Gå til innhold

Book lovers never go to bed alone - Lesesirkel


Gjest supernova_87

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87

@Blossom86: Fulgetribunalet har jeg faktisk tenkt at jeg ville lese en stund. Men jeg håper litt at den ikke er sær og ekkel på samme måte som Unnskyld. Den boken ga meg litt nok av syk virkelighet på en stund. Det er så utrolig lærerikt, ikke bare sånn kunnskapsmessig, men sånn følelsesmessig. Det er et sitat jeg liker: "I can never read all the books I want; I can never be all the people I want and live all the lives I want. I can never train myself in all the skills I want. And why do I want? I want to live and feel all the shades, tones and variations of mental and physical experience possible in my life. And I am horribly limited." av Sylvia Plath. Jeg tenker litt at gode bøker gir meg muligheten til å oppleve mer av livet, som jeg ikke hadde fått opplevd gjennom mitt eget liv. 

@tunaen!!! Det der fikk meg til å le! Stakkars mannen din! :fnise: 

Heldiggrisen da! Tenk å kaste bøker, blasfemi! :bond: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 17.1.2017 den 17.10, Rainstorm skrev:

Jeg har funnet ut at den beste måten å lære om kulturer og historie er gjennom bøker, spesielt skjønnlitterære, på den måten kjeder jeg meg ikke! 

Kjedelig du ikke fant den på biblioteket, her tenkte jeg at vi begge to kom til å lese en bok vi ikke ellers ville lest. :P 
Det er mer motiverende faktisk å lese ting som jeg vet andre også gjør, og det å diskutere dem med folk slik vi gjør her. 

@Angeleyebare sånn forresten: Ondskapens hotell finnes på Storytel, men på engelsk da som The Shining. Det er den jeg har tenkt å høre. 

@Blossom86, jeg anbefaler deg virkelig Unnskyld! Jeg synes det var en helt sær og merkelig bok, vond og ekkel, men samtidig virkelig god. Den var litt sånn "hva faen er det jeg leser!?", ikke fordi det var så grusomt, men fordi det var absurd. 

Jeg fikk også lyst til å lese To søstre! ... Men gud, jeg sjekka nå: 8 mnd ventetid jo! 

Takk for tips - men jeg foretrekker nok å høre lydbøker på norsk :) Er også midt i et stort leseprosjekt som prioriteres litt fremover;  jeg holder på å lese alle seks bøkene i Min kamp av Knausgård, holder på med bok nr 2 nå. Fantastiske bøker! Hva med å lese noe Knausgård i neste runde? Jeg har fått så lyst til å lese "Ute av verden". Tror nok det er mye interessant å diskutere om den boken! :P Så jeg foreslår den til neste leserunde :ac:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
23 timer siden, Angeleye skrev:

Takk for tips - men jeg foretrekker nok å høre lydbøker på norsk :) Er også midt i et stort leseprosjekt som prioriteres litt fremover;  jeg holder på å lese alle seks bøkene i Min kamp av Knausgård, holder på med bok nr 2 nå. Fantastiske bøker! Hva med å lese noe Knausgård i neste runde? Jeg har fått så lyst til å lese "Ute av verden". Tror nok det er mye interessant å diskutere om den boken! :P Så jeg foreslår den til neste leserunde :ac:

Jeg har nettopp oppdaget skjønner du, at det er så vilt mange bøker tilgjengelig på Storytel, hvis man bare leser dem på engelsk! :ac:

For et spennende prosjekt! Jeg leste faktisk også første Min kamp nå i høst, og jeg likte den godt og kommer til å lese videre før eller siden, men det ble bare litt mye syns jeg da, å ta alle på en gang. Men blir positivt overrasket over hvor mye som faktisk finnes på Storytel, de har jo alle bøkene i serien! Har du tenkt å lese alle etter hverandre? 

HAHA! Jeg sjekka ut Ute av verden nå, og fant denne anmeldelsen av den: "Nei, fytte rakkern. God Bok skulle sjekke ut debuten til Mr. Knausgård for å teste om det i det hele tatt var verdt å hive seg over Kampene. Han begynte så godt, historien om den nyutdanna lærer´n som får jobb i Nord-Norge og blir kjær i ei 13-åring. Men så... Greit nok å ha digresjoner, berike språket med filosofiske vendinger, men det får da jammen være måte på! Det virker som om mannen har gått og knuga og ruga på bok i så mange år, at når han først får ut sin debut, må han bare si ALT! Alt han noensinne kunne tenke seg å skrive om stapper han inn i et stort makkverk, her har forlaget gjort en slett jobb med å begrense en talatrengt kar med et noe stort medelsesbehov. Jeg har snusa meg fram til at det er Geir Gulliksen som har vært Knausgårds forlagsredaktør både i Tiden og Oktober, og han blir vist hylla for nettopp det (!). I løpet av de 600 sidene er det mye som er godt sagt, setninger og passasjer som gir mersmak, men det hjelper ikke når helheten blir et langt gjesp" :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
4 timer siden, Rainstorm skrev:

Jeg har nettopp oppdaget skjønner du, at det er så vilt mange bøker tilgjengelig på Storytel, hvis man bare leser dem på engelsk! :ac:

For et spennende prosjekt! Jeg leste faktisk også første Min kamp nå i høst, og jeg likte den godt og kommer til å lese videre før eller siden, men det ble bare litt mye syns jeg da, å ta alle på en gang. Men blir positivt overrasket over hvor mye som faktisk finnes på Storytel, de har jo alle bøkene i serien! Har du tenkt å lese alle etter hverandre? 

HAHA! Jeg sjekka ut Ute av verden nå, og fant denne anmeldelsen av den: "Nei, fytte rakkern. God Bok skulle sjekke ut debuten til Mr. Knausgård for å teste om det i det hele tatt var verdt å hive seg over Kampene. Han begynte så godt, historien om den nyutdanna lærer´n som får jobb i Nord-Norge og blir kjær i ei 13-åring. Men så... Greit nok å ha digresjoner, berike språket med filosofiske vendinger, men det får da jammen være måte på! Det virker som om mannen har gått og knuga og ruga på bok i så mange år, at når han først får ut sin debut, må han bare si ALT! Alt han noensinne kunne tenke seg å skrive om stapper han inn i et stort makkverk, her har forlaget gjort en slett jobb med å begrense en talatrengt kar med et noe stort medelsesbehov. Jeg har snusa meg fram til at det er Geir Gulliksen som har vært Knausgårds forlagsredaktør både i Tiden og Oktober, og han blir vist hylla for nettopp det (!). I løpet av de 600 sidene er det mye som er godt sagt, setninger og passasjer som gir mersmak, men det hjelper ikke når helheten blir et langt gjesp" :P 

Likte Ute av verden godt, og kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen der i det hele tatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
18 timer siden, MadameDeRosa skrev:

Likte Ute av verden godt, og kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen der i det hele tatt. :)

For all del, jeg liker også Knausgårds bøker (i alle fall en av dem), og liker måten han skriver på. Men jeg skjønner likevel hva hun sier da. Han er ikke akkurat ordknapp i alle fall! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
3 timer siden, Rainstorm skrev:

For all del, jeg liker også Knausgårds bøker (i alle fall en av dem), og liker måten han skriver på. Men jeg skjønner likevel hva hun sier da. Han er ikke akkurat ordknapp i alle fall! ;) 

Ja sant :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87

Jeg tipper INGEN her leser Ondskapens hotell. Tar jeg feil? :sjenert::P 

Men på fredag begynner vi med en ny bok. Døde menn går i land av Andre Bjerke. Den har jeg i alle fall tenkt å låne på biblioteket og bli med å lese. 

Til neste avstemming har jeg notert disse bøkene: 

  • Jane Eyre - Charlotte Brontë
  • Creme Fraiche - Suzanne Brøgger
  • Ut - Ida Hegazi Høyer
  • Det synger i gresset - Doris Lessinger
  • Stoner - John Williams
  • Ute av verden - Karl Ove Knausgård

Man kan ha 12 forslag på avstemmingen så bare å komme med andre forslag! :) 

Så lurte jeg på om noen hadde lyst til å finne litt informasjon om noen av bøkene, slik jeg har gjort før? Som antall sider, sjanger og nasjonalitet, og så en liten beskrivelse som man finner på goodreads eller internettbokhandel. 

SPØRSMÅL: Er det plagsomt eller ikke innafor at jeg tagger de som er medlem her innimellom, sånn som ved ny avstemming eller lignende? Tråden kan jo gå litt i glemmeboka når man hopper over en bok, og ja. Hva tenker dere? Skulle jo selvsagt ønske vi var så tallrike at alt gikk helt av seg selv, meeen den gang ei. :P 

Edit: Haha, jeg kalte oss MEDLEMMER av tråden! :fnise: 

Endret av Rainstorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok at du tagger, synes jeg. Har bestilt Andre Bjerke på biblioteket og får den nok snart. Husker ikke om jeg har lest den før, det er i så fall mange år siden, så gleder meg! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede André Bjerke i bokhyllen og gleder meg masse! Tidligere har jeg lest De dødes tjern av samme forfatter, og har dermed store forventninger til den :D

Helt ok at du tagger oss innimellom @Rainstorm - bare greit at folk blir påminnet denne tråden innimellom ;)

Jeg har haugevis med forslag til bøker vi kan lese, men føler kanskje jeg har foreslått nok bøker fra min kant :fnise: Men måå bare foreslå en annen forfatter vi burde lese! Jeg elsker Haruki Murakami, og vil at flest mulig skal oppdage bøkene hans. Hva med Trekkoppfuglen eller Sauejakten?

Jeg kan sikkert finne litt informasjon om bøkene når man har kommet frem til 12 alternativer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Okei, da veit jeg i alle fall at to av dere ikke synes jeg er tidenes mest plagsomme kjerring hvis jeg tagger selv om dere ikke har vært aktive på en stund. :biggrin: 

Hva med 1Q84 @Angeleye, eller har du kanskje allerede lest den? Vi kan ta med en av bøkene hans i alle fall! :) 

Velkommen @Mez! :blomst: 
Boken vi holder på med nå er Ondskapens hotell (The shining), den er frem til fredag, da begynner vi på en ny bok! Hvilke sjangre liker du best? Og hvis du har noen forslag til bøker til neste avstemming så er det bare å komme med dem! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av sjangere er jeg så godt som altlesende. Eneste er vel at jeg ikke er så glad i non-fiction.
Jeg foretrekker også å lese på engelsk hvis mulig.

En av mine absolutt favorittbøker er The Thirteenth Tale (Den trettende fortellingen) av Diane Setterfield. Denne har jeg lenge tenkt at jeg har lyst til å lese på nytt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest 1Q84, og hadde egentlig lyst å foreslå den, men var usikker på om den var for tjukk. Det er vel 3 bøker egentlig? Men den står i bokhyllen min, og jeg har lenge hatt lyst til å lese den! Så vi kan ta den med i avstemmingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 30.1.2017 den 17.08, Rainstorm skrev:

SPØRSMÅL: Er det plagsomt eller ikke innafor at jeg tagger de som er medlem her innimellom, sånn som ved ny avstemming eller lignende? Tråden kan jo gå litt i glemmeboka når man hopper over en bok, og ja. Hva tenker dere? Skulle jo selvsagt ønske vi var så tallrike at alt gikk helt av seg selv, meeen den gang ei. :P 

 

Edit: Haha, jeg kalte oss MEDLEMMER av tråden! :fnise: 

Ahem... Siden jeg hadde glemt tråden siden jeg hoppet over Ondskapens Hotell, frem til i dag, så følte jeg meg bare en smuule truffet :fnise: Så tag i vei!

Får ikke bestilt Andre Bjerke før på mandag, men gleder meg til den!

Mens dere har lest Ondskapens Hotell har jeg derimot lest Mammas svik og Nasjonens barn, og holder nå på med Kunsten å være kvinne.
Så helt på latsiden har jeg ikke vært ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reservert boka. Satser på at jeg får den i løpet av et par dager :) Har aldri lest noe av Bjerke før, så dette blir spennende! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ferdig med boken allerede :fnise: Boken levde opp til alle forventninger, så dere kan glede dere til å lese den! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser, men ikke nødvendigvis de bøkene vi skal i lesesirkelen :plystre:

Nå er jeg i gang med Selma Lønning Årøs sin "Henns løgnaktige ytre".  http://www.adlibris.com/no/bok/hennes-lognaktige-ytre-9788202527471?gclid=Cj0KEQiAt9vEBRDQmPSow-q5gs8BEiQAaWSEDhrUKC5i5Dta1sjo1I_Wt9DosRn6kyM7aClaRaq6sDcaAuvB8P8HAQ Synes den er høyaktuell, spesielt med tanke på hvilke forhold kvinner lever under i enkelte land. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

@Angeleye, Oj, ja! Den var visst lang ja. Jeg tenkte ikke på at den var delt opp i 3 deler. Men er det liksom sånn at hvis man først leser den så hører alle 3 sammen og at det bare blir dumt å lese del 1? Jeg vet ikke med andre, men slike lange bøker kan jo virke litt avskrekkende så da forstår jeg godt at du heller foreslo de litt kortere bøkene hans. :P Den var 925 sider hele i alle fall. 

@MadameDeRosa Klart du kan bli med her! Åpent for alle! Velkommen! :) 
Og hvis du ikke får tak i denne boka så er det bare å bli med på neste bok (selv om den er Parfymen og handler om skikkelig EKLE ting! :spy:) Kom med forslag til bøker du vil lese senere også om du vil. 

Tenk at noen er ferdige med boka allerede! Jeg har ikke fått gått på biblioteket og lånt den enda, og av alle ting så leser jeg faktisk The Shining! Men jeg tror jeg er den eneste her som endte med å lese den. Jeg er positivt overrasket! 

@Monstrum Mammas svik leste jeg i fjor, og ... jeg vet ikke hva jeg skal si. Den er jo fæl, fæl, fæl. Men så ærlig og opplysende, og jeg føler på en måte at dette barnet (som nå er en voksen) fortjener å endelig bli hørt, men slike bøker gjør meg litt ambivalent. Hva tenker du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Rainstorm skrev:

 

@Monstrum Mammas svik leste jeg i fjor, og ... jeg vet ikke hva jeg skal si. Den er jo fæl, fæl, fæl. Men så ærlig og opplysende, og jeg føler på en måte at dette barnet (som nå er en voksen) fortjener å endelig bli hørt, men slike bøker gjør meg litt ambivalent. Hva tenker du? 

Det første jeg la merke til når jeg begynte å lese var språket. Jeg synes det var repetivt og med rar setningsoppbygging. Det glemte jeg jo mer og mer etterhvert som jeg leste. For jeg synes på en måte ikke det er "lov" å tenke på språket i sånne bøker?

Jeg tenker litt som deg; boka er grusom, men viktig. Ikke bare fortjener hun å bli hørt, men hun gir også en stemme til alle andre som har opplevd sånt. Det gjorde noe med meg når hun fortalte at enkelte journalister som fulgte rettsaken hadde behov for psykologhjelp i ettertid, fordi grusomhetene var så ekstreme...

Samtidig tenker jeg at, at alle burde lese disse bøkene. De er viktige, ikke bare å forstå at andre mennesker er i stand til sånt, men også for at det kan åpne øynene til deg og meg, og gjøre at vi tenker oss om en ekstra gang om vi ser ett barn med blåmerker på et unaturlig sted feks. Jeg leste også boken om Kristoffer i fjor, og i den saken var det mange som visste, men ingen som gjorde noe. Samme hvor fælt det er for oss å lese disse bøkene, er det nettopp det som er så viktig med de At vi kanskje ser tegnene litt tydeligere, og kanskje kan hjelpe ett barn, en samboer, en partner, ut av en situasjon de ikke burde befinne seg i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...