Fiberhusk Skrevet 31. mars 2016 #101 Skrevet 31. mars 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Vet jeg banner i kirken/heller bensin på bålet ved å lage denne tråden... Nå har det seg slik at jeg er gravid og ja jeg røyker. Tok en test i dag som lyste positiv. Er det noen i samme båt her? Trenger så råd om å slutte! Anonymkode: 23483...de1 Mitt beste råd til deg, for å motivere deg til å slutte, er at barnet ditt kan få kroniske lungeproblemer. Det har jeg. Moren min sluttet ikke å røyke, og hadde hun gjorde det, hadde det alikevel vært problematisk mtp. at alle andre rundt røyket som svin. Hun røyket og ellers oppholdt seg i konstant røykfylte rom, som jeg også endte opp med å gjøre hele oppveksten. Jeg har aldri røyket selv. Jeg har alltid hatt problemer med pust, og har alltid hatt hyppige luftveisinfeksjoner. Men det er ikke noe som kan sees på tester og utredning, så skadeomfanget er ikke stort nok slik sett, men det reduserer helt klart min livskvalitet. En kamerat fikk astmatisk bronkitt som følge av morens røyking under svangerskapet. Kronisk glede! Man kan godt si at joda, jeg er frisk og ble født frisk, og ikke tatt skade av mors røyking fordi de ikke klarer å diagnostisere meg. Men det er helt klart gått noe galt i systemet i kroppen min, jeg lever med det og kjenner det hver dag. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #102 Skrevet 31. mars 2016 30 minutter siden, Fiberhusk skrev: Mitt beste råd til deg, for å motivere deg til å slutte, er at barnet ditt kan få kroniske lungeproblemer. Det har jeg. Moren min sluttet ikke å røyke, og hadde hun gjorde det, hadde det alikevel vært problematisk mtp. at alle andre rundt røyket som svin. Hun røyket og ellers oppholdt seg i konstant røykfylte rom, som jeg også endte opp med å gjøre hele oppveksten. Jeg har aldri røyket selv. Jeg har alltid hatt problemer med pust, og har alltid hatt hyppige luftveisinfeksjoner. Men det er ikke noe som kan sees på tester og utredning, så skadeomfanget er ikke stort nok slik sett, men det reduserer helt klart min livskvalitet. En kamerat fikk astmatisk bronkitt som følge av morens røyking under svangerskapet. Kronisk glede! Man kan godt si at joda, jeg er frisk og ble født frisk, og ikke tatt skade av mors røyking fordi de ikke klarer å diagnostisere meg. Men det er helt klart gått noe galt i systemet i kroppen min, jeg lever med det og kjenner det hver dag. Da vi vil slutte fordi vi VET VELDIG godt hvor skadelig det er hjelper det strengt tatt med gode slitte tips og ikke hvor syk du og kameraten din. Klart at det er barnet i magen som motiverer hva ellers. Jeg har forresten kronisk bronkitt og elvablest samt det jeg skrev om min bror men ingen kan si hva det kommer av da min mor ikke røyker så hvordan har kompisen din fått legen til å skylde på mor ? Anyway du aner ikke hva som hjelper meg på å slutte. Det som hjelper meg er sluttetips da jeg allerede har hatt nok sorg i livet da min mann nettop har gått bort og det faktisk har gjort det vanskligere og slutte. Anonymkode: b141c...72d 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #103 Skrevet 31. mars 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ut i fra de uavhengige forskningsrapportene jeg har lest er det nikotinet gravide blir anbefalt å holde seg unna i e-sigaretten. (Sitat fra Helsenorge om e-sigaretter:) Alle som damper må også være oppmerksomme på å kjøpe e-juice av god kvalitet, siden noen produsenter tilsetter unødvendige, og potensielt skadelige tilsetningsstoffer. Dampen kan irritere luftveiene, men dette er en kortisiktig konsekvens, og det er ikke funnet at det gir skadelig langtidseffekt. Anonymkode: e140c...131 Ok men da er ikke esigaretter noe og erstatte med! Anonymkode: b141c...72d
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #104 Skrevet 31. mars 2016 Jeg har ett barn og venter nå mitt andre. Jeg har ikke røyket en eneste røyk i svangerskapene (men røyket veldig mye før, og endel i mellom) Før jeg ble gravid med mitt første barn tenkte jeg at jeg aldri ville komme til å klare å slutte under noen omstendigheter. Jeg husker at jeg også tenkte litt slik: " Ja ja, om jeg blir gravid og må ta meg en røyk i ny og ne så gjør det ingenting", for det sa nemlig en jordmor til en venninne av meg som slet med røykeslutt under graviditeten for kanskje 15 år siden. (og dette er jo informasjon som røykere bruker for alt det er verdt for å legitimere sine handlinger ) For meg har det altså vært helt utenkelig å skulle røyke - jeg tror det har noe med morsinstinktet og gjøre for min del - plutselig så har en annens behov gått foran mine uten at jeg kan forklare hvorfor. Generelt er vel røykeslutt en av de vanskeligste kampene, samtidig som det er overraskende lett. Elin Anonymkode: fc0d2...3b4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #105 Skrevet 31. mars 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Mye hysteriske besserwissere her som eksker å tråkke på folk som ligger nede. Jeg er en hippie og røyket hasjisj under heie graviditeten. Gikk så bra så ungen er helt frisk og voksen nå siden hun ble født i hippietiden. Anonymkode: ea452...6ac Alle vet at marijuana er mye mindre skadelig en sigaretter (som inneholder mye giftige stoffer, i tillegg til nicotine). Sitat Jeg tør ikke være annet enn anonym her men ja jeg røyker og er gravid. Ikke artig, det er egoistisk av meg og jeg kjemper for å slutte men sliter veldig og har hatt et tungt svangerskap. Jeg har bare 5 uker igjen og fortjener nesten juling for at jeg fortsatt røyker :-( og ja vet det er galt så her er det ikke vits i å komme med pekefinger. Jeg VET hvor gale det er. Men syns det er forferdelig vanskelig. Jeg bare håper at min lille gullklump har det bra når han kommer ut. Vi er fler i samme båt Du har 5 uker igjen. Skadet er allerede gjort og du kommer ALDRI å slutte helt innen 5 uker dessverre (spesielt etter å ha sett hva du har skrevet her). Hvorfor brukte du ikke alle krefter og ønskene du kommer ut med nå for NI MÅNEDER SIDEN? Det best du kan gjøre nå er å prøve å slutte slik at babyen har ikke en røykende, ammemor når den er endelig født. Jeg hadde 2 storrøykere som foreldre og moren min røykte som svamp hele graviditeten. Jeg var veldig lav vekt ved tidlig fødselen og nå sliter VELDIG my allergi og lungeproblemer. Skjønner at hun viste ikke bedre og hun sitter med dårlig samvittighet nå. MEN, i 2016, vet ALLE hvor skadelig det er å røyke. Skjønner ikke i det hele tatt at dere som har barn røyker. Helt SYKT. Anonymkode: 98c48...7b7 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #106 Skrevet 31. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Alle vet at marijuana er mye mindre skadelig en sigaretter (som inneholder mye giftige stoffer, i tillegg til nicotine). Du har 5 uker igjen. Skadet er allerede gjort og du kommer ALDRI å slutte helt innen 5 uker dessverre (spesielt etter å ha sett hva du har skrevet her). Hvorfor brukte du ikke alle krefter og ønskene du kommer ut med nå for NI MÅNEDER SIDEN? Det best du kan gjøre nå er å prøve å slutte slik at babyen har ikke en røykende, ammemor når den er endelig født. Jeg hadde 2 storrøykere som foreldre og moren min røykte som svamp hele graviditeten. Jeg var veldig lav vekt ved tidlig fødselen og nå sliter VELDIG my allergi og lungeproblemer. Skjønner at hun viste ikke bedre og hun sitter med dårlig samvittighet nå. MEN, i 2016, vet ALLE hvor skadelig det er å røyke. Skjønner ikke i det hele tatt at dere som har barn røyker. Helt SYKT. Anonymkode: 98c48...7b7 Hjelper dette tror du ? Jeg har ikke røyket idag jeg fordi jeg fikk gode tips i går. Så stikk om du ikke har noe bedre å komme med enn å sparke meg ned. Anonymkode: b141c...72d 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #107 Skrevet 31. mars 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ett barn og venter nå mitt andre. Jeg har ikke røyket en eneste røyk i svangerskapene (men røyket veldig mye før, og endel i mellom) Før jeg ble gravid med mitt første barn tenkte jeg at jeg aldri ville komme til å klare å slutte under noen omstendigheter. Jeg husker at jeg også tenkte litt slik: " Ja ja, om jeg blir gravid og må ta meg en røyk i ny og ne så gjør det ingenting", for det sa nemlig en jordmor til en venninne av meg som slet med røykeslutt under graviditeten for kanskje 15 år siden. (og dette er jo informasjon som røykere bruker for alt det er verdt for å legitimere sine handlinger ) For meg har det altså vært helt utenkelig å skulle røyke - jeg tror det har noe med morsinstinktet og gjøre for min del - plutselig så har en annens behov gått foran mine uten at jeg kan forklare hvorfor. Generelt er vel røykeslutt en av de vanskeligste kampene, samtidig som det er overraskende lett. Elin Anonymkode: fc0d2...3b4 Jeg har ALDRI tenkt at pytt pytt. Jeg har det ikke godt av hva jeg har gjort men etter min mann døde for noen mnd siden dabbet livsgleden av og nå skal jeg slutte. Anonymkode: b141c...72d
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #108 Skrevet 31. mars 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Vet jeg banner i kirken/heller bensin på bålet ved å lage denne tråden... Nå har det seg slik at jeg er gravid og ja jeg røyker. Tok en test i dag som lyste positiv. Er det noen i samme båt her? Trenger så råd om å slutte! Anonymkode: 23483...de1 Barnet skal være motivasjon nok. Når jeg ble gravid, så jeg et program på tv fra UK. De tok ultralyd av en gravid, mens hun røkte.Det var så ille å se. Så barnet ble urolig og fikk problemer hver gang mor tok et trekk Anonymkode: e2864...23f
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #109 Skrevet 31. mars 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle vet at marijuana er mye mindre skadelig en sigaretter (som inneholder mye giftige stoffer, i tillegg til nicotine). Du har 5 uker igjen. Skadet er allerede gjort og du kommer ALDRI å slutte helt innen 5 uker dessverre (spesielt etter å ha sett hva du har skrevet her). Hvorfor brukte du ikke alle krefter og ønskene du kommer ut med nå for NI MÅNEDER SIDEN? Det best du kan gjøre nå er å prøve å slutte slik at babyen har ikke en røykende, ammemor når den er endelig født. Jeg hadde 2 storrøykere som foreldre og moren min røykte som svamp hele graviditeten. Jeg var veldig lav vekt ved tidlig fødselen og nå sliter VELDIG my allergi og lungeproblemer. Skjønner at hun viste ikke bedre og hun sitter med dårlig samvittighet nå. MEN, i 2016, vet ALLE hvor skadelig det er å røyke. Skjønner ikke i det hele tatt at dere som har barn røyker. Helt SYKT. Anonymkode: 98c48...7b7 Hva vet du om hva jeg klarer ??? Jeg har ikke hatt en planlagt graviditet og rett etter mistet jeg min elskede mann og ville ikke leve mer. Jeg har nå fått gleden tilbake og ønsker å slutte. Du aner ikke hvor vanskelig livet kan være for noe når ikke alt er svart hvitt så kom ikke her med kjeftinga di og tro det gjør oss til bedre mennesker om vi skammer oss ihjel !!! Anonymkode: b141c...72d 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #110 Skrevet 31. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet skal være motivasjon nok. Når jeg ble gravid, så jeg et program på tv fra UK. De tok ultralyd av en gravid, mens hun røkte.Det var så ille å se. Så barnet ble urolig og fikk problemer hver gang mor tok et trekk Anonymkode: e2864...23f Nå er hun her for å få slutte tips og vi vet for 2000 gang hva vi gjør med kroppen. og det er man selv som vet best hva som hjelper.du vet ikke hva som motiverer ts og hvorfor hun ikke har klart det enda. Det eneste vi kan gjøre er å heie på henne og ikke piske henne for hun skammer seg sikkert nok. Anonymkode: b141c...72d 1
Fiberhusk Skrevet 31. mars 2016 #111 Skrevet 31. mars 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da vi vil slutte fordi vi VET VELDIG godt hvor skadelig det er hjelper det strengt tatt med gode slitte tips og ikke hvor syk du og kameraten din. Klart at det er barnet i magen som motiverer hva ellers. Jeg har forresten kronisk bronkitt og elvablest samt det jeg skrev om min bror men ingen kan si hva det kommer av da min mor ikke røyker så hvordan har kompisen din fått legen til å skylde på mor ? Anyway du aner ikke hva som hjelper meg på å slutte. Det som hjelper meg er sluttetips da jeg allerede har hatt nok sorg i livet da min mann nettop har gått bort og det faktisk har gjort det vanskligere og slutte. Anonymkode: b141c...72d Jeg mente ikke å være ufin, men å dele erfaring fra et barn som ble utsatt for det. Men takk for at du valgte å lese det i værste mening å være kjip tilbake. 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #112 Skrevet 31. mars 2016 17 minutter siden, Fiberhusk skrev: Jeg mente ikke å være ufin, men å dele erfaring fra et barn som ble utsatt for det. Men takk for at du valgte å lese det i værste mening å være kjip tilbake. Hvor var jeg kjip mot deg ? Anonymkode: b141c...72d 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #113 Skrevet 31. mars 2016 Kjære TS. Jeg er selv gravid eks-røyker. Her kommer noen tips: 1. Legg ned stridsøksen mot de brukerne som deler erfaring enten ved at de selv er barn av røykere, røykere eller ikke-røykere. Ja, vi vet hva røyking gjør med fosteret i teorien, men å lytte og ta innover seg andres erfaring kan gi økt motivasjon hvis du åpner sinnet ditt for dette. 2. Etter ti år som fastrøyker, hadde jeg heldigvis slutter med fastrøyking før jeg ble gravid, noe som helt sikkert gjorde min situasjon enklere. Når jeg uansett satt i knipa, var det desverre i en periode hvor jeg hadde en sprekk, og jeg vet med sikkerhet at jeg røykte fast 3 av de 6 første ukene av svangerskapet. Jeg røyket 4 sigaretter fordelt på to dager etter positiv test. Så var det nok. 3. Lytt til kroppen! Kvalmen. Den prøver å si deg noe. Å kjenne på kvalmen det første trimesteret gjorde at det ble naturlig å holde seg unna. 4. Hvor langt er du vei? Min lege sa at det var kritisk at jeg sluttet innen 1.trimester. Sett deg et mål med kort frist, og bruk noen dager på å kutte ned og forbered deg på total stopp. Kjenn på den dårlige samvittigheten mens du tenner deg en røyk, den dårlige samvittigheten er din venn! 5. Husk at det er ikke din siste sigarett, om du ønsker å røyke litt etter svangerskapet så kan du det. Men ikke nå, ikke med en liten i magen som har behov for styrke fra mor. Det er bare kortvarig stopp om det er det du ønsker. Men en livsviktig kortvarig stopp. Du klarer noen måneder lykke til! Anonymkode: abdf9...570 1
Jolene Skrevet 31. mars 2016 #114 Skrevet 31. mars 2016 Barnet i magen burde være motivasjon nok. Det å vite at du har et barn som tar skade av røykingen din, bør du tenke over hver eneste gang du tenker på røyk. Jeg vet godt hva nikotinabstinens er, snuser selv fast. Hadde jeg derimot vært gravid, hadde barnet vært min inspirasjonskilde. Spesielt når jeg vet hvor mye allergi og astma som det ligger til familien (både hos kjæresten og meg selv). For meg fungerer det bra å ha noe visuelt å se på, hadde jeg blitt gravid nå, hadde feks et ultralydbilde vært min motivasjon, eller et bilde av en positiv test. I tillegg hadde jeg brukt Onico som placebo-effekt når jeg kjente suget. Jeg vet om flere røykere som har hatt god nytte av å suge på en penn eller annet som kan ligge i hånden din. Eller hva med et munnstykke til røyk? De føles i hvertfall som en sigarett i hånden i det minste. Lykke til TS! Dette klarer du!
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #115 Skrevet 31. mars 2016 Altså folkens, TS søker hjelp her til å slutte å røyke, erkjenner hvor galt det er å røyke under graviditeten, at hun føler seg jævlig, OG at hun nylig har mistet mannen sin (må jo ha skjedd de siste 9 mnd), og dere reagerer med å rakke ned på henne, slenge dritt og fortelle henne hvor dårlig mor hun er? Ærlig talt, har dere ingen empati? Dette er ikke snakk om en vanlig dame med en vanlig graviditet, men en dame som sannsynligvis befinner seg i en livskrise og på et veldig mørkt sted etter å ha mistet mannen sin. Er det sånn man behandler folk som ligget nede, ved å sparke og spytte fremfor å gi en hjelpende hånd? Jeg SKJEMMES over å lese mange av innleggene her! TS: jeg sluttet å røyke selv for 8 år siden etter å ha røyket fast i 15 år. Anbefaler deg å lese Endelig ikke-røyker av Alan Carr. Det er en super bok som hjelper deg med den endringen i tankemønsteret ditt som må til for å slutte. Lettlest og morsom er den også http://www.adlibris.com/no/bok/endelig-ikke-royker-9788279001362 Videre anbefaler jeg deg å søke likesinnede på slutta.no, samt å laste ned appen deres som mange snakker varmt om. Lykke til med røykeslutten og babyen! Til slutt vil jeg presisere at jeg er sterkt imot å røyke under graviditet, og har selv klart å slutte relativt smertefritt etter 15 års fast røyking. Jeg evner allikevel å se at det enkelte situasjoner er mer krevende å slutte enn andre, deriblant TS sin, og at kjeft og fordømmelse da neppe er riktig medisin. Anonymkode: e4e40...683 1
LadyBlaBla Skrevet 31. mars 2016 #116 Skrevet 31. mars 2016 (endret) 8 timer siden, Den røde fare skrev: Selv om alt går knirkefritt for deg, er det andre som sliter mer. Håper ikke du er slik mot mennesker rundt deg. Man kan faktisk hjelpe og støtte andre selv om man er uenig i handlingen. Så gjør disse to som sliter her, en tjeneste; enten lar du være å kommentere eller så kan du komme med tips og råd uten spydigheter Gjør meg en tjeneste tilbake du, og les hele tråden før du kommer med sånt oppgulp. Hvis du leser videre så ser du at jeg har snakket frem og tilbake med disse to og kommet med flere råd som de har vært glade for. Spiller for øvrig ingen rolle, for i denne situasjonen snakker jeg saken til det lille forsvarsløse barnet som ikke kan snakke selv ennå. Og håper å riste litt fornuft inn i hodet på gravide røykere, jeg bryr meg faktisk ikke om de blir lei seg eller fornærmet. Det fortjener de, spør du meg. Endret 31. mars 2016 av LadyBlaBla 2
Twisted87 Skrevet 31. mars 2016 #117 Skrevet 31. mars 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hjelper dette tror du ? Jeg har ikke røyket idag jeg fordi jeg fikk gode tips i går. Så stikk om du ikke har noe bedre å komme med enn å sparke meg ned. Anonymkode: b141c...72d Hvordan har det gått i dag?
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #118 Skrevet 31. mars 2016 Hvis ikke tanken på at du torturerer barnet i magen din hver gang du tar et trekk er nok for å slutte å røyke, tror jeg aldri du kommer til å være motivert nok. Du kan ikke sitte og vente på motivasjonen, det haster og slutte - og selvsagt klarer du det. Det er faktisk bare å la være å kjøpe røyk, la være å tenne røyken og la være og sette den til munnen. Du vil selvsagt være en mor som gjør alt for barnet ditt? Start nå! Anonymkode: 34711...dfc 2
Pinecone Skrevet 31. mars 2016 #119 Skrevet 31. mars 2016 Hei. Dette er noe mange kanskje kvier seg for å inrømme, men veldig mye av menneskers atferd kan forklares ut i fra konsekvensene av handlingen. Konsekvensen av å røyke under svangerskapet er 1) nytelse fra nikotin, og 2) mulige fosterskader Konsekvens 1 er umiddelbar, mens konsekvens 2 er forsinket og kommer av flere sigaretter - ikke bare en. TS får umiddelbart nytelse ved å røyke sigaretter mens mulige fosterskader vil ikke TS kunne se/oppleve før senere. I tillegg er det konsekvenser for TS for å ikke røyke under svangerskapet Disse er 1) en (forhåpentligvis) frisk baby, og 2) uiddelbart ubehag av nikotinsug. Her er konsekvens 1 forsinket mens konsekvens 2 er umiddelbar. Dette kan forklare TS's handlinger, om en veldig enkelt forklart. TS er fullt klar over de langsiktige konsekvensene av hennes handlinger. For å gjøre det enklere å slutte så anbefaler jeg å finne noe å erstatte konsekvensene av å røyke. Istedenfor å forbinde røyk med noe positivt (nikotin) så kan TS prøve å erstatte dette med noe negativt (enkelte hunder som bjeffer får et lite elektrisk støt eller en sprut med vann i ansiktet) for eksempel kan TS ha en gummistrikk rundt hånda og gi seg selv et lite ubehag hver gang hun røyker. Dette er veldig enkelt forklart - og kna selvfølgelig gjøres på andre måter. I tillegg anbefaler jeg at TS fører opp hver gang hun røyker på et skjema - gjerne også i en graf slik at TS kan se fremgang. TS bør også sette seg mål, både langsiktige og kortsiktige. For eksempel, "i dag skal jeg ikke røyke mer enn 3 sigaretter. I løpet av neste uke skal jeg kun røyke en sigarett om dagen". Anbefaler TS å belønne seg selv kun dersom hun når målene. Lykke til med å slutte TS - jeg kan forklare dette nærmere dersom du er interessert - det ligger mye forskning bak og mange har lykkes på denne måten
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #120 Skrevet 1. april 2016 Det er vel ikke TS som har mistet mannen sin, men en annen AB som ikke før nå, 5 uker før termin, har tatt tak i røykeslutten sin. Det er så klart tragiske forhold rundt hennes svangerskap, men det forsvarer ikke røykingen. Hvis fokuset hadde vært på fosteret så hadde hun tatt tak i dette lenge før en annen AB tilfeldigvis oppretter en tråd om røykeslutt på KG.. Jeg beklager, du kan få sympati for din situasjon, men overhodet ingen sympati for dine valg i forhold til ditt ufødte barns helse. Jeg tror heller ikke motivasjonen for å slutte er så stor når dette først blir tatt tak i nå på bakgrunn av en KG-tråd.. Lykke til med røykeslutt TS! Du har fått mange gode argumenter + tips til hvordan slutte i denne tråden. Slutt gjerne med sytingen når folk forteller deg hva røykingen gjør med ditt ufødte barn, det er den tøffe sannheten og du har bare å forholde deg til det, inkludert krass kritikk. Og du som bare har 5 uker igjen av graviditeten, jeg håper du klarer å legge fra deg røyken for aldri å se deg tilbake. Anonymkode: 94e6a...ad6 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå