Gå til innhold

Politiet får se alt du gjør - i sanntid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 5/26/2016 at 11.28, AnonymBruker skrev:

0g hvordan mener du egentlig at politiet / PST skal oppdage terrorisme - ved større overvåkning?

Tror du virkelig at terroristene er så forbanna tette i topplokket at de utveksler e-post eller tekstmeldinger til hverandre, som handler om tid og sted for terror-anslag? 

Anonymkode: fe944...b08

Det er nettopp det som er poenget. Terroristene bruker metoder som politiet ikke har mulighet til å overvåke i dag. Forslaget gjør det mulig for politiet å overvåke dem, f.eks. ved å logge tastetrykk på PC el.l. Men det kan de kun gjøre etter beslutning fra retten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Fjesdask skrev:

Jeg er faktisk ikke sjokkert over at naive kvinner her inne synes dette er ett steg i riktig retning og ett tiltak som vil forhindre all muligens terror. Tror dere terrorister kommuniserer på åpent nett? Vel, det gjør dem ikke. Dette vil kun gå ut over vanlige nordmenn og det er en skandale at ett land som Norge tillater dette. 

Hvorfor vil det kun gå ut over vanlige nordmenn?

Hva tror du egentlig forslaget går ut på?

Poenget er jo å tillate metoder som gjør det mulig å overvåke f.eks. terrorister som kommuniserer utenfor det åpne nettet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fireproof skrev:

😳😳 Og her satt eg og nettopp stalka ein dritkjekk politifyr frå nærheten. Blir sånn passelig kleint om han kan følge med på at eg stalka han😂

Driver du med alvorlig kriminalitet? For forslaget går kun ut på metoder som skal rettes mot de som driver med alvorlig kriminalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25. mai 2016 at 9.18, AnonymBruker skrev:

Det får de værsågod gjøre for min del. Har ingenting kriminellt å skjule, bortsett fra å kjøpe dyre merkeklær og lyve om prisen til mannen min😁 

Anonymkode: 4834b...a2f

Hater dette agrumentet "har ingenting å skjule". Synes faktisk sånne mennsker er mer skumle enn folk som har noe å skjule. Vi burde alle få ha et privatliv, men hvis det er "å ha noe å skjule", velger jeg det uten tvil! Så kan dere andre kose dere med overvåkning 24/7, og please alle siden dere er så redde for å ha et privatliv, og la oss med privatliv får være ifred!

Anonymkode: b38a3...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dere som kommer med argumentet om at det gjelder bare de som driver med alvorlig kriminalitet. Det er ikke det, da de kan se FØR noen gjør noe! Dette ble sagt på dagsrevyen igår. Og det betyr at dette er bare begynnelsen på overvåkning av alle borgere. Den dagen de med makta har andre hensikter, sitter vi med sjegget i postkassa...

Det er skremmende at vi har tillat dette!

Anonymkode: b38a3...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jabx ikke evner å se samfunnet i større perspektiv enn at han ikke ser koblingen mellom DDR og økt overvåkning gjør at dette blir en dødfødt diskusjon. Man er ikke potensiell lovbryter fordi man stiller spørsmål ved et slikt forslag. 

Jeg har aldri sagt jeg er uenig i forslaget, bare at folk bør være såpass skjerpet at man i det aller minste stiller spørsmål. Ihvertfall du jabx. 

Anonymkode: f78fc...85c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo dette Edward Snowden kjemper imot, og jeg er så enig med han!

Det er en skremmende utvikling. Og vi skal ikke ha tillit til alle i politiet. Det finnes mange som kan utnytte dette. Var jo nylig en sak om at ansatte i Nav snoket på folk...

Anonymkode: b38a3...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At jabx ikke evner å se samfunnet i større perspektiv enn at han ikke ser koblingen mellom DDR og økt overvåkning gjør at dette blir en dødfødt diskusjon. Man er ikke potensiell lovbryter fordi man stiller spørsmål ved et slikt forslag. 

Jeg har aldri sagt jeg er uenig i forslaget, bare at folk bør være såpass skjerpet at man i det aller minste stiller spørsmål. Ihvertfall du jabx. 

Anonymkode: f78fc...85c

Herregud. Vet du i det hele tatt hva forslaget går ut på? Kan du forklare det med egne ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og dere som kommer med argumentet om at det gjelder bare de som driver med alvorlig kriminalitet. Det er ikke det, da de kan se FØR noen gjør noe! Dette ble sagt på dagsrevyen igår. Og det betyr at dette er bare begynnelsen på overvåkning av alle borgere. Den dagen de med makta har andre hensikter, sitter vi med sjegget i postkassa...

Det er skremmende at vi har tillat dette!

Anonymkode: b38a3...ecd

Også det forebyggende aspektet skal brukes mot de enkelte mistenkte for alvorlig kriminalitet. Hvor jævla vanskelig er det å skjønne det?

For at politiet skal kunne bruke dette lovforslaget til noe som helst så må det være en konkret mistanke om at en konkret person planlegger eller driver med konkret alvorlig kriminalitet.

Det har altså ikke en dritt med overvåkning av alle borgere å gjøre, og det er fortsatt underlagt kontroll fra domstolene.

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo dette Edward Snowden kjemper imot, og jeg er så enig med han!

Det er en skremmende utvikling. Og vi skal ikke ha tillit til alle i politiet. Det finnes mange som kan utnytte dette. Var jo nylig en sak om at ansatte i Nav snoket på folk...

Anonymkode: b38a3...ecd

Hva er "dette" som Snowden kjemper imot? Hva tror du lovforslaget går ut på egentlig?

Utnytte hva? Det er ingenting som hindrer politiet fra å f.eks. avlytte tastetrykk hvis de først bestemmer seg for å drive i loven. Det er ikke det tekniske det står på. Det er lovverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, jabx skrev:

Hva er "dette" som Snowden kjemper imot? Hva tror du lovforslaget går ut på egentlig?

Utnytte hva? Det er ingenting som hindrer politiet fra å f.eks. avlytte tastetrykk hvis de først bestemmer seg for å drive i loven. Det er ikke det tekniske det står på. Det er lovverket.

Snowden kjemper imot overvåkning, og dette er et steg mot mer overvåkning uansett hvordan du vrir og vender på det. Hva blir det neste politiet eller andre skal ha mulighet til? Man skal ikke kunne overvåke andre, da det vil føre til at vi mister personlige frihet. 

Anonymkode: b38a3...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snowden kjemper imot overvåkning, og dette er et steg mot mer overvåkning uansett hvordan du vrir og vender på det. Hva blir det neste politiet eller andre skal ha mulighet til? Man skal ikke kunne overvåke andre, da det vil føre til at vi mister personlige frihet. 

Anonymkode: b38a3...ecd

Kjemper Snowden mot all overvåkning? Også f.eks. at politiet avlytter telefonen til brutale kriminelle som planlegger å drepe noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personer som har noe mot dette nydelige lovforslaget er konspirasjonsteoretikere (tinnfoliehattbrukere) og/eller kriminelle med noe å skjule.

Jeg (og alle andre normale, fredelige mennesker uten tinnfoliehatt) ønsker denne overvåkningen velkommen.

 

Anonymkode: 152b8...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle âme
8 timer siden, jabx skrev:

Driver du med alvorlig kriminalitet? For forslaget går kun ut på metoder som skal rettes mot de som driver med alvorlig kriminalitet.

Åja, nei. Trudde dei overvåka alle til ein viss grad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snowden kjemper imot overvåkning, og dette er et steg mot mer overvåkning uansett hvordan du vrir og vender på det. Hva blir det neste politiet eller andre skal ha mulighet til? Man skal ikke kunne overvåke andre, da det vil føre til at vi mister personlige frihet. 

Anonymkode: b38a3...ecd

Egentlig ikke. Snowdens avsløringer gjaldt ulovlig overvåkning, altså der NSA etablerte overvåkninger som langt overgikk deres mandat, som truet personvernet og som rent teknisk representerte en krigserklæring mot USA sine allierte.

De fleste aspektene av overvåking NSA driver med har vært velkjent, og tildels akseptert. Det var de aspektene som var ulovlige og i strid med konstitusjonen som skapte bråk.

Signalovervåking er ikke noe nytt, og det har sin plass. Men det må som enhver annen relasjon mellom samfunnet og borger følge reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, jabx skrev:

Hva er "dette" som Snowden kjemper imot? Hva tror du lovforslaget går ut på egentlig?

Utnytte hva? Det er ingenting som hindrer politiet fra å f.eks. avlytte tastetrykk hvis de først bestemmer seg for å drive i loven. Det er ikke det tekniske det står på. Det er lovverket.

Akkurat det argumentet forstår jeg ikke: Så dersom det allerede er teknisk mulig, så kan vi like gjerne gjøre det lovlig?

Det jeg savner i denne diskusjonen er faktiske bevis for at dette har en effekt og at det ikke kan omgås av de det gjelder slik at dette ikke bare blir et trinn til på stigen mot et komplett og fullstendig overvåkningssamfunn, dette må veies opp mot kostnader og hensyn til personvern, uansett hvor uinteressante uskyldige mennesker er for overvåkerne. Og selvsagt potensialet for misbruk, for det er et enormt potensiale for dette. Rettigheter som personvern/privatliv er ikke goder som er naturgitt, og alle tiltak som bit for bit slår små stykker ut av dette lar seg vanskelig reparere, det er en enveisgate og alle tiltak som selv om de fremstår med gode intensjoner, men med stort misbrukspotensial, kommer for å bli. Selv du som synes dette er gode tiltak kan ikke benekte at potensialet for misbruk er enormt, eller at de kommer for å bli, eller at de gir større spillerom for å innføre stadig strengere kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personer som har noe mot dette nydelige lovforslaget er konspirasjonsteoretikere (tinnfoliehattbrukere) og/eller kriminelle med noe å skjule.

Jeg (og alle andre normale, fredelige mennesker uten tinnfoliehatt) ønsker denne overvåkningen velkommen.

 

Anonymkode: 152b8...b73

Ja det var det de sa i Tyskland enn gang i tiden.

Anonymkode: af309...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det var det de sa i Tyskland enn gang i tiden.

Anonymkode: af309...19b

Når da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Druid skrev:

Når da? 

Rett etter 1945 en gang. 

Anonymkode: f78fc...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, jabx skrev:

Herregud. Vet du i det hele tatt hva forslaget går ut på? Kan du forklare det med egne ord?

Hvorfor blir du så opprørt?

Jeg vet godt hva forslaget går ut på, men det er ikke poenget. Det er der du bommer litt. 

Poenget er at det er sunt med litt skepsis når myndighetene ønsker utvidede muligheter for overvåkning. Historien har vist at selv de beste hensikter kan føre til noe man ikke ønsket seg. 

Anonymkode: f78fc...85c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...