det i en barnebursdag.  

Jeg forstår at man har forskjellige syn på dette, og det respekterer jeg. Så lenge det ikke er fyll, så er det sikkert ikke så farlig..men for meg er det prinsipper. Og jeg har aldri vokst opp med mye alkohol i hjemmet så det har også sikkert litt å si for mitt syn på dette.

Men av ren nysgjerrighet lurer jeg på hva dere synes! :) 

Hei TS. og alle andre. Har det vært meg kan det tenkes jeg har tatt med egne barn og reist der I fra. 

Barna lærer og tar etter. Barna merker at voksne endrer sin oppførsel. Det eer nok av barn I alle land som lider av foreldrenes alkohol misbruk. 

Det jeg sier er at barn og alkohol hører ikke sammen. Når en inviterer til barneselskap er det like kult om de voksne drikker det samme som barna. Gjerne med ballonger og sugerør bordet. 

Det nytter ikke be egne ungdommer I fremtiden kan være drikke alkohol når en har lagt opp til det I barneselskap I tidlig alder. 

At voksne kan drikke alkohol I en middag der alle aldere er samlet ja - men helst ikke. Men IKKE i barneselskap. Der er det IKKE tema med alkohol. 

Hvis en vet hvor mange som får lever og nyreskader på grunn av alkohol så ville dere bli skremt. Dette er ikke noe en legger merke til utad. Land som Frankrike har skyhøye tall på dette. Et land med god drikke-kultur, og mange indremedisin pasienter med lever og nyre problemer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Den 8.7.2016 at 19.23, AnonymBruker skrev:

Det spiller vel ingen rolle hvem tilfeldige brukere på KG kjenner eller ikke kjenner, når Folkehelseinstituttet og Av-og-til opererer med tall mellom 90 og 200 000?! Det er altså antallet barn som på en eller annen måte lider under foreldrenes rusbruk.

Men hvorfor skal da de resterende leve som de er en del av Den statistikken? Det er selvsagt trist at noen barn lider pga ubrukelige foreldre, men det er ikke til å dytte under en stol at de aller fleste faktisk ikke har ett alkoholproblem. Å ta seg et glass vin eller en øl foran ett barn skader ingen. Det er faktisk Norge som er nazi på det her, resten av verden har ett mye mere naturlig forhold til det. Hvorfor er det sannsynlig at Norge sitter med malen?

Anonymkode: ea526...c32

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes også Norge er litt tilknappet på alkohol, selv om jeg selv ikke serverer øl i barnebursdag. Jeg gjorde det i dåpen til barna, og min mor syntes det var spesielt. Øl sto på bordet som alternativ ved siden av brus. Det var ikke ubegrensede mengder tilgjengelig. Noen av gjestene drakk et glass eller en halvliter til middagen. Ingen ble synlig beruset.

Hvis en alkoholiker hadde stått på gjestelista, hadde jeg lett kuttet øl. Men gjestene var folk som fint kan drikke 1 halvliter fordi øl smaker godt til mat. Jeg synes det er pussig at i Norge SKAL det liksom være enten 0 eller brisen/snydens. Midten finnes ikke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor skal da de resterende leve som de er en del av Den statistikken? Det er selvsagt trist at noen barn lider pga ubrukelige foreldre, men det er ikke til å dytte under en stol at de aller fleste faktisk ikke har ett alkoholproblem. Å ta seg et glass vin eller en øl foran ett barn skader ingen. Det er faktisk Norge som er nazi på det her, resten av verden har ett mye mere naturlig forhold til det. Hvorfor er det sannsynlig at Norge sitter med malen?

Anonymkode: ea526...c32

Det er jo ikke bare de med et alkoholproblem som drikker seg stupfull når de er på fest eller på byen. Akkurat den måten å drikke på skulle jeg ønske forsvant, den er utrolig harry, men samtidig veldig skadelig. Så lenge den måten å drikke på er så omfattende i Norge, så blir jeg skeptisk når alkohol blir tatt frem i norske hjem når barn er tilstede. Ofte vil det være 1 voksen som ikke klarer å begrense seg,og dette vil være skremmende for de barn som er tilstede. I tillegg er det disse 3-liters kartongene med vin, meget lite smart, for ofte lurer man seg selv med vilje, mange vil egentlig ikke vite hvor mye de drikker for da måtte de gjort noe med drikkingen sin. Da er det lettere å holde på 3-liters kartongen og ikke stikke hull på livsløgnen om at de bare drikker et glass eller 2, tror det dessverre er mange kvinner med barn som super litt i hemmelighet,og hvis noen stiller spm ved deres alkoholforuk har de svaret inne, Jeg drikker bare et glass eller to.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke bare de med et alkoholproblem som drikker seg stupfull når de er på fest eller på byen. Akkurat den måten å drikke på skulle jeg ønske forsvant, den er utrolig harry, men samtidig veldig skadelig. Så lenge den måten å drikke på er så omfattende i Norge, så blir jeg skeptisk når alkohol blir tatt frem i norske hjem når barn er tilstede. Ofte vil det være 1 voksen som ikke klarer å begrense seg,og dette vil være skremmende for de barn som er tilstede. I tillegg er det disse 3-liters kartongene med vin, meget lite smart, for ofte lurer man seg selv med vilje, mange vil egentlig ikke vite hvor mye de drikker for da måtte de gjort noe med drikkingen sin. Da er det lettere å holde på 3-liters kartongen og ikke stikke hull på livsløgnen om at de bare drikker et glass eller 2, tror det dessverre er mange kvinner med barn som super litt i hemmelighet,og hvis noen stiller spm ved deres alkoholforuk har de svaret inne, Jeg drikker bare et glass eller to.

Ja nemlig vi får dra det så langt vi kan, det er jo helt vanlig at i barnebursdager ender som den fylle kulla. Og at man servere haugvis av alkokol.                                                                                                                                                                                På 17 mai hadde vi 2 flasker hvitt vin delt på 7 voksne, den ene flasken ble ikke åpnet engang, da vi var 2 voksne som kjørte og 1 spmdrakk ikke vin, så det ble en flaske vin til rekene på 4 personer, alså litt overkant av 1 glass hver.

• Liker 1
Skrevet

Ikke passende.... Og det skal ikke mye til før du endrer personelighet sånne små ting. Det er barnas dag du skal ikke føle at man trenger å lage bannere for å forsvare at det er rett å behøvelig å drikke for å feire en 4 åring bursdag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...