Petra75 Skrevet 11. juli 2016 #141 Skrevet 11. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Guuud, jeg blir så frustrert over at jeg føler at jeg ikke greier å få frem budkskapet. Jeg er ingen hysterisk alkomotstander, altså. Dine erfaringer i denne debatten kan ikke tillegges vekt, fordi det er barn som er skadelidende av foreldrenes alkoholbruk som er tema. Du var ikke skadelidende. Når man tar hensyn, så gjør man jo det fordi det er noen som trenger å tas hensyn til, ikke sant? Kanskje bare én blant ti. Men den ene er nok, selv om alle de andre ikke trenger det. Ja, folk får tak i alkohol uansett, selvfølgelig, men noen mennesker har et komplisert forhold til alkohol. For en med et alkoholproblem er det ikke noe særlig bra å få servert alkohol i en hvilken som helst setting, og i hvert fall ikke der vedkommende har barna sine med seg. Ikke fordi vedkommende vil bli full eller utidig av det ene glasset eller to som serveres der, men fordi barn med dårlige erfaringer vil påvirkes av det. Det holder med lukten. Lyden av flasker som klirrer. Det knyter seg i barnet, og plutselig er det ikke en morsom barnebursdag lenger, men en farlig situasjon, hvor man må være på vakt, og kanskje også kjenner på engstelsen rundt at dette er starten på noe som ikke pleier å ende så bra. Også er det dette med normaliseringen av alkohol i settinger som tidligere har vært unntatt, fordi vi adopterer drikke vaner fra andre steder. Denne normaliseringen er risikabel for familier som har et komplisert forhold til alkohol. Om det serveres et par øl til grillpølsene i Lise sin bursdag (og det går jo helt fint, for ingen i foreldrenes krets har et komplisert forhold til alkohol, og alle barna som er tilstede har dårlige erfaringer), og foreldrene til Ole bestemmer seg for å gjøre det samme. For det er jo digg til grillmat, da, de fleste er jo enige i det. Og sånn fortsetter det, og det sprer seg etter hvert til enda flere, og før eller siden vil det være et problem for noen. Jeg er bare så sterkt engasjert i skjebnen til barn som lider under de voksnes alkoholbruk, og jeg tenker at det å servere alkohol i f.eks en barnebursdag, det er egentlig ganske unødvendig. Ingen ville ha stusset på brus, liksom. Jeg sier på ingen måte at noen av dere har diskutert her engasjerer dere så sterkt fordi dere på død og liv MÅ ha den ølen til maten i barnebursdagen, overhodet ikke. Men det koster så innmari lite å la være, når det finnes tusen andre, og mer passende anledninger for det, hvor man ikke trenger å tenke på hvordan det muligens kan påvirke andre. Anonymkode: 10252...1b0 I eksemplet i HI har jeg tolket det slik at det er en barnebursdag - altså bursdagen til barnet, med familie og venner til stede. I mitt hode er barneselskap noe helt annet - altså at man ber barnas venner, uten voksne. Det er forskjell på de to, som jeg skrev i mitt første innlegg i tråden. Jeg går ut ifra at man kjenner sin omgangskrets og vet om det er greit eller ikke med et ølglass i selskapet. De fleste har vel såpass omløp at de ikke forer familiens alkoholiker med alkohol. 3
exictence Skrevet 11. juli 2016 #142 Skrevet 11. juli 2016 Synes det er helt greit at det serveres ulike typer drikke. Noe som voksne liker og kan velge mellom, og noe som barna liker og kan velge mellom. Måtehold bør være den største selvfølge. 5
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #143 Skrevet 11. juli 2016 5 minutter siden, Petra75 skrev: I eksemplet i HI har jeg tolket det slik at det er en barnebursdag - altså bursdagen til barnet, med familie og venner til stede. I mitt hode er barneselskap noe helt annet - altså at man ber barnas venner, uten voksne. Det er forskjell på de to, som jeg skrev i mitt første innlegg i tråden. Jeg går ut ifra at man kjenner sin omgangskrets og vet om det er greit eller ikke med et ølglass i selskapet. De fleste har vel såpass omløp at de ikke forer familiens alkoholiker med alkohol. Jeg vet ikke hva du kaller det, men det var jo åpenbart en bursdag for en fireåring, hvor barna var invitert med foreldrene. I en ren barnebursdag hvor barn er tilstede uten foreldre er det jo ingen å servere alkohol til, så det er jo ikke noe å diskutere engang. Jeg tolker det dithen at ts ikke kjente foreldrene til bursdagsbarnet veldig godt, i og med at hun ble så overrasket over serveringen. Dette var da tydeligvis en skikk hun ikke var kjent med fra tidligere. Og, igjen, om man kjenner sin omgangskrets eller ikke, det spiller ikke så stor rolle. Poenget er at dette utvikler seg til å bli en vanlig ting å gjøre, også blant folk som ikke bør. Det er jo sånn tradisjoner og sedvaner blir til: noen begynner, og det sprer seg. Anonymkode: 10252...1b0 3
Petra75 Skrevet 11. juli 2016 #144 Skrevet 11. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke hva du kaller det, men det var jo åpenbart en bursdag for en fireåring, hvor barna var invitert med foreldrene. I en ren barnebursdag hvor barn er tilstede uten foreldre er det jo ingen å servere alkohol til, så det er jo ikke noe å diskutere engang. Jeg tolker det dithen at ts ikke kjente foreldrene til bursdagsbarnet veldig godt, i og med at hun ble så overrasket over serveringen. Dette var da tydeligvis en skikk hun ikke var kjent med fra tidligere. Og, igjen, om man kjenner sin omgangskrets eller ikke, det spiller ikke så stor rolle. Poenget er at dette utvikler seg til å bli en vanlig ting å gjøre, også blant folk som ikke bør. Det er jo sånn tradisjoner og sedvaner blir til: noen begynner, og det sprer seg. Anonymkode: 10252...1b0 Jeg syns tvert i mot dette blir mindre og mindre vanlig. Det ser man jo også på reaksjonene i denne tråden. 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #145 Skrevet 11. juli 2016 3 timer siden, Petra75 skrev: Og jeg husker da jeg var barn hvor morsomt jeg syns det var når mine foreldre tok et glass vin eller en akevitt. De ble mer løsslupne, humøret steg og de lo mer, og ble litt mer glade i hverandre. De var ikke fulle, men litt løsere i snippen. Jeg følte det ikke som ubehagelig i det hele tatt - jeg følte heller at stemningen ble mye bedre. For min del var det bare positivt, da mine foreldre i hverdagen var mer kjølige og lite fysiske, og jeg syns det var godt med bekreftelsen på at de fortsatt var glade i hverandre. SÅÅÅÅ enig. Dette er min erfaring også. Jeg gledet meg til mine foreldre skulle drikke vin i feriene, for da ble det så utrolig god stemning, og det var så tydelig at de koste seg. Anonymkode: 513a4...0cb 3
Rosa Sitron Skrevet 11. juli 2016 #146 Skrevet 11. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: SÅÅÅÅ enig. Dette er min erfaring også. Jeg gledet meg til mine foreldre skulle drikke vin i feriene, for da ble det så utrolig god stemning, og det var så tydelig at de koste seg. Anonymkode: 513a4...0cb Samme her =) 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #147 Skrevet 11. juli 2016 3 timer siden, Petra75 skrev: Men hvis man reagerer på en øl på samme måten som et glass brus eller kaffe - HVA er da egentlig problemet? Nettopp! 3 timer siden, Carrot skrev: men man GJØR jo ikke det pga alkohol i øl. Alkohol påvirker ALLE selv om man "føler seg edru" det er et ufravikelig faktum. Problemet? Tja, alkohol loven? Øl er ikke softdrink - for mange er det et problem. Det er aldersgrense på kjøp av øl, kaffi kan alle kjøpe.. Man kan servere brus til barn, ikke øl - så, hva er argumentene for? Jeg tenker det var en god sammenligning jeg. Som voksen drikker man jo ikke mengder på mengder med brus om man fikk det servert i en bursdag. I likhet med brus kan man ta set et lite glass øl eller to. "for mange er det et problem?" For de aller aller fleste er det ikke et problem. Det er et lite mindretall som har et problem med alkohol. Anonymkode: 513a4...0cb 2
Tibbie Skrevet 11. juli 2016 #148 Skrevet 11. juli 2016 Jeg ser ikke noe galt i å drikke ansvarsfullt foran barn. Heller det motsatte. Det er bra for barn å se at det går an å ha et sunt forhold til alkohol. Men jeg må innrømme at jeg synes det er litt rart i barnebursdag. Det er en fest kun for barna. Men jeg hadde nok heller bare tenkt mitt og holdt kjeft. Så lenge det ikke er noe sterkere enn et par øl på boks, så er det vel ikke mer enn en smak og behag-sak. 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #149 Skrevet 11. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp! Jeg tenker det var en god sammenligning jeg. Som voksen drikker man jo ikke mengder på mengder med brus om man fikk det servert i en bursdag. I likhet med brus kan man ta set et lite glass øl eller to. "for mange er det et problem?" For de aller aller fleste er det ikke et problem. Det er et lite mindretall som har et problem med alkohol. Anonymkode: 513a4...0cb Enig, og selvom alle kan kjøpe kaffe,så betyr ikke at man serverer det til alle,jeg gir kaffe til mine unger og selvsagt ikke alkohol. Anonymkode: 3e635...a72 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #150 Skrevet 11. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Enig, og selvom alle kan kjøpe kaffe,så betyr ikke at man serverer det til alle,jeg gir kaffe til mine unger og selvsagt ikke alkohol. Anonymkode: 3e635...a72 "IKKE kaffe til mine unger Anonymkode: 3e635...a72
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #151 Skrevet 11. juli 2016 Kun i Norge det er slikt hysteri. Var i konfirmasjon til ei venninne, alle drakk og festet til langt på natt. Barna løp rundt sammen, noen sov i en sofa borte i en krok. Anonymkode: c81fa...16c
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #152 Skrevet 11. juli 2016 Har vært i, og sett, mange bursdager i utlandet. Både hjemme hos folk og på feks Burger king. Det er vanlig at barna har med seg foreldrene sine, og mens barna har "barnebord" med sin mat og brus så er det "voksenbord" med "voksenmat", og gjerne vin eller øl i tillegg til brus og kaffe. Barna koser seg med lek, brus og snop, de voksne koser seg med skravling og et glass. Ingen fyll eller ubehageligheter, bare hygge og moro for alle. Utrolig dumt at det blir dratt inn "må, nødvendig, klarer seg ikke uten" osv. Det er snakk om en anledning utenom hverdagen, man koser seg med noe man vanligvis ikke gjør. For ungene betyr det ofte is, brus og godis, for voksne enten brus og godis eller en øl eller vin (til og med alkoholfritt for den saks skyld). Man MÅ ikke ha øl, men det er godt, så hvorfor ikke. Man MÅ ikke ha brus eller godis på lørdag heller, men det er godt, så hvorfor ikke. Det sagt: fyll og fyllefest har ingenting å gjøre der det er barn til stede. Anonymkode: bfc61...12c 5
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #153 Skrevet 12. juli 2016 Herregud. Her legger man seg virkelig i selen og forsøker å forklare, men det går bare ikke inn. Dere fortsetter å male om det samme, igjen og igjen. Det er bare snakk om et glass eller to. Ingen jeg kjenner har problemer. Jeg har ikke problemer. Nei, det er ikke noe problem med folk som ikke har problemer! Men vet dere alltid hvilke folk som har problemer eller ikke? Vet dere alltid hvilke barn som har dårlige erfaringer? Er det ok å være med å bidra til at det blir helt vanlig for alle folk å drikke alkohol i alle sammenhenger? Det går bare ikke an å diskutere med folk som ikke evner å bruke annet enn egne erfaringer som utgangspunkt i sine argumentasjoner. Dette handler ikke bare om deres lille familie, eller deres lille vennekrets, i deres lille stue. Jeg blir helt svett av hvor sneversynt det virkelig er mulig å være, og nå fjerner jeg tråden på favorittlista mi, for jeg orker ikke dunke hodet i veggen lenger. Anonymkode: 10252...1b0 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #154 Skrevet 12. juli 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud. Her legger man seg virkelig i selen og forsøker å forklare, men det går bare ikke inn. Dere fortsetter å male om det samme, igjen og igjen. Det er bare snakk om et glass eller to. Ingen jeg kjenner har problemer. Jeg har ikke problemer. Nei, det er ikke noe problem med folk som ikke har problemer! Men vet dere alltid hvilke folk som har problemer eller ikke? Vet dere alltid hvilke barn som har dårlige erfaringer? Er det ok å være med å bidra til at det blir helt vanlig for alle folk å drikke alkohol i alle sammenhenger? Det går bare ikke an å diskutere med folk som ikke evner å bruke annet enn egne erfaringer som utgangspunkt i sine argumentasjoner. Dette handler ikke bare om deres lille familie, eller deres lille vennekrets, i deres lille stue. Jeg blir helt svett av hvor sneversynt det virkelig er mulig å være, og nå fjerner jeg tråden på favorittlista mi, for jeg orker ikke dunke hodet i veggen lenger. Anonymkode: 10252...1b0 Det går jo begge veier. De som er i mot mener at det er en selvfølge at det ikke skal være, de som er "for" påpeker at det ikke trenger å være så farlig og at det fint kan være en natulrig del. Veldig få av mot siden ser froskjell på "det er greti for meg" og "jeg må ha" Anonymkode: 259cc...bde 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #155 Skrevet 12. juli 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går jo begge veier. De som er i mot mener at det er en selvfølge at det ikke skal være, de som er "for" påpeker at det ikke trenger å være så farlig og at det fint kan være en natulrig del. Veldig få av mot siden ser froskjell på "det er greti for meg" og "jeg må ha" Anonymkode: 259cc...bde Nå var det ikke meg du siterte, men jeg har vært på mot-siden her hele tiden. Og jo, jeg ser helt fint forskjellen på "det er greit for meg" og "jeg må ha". Forskjellen på to glass vin og fyllefest. Jeg er i "det er greit for meg"-kategorien selv, og det har jeg inntrykk av at flere av "mot"-debattantene også er. Poenget er at selv om det er greit for meg så betyr det ikke at det er uproblematisk for andre. Det ER andre det ikke er greit for, som må ha, eller som benytter ethvert påskudd til å drikke. Det betyr ikke at det er snakk om at du er sånn, eller dine venner, eller at enhver barnebursdag ender i en fyllefest. Men du vet ikke nødvendigvis hvem de er, og det som er krystallklart er at jo flere soner der alkohol er akseptert og vanlig, jo flere i risikosonen kommer til å slite. Og det går utover 90 000 barn i året, selv om "ingen" på KG kjenner dem. Poenget er at selv om en øl i et bursdagsselskap er uproblematisk for meg, ønsker jeg ikke å bidra til en utvikling der flere barn står i fare for å få dårlige opplevelser. Om kanskje ikke i akkurat mitt barns bursdagsselskap, så i et annet, fordi ølen kommer på bordet i stadig flere sammenhenger, nå også fireårsdagen. Det dreier seg om verken mer eller mindre enn det. Anonymkode: 85ee1...e9e 1
Petra75 Skrevet 12. juli 2016 #156 Skrevet 12. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå var det ikke meg du siterte, men jeg har vært på mot-siden her hele tiden. Og jo, jeg ser helt fint forskjellen på "det er greit for meg" og "jeg må ha". Forskjellen på to glass vin og fyllefest. Jeg er i "det er greit for meg"-kategorien selv, og det har jeg inntrykk av at flere av "mot"-debattantene også er. Poenget er at selv om det er greit for meg så betyr det ikke at det er uproblematisk for andre. Det ER andre det ikke er greit for, som må ha, eller som benytter ethvert påskudd til å drikke. Det betyr ikke at det er snakk om at du er sånn, eller dine venner, eller at enhver barnebursdag ender i en fyllefest. Men du vet ikke nødvendigvis hvem de er, og det som er krystallklart er at jo flere soner der alkohol er akseptert og vanlig, jo flere i risikosonen kommer til å slite. Og det går utover 90 000 barn i året, selv om "ingen" på KG kjenner dem. Poenget er at selv om en øl i et bursdagsselskap er uproblematisk for meg, ønsker jeg ikke å bidra til en utvikling der flere barn står i fare for å få dårlige opplevelser. Om kanskje ikke i akkurat mitt barns bursdagsselskap, så i et annet, fordi ølen kommer på bordet i stadig flere sammenhenger, nå også fireårsdagen. Det dreier seg om verken mer eller mindre enn det. Anonymkode: 85ee1...e9e Men da må jo enhver selv se an situasjon for situasjon, og ikke ta en sannhet for det eneste riktige. I noen tilfeller skal man holde alkoholen unna, hvis for eksempel man har noen i hus som man vet har problemer. Vet man at ingen i selskapet har problemer med alkohol ser jeg heller ingen problemer med at gjestene kan ta en øl eller en vin til maten. Å kategorisk si at det er feil uansett - det er det jeg reagerer på. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #157 Skrevet 12. juli 2016 Har dere ikke sett hvordan norske barn oppfører seg? Herregud, alkohol burde ble påbudt i alle barnebursdager! Anonymkode: 8b1f4...d75 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå