Gå til innhold

- Januar og februar 2017-

Northelia

Anbefalte innlegg

47 minutter siden, stine889 skrev:

Ja det er godt med litt større plass, men man klarer seg som oftest ganske greit på det man har også 😄 Ikke noe kjekt med vondter nei. Tror man bare må lytte til kroppen og ta det med ro når man kan. Enklere sagt enn gjort da 😏

Jeg går til jordmor, men til lege på ekstrakontrollene på kvinneklinikken. Syntes det er kjekkere å gå til jordmor enn fastlegen, men han på sykehuset er veldig flink og hyggelig så er kjekt å gå der også 😊 Han var ikke med på vanlige kontroller med nr 1 såvidt jeg husker, og har ikke vært med nå heller. Utenom UL da. 

Her har samboer nesten vært litt for ivrig på kontrollene, men så har ikke han barn fra før da😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

55 minutter siden, emhanse skrev:

Her har samboer nesten vært litt for ivrig på kontrollene, men så har ikke han barn fra før da😍

Koselig det da 😄 Merker at han ikke er like ivrig nå som sist. Men han jobber et stykke unna og har ikke alltid bil på jobb, så skjønner jo at det ikke er så lett😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har ikke samboer vært med på en eneste en hos jordmor. Han var med på første kontrollen hos legen, men den var jo bare tull. Er en grunn til at jeg kun går til jordmor for å si det sånn. 

Jeg synes det er litt trist at det aldri passer med jobb at han er med. Jordmor sa hun kunne ta oss med på et fødselsforberedende kurs nå på torsdag, det passer selvfølgelig ikke for samboer, men jeg vurderer å gå på det alene, selv om jeg ikke har så lyst å gå på det alene egentlig.. 

Så lenge han får med seg fødselen så er det jo greit forsåvidt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde teorieksamen i dag, og jeg sto! Ja, jeg vet. Jeg er treg (32 år), men har aldri hatt interesse for hverken bilkjøring eller noe bilrelatert. Nå har jeg derimot funnet ut at det hadde vært greit å kunne kjøre selv, så høsten har gått med til kjøretimer og diverse. Og i dag altså teorieksamen, som jeg sto på (var jammen ikke så høy i hatten da jeg vagget inn i lokalet, men betydelig lettere til bens da jeg vagget ut;)). Hurra, en ting mindre å tenke på! Nå kan jula komme:nisselue::nisselue::nisselue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2016 den 19.09, VirreVapp skrev:

Lenge siden jeg har vært inne her. Spennende å lese om dere alle :) 

Var på ul i dag.  Vekstestimering pga lavt sf-mål. Men baby er helt på størrelsen han skal,  heldigvis. Veldig lettelse. Har ikke helt klart å glede meg. Skal tilbake om noen uker for ny ul. Godt med oppfølging, og får sett lille noen ekstra ganger. 

Må også kjøpe nytt sete. Tror vi ender på maxi cosi da det kan klikkes på vogna vi har fra før(Brio go). Ellers trenger vi stellebord og litt ull. Fikk sommerbaby sist, så mye bomull og kortermet. 

I dag var jeg også på ultralyd for å sjekke vekst og alt var som det skulle! Fikk bekreftet nok en gang at det var en gutt, at han var 1,8 kilo og gjennomsnittlig stor i forhold til antall uker 💙

Etterpå var jeg på ammekurs og fikk mange nyttige tips. Har dere vært på kurs? Hvis ikke anbefaler jeg dere å spørre om helsestasjonen tilbyr det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ååå! Jeg vil også på UL! Ikke sååå lenge til termin nå da, så får smøre meg med litt tålmodighet :sukk:

Har presentasjon av en oppgave på skolen i morgen, hater å stå foran en sal og snakke. Gruer meg til det, og så er det fødselsforberedende kurs etterpå. Gruer meg litt til det også for jeg føler jeg er så utrolig lite forberedt på alt som venter. Samboeren har ikke mulighet til å bli med, så jeg går alene, håper det er flere der som går alene på det. Jeg får ta notater til samboeren om det dukker opp noe han bør få med seg :fnise:

@Northelia Gratulerer!! :D Så gøy å få den unnagjort. Har du fått ca tid på når du skal ta oppkjøringen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med bestått test @Northelia:danse:

Jeg var på ammekurs og fødekurs i fjor så tenker ikke gå denne gangen, men synes absolutt de var nyttige begge to! 
Og det var flere der alene når jeg var i alle fall @rosenkål ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@rosenkål Kjørelæreren mener jeg kan ta oppkjøring første uka i januar (er fullt før), men med termin 11.januar, så får vi se. Det er uansett deilig å være ferdig med alt det obligatoriske:)

Ammekurs høres bra ut, @Beccy87. Jeg ammet ikke forrige gang, så det hadde vært fint å lære litt nå. Dessverre er ikke ammekurs noe de tilbyr her jeg bor. Men regner med jeg får litt innføring etter fødsel.

Endret av Northelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@rosenkål jeg fikk ikke sett så mye på ultralyden denne gang, for hun som tok den var superstresset og holdt for det meste skjermen for seg selv. Jeg var så dum at jeg spurte om hodet var festet og hun tok skikkelig tak nedi bekkenet. Stakkars gutten min, jeg skjønner ikke at det er trygt 🤔 Jeg hadde tenkt å spørre om bilde, men jeg turte ikke når hun var sånn hehe.

Har du vurdert 3D ultralyd? Det er sikkert koseligere for foreldrene.

Endret av Caramelli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Northelia kanskje litt risky å ta oppkjøringen så nærme termin ja. Ser for meg at du avslutter kjøretimen utenfor sykehuset :fnise:

@Caramelli Det hørtes ikke akkurat ut som en koselig UL time du var på. Var hodet festet? Når jeg var hos jm sist så var det ikke festet her, hun var ikke helt sikker på hvordan hun lå i magen heller. Men det gjør jo ikke noe enda, jeg er ikke mer enn 33 uker, så hun har fremdeles tid og litt plass til å snu og boltre seg på :)Så lenge alt står bra til med baby så gjør det vel ikke så mye om vi ikke får se baby før termin :) Vi vurderte 3D UL men siden det er så dyrt så droppet vi det. 

Jeg var på fødselsforberedende kurs i dag hos jm. Jeg synes det var interessant. Hun gikk igjennom de ulike fødeavdelingene på KK og hvordan fødselen forløper. Jeg ble litt beroligget av det i hvert fall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Northelia Gratulerer med bestått! Så deilig å ha det unnagjort før fødsel! :) Om du vil lese litt om amming på forhånd kan jeg anbefale Gro Nylanders Amme-ABC og i den boka følger det med en DVD som heter "Bryst er best" (JM har kanskje snakket om den?) som viser hvordan man kan få til amming.

@Caramelli Var på ammekurs og fødselskurs inkl omvisning på føde/barsel med nr. én, og for min egen del så var det greit nok, men Mannen hadde nok mest nytte av det på en måte. Jeg hadde jo lest ganske mye om både fødsel og amming (Gro Nylanders bøker kan anbefales. Jeg lånte de på biblioteket), mens Mannen var litt mer "grønn" :fnise:

---

I dag skal jeg til legen og få sykemelding for bekkenløsning (flere som synes det er merkelig at svangerskapspenger ikke skal dekke bekkenløsning? Man hadde jo ikke hatt bekkenløsning om man ikke var gravid... Men bedriftsjordmor sier at svangerskapspengene kun er for å ivareta barnet, så uansett hvor handikappet og smertepreget man blir av en bekkenløsning, så dekker ikke svangerskapspenger det :murvegg:), så da er jeg 100% ute av jobb for denne gang, og skal ikke tilbake før midten av februar 2018 :hakeslepp: Litt godt å slippe å tenke på/ha dårlig samvittighet for at man skulle vært på jobb og skulle gjort ditt og datt, så får jeg prøve å slappe av og bare ruge de siste 10 ukene. Ihvertfall etter at jula er over :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Haley Vi så den Bryst er best videoen på fødselsforberedende kurset hos jm. Den har endel nyttig informasjon, man må bare se vekk fra noen deler av filmen som jeg synes hadde et nesten propaganda preg over seg :fnise: 

Vi hadde ikke omvisning på føde/barsel, så det får jeg se når den tid kommer :)

Huff, høres ikke godt ut å være så plaget med bekkenløsning som du er. Har du vært hos fysio for det? Jeg går på gruppetreningstime en gang i uken med fysio som er myntet på gravide med bl.a bekkenplager. Har bare vært et par ganger så langt men synes det virker greit :) 

@Beccy87 Det var fire par og meg på kurset. Det gikk nå bra for det :) Jeg tenkte jeg kanskje kunne få litt kontakt med de andre på kurset i pausen men de satt alle med hver sin mobil i pausen. Absolutt alle! Litt trist at vi er kommet til det punktet i samfunnet i dag. 

Endret av rosenkål
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@rosenkål han lå med hodet ned, men det var ikke festet. Godt å vite at han har snudd seg, men nå ligger han og presser kroppen sin oppover mot min magesekk og lunger. Jeg får vondt over magen og mister følelsen i huden der pga. presset 😒 Han tar vel bare den plassen han trenger, hehe.

Hvor lenge varte det fødselsforberedende kurset? Jeg har også meldt meg på, men jeg har vondt for å sitte/stå lenge.

@Haley hva betalte dere for kurset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurset som min jm hadde varte i 3 timer. Vi hadde en fem minutters pause hver time. Før hun begynte så sa hun at det var bare å reise seg og går litt rundt om det var ubehagelig å sitte så lenge :) 

Jeg er ganske sikker på at frøkna ligger med hodet ned her, det har hun gjort en god stund nå. Men hodet er ikke festet. Jeg merker også endel press oppover. Har også fått mer plager med halsbrann. Noen som har tips mot det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, rosenkål skrev:

Kurset som min jm hadde varte i 3 timer. Vi hadde en fem minutters pause hver time. Før hun begynte så sa hun at det var bare å reise seg og går litt rundt om det var ubehagelig å sitte så lenge :) 

Jeg er ganske sikker på at frøkna ligger med hodet ned her, det har hun gjort en god stund nå. Men hodet er ikke festet. Jeg merker også endel press oppover. Har også fått mer plager med halsbrann. Noen som har tips mot det? 

Det hadde nok vært best med en seng på det kurset 😂

Har du sure oppstøt? Da kan du prøve gaviscon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 16.12.2016 den 10.41, rosenkål skrev:

@Haley Vi så den Bryst er best videoen på fødselsforberedende kurset hos jm. Den har endel nyttig informasjon, man må bare se vekk fra noen deler av filmen som jeg synes hadde et nesten propaganda preg over seg :fnise: 

Vi hadde ikke omvisning på føde/barsel, så det får jeg se når den tid kommer :)

Huff, høres ikke godt ut å være så plaget med bekkenløsning som du er. Har du vært hos fysio for det? Jeg går på gruppetreningstime en gang i uken med fysio som er myntet på gravide med bl.a bekkenplager. Har bare vært et par ganger så langt men synes det virker greit :)

Ja, man må se den med litt kritiske øyne, men klarer man det, så er den nokså nyttig synes jeg. Men når det kommer til stykket så vet man jo aldri hvordan det blir før man får prøvd selv :)

Har vært hos fysio 3 ganger, og skal dit på onsdag igjen. Det har holdt seg noenlunde stabilt med smertene, så lenge jeg er flink til å ikke være overdrevent fysisk aktiv (veldig lett i disse førjulstider :ler: ) Har vurdert å ta meg en tur i svømmehallen, men energinivået er heller labert så det er litt tiltak å komme seg avgårde. Ikke vet jeg om jeg har noen bikini som passer til gravidkroppen heller :tongue:

På 16.12.2016 den 14.38, Caramelli skrev:

@Haley hva betalte dere for kurset?

Det var gratis og i regi av jordmødrene på helsestasjonen der jeg gikk til kontroller, og varte vel 2 timer per gang - med 10 min pause midt i. De hadde også en temakveld om trening/fysisk aktivitet i og etter svangerskapet, men det følte jeg ikke at jeg hadde noe behov for siden jeg var i så fin form med de to første.

---

På kontroll i uke 26 lå frøkna med hodet ned og det føles ut som hun gjør det fremdeles. Har den siste uka (30+2 i dag) begynte å kjenne en del press ned i bekkenet, men tror ikke hun har festet hodet ennå. Storesøstrene hadde ikke festet hodet på kontroll i uke 32/33, men i uke 36 var det festet hos begge. Blir ihvertfall spennende å se om det skjer denne gangen også, for det er jo ikke uvanlig at hodet ikke blir festet hos flergangsfødende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! Var på UL i dag for å sjekke leiet til minstemor, og hun har snudd seg (uke 37+1)! Håper hun holder seg slik fremover (merker at tanken på vending/ planlagt ks/ setefødsel har stresset meg en del).Kjenner det skal bli godt med jul og avslapping nå, altså:) 

Endret av Northelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Northelia skrev:

Hurra! Var på UL i dag for å sjekke leiet til minstemor, og hun har snudd seg (uke 37+1)! Håper hun holder seg slik fremover (merker at tanken på vending/ planlagt ks/ setefødsel har stresset meg en del).Kjenner det skal bli godt med jul og avslapping nå, altså:) 

Så bra! :nori:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...