Gå til innhold

Book lovers never go to bed alone - Lesesirkel


Gjest supernova_87

Anbefalte innlegg

Nå har jeg lest ferdig boka "En mann ved navn Ove". Jeg vet ikke hvor langt andre har kommet, så jeg setter det inn i en sånn fiffig spilerklemme :)

 

Spoiler

Jeg var veldig usikker på boka til å begynne med. Klarte ikke å bestemme meg for om jeg likte hovedpersonen Ove, eller om jeg syntes han var en stor dust. Jeg likte godt den skjulte underhistorien som kom fram, om han og kona, og hvorfor han egentlig ble så sur og grinete. Han var jo bare full av sorg! Boka var morsom, den var trist og den var litt forutsigbar. Flere ganger måtte jeg ta meg i å gråte en skvett, for jeg synes at noen av øyeblikkene som han kom opp i var rørerende og fine. Usikker på hvordan jeg ellers skal forklare det, så jeg lar det bli med dette. 

 

Det som jeg kanskje i størst grad sitter igjen med er vel at jeg føler jeg har litt dårlig samvittighet. Både fordi at jeg vet at mange mennesker oppfører seg sånn her, men at man ikke tar seg tid til å komme under huden på dem, fordi at man ikke tør eller orker eller gidder. Jeg skjønner godt at Ove var sur og tverr, han har jo bare opplevd motgang og folk som jobbet mot han hele livet. Og da blir man sur, og folk rundt skyr deg som pesten. Kanskje man i større grad burde pushet på? Jeg vet ikke. I perioder følte jeg meg litt som Ove, litt sånn regelrytter, irritererer seg over folk, kan oppleves sur og tverr. 

 

Ove er tydelig deprimert. Det skjønner man, ikke alle velger å dø. Sorgen har gått over i en depresjon, og dette er med på å skape den litt vanskelige mannen. Jeg vet ikke om alle disse episodene og menneskene rundt han egentlig bare er et tegn på at skjebnen virker inn der det er meningen at ting ikke skal skje likevel? At han blir avbrutt i garasjen, katten som tvinger seg inn og som gjør at han må ta hensyn, tauet som ryker, togulykken.  Jeg tror hun Parvaneh skjønte dette, særlig etter episoden i garasjen, og gjorde det hun kunne for å hjelpe han. Og han dør ikke før han etter hvert er lykkelig og har et liv det faktisk går an å leve. Når du har hjulpet nok, og de har hjulpet deg, da kan du dø. Jeg vet ikke. 

Jeg vil gi boka en 4. Den får ikke full pott fordi jeg satt ikke og var usikker på hva som kom til å skje, den var ganske forutsigbar for meg. Men, jeg likte historien, relasjonene og utviklingen i personen Ove. Jeg anbefaler den gjerne videre! 

 Gleder meg til å lese hva dere tenker :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har også lest den ferdig.. :)

Ikke les med mindre du ikke vil vite alt, spoiler ganske grundig.

Spoiler

Jeg likte boken kjempegodt. Flirte en del i begynnelsen over at jeg kjente meg igjen over ting jeg irriterte meg over :P som Blossom sier; den var ganske forutsigbar, og drøyde litt vel lenge med å bare si rett ut at kona var dø. Men først når vi fikk vite hele historien, blir man ganske sinna på urettferdigheten. Hvor mye skal en mann tåle? Derfra misliker man ikke lenger hovedpersonen.

Tror også Parvaneh skjønte hva det var. Vendepunktet for meg var da Ove skjønte at det hastet om han naboen skulle bo hjemme, og tror at det snudde perspektivet hans litt - at andre også går gjennom noe vanskelig, og at han kan bidra til å hjelpe.

Syns slutten var nydelig, da. Gråt litt. Ble glad for at det var litt godhet igjen for Ove..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Haha! Jeg har SÅ lyst til å se inn i spoilerene deres, men har kun kommet halvveis enda! Gah! :laugh: 

Det jeg kan si er at jeg synes det er nokså fantastisk hvordan man kan omtale noe som er såpass tragisk og alvorlig på en måte som er så fornøyelig rett og slett. 

Spoiler

Jeg synes det er godt gjort å få meg til å le så godt av noen som holder på å prøve å ta livet sitt. Men det har altså denne forfatteren fått til. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig tenkt å hoppe over denne boken - men datt tilfeldigvis over den på Storytel, så hører den på lydbok faktisk :) Har ikke kommet så langt enda, men jeg er SÅ glad for at jeg ikke droppet den! Jeg storkoser meg med boken, den er helt fantastisk, og gleder meg til å høre videre og se hvordan det ender! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
8 timer siden, Angeleye skrev:

Jeg hadde egentlig tenkt å hoppe over denne boken - men datt tilfeldigvis over den på Storytel, så hører den på lydbok faktisk :) Har ikke kommet så langt enda, men jeg er SÅ glad for at jeg ikke droppet den! Jeg storkoser meg med boken, den er helt fantastisk, og gleder meg til å høre videre og se hvordan det ender! :)

Jeg leser den også på Storytel! Synes det er nokså greit, spesielt siden jeg kan speede opp hastigheten! :) Og når det er gode høytlesere! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

:grine: 

Jeg fullførte den nettopp! Og nå bare gråter jeg. Jeg blir så rørt! Åå. 

Jeg må bare slutte å hulke og ta meg sammen litt før jeg endelig leser det som står inni spoilerene deres. Hva sier man til denne boka liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var jeg også ferdig! For en herlig bok! Boken fikk meg til å le, gråte og reflektere over livet.... Fantastisk! Tenk å skrive så godt og humoristisk om egentlig ganske alvorlige tema.. Var også en god opplevelse å høre den på lydbok, likte oppleseren godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det plass til ett nytt medlem i lesesirkelen deres? :) Ser at dere begynner å bli ferdig med nåværende bok, så slenger meg gjerne på neste, hvis jeg får lov? :ac:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg gir boka 5 stjerner! 

Inntil den siste fjerdedelen ville jeg gitt den fire, men avslutningen var så sentimental og dro sånn i hjerterota mi at jeg endte med fem. Hvordan kan jeg gi en bok som fikk meg til å hulkegrine og ligge og le-gråte på sofaen etter at jeg er ferdig mindre en fem liksom!? Jeg gråt i det siste kapittelet, men herlighet da jeg hørte siste setning da bare måtte jeg ULE! SELVSAGT hadde han som skulle flytte inn Saab! Og de skulle få barn, og han var like stum og mutt som Ove. Og det er jo på ingen måte sannsynlig, men det er magien i en bok. Man kan gi den slike usannsynlige endinger som bare gjør at man dør på seg av fantastiskhet. :grine::laugh: 

Jeg likte, til forskjell fra deg @Blossom86, Ove helt fra starten. Hva så at han var en stor surpomp, folk må da skjønne at man blir sint når idioter kjører bil inn i blomsterbedet ditt selv om du ikke har blomster der, spesielt når idioten ikke klarer å komme seg derfra til tross for å ha en automatgirbil, når man i tillegg får hjelp til å GIRE så burde man i det minste klare å skjønne logikken bak tilhenger-kjøring, og spesielt når det er KJØRING FORBUDT for helvete! ... Liksom. 

Jeg liker Ove fordi han er et godt menneske selv om han er en antisosial surpomp. Han gjør det riktige, det gode, og bryr seg mer enn folk ellers gjør, selv om de klistrer på seg søte smil og småprater om ingenting når du møter dem. Vil jeg omgi meg med gode mennesker, eller mennesker som er opptatt av å fremstå gode? Vil jeg helst ha de som er smørblide og hyggelige når jeg ikke trenger noe, men som unnviker og unngår når jeg er i trøbbel? Selvsagt vil man helst ha de som er hyggelige i begge tilfeller, men jeg ville heller valgt den som hadde hoppet ned på togskinnene for å redde livet mitt, enn de som alltid er glad og som smiler til meg helt til de lukker døra og lager "jeg spyr"-fjes av meg. Synes Ove ikke bare på slutten ang. Rune viste at han var en mann av handlekraft som brydde seg om mennesker, men hele veien igjennom. Han kjørte faktisk Parvaneh på sykehuset, han hjalp dem med å kjøre vekk bilen med tilhenger, han hjalp Adrian med sykkelen, hele tiden igjennom livet har han gjort disse tingene. Ikke uten å klage. Men han gjorde dem, og jeg tror det er en forskjell fra mange folk som fremstiller seg selv som man er så hyggelig og greie og joda har så lyst til å være til hjelp, men kommer på gode unnskyldninger for å få slippe. Og jeg tror dette kan være en ting å tenke over i en tid der vi er svært opptatt av å virke som gode mennesker (gode, kule, bra, suksessrike), er det virkelig det viktigste hva vi virker som, eller hva vi er? 

Som dere Blossom86 og @tunaenså synes jeg det var forutsigbart. Han starter ut som ensom, isolert og alene og folk kan bare ikke slutte med å bry seg, og man ser fort for seg at det kommer til å ende opp med at han får nye venner og familie, og igjen begynner å bry seg om å leve. Men jeg hadde ikke noe i mot at dette var en forutsigbar historie. Jeg nøt den for det den var, selv om det var forutsigbar! Jeg lo sånn av måter ting ble formulert på, og jeg ble litt overrasket over at her kan jeg sitte å le godt over en fyr fordi folk skal plage ham i hel (!) fra å dø. Liksom, kom igjen, her har fyren tatt steget, gått av den stolen, og GJENNOMFØRT alt som skal til for å dø, og tauet ryker! Det er jo GRUSOMT, og så ler jeg!? Men denne boken var bare sånn. Samtidig som den klarte å skrive om noe så vanskelig og sårt på en morsom måte gikk den ikke i den fella at alt skulle være humoristisk. Det var så vakkert hvordan kjærligheten mellom Ove og Sonja var, og jeg kjente meg glad i begynnerfasen av forholdet deres, inspirert og oppmuntret! Og så kjente jeg meg så rørt og vonbroten over det vanskelige tapet de måtte gå igjennom og igjen inspirert av Sonjas måte å møte det på. Og tidvis kjente jeg på en slags sorg, eller vond følelse fordi det var vonde ting. Tvers igjennom en bok som fikk meg til å føle! 

Jeg tror kanskje det beste med den var nettopp det at den ikke var "for mye" av noe. Jeg vil definitivt si at det var en humoristisk bok, men den var også dyp og viktig, inspirerende, vond og sår. Jeg liker bøker som kanskje ikke har en veldig moralsk historie, men heller moralske karakterer. Vi lærer av hvem de er og hva de gjør, men ikke handlingen i boken i seg selv. 

Fredrik Backman klarer virkelig å få meg til å ville lese resten av bøkene hans! Tipp topp tommelopp! :biggrin: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
30 minutter siden, Monstrum skrev:

Er det plass til ett nytt medlem i lesesirkelen deres? :) Ser at dere begynner å bli ferdig med nåværende bok, så slenger meg gjerne på neste, hvis jeg får lov? :ac:

Hjertelig velkommen til deg Monstrum! 

Den neste boken er Ondskapens hotell (The Shining) av Stephen King,
den holder vi på med til 3.februar. 

Ellers så skal vi snart ha ny avstemming på bøker fremover, så hvis du (eller andre) har forslag så er det bare å komme med dem, så tar jeg dem med i neste avstemming. 

Jeg er ganske spent på Ondskapens hotell, jeg har aldri lest noe av Stephen King før, og skrekk er IKKE min sjanger! Usj! :redd: Skal høre den på lydbok og håper virkelig ikke de har noe lydeffekter i tillegg ass (ikke at de pleier heller da, men bare!)! 

Endret av Rainstorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rainstorm skrev:

Hjertelig velkommen til deg Monstrum! 

Den neste boken er Ondskapens hotell (The Shining) av Stephen King,
den holder vi på med til 3.februar. 

Ellers så skal vi snart ha ny avstemming på bøker fremover, så hvis du (eller andre) har forslag så er det bare å komme med dem, så tar jeg dem med i neste avstemming. 

Jeg er ganske spent på Ondskapens hotell, jeg har aldri lest noe av Stephen King før, og skrekk er IKKE min sjanger! Usj! :redd: Skal høre den på lydbok og håper virkelig ikke de har noe lydeffekter i tillegg ass (ikke at de pleier heller da, men bare!)! 

Ehh, daaa venter jeg til 3. februar og neste bok tror jeg ;) Takler ikke krim eller skrekk eller andre skumle ting :bond: Bra at jeg har en stooor stabel med "skal lese bøker"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
8 minutter siden, Monstrum skrev:

Ehh, daaa venter jeg til 3. februar og neste bok tror jeg ;) Takler ikke krim eller skrekk eller andre skumle ting :bond: Bra at jeg har en stooor stabel med "skal lese bøker"

Haha! Så kjedelig at den boken ikke var noe for deg! :P Men jeg skjønner deg, jeg stemte ikke på den jeg heller for å si det sånn. Men jeg har bestemt meg for å utfordre meg selv litt og har tenkt på prøve denne selv om det er utenfor komfortsonen. Håper det blir bra jeg! Satser på en positivt overraskelse.
Tror det blir verre med Parfymen, har sett filmen og jeg blir kvalm bare av tanken! :P 

Jeg husker jeg så EN eneste episode av American Horror Story og jeg ble så skremt at til tross for at jeg skjønte at det jo var en god serie, med gode skuespillere, og SPENNENDE til tusen, så klarte jeg bare ikke mer. :fnise: Har sluttet med skrekkfilmer og serier helt, men har jo ikke prøvd en slik BOK, så må gå an å prøve! ;) 

Hva leser du på nå for tiden da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at En mann ved navn på Ove appellerte til mange :) kosa meg skikkelig med å lese den. Leser Torbjørn Færøviks Drømmen om Asia mens jeg ventettil neste bok. Elsker måten han skriver på, plussat det vekker interessen for historie - innser hvor lite jeg vet 😁

Har lave forventninger til Ondskapens hotell, men gleder meg til å lese en bok jeg ellers ikke ville ha lest.

Hva med å lese  noe av Suzanne Brøgger i neste runde? Creme Fraiche f.eks.

Har også i lengre tid hatt lyst til å lese The Great Gatsby og glassdukkene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ut som om jeg hopper over Ondskapens hotell, kan ikke finne den på hverken biblioteket eller Storytel. Men var ikke så giret på å lese den uansett, og har en stor haug med bøker på leselisten som jeg må prioritere også :)

Jeg har noen forslag til bøker i neste runde. Jeg likte virkelig Ida Hegazi Høyer sin bok, så hva med flere av henne? Enten "Ut" eller "Historier om trøst". Eller en skikkelig klassiker som "Jane Eyre" av Charlotte Bronte, afrikansk litteratur som "Det synger i gresset" av Doris Lessinger eller "Bienes hemmelige liv" av Sue Monk Kidd. Det er i alle fall ulike typer bøker som jeg har hørt mye bra om, og har veldig lyst å lese! :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om jeg tør å lese "Ondskapens hotell". Jeg så filmen da jeg var tenåring, og hadde mareritt lenge etterpå.... Jeg har lest gjennom deler av tråden, og har veldig lyst til å lese boka til Ida Høyer, "Unnskyld". Det så ut som en interessant bok! 

 

19 timer siden, Angeleye skrev:

Ser ut som om jeg hopper over Ondskapens hotell, kan ikke finne den på hverken biblioteket eller Storytel. Men var ikke så giret på å lese den uansett, og har en stor haug med bøker på leselisten som jeg må prioritere også :)

Jeg har noen forslag til bøker i neste runde. Jeg likte virkelig Ida Hegazi Høyer sin bok, så hva med flere av henne? Enten "Ut" eller "Historier om trøst". Eller en skikkelig klassiker som "Jane Eyre" av Charlotte Bronte, afrikansk litteratur som "Det synger i gresset" av Doris Lessinger eller "Bienes hemmelige liv" av Sue Monk Kidd. Det er i alle fall ulike typer bøker som jeg har hørt mye bra om, og har veldig lyst å lese! :) 

 

Jeg er med på Jane Eyre! Har som mål å lese mer klassisk litteratur. Har lyst til å lese "Pride and prejudice" også. (om det skrives sånn). På tide kanskje? 

 

"Bienes hemmelige liv" er veldig fin og søt. Leste den for noen år siden. Er vel også filmatisert med Alicia Keys i hovedrollen, tror jeg. 

 

Nå holder jeg på med "To søstre" av Åsne Seierstad. For en sterk bok! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Blossom86 skrev:

Jeg er usikker på om jeg tør å lese "Ondskapens hotell". Jeg så filmen da jeg var tenåring, og hadde mareritt lenge etterpå.... Jeg har lest gjennom deler av tråden, og har veldig lyst til å lese boka til Ida Høyer, "Unnskyld". Det så ut som en interessant bok! 

 

Jeg er med på Jane Eyre! Har som mål å lese mer klassisk litteratur. Har lyst til å lese "Pride and prejudice" også. (om det skrives sånn). På tide kanskje? 

 

"Bienes hemmelige liv" er veldig fin og søt. Leste den for noen år siden. Er vel også filmatisert med Alicia Keys i hovedrollen, tror jeg. 

 

Nå holder jeg på med "To søstre" av Åsne Seierstad. For en sterk bok! 

Jeg tenkte å foreslå Pride and prejudice også , har lenge hatt lyst å lese den! Så er med på både den og Jane Eyre :)

Jeg leser også Tø søstre nå! For en bok, anbefaler alle å lese den! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På Monday, January 16, 2017 den 13.01, Angeleye skrev:

Ser ut som om jeg hopper over Ondskapens hotell, kan ikke finne den på hverken biblioteket eller Storytel. Men var ikke så giret på å lese den uansett, og har en stor haug med bøker på leselisten som jeg må prioritere også :)

Jeg har noen forslag til bøker i neste runde. Jeg likte virkelig Ida Hegazi Høyer sin bok, så hva med flere av henne? Enten "Ut" eller "Historier om trøst". Eller en skikkelig klassiker som "Jane Eyre" av Charlotte Bronte, afrikansk litteratur som "Det synger i gresset" av Doris Lessinger eller "Bienes hemmelige liv" av Sue Monk Kidd. Det er i alle fall ulike typer bøker som jeg har hørt mye bra om, og har veldig lyst å lese! :) 

 

Fant den heller ikke på biblioteket. Den er visst utlånt overalt O.o tror jeg da må skippe den... kjedelig. 

Det synger i gresset høres spennende ut! Bieneshemmelige liv har jeg lest. Bra bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
På 15.1.2017 den 22.11, tunaen skrev:

Tydelig at En mann ved navn på Ove appellerte til mange :) kosa meg skikkelig med å lese den. Leser Torbjørn Færøviks Drømmen om Asia mens jeg ventettil neste bok. Elsker måten han skriver på, plussat det vekker interessen for historie - innser hvor lite jeg vet 😁

Har lave forventninger til Ondskapens hotell, men gleder meg til å lese en bok jeg ellers ikke ville ha lest.

Jeg har funnet ut at den beste måten å lære om kulturer og historie er gjennom bøker, spesielt skjønnlitterære, på den måten kjeder jeg meg ikke! 

Kjedelig du ikke fant den på biblioteket, her tenkte jeg at vi begge to kom til å lese en bok vi ikke ellers ville lest. :P 
Det er mer motiverende faktisk å lese ting som jeg vet andre også gjør, og det å diskutere dem med folk slik vi gjør her. 

@Angeleyebare sånn forresten: Ondskapens hotell finnes på Storytel, men på engelsk da som The Shining. Det er den jeg har tenkt å høre. 

@Blossom86, jeg anbefaler deg virkelig Unnskyld! Jeg synes det var en helt sær og merkelig bok, vond og ekkel, men samtidig virkelig god. Den var litt sånn "hva faen er det jeg leser!?", ikke fordi det var så grusomt, men fordi det var absurd. 

Jeg fikk også lyst til å lese To søstre! ... Men gud, jeg sjekka nå: 8 mnd ventetid jo! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2017 den 17.10, Rainstorm skrev:

 

@Blossom86, jeg anbefaler deg virkelig Unnskyld! Jeg synes det var en helt sær og merkelig bok, vond og ekkel, men samtidig virkelig god. Den var litt sånn "hva faen er det jeg leser!?", ikke fordi det var så grusomt, men fordi det var absurd. 

Jeg fikk også lyst til å lese To søstre! ... Men gud, jeg sjekka nå: 8 mnd ventetid jo! 

Så bra! Jeg har skjønt at den var litt... spesiell, hvis det er riktig ord. Blir kanskje litt som da jeg leste "Fugletribunalet" av Agnes Ravatn, også ei sær lita bok. Så den attpåtil på teater, H E L T F A N T A S T I S K! Gikk ut fra teateret med tårer i øynene, skjelvende muskler og en sjel som var revet litt i stykker. Synd at den ikke går lenger...

 

Ja, det er nok lang ventetid. Du får høre om noen nær deg har den, slik at du kan låne. Bor du i nærheten av Asker, skal Åsne Seierstad snakke om boka neste fredag på Asker bibliotek, kl. 12.00. Kjipt tidspunkt, men sikkert verdt å få med seg :) Selv har jeg undervisning, så jeg får ikke gått :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2017 den 17.10, Rainstorm skrev:

Jeg har funnet ut at den beste måten å lære om kulturer og historie er gjennom bøker, spesielt skjønnlitterære, på den måten kjeder jeg meg ikke! 

Kjedelig du ikke fant den på biblioteket, her tenkte jeg at vi begge to kom til å lese en bok vi ikke ellers ville lest. :P 
Det er mer motiverende faktisk å lese ting som jeg vet andre også gjør, og det å diskutere dem med folk slik vi gjør her. 

Ja! Det er jo det som er tanken med lesesirkel også, tenker jeg - men så har tydeligvis alle fått det for seg å låne den..pluss at mange bibliotek ikke har den i det hele tatt... trodde det var nesten en klassiker.

 

Hadde forøvrig en skikkelig lykkedag i går! Var innom biblioteket, og de holdt på å tømme hyllene. De skulle kaste(!!) masse bøker! Så nå er jeg en lykkelig eier av tre kasser med bøker! Og mannen min er litt mindre lykkelig, haha. :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...