Gå til innhold

Vær korrekturleser og finn feil!


Smultring

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, uten at jeg har en fasit. Jeg ville kanskje skrevet følgende selv: "bruk og kast"-samfunn. 

Anonymkode: 1bea6...420

Det ville jeg gjort, også.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, uten at jeg har en fasit. Jeg ville kanskje skrevet følgende selv: "bruk og kast"-samfunn. 

Anonymkode: 1bea6...420

Etter å ha sjekket på Korrekturavdelingen foreslår jeg: bruk-og-kast-samfunnet. 

Dette innlegget kom litt sent ser jeg nå. Jeg glemmer visst å sjekke tråden videre når jeg er blitt sitert. Jeg skal prøve å skjerpe meg. 

Endret av Smultring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Bindestrek mellom alle ledd

  • berg-og-dal-bane
  • bruk-og-kast-mentalitet
  • gå-sakte-aksjon
  • hva-var-det-jeg-sa-holdning (eller: «hva var det jeg sa»-holdning)

Men eksempelet med "hva var det jeg sa"-holdning gir jo støtte for å bruke "bruk og kast"-samfunnet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Men eksempelet med "hva var det jeg sa"-holdning gir jo støtte for å bruke "bruk og kast"-samfunnet? 

Jeg ville ikke ha antatt det. Jeg vet ikke hvorfor det er et unntak, men jeg gjetter på at det har noe med at uttrykket blir veldig langt med alle bindestrekene pluss fem ord. 

I det opprinnelige sitatet var det jo "bruk- og kastsamfunnet", og det ser uansett veldig feil ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny oppgave:

Mitt assosiasjonssprang i denne sammenheng er relatert til Bjerrum Nielsens påpeking av den gjennomførte kjønnssegregering på denne tiden, som førte til at kvinner og menn levde i bokstavlig forstand forskjellige verdener. 

http://www.klassekampen.no/30553/article/item/null/kjonnsraseskillets-helvete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Smultring skrev:

En ny oppgave:

Mitt assosiasjonssprang i denne sammenheng er relatert til Bjerrum Nielsens påpeking av den gjennomførte kjønnssegregering på denne tiden, som førte til at kvinner og menn levde i bokstavlig forstand forskjellige verdener. 

http://www.klassekampen.no/30553/article/item/null/kjonnsraseskillets-helvete

"Bokstavlig" er feil, men det er andre ting som skurrer her også. Jeg foreslår å skrive om slutten:

(…) kvinner og menn i bokstavelig forstand levde i forskjellige verdener.

Artikkelen er forresten full av til dels litt rare feil, den er unødvendig tunglest fordi den mangler avsnitt, og til alt overmål står hele teksten to ganger.

Grunnen til at "bruk- og kastsamfunnet" er feil, er nok at bindestreken erstatter det andre leddet, slik som i "søn- og helligdager". Her ser det ut som om det finnes et "bruksamfunn" (der man formodentlig ikke kaster) og et "kastsamfunn" (der man åpenbart kaster uten å bruke først).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg trodde vi alle var enige om at bruk- og kastsamfunn er feil. Spørsmålet er om bruk-og-kast-samfunn også kan skrives som "bruk og kast"-samfunn, slik som AB og @Arabella ivret for først.

Det mener jeg linken til korrekturavdelingen viser at også er korrekt, med henvisning til "hva var det jeg sa"-holdning eksempelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

"Bokstavlig" er feil, men det er andre ting som skurrer her også. Jeg foreslår å skrive om slutten:

(…) kvinner og menn i bokstavelig forstand levde i forskjellige verdener.

Det var "bokstavlig" som var feilen jeg tenkte på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Men jeg trodde vi alle var enige om at bruk- og kastsamfunn er feil. Spørsmålet er om bruk-og-kast-samfunn også kan skrives som "bruk og kast"-samfunn, slik som AB og @Arabella ivret for først.

Det mener jeg linken til korrekturavdelingen viser at også er korrekt, med henvisning til "hva var det jeg sa"-holdning eksempelet.

Nåja, ikke akkurat "ivret for". :) Jeg tenker "hva var det jeg sa"-holdning-alternativet kan ha noe med det Smultring sa, at det er mange ord. Men først og fremst tror jeg alternativet kommer av at "hva var det jeg sa" implisitt er en replikk, som man jo oftest markerer med anførselstegn. 

Anonymkode: 1bea6...420

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter "skjærefjøler".  Det skal være komma etter dette ordet. Bisetningen (årsak) er unødvendig for forståelsen av hovedsetningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Arabella skrev:

Det heter "skjærefjøler".  Det skal være komma etter dette ordet. Bisetningen (årsak) er unødvendig for forståelsen av hovedsetningen.

Det var de to feilene jeg også så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var en underlig formulering. "Tok en dramatisk vending" tror jeg at jeg ville skrevet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arabella skrev:

Det var en underlig formulering. "Tok en dramatisk vending" tror jeg at jeg ville skrevet.

Jeg også. Denne snodige feilen kommer helt sikkert av påvirkning fra engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

«Man lever bare èn gang», tenkte Christian (40). Nå angrer han på tattoveringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

tatoveringen

Jeg fant en liste over de hyppigste feil i norske aviser (eller noe sånt). Feilen jeg satte inn i sitatet fra denne listen, er ikke påpekt. 

"Tatovering" er riktig! Men det er én feil til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...