Gå til innhold

Bloggerbarna


pøbelsara

Anbefalte innlegg

Gjest Speilvegg

Sitat:

«Bilder av barn har blitt heftig debattert de siste årene, spesielt i forbindelse med bloggere som legger ut bilder av egne barn. Dette er en av flere problemstillinger Åpenhetsutvalget har vurdert siden det ble satt ned i oktober 2017. Utvalget har sett på flere problemstillinger knyttet til norsk bildekultur, både blant privatpersoner og i pressen.»

https://journalisten.no/benedikte-moltumyr-hogberg-bent-hoie-kristine-foss/barn-har-rett-til-a-nekte-a-bli-avbildet/361238

Interessant....🤔

Endret av Speilvegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lest NOU-en i dag. Den er ganske god, faktisk. og bra språk. 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Trist. Instamamma Elin Bergius som liksom skal være motstemme til Linnea og Kaveh. For meg har denne teksten motsatt virkning, den bekrefter hvorfor de to har rett.

«At jobben min, som i skrivende stund er å dele bilder av barna mine, meg og resten av familien, skulle skade jentene, tror jeg ikke noe på. Det er heller ikke noe som kan bevises.»

 

https://www.nrk.no/ytring/lever-av-likes-1.14532994

Endret av ashera
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, ashera skrev:

 

Trist. Instamamma Elin Bergius som liksom skal være motstemme til Linnea og Kaveh. For meg har denne teksten motsatt virkning, den bekrefter hvorfor de to har rett.

«At jobben min, som i skrivende stund er å dele bilder av barna mine, meg og resten av familien, skulle skade jentene, tror jeg ikke noe på. Det er heller ikke noe som kan bevises.»

 

https://www.nrk.no/ytring/lever-av-likes-1.14532994

Hva skal man si? 🤬 Hvis ikke dette intervjuet vekker opp noen og enhver så forstår jeg ingenting!!! En skam er det, rett og slett! Og et skremmende innblikk i en mammabloggers tankegang! 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, ashera skrev:

 

Trist. Instamamma Elin Bergius som liksom skal være motstemme til Linnea og Kaveh. For meg har denne teksten motsatt virkning, den bekrefter hvorfor de to har rett.

«At jobben min, som i skrivende stund er å dele bilder av barna mine, meg og resten av familien, skulle skade jentene, tror jeg ikke noe på. Det er heller ikke noe som kan bevises.»

 

https://www.nrk.no/ytring/lever-av-likes-1.14532994

Mange gode reflekterte kommentarer under saken 👍. Det er ikke bare sure misunnelige KG kjerringer som synes barns privatliv er viktig. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Inocybe skrev:

Mange gode reflekterte kommentarer under saken 👍. Det er ikke bare sure misunnelige KG kjerringer som synes barns privatliv er viktig. 

Så og tenkte det samme👌 Det er ingen tvil om at dette er mer og mer på agendaen🙏 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, ashera skrev:

 

Trist. Instamamma Elin Bergius som liksom skal være motstemme til Linnea og Kaveh. For meg har denne teksten motsatt virkning, den bekrefter hvorfor de to har rett.

«At jobben min, som i skrivende stund er å dele bilder av barna mine, meg og resten av familien, skulle skade jentene, tror jeg ikke noe på. Det er heller ikke noe som kan bevises.»

 

https://www.nrk.no/ytring/lever-av-likes-1.14532994

Hun sier faktisk at det er bedre for barn å være hjemme med mor og bli vist frem i SoMe enn å måtte gå i barnehagen. :sjokk:

 

Jeg blir glad av å lese kommentarfeltet. Bra at folk begynner å våkne. :strix:

 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke hørt om dama, men nå ser jeg at både hun og mannen er tidligere PH-deltakere...

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hold the door

Innholdet i dette (for)svaret er noe av det verste jeg har lest i denne debatten. 

Og ikke ett ord er nevnt om barnas rett til et privatliv. 

Det trengs så mye mer enn en vær varsom-plakat til for de som ikke av seg selv klarer å forstå at det er mye, mye mer å ta hensyn til enn det de kan ta å føle på her og nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, barnas rett til privatliv er et prinsipp en del folk ser ut til å mangle forståelse for, rett og slett.

Hun skriver at hun ville satt pris på en dagbok på nett hun kunne lese i senere. Men for det første så er det bare picture-perfect-øyeblikk som deles, og for det andre så behøver vel ikke en slik dagbok være åpen for hele verden?

 

Jeg skjønner virkelig ikke at det er så vanskelig å forstå at barn ikke er søte rekvisitter man kan smykke seg med. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg husker nesten ingenting fra barndommen min, og hadde satt pris på å lese hvordan mamma hadde det sammen med meg. Jeg hadde vært kjempeglad hvis det fantes en historie om oss på nettet fra oppveksten som jeg kunne lese og se bilder fra i dag." https://www.nrk.no/ytring/lever-av-likes-1.14532994 

Det har ikke slått henne at hun kan samle bilder og tekst fra oppveksten helt uten at totalt fremmede mennesker får ta del i det hele? 

Det påstås at det ikke legges ut bilder hvor noen er sårbare eller lettkledde, men det er jo regelrett løgn. Denne mammaen er i beste fall utrolig naiv mtp hva som kan misbrukes, og hvordan. Virkelig skremmende.

 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget til Bergius oppsummert:

Jeg begynte, men jeg klarer ikke. Beklager. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Malum skrev:

"Jeg husker nesten ingenting fra barndommen min, og hadde satt pris på å lese hvordan mamma hadde det sammen med meg. Jeg hadde vært kjempeglad hvis det fantes en historie om oss på nettet fra oppveksten som jeg kunne lese og se bilder fra i dag." https://www.nrk.no/ytring/lever-av-likes-1.14532994 

Det har ikke slått henne at hun kan samle bilder og tekst fra oppveksten helt uten at totalt fremmede mennesker får ta del i det hele? 

Det påstås at det ikke legges ut bilder hvor noen er sårbare eller lettkledde, men det er jo regelrett løgn. Denne mammaen er i beste fall utrolig naiv mtp hva som kan misbrukes, og hvordan. Virkelig skremmende.

 

Det er løgn, ja. Ungene er avbildet i badetøy og bleie. 

1 minutt siden, FruJohansen skrev:

Innlegget til Bergius oppsummert:

Jeg begynte, men jeg klarer ikke. Beklager. 

Jepp. Trist.

32 minutter siden, visningsnamn skrev:

Innholdet i dette (for)svaret er noe av det verste jeg har lest i denne debatten. 

Og ikke ett ord er nevnt om barnas rett til et privatliv. 

Det trengs så mye mer enn en vær varsom-plakat til for de som ikke av seg selv klarer å forstå at det er mye, mye mer å ta hensyn til enn det de kan ta å føle på her og nå. 

Hvor kommer denne oppfatningen om at man eier barna sine fra? I tillegg skjønner hun ikke hva en "vær varsom"-plakat er. Jeg tenker at hvis man lever av å vise seg frem i ulike medier, bør man i hvertfall lære seg litt om presseetikk og hva en "vær varsom"-plakat faktisk er. . Og nei - helsesøster (helsesykepleier heter det nå) kan ikke bestemme hva folk skal gjøre. Hennes funksjon er å gi råd, baserte på kvalitetssikret kunnskap - for å hjelpe foreldre å gjøre gode informerte valg. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hva skal man si? Fytti fela. Jeg har forståelse for at disse folka nå føler at det brenner både på loftet og i kjelleren, men dette var jo bare trist å lese. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ashera skrev:

 

Trist. Instamamma Elin Bergius som liksom skal være motstemme til Linnea og Kaveh. For meg har denne teksten motsatt virkning, den bekrefter hvorfor de to har rett.

«At jobben min, som i skrivende stund er å dele bilder av barna mine, meg og resten av familien, skulle skade jentene, tror jeg ikke noe på. Det er heller ikke noe som kan bevises.»

 

https://www.nrk.no/ytring/lever-av-likes-1.14532994

Tenk å faktisk skrive dette selv, og overhodet ikke se noe feil med det.

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og så er det ganske interessant å sjå kor mange menn som kommenterer under saka, det er visst ikkje berre sure, misunnelege KG-kjerringer som er opptekne av eksponering av barn.

Endret av decker
  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, decker skrev:

Og så er det ganske interresant å sjå kor mange menn som kommenterer under saka, det er visst ikkje berre sure, misunnelege KG-kjerringer som er opptekne av eksponering av barn.

🙏

Veldig viktig! I det siste har man jo skjønt at det er feil hvis man skriver om det både anonym i forum og under ekte navn på IG,  hater er man og flaut er det! Vanskelige å komme unna dette, ekte navn under NRK sak som har akkurat de samme meningene og argumentene..

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, decker skrev:

Og så er det ganske interresant å sjå kor mange menn som kommenterer under saka, det er visst ikkje berre sure, misunnelege KG-kjerringer som er opptekne av eksponering av barn.

Det er faktisk veldig forløsende å se! Jeg var spent da jeg leste ytringen og håpet argumentasjonen skulle være forklarende, oppklarende og nyansert. 

Det var den selvsagt ikke. Jeg etterlyser til stadighet gode argument er for eksponering av barn i sosiale medier, men det gjenstår fremdeles å se om det i det hele tatt finnes. Ingen har klart å overbevise meg så langt og denne ytringen bekrefter vel egentlig i større grad det motsatte. Skikkelig dårlig tilsvar rett og slett uten noen form for slagkraft.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å se noen gode argumenter for å fortsette å eksponere barn. Jeg har heller ikke sett noen av foreldrene som driver med dette, komme med noen gode argumenter.

jeg antar det er pengene som rår. Men det går altså helt fint an å forsørge en familie uten å selge glansbilder av den - de aller fleste av oss driver med akkurat det.

Endret av pøbelsara
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...