Gå til innhold

Book lovers never go to bed alone - Lesesirkel


Gjest supernova_87

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87

Her er den nye avstemmingen! 

Ser at det er lite aktivitet i sirkelen, og det er forståelig etter at den døde litt, men har fremdeles et lite håp om at det er mulig å få liv i den igjen. Men hvis dere ikke lenger vil være med så er det bare å si fra så skal jeg slutte å være en sånn kjiping som driver og maser med å tagge dere! :biggrin: 

Boken vi holder på med nå er Oryx og Crake og siden vi nok ikke kommer til å få til hvilke bøker vi skal lese neste uke på fredag uansett, så kan vi holde på med den en uke til, på den måten så kan du @Hapi også endelig fått lese den! Jeg har det litt sånn at jeg leser i perioder, jeg vet at jeg elsker det, men jeg glemmer det litt og det blir så tiltak. Men man må bare begynne og så plutselig tenker man "hvorfor har jeg ikke lest på lenge!?", kanskje det er det du også bare må gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest supernova_87

Hei @Frida, @Cel, @momo, @Angeleye, @stjernefrukt og @liljene

Jeg ser at det er dere i tillegg til meg som har stemt på avstemmingen! Jeg tenker vi begynner med Mengele Zoo som neste bok. Så håper jeg på litt mer aktivitet fremover, og ser om det er flere som stemmer på avstemmingen. Og hvis dere vet om noen som kunne være interessert, spre ordet. Er ikke så moro med en lesesirkel uten aktivitet. Kjenner vi puster litt tungt ennå, eller har litt hjerterytmeforstyrrelser. Sier oss ferdig med Oryx og Crake på fredag, så hvis dere ikke har begynt enda, så kan dere jo ta en superleseuke! ;) Kjenner jeg virkelig trenger å diskutere den altså! Jeg sitter og måper mens jeg leser deler av den. 

Ha en fin uke i høstregnet! :klem: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joiner dere gjerne :) når begynner dere med neste bok? "Unnskyld " hørtes spennende ut, så håper at vi kan lese den en annen gang. Er litt fint å lese norske bøker også. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å lese Mengele zoo :hoppendeglad:

Håper virkelig det blir mer aktivitet her fremover :) Er så kjekt med en lesesirkel! Trenger å diskutere Oryx og Crake også, for den gjorde virkelig inntrykk på meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært lite aktiv. Men mengele zoo skal jeg få med meg, har uansett lest den mange ganger. Men leser den gjerne igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke lest igjennom hele tråden, men hva er meningen med en lesesirkel? Hva går det ut på? 

Anonymkode: d1a51...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Aina Y K S skrev:
  • Har dere facebookgruppe??Jeg blir gjerne med, facebook er lettere og holde kontakt gjennom...

Er enig i denne,  men da røper man sitt virkelige navn i forhold til KG,  og det er jo ikke barebare... :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
På 17.10.2016 den 1.00, tunaen skrev:

Joiner dere gjerne :) når begynner dere med neste bok? "Unnskyld " hørtes spennende ut, så håper at vi kan lese den en annen gang. Er litt fint å lese norske bøker også. :) 

Som sagt: velkommen skal du være! 

Neste bok begynner vi med på fredag, eller man kan bare begynne når man er klar. Den holder vi på med i 2 uker siden den er 450 sider lang. Det står litt informasjon helt på første side om slike ting. Unnskyld kommer til å bli en av de kommende bøkene, kanskje den neste etter Mengele Zoo. Skal sette opp de 4-5 neste bøkene utifra avstemmingen, men håper på at litt flere vil stemme først. :) 

Hvilken type bøker er det du liker best? 

På 17.10.2016 den 6.14, Angeleye skrev:

Gleder meg til å lese Mengele zoo :hoppendeglad:

Håper virkelig det blir mer aktivitet her fremover :) Er så kjekt med en lesesirkel! Trenger å diskutere Oryx og Crake også, for den gjorde virkelig inntrykk på meg!

Haha! Så deilig å se litt entusiasme! 

Jeg er ikke helt ferdig med Oryx og Crake. Men skaaaal være ferdig til fredag har jeg bestemt! 

På 17.10.2016 den 11.35, Aina Y K S skrev:
  • Har dere facebookgruppe??Jeg blir gjerne med, facebook er lettere og holde kontakt gjennom...

Hei, vi har ikke facebook-gruppe, og denne lesesirkelen kommer heller ikke til å få det. Er hyggelig om du har lyst til å være med her i denne gruppen likevel da. :) 

På 17.10.2016 den 11.38, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lest igjennom hele tråden, men hva er meningen med en lesesirkel? Hva går det ut på? 

Anonymkode: d1a51...b6e

Heisann! En lesesirkel er vel en litt mer sosial måte å lese bøker på. Det handler om at man bestemmer seg for en bok man skal lese i en bestemt periode, og så når denne perioden går mot slutten så diskuterer man den med hverandre, hva man synes og spesielle ting i boken man merket seg ved. Det går også an å dele oppdateringer underveis, hva boken får deg til å føle, om det er noe spesielt som skjer, men da gjerne inni en spoiler slik at man ikke spoiler det for de andre som ikke har kommet så langt. Men det kan være litt gøy å liksom få dele sin leseglede med andre som har det på samme måte. 

En lesesirkel bidrar også til at man får lese bøker man vanligvis ikke ville få lest. Slik som boken vi holder på med nå, Oryx og Crake, det er en sci-fi-bok og er noe jeg på egenhånd aldri hadde valgt. Det er spennende å utfordre seg selv litt, og gå litt utover komfortsona da rett og slett. Det kan også virke som en motivator til å få lest bøker. Noen ganger kan det kanskje være vanskelig bare å velge bok, men her må du bare plukke opp den aktuelle boka på biblioteket/butikken og så er det bare å begynne. 

Meningen er helt enkelt egentlig at det skal være gøy og interessant! Håper det forklarte det for deg! Det finnes sikkert mange andre gode forklaringer der ute også. Bare å bli med hvis du vil! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2016 den 16.00, Rainstorm skrev:

Som sagt: velkommen skal du være! 

Neste bok begynner vi med på fredag, eller man kan bare begynne når man er klar. Den holder vi på med i 2 uker siden den er 450 sider lang. Det står litt informasjon helt på første side om slike ting. Unnskyld kommer til å bli en av de kommende bøkene, kanskje den neste etter Mengele Zoo. Skal sette opp de 4-5 neste bøkene utifra avstemmingen, men håper på at litt flere vil stemme først. :) 

Hvilken type bøker er det du liker best? 

Takk for forklaring :) 

Liker ganske mye forskjellig. Vanskelig å si hvilke type jeg liker best.. Og har en drøss med favoritter. :P Harry Potter-serien, selvfølgelig. Hotellet på hjørnet av Bitter og Søt er nydelig. Og 11 minutter, av Coelho.. osv. Litt ymse. Enn du?

Så at dere har lest Shantaram. Den likte jeg veldig godt! Men når jeg leste den andre gangen, var den eeevig lang. Orka ikke å fullføre den engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
1 minutt siden, tunaen skrev:

Takk for forklaring :) 

Liker ganske mye forskjellig. Vanskelig å si hvilke type jeg liker best.. Og har en drøss med favoritter. :P Harry Potter-serien, selvfølgelig. Hotellet på hjørnet av Bitter og Søt er nydelig. Og 11 minutter, av Coelho.. osv. Litt ymse. Enn du?

Så at dere har lest Shantaram. Den likte jeg veldig godt! Men når jeg leste den andre gangen, var den eeevig lang. Orka ikke å fullføre den engang.

Så med en gang at jeg hadde skrevet feil, Mengele Zoo TRE uker. Gikk visst litt fort der. 

Ja, vi har lest Shantaram, eller ... vi skulle hvertfall. Jeg er en av de som ikke kom igjennom den! Har lest de 200 første sidene, men det var så lang, og jeg hadde ikke leseånden over meg, så det ble helt vanskelig! Men jeg merker jeg er kommet skikkelig inn i det nå i høst, jeg har fått meg lydbokapp, og det hjelper veldig, blir motivert også til å gå tur, fordi da kan jeg komme lengre i boka. Gå tur og gjøre husarbeid er plutselig mye mer spennende! 

Jeg må også innrømme jeg er stor HP-fan! Likte også Hotellet på hjørnet av Bitter og Søt, mens Coelho har etter hvert blitt litt for mye pretensiøst dypt for meg hvis du skjønner. Jeg likte Ved elven Piedra satt jeg og gråt, men etter Alef fikk jeg nok, for den tålte jeg bare ikke! 

Jeg liker typiske romaner, historisk fiksjon og contemporary, young adult. Men er ikke så fan av krim og sci-fi, eller chic-lit. Men det som er så bra med denne lesesirkelen er at jeg blir utfordret til å lese bøker jeg ellers ikke ville lest! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Rainstorm skrev:

Så med en gang at jeg hadde skrevet feil, Mengele Zoo TRE uker. Gikk visst litt fort der. 

Ja, vi har lest Shantaram, eller ... vi skulle hvertfall. Jeg er en av de som ikke kom igjennom den! Har lest de 200 første sidene, men det var så lang, og jeg hadde ikke leseånden over meg, så det ble helt vanskelig! Men jeg merker jeg er kommet skikkelig inn i det nå i høst, jeg har fått meg lydbokapp, og det hjelper veldig, blir motivert også til å gå tur, fordi da kan jeg komme lengre i boka. Gå tur og gjøre husarbeid er plutselig mye mer spennende! 

Jeg må også innrømme jeg er stor HP-fan! Likte også Hotellet på hjørnet av Bitter og Søt, mens Coelho har etter hvert blitt litt for mye pretensiøst dypt for meg hvis du skjønner. Jeg likte Ved elven Piedra satt jeg og gråt, men etter Alef fikk jeg nok, for den tålte jeg bare ikke! 

Jeg liker typiske romaner, historisk fiksjon og contemporary, young adult. Men er ikke så fan av krim og sci-fi, eller chic-lit. Men det som er så bra med denne lesesirkelen er at jeg blir utfordret til å lese bøker jeg ellers ikke ville lest! 

Pretensiøst ja, haha. Det kan bli litt mye visdom som skal spres til leserne. :P 

Hva slags lydbokapp? Hadde kanskje vært moro å hatt lydbok når man gjør husarbeid. Men klarer ikke å høre på lydbok til vanlig, blir så utålmodig.

Historisk fiksjon er jeg fan av, men også young adult og chick lit. Krim liker jeg ikke. Sci-fi kan være greit. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
2 minutter siden, tunaen skrev:

Pretensiøst ja, haha. Det kan bli litt mye visdom som skal spres til leserne. :P 

Hva slags lydbokapp? Hadde kanskje vært moro å hatt lydbok når man gjør husarbeid. Men klarer ikke å høre på lydbok til vanlig, blir så utålmodig.

Historisk fiksjon er jeg fan av, men også young adult og chick lit. Krim liker jeg ikke. Sci-fi kan være greit. :) 

Ja, da jeg leste Alkymisten første gang for mange år siden så var jeg litt frelst, så lurt, så smart, så fantastisk, etter hvert ble det bare for mye! 

Den heter Storytel, den har mye bøker på engelsk og en god del på norsk. Men det kjipe er at den kanskje kun lønner seg hvis man bruker den en del, siden den koster 169 kr i måneden! Det er jo mer enn alle slike streamings-abonnement. Men du kan sjekke den ut gratis i 14 dager tror jeg det er! Mengele Zoo er på den appen. Jeg heller pleide ikke å fikse lydbøker, det gikk for treigt, stemmene som leste opp var "feil", osv. Men nå har jeg blitt vant til det, og sjekker ut stemmene før jeg velger bøker, så det funker ganske bra. Og man kan velge hastigheten, slik at det går raskere! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Ferdig med Oryx og Crake, men har vært veldig opptatt så ikke fått skrevet om den enda. Litt usikker på hvor mange stjerner jeg skal gi den. Hva med dere andre? @Cel fikk du lest den? Og @Angeleye hva syns du om den? 

Jeg har begynt på Mengele Zoo, men må innrømme jeg kjeder meg litt. Kan hende det er fordi jeg har vært så opptatt at evnen til å virkelig leve meg inn i historien mangler, men det er liksom ett eller annet med skrivemåten til Nygårdshaug, han beskriver alt mulig på en måte som jeg ... ja, virkelig driter i, og da soner jeg ut. Nå som jeg har litt bedre tid igjen, kanskje jeg klarer å komme litt mer inn i det. Når det skjer ting, action liksom, så blir jeg derimot interessert og plottet burde jo være ganske interessant! Noen andre som har kommet i gang? :) 

Nå er det jo perfekt lesevær siden det lasser ned med regn ute, og det er mørkt og surt, MEN siden jeg har boken på lydbok, så er det jeg heller skal gjøre å kle på meg godt, ta på hodelykta og gå ute i det sure været og kose meg med historien! :sjenert::biggrin: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg holder ennå på med Oryx og Crake, og jeg liker den. Nok til at jeg skaffet meg de to andre i MaddAddam som nå ligger på vent. Det er noen ting som irriterer meg en del, men det har heldigvis svært lite med selve historien å gjøre. Shantaram måtte jeg gi opp. 

Ellers så tenker jeg at jeg ikke blir med i lesesirkel videre, jeg kjente litt på det denne runden at jeg heller vil lese de 1-200 bøkene jeg allerede har på venteliste. Jeg leser fortrinnsvis helt andre sjangre, for jeg får ikke helt taket på samtidslitteratur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte altså Oryx og Crake utrolig godt! Tok litt tid før jeg kom inn i historien, men etterhvert elsket jeg den! Har aldri lest noe lignende før, så det var utrolig spennende. Syns historien var bygget opp på en slik måte at jeg bare måtte lese videre :) Har skaffet meg neste bok i trilogien, som skal leses snart også! Jeg gir den 5 stjerner faktisk :)

Jeg begynte på Mengele Zoo nå i kveld! Tar jo alltid litt tid før man er inne i en bok, så vet ikke hva jeg syns ennå. Men det virker lovende, og jeg gleder meg til å lese videre. Plottet virker iallefall utrolig spennende og interessant! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...