Gå til innhold

Bloggerbarna


pøbelsara

Anbefalte innlegg

Gjest no. 72
8 timer siden, Firestone skrev:

Monica Nyhus skriver nok som hun gjør fordi hun egentlig vet at det hun driver med er galt, hun må jo ha norgesrekord i å eksponere unger. Gjett hva, hennes følelser er ikke viktige, det er ungenes rettigheter. Vil hun ikke beskytte dem selv, må hun innse at andre vil ha et ønske om det. 

Leste innlegget nå og syns det er utrolig ironisk at hun skriver: "Har vi sluttet å bry oss? Er vi blitt såpass kalde at vi ikke tenker på hvordan disse stygge kommentarene kan påvirke de det gjelder? Bryr vi oss ikke når det ikke gjelder oss selv? Sier du ifra når du ser noe som virker urimelig og urettferdig?"  http://www.monicanyhus.com/2019/02/24/er-jeg-en-darlig-mamma/ 

Det er jo det hele denne debatten handler om: bry seg og si i fra når du ser og opplever noe som ikke er greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener uansett stor blogg eller ikke har det ikke noe å si når det kommer til eksponering av barn. For det finnes så utrolig mange rare mennesker dere ute så om du har 30000 lesere eller 100 vil bildene av ditt barn ligge på internett uansett!! Husker tilbake til desember når babyspons debatten foregikk. En blogger som slettet mammabloggen for å starte på nytt for kun å fokusere på seg selv. 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/A2nyex/babyspons-debatten-jeg-slettet-mammabloggen-etter-kritikken

Det syntes jeg er så utrolig tøft gjort og måten hun beskriver det på tror jeg mange kan kjenne seg igjen i, for det er et evig press. Nå vet jeg ikke hvordan det går med hennes blogg i dag, men jeg tror vi må støtte opp slike personer. Personer som kan stå frem og indrømme feil.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Lotte26 skrev:

Jeg mener uansett stor blogg eller ikke har det ikke noe å si når det kommer til eksponering av barn. For det finnes så utrolig mange rare mennesker dere ute så om du har 30000 lesere eller 100 vil bildene av ditt barn ligge på internett uansett!! Husker tilbake til desember når babyspons debatten foregikk. En blogger som slettet mammabloggen for å starte på nytt for kun å fokusere på seg selv. 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/A2nyex/babyspons-debatten-jeg-slettet-mammabloggen-etter-kritikken

Det syntes jeg er så utrolig tøft gjort og måten hun beskriver det på tror jeg mange kan kjenne seg igjen i, for det er et evig press. Nå vet jeg ikke hvordan det går med hennes blogg i dag, men jeg tror vi må støtte opp slike personer. Personer som kan stå frem og indrømme feil.

Skulle ønske flere mammabloggere kunne se det samme som denne bloggeren. 👍

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men hva tenker folk om Instagram-barna? Blogg begynner kanskje å bli litt utdatert. Jeg syns det er skremmende den trenden som virker for å ha startet i USA? Noen som har sett de tusenvis av kontoene som florerer på insta nå? Alle ser prikk like ut. Bildene er svært delikate, gjerne med mor og barn i like klær. Barna bruker gjerne duskeluer. Samme filter er brukt på alt. Sånne tekst-tavler er også hyppig brukt. Innimellom har mor skrevet et lengre innlegg om hvor vanskelig det er å være gravid/føde/barseltid/kropp/småbarnstid, og det er mye reklame for alt mulig. 

Eksempler på slike norske kontoer: 

Frkeinevoll

Saraaemiliee

Mtomine

Linnantonie

Aner ikke om disse er store/kjente eller hva "greia" er, men her er det små barn som blir brukt daglig til å reklamere for alt mulig, delikate filter blir brukt og jeg får vondt av å se disse kontoene. 

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre. At statskanalen bidro til at barnet ble identifisert av bekjente burde vært behandlet av andre instanser også.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 3/4/2019 at 11:07 PM, Oline12 said:

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men hva tenker folk om Instagram-barna? Blogg begynner kanskje å bli litt utdatert. Jeg syns det er skremmende den trenden som virker for å ha startet i USA? Noen som har sett de tusenvis av kontoene som florerer på insta nå? Alle ser prikk like ut. Bildene er svært delikate, gjerne med mor og barn i like klær. Barna bruker gjerne duskeluer. Samme filter er brukt på alt. Sånne tekst-tavler er også hyppig brukt. Innimellom har mor skrevet et lengre innlegg om hvor vanskelig det er å være gravid/føde/barseltid/kropp/småbarnstid, og det er mye reklame for alt mulig. 

Eksempler på slike norske kontoer: 

Frkeinevoll

Saraaemiliee

Mtomine

Linnantonie

Aner ikke om disse er store/kjente eller hva "greia" er, men her er det små barn som blir brukt daglig til å reklamere for alt mulig, delikate filter blir brukt og jeg får vondt av å se disse kontoene. 

 

Eg avfølgde fleire av disse kontoane i går. Kjende at eg fekk nok av å sjå framande ungar i feeden min, med altfor mykje informasjon på kjøpet. 

Frk Einevoll m.fl følgde eg pga interiør i starten, men no er det berre bilete av ungane og reklame. Firesmaahjerter eksponerer også heilt vilt, med åpen konto.. Og ho deler villig vekk sjukdomshistorikken til ungane :raven: Håper at det vert endringar i lovverket når det kjem til eksponering av barn, og bruk i reklame. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på grensen, eller kanskje over til lovløse tilstander på Insta og Snap. Disse menneskene har åpne profiler og Instagram og Snapchat eier nå disse bildene. Ser også at bildene blir brukt på andre kontoer igjen, det virker ikke som det gjør noe for dem. Kommentarene under er kun hjerter og mennesker som syns barna og klærne er såååååå søte. Jeg får vondt langt inni sjela. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Dagbladet har en fæl sak fra USA, som viser ytterpunktet i hvor galt det kan gå, når voksne bruker barn som innhold i sosiale media for å få klikk og inntjening. :( 

Adoptivmor til 7 tok etterhvert barna ut av skolen for å bruke dagene til å filme innhold til youtube-kanalen sin, og brukte forferdelige straffemetoder når barna ikke ikke presterte bra nok på film.

Dette er jo et ekstremt tilfelle selvfølgelig, men sier likevel noe om hvor sterk den drivkraften kan bli - og voksne som strekker egne grenser for klikk, oppmerksomhet og penger. Dessverre antakelig forsterket av nettopp belønningsmekanismene som ligger i sosiale media, jaget på klikk og gode seertall :(

https://www.dagbladet.no/nyheter/youtube-stjerne-siktet-for-grov-mishandling-av-fosterbarna/70899102

Endret av Eveliina
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.3.2019 den 23.07, Oline12 skrev:

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men hva tenker folk om Instagram-barna? Blogg begynner kanskje å bli litt utdatert. Jeg syns det er skremmende den trenden som virker for å ha startet i USA? Noen som har sett de tusenvis av kontoene som florerer på insta nå? Alle ser prikk like ut. Bildene er svært delikate, gjerne med mor og barn i like klær. Barna bruker gjerne duskeluer. Samme filter er brukt på alt. Sånne tekst-tavler er også hyppig brukt. Innimellom har mor skrevet et lengre innlegg om hvor vanskelig det er å være gravid/føde/barseltid/kropp/småbarnstid, og det er mye reklame for alt mulig. 

Eksempler på slike norske kontoer: 

Frkeinevoll

Saraaemiliee

Mtomine

Linnantonie

Aner ikke om disse er store/kjente eller hva "greia" er, men her er det små barn som blir brukt daglig til å reklamere for alt mulig, delikate filter blir brukt og jeg får vondt av å se disse kontoene. 

 

Det verste er at det er barna de som er nevnt her tjener penger på. Saraaemiliee bruker jo ungene sine veldig og mye av samarbeidene hu har går nok i at hu skal bruke ungene for reklamen. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil tro at ALLE de som har mange følgere som brukere ungene i bildefortellingene sine på IG, gjør det FORDI de tjener penger på det.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

56 minutter siden, pøbelsara skrev:

jeg vil tro at ALLE de som har mange følgere som brukere ungene i bildefortellingene sine på IG, gjør det FORDI de tjener penger på det.

Ja det er nok sant, men hva kan et barn på 9 mnd si? Hei mamma jeg vil ikke på nettet? Barn elsker å bli tatt bilde av. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn kan ikke oå noen måte vite om det er 15 eller 350 000 som ser bildene av dem. Barn har rett til privatliv, i henhold til barnekonvensjonen. All eksponering og skal være til barns beste - dette syndes det grovt mot når man eksponerer barn i hverdagen deres - for tusenvis av ukjente mennesker. 

Kanskje barn elsker å bli fotografert. Men de har ingen som helst forutsetnibgwr for å vite hva det betyr for dem at tusenvis har fri tilgang på bilder av dem. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en blogger som har gått hardt ut mot eksponering av barn, som i løpet av pågående graviditet har klart å skaffe det ennå ikke fødte barnet en solid digital identitet. Så det er tydelig at alle prinsipper får fare bare det er nok penger inne i bildet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...