Gå til innhold

Bloggerbarna


pøbelsara

Anbefalte innlegg

https://rett24.no/articles/straffedomt-for-a-legge-ut-bilder-av-datteren-pa-facebook

Sitat Fagdirektør Anine Kierulf ved Nasjonal Institusjon for menneskerettigheter vedrørende dommen:

Sitat

Denne dommen har åpenbar prinsipiell interesse, og jeg tror det er viktig å få noen rettslige vurderinger rundt disse spørsmålene.  Hun peker på at det er grunnlovsvernede rettigheter som møtes - yttringsfriheten og retten til privatliv.  I tillegg kan man trekke inn grunnlovens paragraf 104 om "barnets beste" i en drøftelse av dette.  Vi er i internettes barndom, det viktigste er å få oppmerksomhet rundt dette, slik at folk får et bevisst, etisk forhold til barnets rett til privatliv.

En tidligere blogger, nå "Magasinredaktør"  har uttalt klart og tydelig i et svar på den tidligere bloggen, at så lenge det ikke er ulovlig , ser hun ingen betenkeligheter med eksponering av barn i sosiale medier.  Den ovennevnte sak er så klart i et mye større omfang.  men dog.. hvor går grensen?  Hålogaland Lagmannsrett har benyttet seg av paragraf 104 i grunnloven "Barnets beste"

Vil våge den påstand at alle trollkjerringer, bitcher,og haters, som mange bloggere elsker å hate ;) her på Kvinneguiden, består av oppegående, omsorgsfulle kloke mennesker. Mennesker som har hatt stor betydning til bevisstgjøringen om den svært uheldige barneksponeringen.

Enkelte bloggere vil aldri skjønne, mantraet er:  "Vi er enig om å være uenig om den saken"  

Det aller viktigste med denne dommen er den preventive virkning det vil få for den nye generasjon bloggere.  

Endret av Yann
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvom saken det linkes til har mange nyanser og inngår i en BV sak, er det jo ikke noe tvil om at dette er en sak som fører oss på riktig vei ifht barns rett på privatliv og foreldrenes utleveringer i some👌👏 Presedensen her er så viktig! Det skrives jo at vi er på begynnerstadiet i dette med some og utlevering, og dette er en viktig avgjørelse for videre arbeid! At det også trekkes frem barns beste er musikk i mine ører! Det hjelper å stå på og aldri gi seg! En viktig kamp på barns vegne som har tatt et steg i riktig retning! 🙏👍

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg synse at det er litt ansvarsfraskrivning å skylde på at "internettet" fortsatt er i barndommen, all den tid "internettet" ble brukt i akademiske miljøer allerede tidlig på 80-tallet, World Wide Web ble lansert i 1991 og jeg var selv blant de tidlige brukerne med ring-opp modem koblet til tele-nettet. Bare USA har hatt internett lengre enn Norge.
Faktum er at internett slik vi kjenner det per idag er en velvoksen ungdom på 28 år, og det er antatt at kun om lag 2% av de mellom 9-79 år ikke har tilgang til dette "internettet". http://www.medienorge.uib.no/statistikk/medium/ikt/347

Jeg blir lettere irritert over at fagdirektøren omtaler "internettet" som en unge, men hun skal ha for at hun trekker frem at det er på tide med et fokus på etikken rundt barns beste, for akkurat det har hun helt rett i rent bortsett fra at jeg mener vi er en smule sent ute.  
"Magasinredaktøren, slash tidligere blogger" er utdatert i forhold til samfunnsutviklingen, nettopp fordi hun selv ikke har betenkeligheter med eller refleksjon over egen eksponering uten konsekvenstankegang.
Det eneste nye her, er delingsmentaliteten og behovet for anerkjennelse og bekreftelse i form av en ussel "like". Muligheten til å dele seg selv, naboen og ungene sine til hele verden. "Fordi jeg er stolt av barna mine", som en annen blogger nylig presterte å lire ut av seg etter å ha sagt hun skulle gi seg men ombestemte seg, til tross for påståtte trusler til barna. 

Det ligner ikke den tiden da vi hadde fotoalbum kun delt med nærmeste besøkende over kaffe og kake i sofaen. Vi tok ikke bilder av maten vår og viste det til sjefen på jobb, og vi viste absolutt ikke frem aller første bleieskift, selv om noen syntes det var morsomt å bruke det analoge kameraet til å forevige prestasjonen i den private sfæren. Bildet havnet i alle fall ikke i et album med risiko for fremvisning. Noen kunne faktisk le av det.
De færreste dro med seg kameraet inn på fødestuen og foreviget førstefødtes isse på ferden ut mellom bena på en hylende og trykkende mor, for deretter skrive et delikat avisinnlegg og be den lokale avisredaktøren om å publisere det og de 17 medfølgende, delikate bildene.
Idag er vi alle redaktører, men flere nekter å ta ansvar for hva vi publiserer og eventuelle konsekvenser det skulle medføre en gang i fremtiden. Vi er her & nu-generasjonen, morgendagen fins ikke. En god del kaller seg influencere og tjener penger på det, men de aller fleste gjør det ikke - vi bare hermer, og tror bevisstløse at det er greit så lenge det ikke er forbudt.

Det er bra det endelig kom en dom. Jeg håper på presedens. Vi er på overtid når det gjelder barns beste og deres individuelle privatliv og muligheten til å bygge sin egen digitale identitet uten at mamma og pappa kommer foran dem med flere hestehoder. For det er jo ikke barna det handler om, men at mamma og pappa må vise frem forlengelsene av seg selv og hva de har prestert i form av små skatter fra smykkeskrinet.
Jeg skulle ønske at mammaene og pappaene kunne behandle disse små skattene som nettopp det de er: Verdifulle, kostbare øyenstener som kan få ligge i det smykkeskrinet til de er gamle nok til å vite om de vil være i spotlighten selv.
Og det  aller helst fra igår.

For kuriositetens skyld, "internettets" historie:

60-årene: Forskning innen pakkesvitsjede nett. Etablering av ARPANET.
70-årene: Forskning innen internetting. Utvikling av TCP/IP. Etablering av Internett.
80-årene: Den akademiske verden (universiteter og forskningsmiljøer) tar i bruk Internett.
90-årene: Resten av verden tar i bruk Internett.
2019: Den første dommen rundt eksponering av barn, og veldig etterlengtet

Kilde: Wiki og https://www.digi.no/artikler/slik-vokste-internett-fram-til-norge-kom-med/366838
Endret av Cavatina
småplukk
  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Cavatina 👌👌

Jeg husker også "internettets barndom", med IRC - chat, MySpace, oppringing via modem og den evige frykten for at telefonregningen skulle bli sjokkerende høy 😄 😄 

Jeg skrev mitt første blogginnlegg sommeren 2009. Da hadde jeg vært på Facebook i to år, og blogging ble det nye store det påfølgende året. 10 år siden altså. Den offentlige debatten om barns rett til privatliv har gått i store kanaler nesten like lenge. Å antyde at "jaja, vi vet ikke bedre enda", i 2019, er kunnskapsløst.

Litt på siden av tema for tråden, men jeg syns linken under passer akkurat nå. Det sier mye om hva vi tror vi vet når noe er nytt, og hvor feil man kan ta + at den er hysterisk morsom lest med dagens øyne (til forfatterens store irritasjon, beklager det Leif Osvold - men det igjen beviser at det som kommer på internett, blir på internett!)

https://www.dn.no/-internett-er-en-flopp/1-1-652284

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk innlegg, @Cavatina! :klappe:

 

Jeg synes også at "vet ikke bedre" burde vært oppbrukt for lenge siden. Vi er svært mange som lenge har hevdet at retten til privatliv selvsagt både gjelder for barn og på internett. Å være så himla "stolt" at man gang på gang må kjøre på med tekst og bilder av mindreårige man har ansvar for, er for meg komplett uforståelig. Jeg er også veldig stolt av mine unger - men heldigvis for dem - og meg - så lever ikke jeg av å beskrive alle livene våre for alle som gidder å lese.

Det er en merkverdig holdning mange har til såkalt livsstilsblogging. Den frontes av jenter/damer med fokus på overflate - og derfor tar ikke mediefolk det på alvor - selv når disse jentene/damene stikker av med store deler av  livsgrunnlaget til de samme mediefolka. Det ligger noe dypt kvinneundervuderende i denne holdningen, tenker jeg.

Den samme undervurderingen av aktørenes betydning mener jeg reflekteres også når det gjelder barna som eksponeres. At barn som utsettes for urett av sine nærmeste, har dårligere rettsvern enn de fleste andre, er vel en kjensgjerning. Og når rett til barns privatliv avfeies med at voksne bestemmer og at voksne er stolte, tenker jeg at vi faktisk har et problem - fordi vi undervurderer betydningen av privatlivet til disse ungene på det groveste.

For øvrig ganske interessant at en blogger som har eksponert sine egne barn siden før de ble født, og som hevder det er greit fordi alt som publiseres, er delikat, sier seg helt enig i  dommen det henvises til over her. Jeg tenker at barnas rett til privatliv er overordnet - og at den bør gjelde uansett hva foreldrene publiserer helt åpent på nett.  

 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev dette i en bloggertråd, men det er (dessverre) aktuelt for mange bloggere:

Paparazzier som snikfotograferer uvitende kjendiser bakfra blir fordømt. 

Når mor og far gjør det samme mot barna sine er det åh så koselig og dessuten har jo mor og far lov for de bestemmer og vet best 🙄

Hvorfor behandles barns rettigheter så annerledes enn voksnes? Hvorfor er det mange som aksepterer og til og med bifaller når det forbrytes mot barns rett til privatliv mens ingen hadde akseptert publisering av bilder og fortellinger om en uvitende voksen? Jeg har ennå til gode å møte noen som synes det som portretteres i the Truman show er helt innafor og greit. Tvert i mot. Er virkelig bloggerbarn annenrangs borgere med færre rettigheter og dårligere oppfølging av brudd mot disse rettighetene enn voksne? Det kan da ikke være greit?

Heldigvis er det mange sterke stemmer som slår et slag for for bloggerbarns rett til privatliv både her og ikke minst på andre arenaer 💪

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.4.2019 den 15.30, FruJohansen skrev:

@Cavatina 👌👌

Jeg husker også "internettets barndom", med IRC - chat, MySpace, oppringing via modem og den evige frykten for at telefonregningen skulle bli sjokkerende høy 😄 😄 

Jeg skrev mitt første blogginnlegg sommeren 2009. Da hadde jeg vært på Facebook i to år, og blogging ble det nye store det påfølgende året. 10 år siden altså. Den offentlige debatten om barns rett til privatliv har gått i store kanaler nesten like lenge. Å antyde at "jaja, vi vet ikke bedre enda", i 2019, er kunnskapsløst.

Litt på siden av tema for tråden, men jeg syns linken under passer akkurat nå. Det sier mye om hva vi tror vi vet når noe er nytt, og hvor feil man kan ta + at den er hysterisk morsom lest med dagens øyne (til forfatterens store irritasjon, beklager det Leif Osvold - men det igjen beviser at det som kommer på internett, blir på internett!)

https://www.dn.no/-internett-er-en-flopp/1-1-652284

Det er trist når bloggere og influencere (mis)bruker barna i medier de tjener penger på. Eller som en viss familie som bruker de som unnskyldning/skjold for å avvæpne kritikken om noe helt annet...

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leia Organa
På 13.4.2019 den 16.14, Inocybe skrev:

Skrev dette i en bloggertråd, men det er (dessverre) aktuelt for mange bloggere:

Paparazzier som snikfotograferer uvitende kjendiser bakfra blir fordømt. 

Når mor og far gjør det samme mot barna sine er det åh så koselig og dessuten har jo mor og far lov for de bestemmer og vet best 🙄

Hvorfor behandles barns rettigheter så annerledes enn voksnes? Hvorfor er det mange som aksepterer og til og med bifaller når det forbrytes mot barns rett til privatliv mens ingen hadde akseptert publisering av bilder og fortellinger om en uvitende voksen? Jeg har ennå til gode å møte noen som synes det som portretteres i the Truman show er helt innafor og greit. Tvert i mot. Er virkelig bloggerbarn annenrangs borgere med færre rettigheter og dårligere oppfølging av brudd mot disse rettighetene enn voksne? Det kan da ikke være greit?

Heldigvis er det mange sterke stemmer som slår et slag for for bloggerbarns rett til privatliv både her og ikke minst på andre arenaer 💪

:takke:  :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2019 den 15.00, Cavatina skrev:

Nå skal jeg synse at det er litt ansvarsfraskrivning å skylde på at "internettet" fortsatt er i barndommen, all den tid "internettet" ble brukt i akademiske miljøer allerede tidlig på 80-tallet, World Wide Web ble lansert i 1991 og jeg var selv blant de tidlige brukerne med ring-opp modem koblet til tele-nettet. Bare USA har hatt internett lengre enn Norge.
Faktum er at internett slik vi kjenner det per idag er en velvoksen ungdom på 28 år, og det er antatt at kun om lag 2% av de mellom 9-79 år ikke har tilgang til dette "internettet". http://www.medienorge.uib.no/statistikk/medium/ikt/347

Jeg blir lettere irritert over at fagdirektøren omtaler "internettet" som en unge, men hun skal ha for at hun trekker frem at det er på tide med et fokus på etikken rundt barns beste, for akkurat det har hun helt rett i rent bortsett fra at jeg mener vi er en smule sent ute.  
"Magasinredaktøren, slash tidligere blogger" er utdatert i forhold til samfunnsutviklingen, nettopp fordi hun selv ikke har betenkeligheter med eller refleksjon over egen eksponering uten konsekvenstankegang.
Det eneste nye her, er delingsmentaliteten og behovet for anerkjennelse og bekreftelse i form av en ussel "like". Muligheten til å dele seg selv, naboen og ungene sine til hele verden. "Fordi jeg er stolt av barna mine", som en annen blogger nylig presterte å lire ut av seg etter å ha sagt hun skulle gi seg men ombestemte seg, til tross for påståtte trusler til barna. 

Det ligner ikke den tiden da vi hadde fotoalbum kun delt med nærmeste besøkende over kaffe og kake i sofaen. Vi tok ikke bilder av maten vår og viste det til sjefen på jobb, og vi viste absolutt ikke frem aller første bleieskift, selv om noen syntes det var morsomt å bruke det analoge kameraet til å forevige prestasjonen i den private sfæren. Bildet havnet i alle fall ikke i et album med risiko for fremvisning. Noen kunne faktisk le av det.
De færreste dro med seg kameraet inn på fødestuen og foreviget førstefødtes isse på ferden ut mellom bena på en hylende og trykkende mor, for deretter skrive et delikat avisinnlegg og be den lokale avisredaktøren om å publisere det og de 17 medfølgende, delikate bildene.
Idag er vi alle redaktører, men flere nekter å ta ansvar for hva vi publiserer og eventuelle konsekvenser det skulle medføre en gang i fremtiden. Vi er her & nu-generasjonen, morgendagen fins ikke. En god del kaller seg influencere og tjener penger på det, men de aller fleste gjør det ikke - vi bare hermer, og tror bevisstløse at det er greit så lenge det ikke er forbudt.

Det er bra det endelig kom en dom. Jeg håper på presedens. Vi er på overtid når det gjelder barns beste og deres individuelle privatliv og muligheten til å bygge sin egen digitale identitet uten at mamma og pappa kommer foran dem med flere hestehoder. For det er jo ikke barna det handler om, men at mamma og pappa må vise frem forlengelsene av seg selv og hva de har prestert i form av små skatter fra smykkeskrinet.
Jeg skulle ønske at mammaene og pappaene kunne behandle disse små skattene som nettopp det de er: Verdifulle, kostbare øyenstener som kan få ligge i det smykkeskrinet til de er gamle nok til å vite om de vil være i spotlighten selv.
Og det  aller helst fra igår.

For kuriositetens skyld, "internettets" historie:

60-årene: Forskning innen pakkesvitsjede nett. Etablering av ARPANET.
70-årene: Forskning innen internetting. Utvikling av TCP/IP. Etablering av Internett.
80-årene: Den akademiske verden (universiteter og forskningsmiljøer) tar i bruk Internett.
90-årene: Resten av verden tar i bruk Internett.
2019: Den første dommen rundt eksponering av barn, og veldig etterlengtet

Kilde: Wiki og https://www.digi.no/artikler/slik-vokste-internett-fram-til-norge-kom-med/366838

🙌

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leia Organa
På 22.3.2016 den 10.48, pøbelsara skrev:

Det er vanskelig å skrive om bloggernes barn på KG. Enhver referanse til navngitte barn, blir moderert vekk. Enhver referanse til en navngitt bloggers barns blir moderert bort Det gjør det vanskelig å diskutere temaet, men jeg starter denne tråden, så får vi se hva vi får til. Jeg tenker at alt må holdes på generelt nivå uten å nevne navn hvis vi skal kunne ta denne debatten – som jeg mener må tas.

Det er noen barn her i landet som vokser opp i blogger.

Felles for dem er at foreldrene har blogger som leses av titusenvis av folk hver dag. De er ofte omtalt fra før de ble født, de blir stadig avbildet i bloggene og i andre sosiale medier, de genererer masse likes og treff i bloggene.

Leserne skriver ting som «det er så hyggelig at du lar oss følge med på [barnets navn]» eller «h*n er så skjønn!» Så hvorfor de skal slutte å blogge om ungene sine, er sikkert ikke så lett for dem å se – de lever jo av å blogge om hverdagene sine, og der er jo ungene helt sentrale.

Jeg har ingen grunn til å tro at ikke bloggerforeldrene er gode foreldre på svært mange vis. Men jeg tror at det å vokse opp i en blogg, hvor folk vet hva du heter, hva du liker å spise, hvilken disneyfigur som er favoritten – hva du er redd for, hvem er den eneste som får lov å flette håret ditt, hva du har med deg i barnehagen, hva mammaen din har på seg under påskefrokosten i barnehagen, er en helt spesiell greie. Jada – vi har hatt kjendisunger før også – men tradisjonen har jo vært at berømte foreldre har prøvd å beskytte ungene fra rampelyset.

Barnemodeller og –skuespillere er beskyttet av arbeidsmiljøloven. Bloggerbarna er på jobb hele tiden. Ikke engang morgenkos i sengen med mamma og pappa er privat. Eller ferieturer. Eller bursdagsselskap. Eller første skitur. Eller mammas kjærlighetsliv.

Jeg skjønner at det er fristende med millioninntekter for å blogge om hverdagen sin. Men hvordan tenker man at dette er en god ting for barna?

 

Tusen takk @pøbelsara for at du startet tråden. ♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

20 minutter siden, Litenoggod skrev:

Denne var Iselin guttormsen enig i på insta

For meg virker det som hun synes kronikken var saklig og konstruktiv og at hun «forsto» den, men ikke enig - da hun beviselig gjør det motsatte. 

Det virket som hun reagerte mest på Live Nelvik som sier hun har «ryggen fri» og dermed visstnok er nedlatende mot Iselin Guttormsen og de som ikke «har ryggen fri». Kanskje ikke så sympatisk, men jeg synes de som ikke eksponerer barna sine er bedre enn de som gjør det, jeg. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://sykepleien.no/2019/04/vil-ha-vaer-varsom-plakat-dele-bilder-av-barn

Dette også - sammen med innlegget til Linnea og Kaveh i Aftenposten og innslag på God morgen, Norge i dag.

Jeg er både glad for og ikke så lite stolt av  å ha startet denne tråden - på tross av mye motstand mot å diskutere dette emnet.

Det skjer noe - vi har en ekte samfunnsdebatt om dette. (Og ja - har hele tiden deltatt i denne debatten og løftet temaet også på andre fronter enn her på KG.)

Endret av pøbelsara
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, pøbelsara skrev:

https://sykepleien.no/2019/04/vil-ha-vaer-varsom-plakat-dele-bilder-av-barn

Dette også - sammen med innlegget til Linnea og Kaveh i Aftenposten og innslag på God morgen, Norge i dag.

Jeg er både glad for og ikke så lite stolt av  å ha startet denne tråden - på tross av mye motstand mot å diskutere dette emnet.

Det skjer noe - vi har en ekte samfunnsdebatt om dette. (Og ja - har hele tiden deltatt i denne debatten og løftet temaet også på andre fronter enn her på KG.)

👏

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/EWlEV3/faa-foelgere-bruk-barna-dine?utm_source=vgfront&utm_content=row-2

Få følgere? Bruk barna dine! Burde deles i alle mammabloggertråder, men det hjelper vel ikke.. De drevne (og de mindre drevne) vet nøyaktig hva de gjør når de bruker barna sine for likes. 

Psykt. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...