Gå til innhold

- Januar og februar 2017-


Northelia

Anbefalte innlegg

Nå begynner vi å bli klar. Kjøpte vogn fra finn i dag :D fant endelig en til en akseptabel pris :) kjøpte vognen av en veldig hyggelig dame som hadde en pose med bleier som var for små til ungen hennes så den fikk vi med gratis :) nå mangler vi litt småting som stellematte. 

Var på julegave shopping i dag, merker det godt i kroppen!  Selv om vi tok det rolig. Men nå er alle gavene på plass, godt å være ferdig. 

Jeg bestilte en kjole fra en nettbutikk som kom i dag, jeg ser jo diger ut i den! Det hjalp litt at samboeren min fant definisjonen på høygravid og at jeg er det i julen når den skal brukes :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag ble jeg sykemeldt frem til permisjonen starter, så da slipper jeg å springe til legen mer. Jeg beveger meg og ligger flat om hverandre, slitsomt med verkende bekken! Håper det ikke påvirker fødselen. Noen av dere som tar smertestillende mot bekkenplager?

@rosenkål gratulerer med vogn! Vi skal få vogn i julegave hos svigers 🎅🏻

Endret av Caramelli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Caramelli skrev:

I dag ble jeg sykemeldt frem til permisjonen starter, så da slipper jeg å springe til legen mer. Jeg beveger meg og ligger flat om hverandre, slitsomt med verkende bekken! Håper det ikke påvirker fødselen. Noen av dere som tar smertestillende mot bekkenplager?

@rosenkål gratulerer med vogn! Vi skal få vogn i julegave hos svigers 🎅🏻

Ble 100% sykemeldt frem til permisjonsstart i forrige uke, jeg også. Godt å slippe å tenke mer på det. Spurte JM om bekkenløsning i forhold til fødsel, og hun sa ihvertfall at det nok er best å finne gode stillinger som "åpner" bekkenet (type stå på kne lent mot ryggstøtten på senga når den er hevet opp, eller ligge på siden o.l.) fremfor å ligge på ryggen. Nokså logisk egentlig, uansett om man har bekkenløsning eller ikke. Kanskje har man god nytte av et bad som smertelindring eller fødested også. Jeg har selv god erfaring med å stå fremoverlent på kne, mot ryggstøtten på senga, så satser på at det kjennes greit ut denne gangen også (selv om jeg ikke hadde bekkenløsning de to andre gangene).

Jeg har kun tatt Paracet én gang mot bekkenplagene, og det var en sein kveld hvor jeg ikke klarte å sovne, men bare vred meg fram og tilbake. Fikk ihvertfall slappet såpass av at jeg sovnet til slutt. Man kan jo evt. prøve et såkalt bekkenbelte også, for å avlaste litt innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Haley skrev:

Ble 100% sykemeldt frem til permisjonsstart i forrige uke, jeg også. Godt å slippe å tenke mer på det. Spurte JM om bekkenløsning i forhold til fødsel, og hun sa ihvertfall at det nok er best å finne gode stillinger som "åpner" bekkenet (type stå på kne lent mot ryggstøtten på senga når den er hevet opp, eller ligge på siden o.l.) fremfor å ligge på ryggen. Nokså logisk egentlig, uansett om man har bekkenløsning eller ikke. Kanskje har man god nytte av et bad som smertelindring eller fødested også. Jeg har selv god erfaring med å stå fremoverlent på kne, mot ryggstøtten på senga, så satser på at det kjennes greit ut denne gangen også (selv om jeg ikke hadde bekkenløsning de to andre gangene).

Jeg har kun tatt Paracet én gang mot bekkenplagene, og det var en sein kveld hvor jeg ikke klarte å sovne, men bare vred meg fram og tilbake. Fikk ihvertfall slappet såpass av at jeg sovnet til slutt. Man kan jo evt. prøve et såkalt bekkenbelte også, for å avlaste litt innimellom.

OK, takk for tips med bilde! Har du prøvd bad?

Det er ikke sikkert jeg får dratt på det fødselsforberedende kurset på sykehuset, for det er visst samme dag vi skal ha budgivning på den gamle leiligheten... alt man må tenke på 😕 Men tror jordmor på helsestasjonen tilbyr kurs også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig at du kanskje ikke får med deg kurset allikevel @Caramelli. Jeg var på jordmoren min sitt kurs, KK her har noen filmer av avdelingene som hun anbefalte at vi så på siden det er uten omvisning. De filmene er ganske grei synes jeg. Kanskje ditt sykehus også har filmer på nettsiden sin? 

Jeg elsker badekar og ble så glad når jeg fant ut at de har det på KK.  Vet ikke om jeg vil prøve meg på en vannfødsel men badekar som smertelindring har jeg lyst å prøve :) vi har ikke badekar men har varmtvann inkludert i fellesutgiftene ;) synes en dusj hjelper litt på bekkensmertene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, rosenkål skrev:

Kjedelig at du kanskje ikke får med deg kurset allikevel @Caramelli. Jeg var på jordmoren min sitt kurs, KK her har noen filmer av avdelingene som hun anbefalte at vi så på siden det er uten omvisning. De filmene er ganske grei synes jeg. Kanskje ditt sykehus også har filmer på nettsiden sin? 

Jeg elsker badekar og ble så glad når jeg fant ut at de har det på KK.  Vet ikke om jeg vil prøve meg på en vannfødsel men badekar som smertelindring har jeg lyst å prøve :) vi har ikke badekar men har varmtvann inkludert i fellesutgiftene ;) synes en dusj hjelper litt på bekkensmertene. 

Jeg vil helst slippe å se video 🙈

Kanskje det hjelper med varmepute? Akkurat nå er kuren min å ligge til det slutter å verke, så har jeg en god halvtime å gjøre ting på før jeg må ligge igjen. Sånn sett håper jeg fødselen starter på morgenen, når kroppen er på det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.12.2016 den 14.05, Caramelli skrev:

OK, takk for tips med bilde! Har du prøvd bad?

Det er ikke sikkert jeg får dratt på det fødselsforberedende kurset på sykehuset, for det er visst samme dag vi skal ha budgivning på den gamle leiligheten... alt man må tenke på 😕 Men tror jordmor på helsestasjonen tilbyr kurs også.

Jeg har hatt lyst til å prøve vannfødsel og/eller bad som smertelindring, men for det første så tilbyr ikke mitt sykehus vannfødsel så det ble fort utelukket, og for det andre så rakk jeg aldri å prøve noe bad, for innen jeg var ferdig med å bli sjekket (JM sjekket åpning og registrerte ca 20(?) min med CTG) så var riene såpass sterke at jeg ønsket ikke noe annet enn å ligge i fødesenga - og bare en times tid etterpå var jentene født :fnise: Men hvis det går tregt (as if...) denne gangen så kunne jeg tenkt meg å prøve det ;)

---

God jul, alle sammen! :nissevink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.12.2016 den 12.49, Caramelli skrev:

@Haley det er kanskje like greit om du blir fort ferdig med fødselen 🙂

Er det noen her som smører med olje for å unngå rifter?

Tenkte jeg skulle gjøre det, men gått helt i glemmeboken her. Gjør du det? Hvilken olje isåfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Caramelli
Jeg hadde store planer om å smøre og massere forrige gang og hadde kjøpt inn jordnøttolje (husker ikke merket) men kom til det punktet på slutten at jeg rett og slett ikke hadde lange nok armer til å gjøre noe effektivt uten at det ble et himla ork. :fnise:

Denne gangen skal jeg ha ks så nå blir det ikke aktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Caramelli skrev:

 

@Beccy87 hvorfor blir det ks?

Fordi forrige gang endte i haste snitt etter 15 timer aktivfødsel og lille ble liggende på intensiven i to dager etterpå.
Det var en såpass traumatiserende opplevelse (som mest sannsynlig også har skylden for at jeg opplevde barseldepresjon og slet med morsfølelsen i flere måneder) at jeg ikke ønsker å ta noen sjanser denne gangen. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Caramelli skrev:

@stine889 jeg kjøpte weleda perineum olje, men har fortsatt tilgode å teste den 🙈 Men nå er jeg 34 uker, så det er vel bare å begynne. Hvor langt er du på vei?

@Beccy87 hvorfor blir det ks?

Kanskje jeg også bør kjøpe. Er 35 fullgåtte i dag, så går inn i uke 36. Er det for sent å begynne tror du?🙈 Hvor får du kjøpt den oljen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Beccy87 Skjønner, har du fått en dato for når det skal skje? 🙂

@stine889 det anbefales å begynne i uke 34, så det er sikkert ikke for sent? Kjøpte den på Life og prøvde den i går, men det var vanskelig å komme til og jeg fikk litt svie av den. Kanskje jeg dropper det hele og heller bruker oljen på magen ellerno 😂 Fortell hvordan det går med deg, hvis du prøver!

Endret av Caramelli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! I natt gikk vannet, men uten at jeg hadde hatt rier først. Mannen min og jeg er lagt inn på sykehuset nå, ctg ser fin ut, og minstemor har det fint.  Fortsatt ingen rier, så i morgen blir jeg nok mest sannsynlig satt i gang (dersom det ikke tar seg opp i natt) 😄 Dette kom veldig plutselig på, kjempeglad for at fødebagen var pakket😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, Northelia skrev:

Hei! I natt gikk vannet, men uten at jeg hadde hatt rier først. Mannen min og jeg er lagt inn på sykehuset nå, ctg ser fin ut, og minstemor har det fint.  Fortsatt ingen rier, så i morgen blir jeg nok mest sannsynlig satt i gang (dersom det ikke tar seg opp i natt) 😄 Dette kom veldig plutselig på, kjempeglad for at fødebagen var pakket😅 

Så spennende! Hvor langt er du på vei? Masse lykke til😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, stine889 skrev:

Så spennende! Hvor langt er du på vei? Masse lykke til😄

Er 38+ 4, termin 11.januar😄 Hadde regnet med å gå over termin, så er litt overrasket, merker jeg😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...