Gå til innhold

Book lovers never go to bed alone - Lesesirkel


Gjest supernova_87

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87
1 minutt siden, momo skrev:

Jeg har Storytel, har det gratis 3 mnd gjennom Telia. Ingen av bøkene vi skal lese her, er på Storytel. Men er fornøyd, og finner bøker å lese. Men er usikker på om det er verdt 169 kr i måneden. Og tror jeg kommer til å kutte det ut, etter de 3 mnd. Men ser at på sommeren, så bruker jeg det nok mer. Er mer ute og går, ligger ute i sola osv. Da er det praktisk å høre bøker på øra. Men på vinteren, er det mest kos å sitte under teppe med en god bok.

Å! Heldig! Jeg skal prøve gratis i 14 dager (tilbud fra Storytel), men jeg var også skeptisk til om det er verdt 169 i måneden. Samtidig så hvis man bruker det en del så kan det jo bli verdt det, siden man slipper å kjøpe bøker. Det er vel en del på engelsk også syns jeg jeg så? (Liker å lese på engelsk når engelsk er originalspråket.) Hadde jeg vært stinn i gryn så hadde det vært greit nok, men for lommeboka mi er 169 litt, derfor må jeg virkelig vurdere om det er verdt det. Samtidig håpte jeg å bruke det som en motivator til å gå tur ( :fnise: #latsabb), hvis jeg vil lese ferdig en bok, så må jeg UT! (I så måte er det jo billigere enn treningssenter, win-win.) 

Er det evt. andre som vet om lydbokapper/lydbokbibliotek som er gode, og kan brukes på mobil? 

Dere som må høre bøker får dere noe ala Storytel dekket av hjelpemiddelsentralen? 

(Forresten, håper folk ikke har noe i mot utenomsnakk som er løst forbundet med Lesesirkelen og bøkene vi leser! :biggrin::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, Rainstorm skrev:

Jeg har ikke begynt enda, eller, har lest 5 sider, litt skeptisk til at alt skal være i dagbokformat? Eller endrer det seg? Kan jo hende at det gjør den ekstra lettlest. 

 

Jeg er snart halvveis (det går fort!) og du blir vant til at alt er i brevs form, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rainstorm skrev:

Å! Heldig! Jeg skal prøve gratis i 14 dager (tilbud fra Storytel), men jeg var også skeptisk til om det er verdt 169 i måneden. Samtidig så hvis man bruker det en del så kan det jo bli verdt det, siden man slipper å kjøpe bøker. Det er vel en del på engelsk også syns jeg jeg så? (Liker å lese på engelsk når engelsk er originalspråket.) Hadde jeg vært stinn i gryn så hadde det vært greit nok, men for lommeboka mi er 169 litt, derfor må jeg virkelig vurdere om det er verdt det. Samtidig håpte jeg å bruke det som en motivator til å gå tur ( :fnise: #latsabb), hvis jeg vil lese ferdig en bok, så må jeg UT! (I så måte er det jo billigere enn treningssenter, win-win.) 

Er det evt. andre som vet om lydbokapper/lydbokbibliotek som er gode, og kan brukes på mobil? 

Dere som må høre bøker får dere noe ala Storytel dekket av hjelpemiddelsentralen? 

(Forresten, håper folk ikke har noe i mot utenomsnakk som er løst forbundet med Lesesirkelen og bøkene vi leser! :biggrin::P

Jeg har brukt audible (amazon) en del, den er helt grei :) 

Anonymkode: 2eea1...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Jeg har ikke kommet så langt selv,men er i gang. Litt skeptisk jeg også på grunn av brev/dagbokformen,men håper det går seg litt til.

Skal prøve å få sett filmen når jeg er ferdig med boken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble kjapt vant til at boken besto av brev. Så filmen for noen år siden og ser den igjen nå. Dårlig hukommelse. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, amativeReflection skrev:

Hvilken bok leser vi?

The perks of being a wallflower. Din heldiggris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hopper over denne boken, da jeg har lest den tidligere. Glemmer veldig fort det jeg leser, men jeg husker at jeg likte The Perks of Being a Wallflower, selv om det ikke var den dypeste og mest gripende boken jeg har lest. Men fin lesning, kanskje spesielt for de litt yngre. (Har også sett filmen, men glemt store deler av den også. Men synes også filmen var fin, verdt å se om man har lest boken og har litt tid til overs liksom.)

3 stjerner = Likte den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoiler

Jeg gir denne boken tre stjerner, fordi jeg likte den, jeg likte å lese den og synes tematikken er god. 

Det er derimot et par ting jeg kan si jeg ikke likte spesielt godt. 

For det første - brevformen. Det er i og for seg ikke noe i veien med bøker skrevet i brevform, men i denne boken synes jeg ikke det gjorde seg. Jeg synes rett og slett ikke det var troverdige brev, noe som ble forsterket av enveiskommunikasjonen. Det føltes litt som en unødvendig "gimmick", og historien hadde etter min mening stått like sterkt for seg selv.

For det andre synes jeg boken var preget at en del dårlig språk. Her må jeg imidlertid ta høyde for at det kan skyldes oversettelsen. Jeg angret allerede etter to sider på at jeg ikke kjøpte den engelske utgaven, og mistenker slett oversettelsesarbeid. 

Men som sagt - jeg likte boken, og gleder meg til å se filmen i nær fremtid. Et spesielt spent på hvordan de fremstiller Patrick (og Brad) i filmen. Håper de har unngått de verste klisjéfellene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, der havnet visst alt jeg skrev i en spoiler-greie. Jaja. Jeg er ferdig med boken, og gir den tre stjerner. :-) Tror ikke jeg har spoilet noe i min anmeldelse ovenfor, men jeg har visst tenkt at det er greit å være helt på den sikre siden. 😄

Endret av stjernefrukt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ferdig med The Perks of Being a Wallflower. Nå skal jeg se filmen, mest siden boka fremdeles ligger ganske ferskt i minne. Siden det er Chbosky selv som har skrevet filmmanuset og har regien så håper jeg at den kan bidra til å fylle litt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cornelia

Jeg har ikke blitt ferdig med boka, siden jeg reiser vekk i morgen må jeg levere den. Jeg hadde gledet meg til å prøve meg på en lesering. Har sett filmen et par ganger. Kanskje jeg får tittet innom i helgen for å se hva dere andre diskuterer. Skal hente kollektivt selvmord i morgen, og gleder meg til å prøve på nytt i neste omgang. Likte filmen veldig godt da, litt uvant med dagbok formen i boka :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga Perks of Being a Wallflower fem av fem stjerner. Det er definitivt noe av det bedre jeg har lest i år! Jeg var også skeptisk til brevformen i begynnelsen, men etterhvert som historien utviklet seg la jeg nesten ikke merke til det engang, og jeg liker at brevene på en måte er skrevet til oss som lesere.

Jeg kjente meg igjen i mye av det Charlie gikk igjennom, og særlig hans psykiske problemer, og oppfatninger og tanker om tilværelsen. Det er noe eget med å lese om noe som en selv har gått igjennom, og jeg syns forfatteren gjorde en god jobb når han formidlet Chralies problemer. Jeg skulle ønske jeg hadde like gode venner som hovedpersonen har i min egen ungdomstid.

Filmen likte jeg også godt! Særlig Emma Watson og Ezra Miller i rollene som Sam og Patrick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg likte ikke denne boken. For det første likte jeg ikke at den var skrevet i brevsform, mener den kunne blitt noe bedre om den var i vanlig fortellende form. Likte heller ikke den naivistiske skrivestilen. Ellers syntes jeg at hovedpersonen var veldig barnslig og naiv for alderen. Han var 15-16 år, men virket mer som en 12 åring. 

Men når det er sagt, så er jeg nok ikke i målgruppen til denne boken. Dette er vel en barne/ungdomsbok og det er noe jeg ikke pleier å lese. 

Gir den terningkast 2. 

Har ikke sett filmen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Charlie er barnslig og naiv er nok hele poenget. Gjennom boken ser man at han stadig tilegner seg mer sosiale ferdigheter, for han har ikke hatt så mye av det i utgangspunktet. Han er smart, men han har aldri vært et sosialt vesen. Jeg liker også godt at ikke alt staves ut, mange ungdomsbøker har en tendens til å til en viss grad undervurdere leseren. 

At historien fortelles i brevs form av Charlie selv synes jeg passer denne boka veldig godt. Målgruppen tatt i betraktning så er det en veldig riktig ting å gjøre, for jeg antar at poenget er å få ungdommer til å kjenne seg igjen i og sympatisere med Charlie. Det hadde nok ikke fungert like bra om man ikke fikk den ekstra påminnelsen om at dette er Charlies egne ord. 

Jeg gir fire stjerner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Jeg gir boken terningkast 3.

Likte den jo,men i likhet med andre så likte jeg ikke at hele boken var skrevet i brevform selv om jeg ble vant til det og jeg synes Charlie var overdrevet naiv for alderen.

Jeg har ikke fått sett filmen enda,men mulig jeg får sett den i løpet av helga. Hadde vært litt interessant å se hvordan de har løst det i forhold til hvordan boken er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg likte faktisk filmen bedre enn boka. For nesten første gang i mitt  liv tror jeg... Det føles litt som å banne i kirka 😌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.7.2016 at 9.50, tirben skrev:

Jeg likte ikke denne boken. For det første likte jeg ikke at den var skrevet i brevsform, mener den kunne blitt noe bedre om den var i vanlig fortellende form. Likte heller ikke den naivistiske skrivestilen. Ellers syntes jeg at hovedpersonen var veldig barnslig og naiv for alderen. Han var 15-16 år, men virket mer som en 12 åring.

 

Det er vel en stor del av plottet. Man skal jo reagere på at han oppfører seg litt rart, og det får jo en forklaring når:

Spoiler

man finner ut at han har blitt misbrukt.

 

Anonymkode: 38934...984

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Jeg så filmen i helgen,og tja,den var helt ok. Har såvidt begynt på neste bok og håper at jeg liker den bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for at jeg aldri svarte deg, Rainstorm, jeg glemte litt hele tråden. Men så har jeg lest de fleste bøkene i lista :P
Men er jeg sær som synes at to uker på én bok er i overkant mye? :klo:

Jeg mener, jeg leser Ti små negerbarn/..dermed var det ingen på sånn...tre timer.  :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...