Gå til innhold

Værsågod, vaksinemotstandere!


MapleSirup

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå bruker jo du samme hersketeknikk som han som har blitt nevnt her ( Jonas ).

Dessuten : man kan godt ha kunnskaper innen et område selv om man ikke har tatt en utdannelse innen det. Hva vet du om hvordan hun har skaffet seg kunnskapen sin? Å gjette vilt at hun finner det "tilfeldig på google" er rett og slett diskriminerende. Dere som stadig kommer med argumentet om at det man finner på nettet liksom ikke er relevant...når det meste foregår på nettet idag, t.o.m studier! 

Hørt om at endel klarer å lære seg ting på egen hånd? En universitetsgrad er ikke ensbetydendemed at man har mer forståelse for et emne enn noen som har studert på egen hånd. Tvert imot vil de som studerer selv ofte kunne se flere sider av en sak. Et pensum kan ofte være mer begrenset.

Anonymkode: 0160a...948

Nei, innlegget mitt var ikke hersketeknikk. Det er ikke hersketeknikk at andre er uenige med deg. Å påberope seg å være offer av hersketeknikk er også en form for hersketeknikk. 

Klart det er mulig å lære seg ting på egen hånd. Problemet er at det Sølje Bergmann kommer med beviselig er feil! Og å si at Sølje Bergmann har googlet er ikke diskriminerende, les om hva diskriminering er før du bruker slike ord. En ting er at hun lar være å vaksinere sine egne barn - det er uheldig for barna selv, og folk rundt dem. Men at media ukritisk gir en person som henne tid og spalteplass til å formidle de uinformerte løgnene sine til andre småbarnsforeldre som kan finne på å tro at hun vet hva hun snakker om, det er ille. Veldig ille.

Du har rett i at man kan finne mye informasjon på nettet, inkludert studier! Men den ekstremt store tilgangen på informasjon som vi alle i dag har tilgang til gjennom mobilene våre, som vi alltid har tilgjengelig, krever at man er god på kildekritikk. Det er ikke Sølje Bergmann, og det er ikke dere antivaxxere, heller. 

Endret av Mmmwhatever
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Isabel70 skrev:

Saklig

 

Skjønte dette allerede i 1993 og gikk over til alternativ medisin. Bruker kun skolemedisin i helt akutte tilfeller, aldri over tid. Det vi tror i vesten, er at vi sitter på toppen av all kunnskap, og vestlig medisin er liksom det ypperste av all medisin som finnes. Eller enda verre, vi tror at absolutt alt annet er overtro. Vi tror det om vår vestlige sivilisasjon generelt, at vi er liksom det mest fantastiske som har skjedd i universets historie. Men det er et stykke fra sannheten. Vi tror også at vi er på topp teknologisk, men merkelig nok hadde vi aldri klart å bygge en pyramide som den store pyramiden på Giza-platået. De visste noe som vi ikke vet. Og Kinesisk medisin vet noe som vi ikke vet. Jeg har hatt god hjelp av alternativ medisin, også Kinesisk, til både meg selv og hundene mine, og vi lever godt uten antibiotika og vaksiner.

Du og hundene dine lever nok godt uten antibiotika og vaksiner, inntil den dagen dere virkelig blir syke, og da tenker jeg nok du vil krype til korset og ty til medisin som har en dokumentert virkning. Man klarer seg jo helt fint uten medisiner så lenge man er frisk, og man klarer seg jo helt fint uten vaksiner også så lenge mange nok rundt er vaksinert. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8. mai 2016 at 15.28, Isabel70 skrev:

Her har jeg gjort min vurdering, og hvis andre skal få gjøre sin vurdering, så må de ha informasjon. Vaksiner blir gitt uten at man informerer om noe som helst. Foreldre vaksinerer barna sine uten engang å ha lest pakningsvedlegget, selv om det står i vedlegget at man skal lese det og ta vare på det til senere. De vet ikke hvaslags sykom det vaksineres mot, og langt mindre hva vaksinen heter, så de kan ikke engang finne ut om det barnet deres opplever er bivirkning etter vaksine. De kommer på diverse internettforum og spør om det kan være bivirkning, og når man spør hvilken vaksine de har tatt, så vet de det ikke. Her svikter helsevesenet, og det er derfor jeg poster denne informasjonen. Folk vet ingenting.
Og vaksiner blir ikke trukket tilbake om de viser seg å være farlige, da skulle MMR-vaksinen, HPV-vaksinen og den orale poliovaksinen være trukket for lenge siden. Vaxxed kommer til å komme til Norge, bare vent. Hele vaksineopplegget kommer til å rase sammen som et korthus pga den filmen. Alle bivirkninger inkluderes ikke i pakningsvedlegget heller, og de er langt alvorligere og hyppigere enn det som står der. Dette er dessverre realiteten når man våkner opp fra denne kulturelle transen om at "vaksiner er sikre og effektive".
Men dette er det ingen som vet. Det er visst bare å gjenta "vaksiner er sikre og effektive, vaksiner er sikre og effektive" uten å gi de som tar dem den informajsonen de faktisk har krav på.

Det er ikke korrekt at foreldrene ikke blir informert om hvilken vaksine barnet har fått. Helsesøster sier selvfølgelig muntlig til mor/far hvilken vaksine det er og i tillegg står det på helsekortet på den andre siden enn der hvor det står høyde/vekt. Det er bare å snu kortet. Hvis ikke man klarer det så kan man spørre på helsestasjonen. Bivirkninger blir informert om muntlig og alle pakningsvedlegg ligger tilgjengelig på nett hvis man vil se mer på det. Hvilke vaksiner som barnevaksinasjonsprogrammet inneholder og når man tar de er også informasjon som er tilgjengelig på net.  Du får det til å høres ut som om vaksineinformasjon er noe hemmelig, noe som ikke helsesøster vil informere om. Og det er en ren løgn. 

At mange mødre ikke husker halvparten av hva helsesøster sier (jeg selv inkludert) har mer med søvnmangel og hormoner å gjøre enn at det er noe helsestasjonen ikke vil informere om. Slutt å spre løgn om slikt. Det gjør bare nybakte mødre usikre og redde.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har høyere utdanning. Så der raknet den holdningen din. Men jeg klarer allikevel å lære meg mye annet på egen hånd, kontra de som må ha alt inn med tesje ifra samfunnet. Jeg respekterer at mange kan ha gode kunnskaper selv om det ikke er endel av en Bachelor, Master, Phd osv. Noen selvlærte er de mest intelligente vi har.

Anonymkode: 0160a...948

Om du har høyere utdanning selv er det igrunnen svært merkelig at du tror det dreier seg om å passivt ta imot informasjon som skal reproduseres statisk. Jeg tror ikke du har høyere utdannelse.

Selve grunnlaget akademia hviler på handler om å lære seg å lære, og å kunne skille informasjon kritisk. Det du beskriver er det stikk motsatte.

Selvsagt kan man ha gode kunnskaper om noe uten utdannelse - men samtdig er ikke de kunnskapene kvalitetssikrede, og derfor kan man heller ikke tillegge de autodidakte samme vekt. Alt krever en systematisk tilnærming. antivaksere har ikke en systematisk tilnærming, og de fleste argumentererer for å bekrefte en forhåndsbestemt hypotese, og ikke for å finne svar på spørsmål.

Og der ligger hele forskjellen.

Anonymkode: b5d04...c6f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære anti-vax'ere: jeg skulle til å skrive at jeg håper ungene deres dør av meslinger. Jeg håper selvsagt ikke det. Man ønsker selvsagt ikke uskyldige barn, som aldri engang fikk muligheten til å velge selv, noe så vondt. Dere, derimot...

Anonymkode: d7984...6de

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite som har betydd så mye for folkehelsa i Norge (og andre velutviklede land) som vaksiner. Jeg forstår ikke at folk tør å la være å vaksinere barna sine mot barnesykdommer med begrunnelsen om at "jeg har hatt den og lever fortsatt", eller "det heter barnesykdommer, så det er noe barna skal igjennom".

Joda, jeg har også hatt de fleste av disse barnesykdommene; røde hunder, kusma, meslinger, vannkopper, kikhoste. Og takket være mitt medfødte sterke immunforsvar (det er ofte arvelig), så har jeg overlevd. Men, jeg mistet venninnen min i komplikasjoner etter meslinger da hun var 9 år. Det var for øvrig rett etter at jeg selv hadde hatt meslinger, så det kan hende det til og med var jeg som smittet henne. Men, på den andre siden så hadde det nylig "gått" meslinger i byen vår, så det kan like godt være noen andre. En av mine svigersøstre ble født uten hørsel, som en følge av at moren hennes hadde røde hunder i svangerskapet. En annen venninne av meg hadde ikke vannkopper som barn, og da hun fikk det som voksen ble det helvetesild i stedet for vannkopper. Kusma har jeg hatt på begge sider, ikke behagelig, men for jenter er det ikke så skummelt som for gutter. Kikhoste overlevde jeg heldigvis også, men det var ingen selvfølge. Spør enhver med astma hvor hyggelig og ufarlig det er å ikke kunne puste uten at hosterefleksen blir utløst.

En ting er altså at man selv, eller dine barn, forhåpentligvis ikke får komplikasjoner etter sykdommen. En annen ting er om dine barns venner forhåpentligvis ikke får det. Vaksiner er i dag den sterkeste faktoren vi  har for å utrydde tilsynelatende ufarlige sykdommer som kan få ganske alvorlige følger, enten for deg, barna dine eller dine venners barn/dine barns venner.

Polio er et eksempel på en sykdom som har inngått i det norske vaksineprogrammet så lenge at sykdommen ble regnet som utryddet hos oss. Det har kommet nye tilfeller til landet som en følge av stor immigrasjon, noe som gjør vaksinering svært viktig igjen.

At man velger å unngå influensavaksiner er litt mindre alvorlig, men for enkelte kan selv en "uskyldig" influensa være farlig. Det finnes masse mennesker som har svekket immunforsvar, og som havner på sykehus om de blir smittet.

Men det finnes også en sterk myte om at man trener sitt immunforsvar ved å la seg selv bli syk. Det er egentlig bare tull. Immunforsvaret blir sterkere når du tar vaksiner. Da får du tilført antistoffer mot det du vaksinerer deg mot, og det er egentlig det du behøver for å få et sterkt immunforsvar. Det er altså ikke selve sykdommen som styrker immunforsvaret, men de antistoffene du får i kroppen din etter at du (forhåpentlig) har blitt frisk igjen.

Jeg forstår ikke hvordan man tør å la være å vaksinere barna sine. Eller seg selv.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Isabel70 skrev:

Saklig

 

Skjønte dette allerede i 1993 og gikk over til alternativ medisin. Bruker kun skolemedisin i helt akutte tilfeller, aldri over tid. Det vi tror i vesten, er at vi sitter på toppen av all kunnskap, og vestlig medisin er liksom det ypperste av all medisin som finnes. Eller enda verre, vi tror at absolutt alt annet er overtro. Vi tror det om vår vestlige sivilisasjon generelt, at vi er liksom det mest fantastiske som har skjedd i universets historie. Men det er et stykke fra sannheten. Vi tror også at vi er på topp teknologisk, men merkelig nok hadde vi aldri klart å bygge en pyramide som den store pyramiden på Giza-platået. De visste noe som vi ikke vet. Og Kinesisk medisin vet noe som vi ikke vet. Jeg har hatt god hjelp av alternativ medisin, også Kinesisk, til både meg selv og hundene mine, og vi lever godt uten antibiotika og vaksiner.

Jeg bor faktisk i “østen” og kan opplyse deg om at her er myndighetene MYE strengere når det gjelder vaksiner for barn. og MYE av kinesisk medisin er basert på ren overtro, jepp.  Vet du i det hele tatt hvor mange dyrearter som er utryddningstruet nettopp pga kinesisk medisin? helt sykt at du kan støtte en slik industri.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5/7/2016 at 20.42, Isabel70 skrev:

Det er mulig, men jeg forstår utmerket godt dette:
I medisinfaget gir man et medikament for en sykdomstilstand, medikamentet har potensielle bivirkninger. Om bivirkninger oppstår så gir man et nytt medikament for bivirkningene, og om dette medikamentet også har bivirkniger, så gir man enda et nytt, og slik kan man fortsette i det uendelige.
I tilfellet vaksiner så gir man et medikament med potensielle bivirkninger uten at det finnes sykdom, og om bivirkninger oppstår, gir man et medikament for bivirkningene etc...

Jada, du har for lengst vist at du ikke har peiling, og bekrefter det bare nok en gang.

Endret av jabx
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5/7/2016 at 19.45, Isabel70 skrev:

Realiteten er at jeg trenger ikke vite noe om epidemiologi etc for å ta et informert valg. Jeg trenger ikke vite noe om det for å påpeke at vaksiner har bivirkninger heller. Om jeg er helt idiot, så forandrer det ikke på pakninigsvedleggene til vaksiner, eller at folk går til massesøksmål mot staten pga bivirkningene av dem.

Her er problemet med holdningen din: Du mener at du ikke trenger å vite noe for å ta et valg. For deg holder det å synse og dikte, så mener du at du har nok kunnskap og info til å ta et valg.

Men innleggene dine her beviser jo tydelig at du ikke har peiling, og dermed null grunnlag for å ta et informert valg.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5/7/2016 at 20.56, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel heller slik at de som ønsker å bli hørt rundt vaksineskepsis tvert i mot ikke tjener noe som helst på dette. Tvert i mot blir de uthengt, utskjelt, utstøtt, kalt idioter. Det er ren og skjer ansvarsfraskrivelse fra legemiddelindustrien å fornekte at vaksiner har ført til alvorlig sykdom. Jeg spyr av "det er bare tilfeldig" at du/barnet ditt ble syk umiddelbart etter vaksinen. 

De som tjener penger her, er legemiddelindustrien, ikke vaksinemotstandere. 

Anonymkode: 86ec9...d2e

Feil. Vaksinemotstanderne tjener gode penger på å selge foredrag, bøker, og ikke minst - alternative "medisiner" som ofte stort sett ikke er annet enn ekstremt dyrt vann. Eller enda verre, noe som faktisk er skadelig.

Dessuten er anti-vaksere notoriske for sine ekstreme angrep på f.eks. leger og annet helsepersonell.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5/7/2016 at 21.33, AnonymBruker skrev:

Legemiddelindustrien tjener store penger på medisiner senskadene av vaksinene. De selger mye mer av dyre medisiner som følge av bivirkningene. 

Anonymkode: 86ec9...d2e

Hvilke senskader? Hvilke medisiner?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5/7/2016 at 23.09, Isabel70 skrev:

Hvordan vet man det? Har man testet en uvaksinert befolkning opp imot en vaksinert?
Ånei, så det har man ikke nei. Og hvorfor ikke det?
Fordi vaksiner er livsnødvendige og det er uetisk å ikke tilby dem til alle.
Og hvordan vet vi at vaksiner er livsnødvendige? Har vi testet en uvaksinert befolkning opp imot en vaksinert? Ånei, så det har vi ikke nei. Og hvorfor ikke det?
Fordi vaksiner er livsnødvendige etc...

Eh jo, det er nettopp det man har gjort, både gjennom før/etter studier, ved å sammenligne land der vaksiner er innført og de der det ikke er innført, m.m. Det er massevis av slike studier.

Du er som vanlig ute med påstander basert på egen mangel på kunnskap.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5/8/2016 at 14.58, Isabel70 skrev:

Merkelig nok kan dere ikke påpeke disse useriøse kildene og konspirasjonsteoriene. Jeg kliner likegodt på en konspirasjonsteori fra en useriøs kilde til jeg. FHI skriver på sine sider at man kan få "poliolignende sykdom" av poliovaksinen de bruker i Ukraina. En alvorlig bivirkning vil jeg si: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6496&Main_6157=6263:0:25,6566&MainContent_6263=6496:0:25,6567&Content_6496=6178:115826:25,6567:0:6562:2:::0:0

Er det ikke litt merkelig av deg å komme med en link som viser viktigheten av vaksinering når du er motstander av vaksiner?

Kanskje problemet ditt er at du rett og slett sliter med å lese?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Mmmwhatever skrev:

Nei, innlegget mitt var ikke hersketeknikk. Det er ikke hersketeknikk at andre er uenige med deg. Å påberope seg å være offer av hersketeknikk er også en form for hersketeknikk. 

Klart det er mulig å lære seg ting på egen hånd. Problemet er at det Sølje Bergmann kommer med beviselig er feil! Og å si at Sølje Bergmann har googlet er ikke diskriminerende, les om hva diskriminering er før du bruker slike ord. En ting er at hun lar være å vaksinere sine egne barn - det er uheldig for barna selv, og folk rundt dem. Men at media ukritisk gir en person som henne tid og spalteplass til å formidle de uinformerte løgnene sine til andre småbarnsforeldre som kan finne på å tro at hun vet hva hun snakker om, det er ille. Veldig ille.

Du har rett i at man kan finne mye informasjon på nettet, inkludert studier! Men den ekstremt store tilgangen på informasjon som vi alle i dag har tilgang til gjennom mobilene våre, som vi alltid har tilgjengelig, krever at man er god på kildekritikk. Det er ikke Sølje Bergmann, og det er ikke dere antivaxxere, heller. 

Du benekter at innlegget ditt var ( og fortsatt er ) hersketeknikk og argumenterer med at det ikke er hersketeknikk at andre er uenige med meg, samtidig som du reagerer på at media gir en antivaxer spalteplass, kaller det uinformerte løgner og hevder t.o.m at hun vet ikke hva hun snakker om...

Anonymkode: 0160a...948

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du benekter at innlegget ditt var ( og fortsatt er ) hersketeknikk og argumenterer med at det ikke er hersketeknikk at andre er uenige med meg, samtidig som du reagerer på at media gir en antivaxer spalteplass, kaller det uinformerte løgner og hevder t.o.m at hun vet ikke hva hun snakker om...

Anonymkode: 0160a...948

Det er absolutt ikke en hersketeknikk å påpeke at en som motsier en over 200 år lang erfaringsbase med forskning og konsensus  i internasjonale fagmiljøer tar feil. Særlig ikke når vedkommende ikke klarer å argumentere for sitt syn, og helt tydelig ikke forstår sine egne kilder.

Om du påstår at tyngdekraften ikke kan påvises eller erfares er det ikke en hersketeknikk å påpeke at det er tull. Hele denne debatten er basert på at noen som ikke forstår hva de snakker om trekker konklusjoner fra kilder som enten ikke er valide, eller som de ikke forstår.

Anonymkode: b5d04...c6f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du har høyere utdanning selv er det igrunnen svært merkelig at du tror det dreier seg om å passivt ta imot informasjon som skal reproduseres statisk. Jeg tror ikke du har høyere utdannelse.

Selve grunnlaget akademia hviler på handler om å lære seg å lære, og å kunne skille informasjon kritisk. Det du beskriver er det stikk motsatte.

Selvsagt kan man ha gode kunnskaper om noe uten utdannelse - men samtdig er ikke de kunnskapene kvalitetssikrede, og derfor kan man heller ikke tillegge de autodidakte samme vekt. Alt krever en systematisk tilnærming. antivaksere har ikke en systematisk tilnærming, og de fleste argumentererer for å bekrefte en forhåndsbestemt hypotese, og ikke for å finne svar på spørsmål.

Og der ligger hele forskjellen.

Anonymkode: b5d04...c6f

Jeg har høyere utdannelse. Du er direkte frekk i din uttalelse her. Jeg klarer å skille informasjon kritisk. Å tro at man må tenke sånn som deg( du pakker det suspekt inn med å kalle det "grunnlaget for akademia" ) for å tilnærme seg et tema, ta til seg informasjon, forteller om en nedlatende holdning til folk som tenker annerledes. Bare det å tro at noen som evt ikke har utdannelse innen et tema, ikke kan lære seg ting på egen hånd, finne sammenhenger osv, vitner om mangel på intelligens. Intelligens handler ikke om universitetsgrader. 

 

Anonymkode: 0160a...948

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har høyere utdannelse. Du er direkte frekk i din uttalelse her. Jeg klarer å skille informasjon kritisk. Å tro at man må tenke sånn som deg( du pakker det suspekt inn med å kalle det "grunnlaget for akademia" ) for å tilnærme seg et tema, ta til seg informasjon, forteller om en nedlatende holdning til folk som tenker annerledes. Bare det å tro at noen som evt ikke har utdannelse innen et tema, ikke kan lære seg ting på egen hånd, finne sammenhenger osv, vitner om mangel på intelligens. Intelligens handler ikke om universitetsgrader. 

 

Anonymkode: 0160a...948

Tenke sånn som meg? Hva i all verden betyr det?

Dette er bare tåkeprat. Akdemisk tenkning er fundert på systematisk metode og etterprøvbarhet. Ditt forsøk på å snakke om en annen obskur tilnærming som du ikke definerer gir ingen mening. Kall meg gjerne frekk, men det du skriver er vås.

 

Og jeg skrev ikke at man ikke kan lære noe på egen hånd. Jeg skrev at det er vanskeligere å kvalitetssikre kompetanse som ikke følger et akkreditert utdanningsforløp. Denne tråden er et godt eksempel på mange som har mislyktes i å lære seg noe på egen hånd. Jeg har ikke trukket inn begrepet intelligens.

Anonymkode: b5d04...c6f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kom med noen relevante sitater fra disse studiene, da? Fortell hvorfor disse bekrefter hypotesen, og hva som er den kausale koblingen mellom vaksiner og autisme. Synes du the Lancet burde reinstituere Wakefields forskningsjuks?

Anonymkode: b5d04...c6f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://justthevax.blogspot.no/2014/03/75-studies-that-show-no-link-between.html?m=1

Her er 107 studier som viser det motsatte. 

Anonymkode: afad1...474

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...