Gå til innhold

Bloggerbarna


pøbelsara

Anbefalte innlegg

TV2 er jo tilsluttet VVP. Jeg fatter ikke at de holder på slik de gjør. Det er stadig unger med på GMN, det er massiv eksponering av alle barna til de som deltar i bloggerne, og nå denne nye serien - om mammaer.

Jeg skjønner jo at de gjør det fordi det gir penger i kassa. Men jeg mener jo - i min enfoldighet - at også en komerslell mediebedrift må gjøre noen etiske avveininger når de produserer eller kjøper inn programmer. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Ispahan skrev:

Kristin Gjelsvik skulle visst ikke skjerme barnet like vel. Rart det der, når noen dingler litt penger foran nesa på bloggerne, så er det ikke så farlig med barnas privatliv, eller personlig integritet.

https://www.vg.no/rampelys/i/e864ma/linni-meister-louise-angelica-riise-og-kristin-gjelsvik-gjoer-nytt-mamma-program-paa-tv?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

 

6 timer siden, pøbelsara skrev:

Nei, nå er det visst OVEReksponering hun skal unngå. Jeg avventer resutatet, men synes det er nitrist at man kjører på med slike programmer. Jeg lurer på ansvarlig redaktør i TV2 tenker om dette? HVorfor er det greit å lage underholdning av privatlivet til barn, egentlig?

Synd, men jeg skjønte det kom til å bli slik da hun avslørte graviditeten samtidig med at Dennis, magen og hun fikk eget TV-program Hun har stort sett alltid snudd kappa etter vinden, og endret standpunkter etter hva som har vært in blant leserskaren hennes. Det er vel kun ett prinsipp hun ikke har rokket ved, og det er kroppspress.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker henne så absolutt. Men synes det er trist at hun går mot sine egende ord. Når hun alltid har stått imot stormen og vært den som gitt andre den kraftige pekefingeren🙄

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg at en kjent bloggers barn har vært hos frisøren for første gang. Hos den frisøren som sponser alle mors hårbehandlinger. Frisøren er tagget i innlegget hvor barnets hår klippes. Når vi får se mor i frisørstolen, er det reklame. 

Jeg synes det er forkastelig. Hvorfor vise dette til mangehundretusen fremmede på internett?

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, pøbelsara skrev:

Nå vet jeg at en kjent bloggers barn har vært hos frisøren for første gang. Hos den frisøren som sponser alle mors hårbehandlinger. Frisøren er tagget i innlegget hvor barnets hår klippes. Når vi får se mor i frisørstolen, er det reklame. 

Jeg synes det er forkastelig. Hvorfor vise dette til mangehundretusen fremmede på internett?

Barndom til salgs. Det er bare kjempetrist. :(

 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, EiJente skrev:

Jeg vet ikke om dette har blitt delt tidligere, men denne oppsummerer problematikken ganske bra. 

https://m.youtube.com/watch?v=-yf8Nuj80hM

TUsen takk! Denne videoen er veldig bra, og hun legger ferm problemstillingen på en veldig bra måte.

Og legg også merke til at hun  - på tross av at hun er saklig hele veien - forsikrer om at dette ikke er hat. Selv om det altså er ytterst saklig absolutt hele veien. Så det å bli beskyld for å være en hater når man tar opp problemstillinger rundt barns rett til privatliv - og det å dele en families privatliv som levebrød, ikke bare skjer på KG. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emmy_H

https://www.dagbladet.no/kjendis/slakter-kritikerne---et-stort-problem/71407588#_ga=2.238462976.148447024.1563489567-626735946.1562089517  Dette er skuffende fra KG, hun har selv valgt å gå ut med mer informasjon om privatlivet sitt enn noen trenger å vite. Man kan ikke legge alt på «mammapolitiet», bloggerne har da et eget ansvar for å skjerme barna sine og hvis det betyr å ikke dele noe av informasjon så gjør nå det! Ganske absurd situasjon at man kobler opp dette til netthets da det er foreldrene som serverer alt på sølvfat via sine inntektskilder. 

Endret av Emmy_H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest tranedatter

https://www.svt.se/kultur/experten-manga-konflikter-att-vanta

Det här är en manifestation av föräldrar som inte respekterar sina barns gränser och integritet. Gränslöshet har funnits tidigare, föräldrar som dragit roliga historier om sina barn på släktmiddagar är av samma typ.

 

https://www.svt.se/kultur/sharentingfenomenet-vacker-fragor-om-barns-integritet

Generation Z tycks ha överlistat internets långa minne, de använder appar som tidsbegränsar innehållet. Problemen för dem tenderar i stället att uppstå när de upptäcker vad föräldrarna gjort.

 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/XgMPqo/instagrambarnen-slar-tillbaka-mot-de-vuxna

På andra sidan mobiltelefonen står en förälder som tryckt på rec i hopp om att gåvan ska alstra just denna reaktion och bli riktigt bra digitalt content. Det är en empatistörning som vi alla manat fram gemensamt.

 

 

https://www.healthychildren.org/English/family-life/Media/Pages/Sharenting-5-Questions-to-Ask-Before-You-Post.aspx

A quick Google search can bring up all sorts of information about a person. It's one thing if you are an adult and have chosen to post or share content about yourself—or have done things knowing they could be shared online. It's entirely another if you had no say in it whatsoever—especially when the content might be embarrassing, or worse. Think of it this way: your child has a right to privacy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Storelille
På 18.7.2019 den 8.59, EiJente skrev:

Jeg vet ikke om dette har blitt delt tidligere, men denne oppsummerer problematikken ganske bra. 

https://m.youtube.com/watch?v=-yf8Nuj80hM

Denne burde influencere som deler informasjon om barna sine ha sett, men er i tvil om de bryr seg, hvis bildet av barna gir mest "likes".  : trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

På 1.5.2019 den 10.48, pøbelsara skrev:

Hun sier faktisk at det er bedre for barn å være hjemme med mor og bli vist frem i SoMe enn å måtte gå i barnehagen. :sjokk:

 

Jeg blir glad av å lese kommentarfeltet. Bra at folk begynner å våkne. :strix:

 

Og de fleste som kommenterte var mannfolk😃😃,  ikke feite sjalu KG-kvinnfolk der altså  

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg

Det skulle aldri vært en tråd om bloggerbarn på KG, fordi foreldrene skulle hatt vett nok til å tenke på Barnets beste fremfor inntjening. Annonsører skulle latt vær å bruke bloggere som eksponerer barna sine, de skaper et marked. Og det er nitrist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver dette innlegget nå i håp om å ta med noen debattanter fra en annen tråd i Rampelys - for å få en mer generell, overordnet debatt som ikke bare omhandler en spesifikk SoMe-aktør.

Hva ER greit å vise frem når man lever av å være en SoMe-personlighet?

Artikkel 8 i Menneskerettskonvensjonen handler om retten til privatliv:

Alle har rett til respekt for sitt privatliv og familieliv, sitt hjem og sin korrespondanse.

https://snl.no/Den_europeiske_menneskerettskonvensjon

For barn av SOMe-presonligheter så oppheves denne retten - ganske ofte.Det deles fra deres hjem og hverdagsliv hver eneste dag. Alle har rett til respekt for sitt privatliv og familieliv, sitt hjem og sin korrespondanse, sier menneskerettighetene. Ikke mine barn, sier SoMe-personlighetene. 

Jeg blir mer og mer overbevist om at en streng linje hvor man lar være å dele noenting som helst, er det beste for barna. Mange av de aller største SoMe-folka i Norge er uenig med meg. Barn er ikke samtykkekompetente, slik at foreldrene har både  ansvaret for og  rett til å ta slike avgjørelser på vegne av barna sine. Hvorvidt foreldres ønske om å dele barnas privatliv i åpne SoMe, også ivaretar barnas interesser, er et komplekst spørsmål.

Både i blogger, på IG-stories og Snap og i "Bloggerne" får man lese  morsdagskort som barn har skrevet,  man får se bilder fra morsdagsfrokoster i foreldrenes seng - bilder fra barns soverom, fra barns ferieturer, fra hverdager og festligheter, fra fritidsaktiviteter  og treninger og forestillinger og måltider både hjemme og på restaurant. Fødsel, dåp, bursdager og konfirmasjoner - alt dette deles.

Juiiane Nygård sa i en episode av siste sesong av "Bloggerne" at det som fikk suverent mest likes av det hun la ut i SoMe, var bilder av sønnen. Det kan se at som andre bloggere har samme trend på sine konti - Caroline Berg Eriksens Ig-poster får definitivt mest likes når barna hennes er med på bildene. Caroline Berg Eriksen sier at hun ikke ønsker å skjule det faktum at hun har barn, og at det derfor er naturlig at barna hennes er med på bilder i blogg og andre some, og i "Bloggerne".

Jeg synes det er greit at privatpersoner legger ut bilder fra milepæler i SoMe - så lenge dette går til et begrenset antall følgere som man faktisk kjenner. Jeg mener ikke at ingenting skal deles - jeg mer at man skal ha  kontroll over hvem man deler med. 

Jeg synes at i det øyeblikket man har en  konto med mange følgere man ikke aner hvem er, så burde bremsene settes HELT på på vegne av barna - fordi man ikke vet hvem som ser. 

Jeg vet at ikke alle er enige i min strenge vurdering - selv om mange er det.

Hvor går grensen for dere andre? 

Og hva synes du kan deles av de kommersielle/profesjonelle SoMe-aktørene? 

Er barnebursdager ok? Ferieturer? Er bilder bedre eller verre enn tekst? Er merkedager greit, så lenge man skjermer hverdagslivet?

Er det OK å live-streame snutter om barna på stories eller snap? 

 

Jeg håper med dette at vi kan ha en debatt på et litt mer overordnet nivå

 

 

 

 

 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, pøbelsara skrev:

Jeg skriver dette innlegget nå i håp om å ta med noen debattanter fra en annen tråd i Rampelys - for å få en mer generell, overordnet debatt som ikke bare omhandler en spesifikk SoMe-aktør.

Hva ER greit å vise frem når man lever av å være en SoMe-personlighet?

Artikkel 8 i Menneskerettskonvensjonen handler om retten til privatliv:

Alle har rett til respekt for sitt privatliv og familieliv, sitt hjem og sin korrespondanse.

https://snl.no/Den_europeiske_menneskerettskonvensjon

For barn av SOMe-presonligheter så oppheves denne retten - ganske ofte.Det deles fra deres hjem og hverdagsliv hver eneste dag. Alle har rett til respekt for sitt privatliv og familieliv, sitt hjem og sin korrespondanse, sier menneskerettighetene. Ikke mine barn, sier SoMe-personlighetene. 

Jeg blir mer og mer overbevist om at en streng linje hvor man lar være å dele noenting som helst, er det beste for barna. Mange av de aller største SoMe-folka i Norge er uenig med meg. Barn er ikke samtykkekompetente, slik at foreldrene har både  ansvaret for og  rett til å ta slike avgjørelser på vegne av barna sine. Hvorvidt foreldres ønske om å dele barnas privatliv i åpne SoMe, også ivaretar barnas interesser, er et komplekst spørsmål.

Både i blogger, på IG-stories og Snap og i "Bloggerne" får man lese  morsdagskort som barn har skrevet,  man får se bilder fra morsdagsfrokoster i foreldrenes seng - bilder fra barns soverom, fra barns ferieturer, fra hverdager og festligheter, fra fritidsaktiviteter  og treninger og forestillinger og måltider både hjemme og på restaurant. Fødsel, dåp, bursdager og konfirmasjoner - alt dette deles.

Juiiane Nygård sa i en episode av siste sesong av "Bloggerne" at det som fikk suverent mest likes av det hun la ut i SoMe, var bilder av sønnen. Det kan se at som andre bloggere har samme trend på sine konti - Caroline Berg Eriksens Ig-poster får definitivt mest likes når barna hennes er med på bildene. Caroline Berg Eriksen sier at hun ikke ønsker å skjule det faktum at hun har barn, og at det derfor er naturlig at barna hennes er med på bilder i blogg og andre some, og i "Bloggerne".

Jeg synes det er greit at privatpersoner legger ut bilder fra milepæler i SoMe - så lenge dette går til et begrenset antall følgere som man faktisk kjenner. Jeg mener ikke at ingenting skal deles - jeg mer at man skal ha  kontroll over hvem man deler med. 

Jeg synes at i det øyeblikket man har en  konto med mange følgere man ikke aner hvem er, så burde bremsene settes HELT på på vegne av barna - fordi man ikke vet hvem som ser. 

Jeg vet at ikke alle er enige i min strenge vurdering - selv om mange er det.

Hvor går grensen for dere andre? 

Og hva synes du kan deles av de kommersielle/profesjonelle SoMe-aktørene? 

Er barnebursdager ok? Ferieturer? Er bilder bedre eller verre enn tekst? Er merkedager greit, så lenge man skjermer hverdagslivet?

Er det OK å live-streame snutter om barna på stories eller snap? 

 

Jeg håper med dette at vi kan ha en debatt på et litt mer overordnet nivå

 

 

 

 

 

Jeg er og veldig interessert i hva "den andre siden mener" er for mye deling av informasjon av barn.

Jeg tenker som deg, man kan godt dele med de nærmeste, altså private kanaler til familie og venner. Sjøl deler jeg svært lite på f.eks IG, om jeg har stengt konto, da det skal svært lite til før jeg føler jeg utleverer barnet mitt for mye.

Når en reklamekanal deler at barnet gråter mye før man skal i barnehagen, eller i dag har barnet hatt omgangssyke, til flere hundre tusen ukjente mennesker, der klarer ikke jeg å forstå at man får seg til å gjøre. Jeg vet hva de oppnår med å dele denne informasjonen, men er det verdt det om barnet senere føler at dette er et grovt overtramp?

Hva tenker dere som ikke mener det er så farlig at man deler "små drypp" til helt ukjente mennesker nesten hver dag i flere år? Ser dere at dette kommer til å gå helt fint, og at alle bloggerbarn kommer til å vokse opp med helt lik personlighet, og syns alt dette er greit? Har dere artikler som viser til at sannsynligheten er stor for at de ikke får varige men?

Håper vi får noen gode diskusjoner om dette temaet da man snakker mer generelt.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
1 time siden, Liver skrev:

Jeg er og veldig interessert i hva "den andre siden mener" er for mye deling av informasjon av barn.

Jeg tenker som deg, man kan godt dele med de nærmeste, altså private kanaler til familie og venner. Sjøl deler jeg svært lite på f.eks IG, om jeg har stengt konto, da det skal svært lite til før jeg føler jeg utleverer barnet mitt for mye.

Når en reklamekanal deler at barnet gråter mye før man skal i barnehagen, eller i dag har barnet hatt omgangssyke, til flere hundre tusen ukjente mennesker, der klarer ikke jeg å forstå at man får seg til å gjøre. Jeg vet hva de oppnår med å dele denne informasjonen, men er det verdt det om barnet senere føler at dette er et grovt overtramp?

Hva tenker dere som ikke mener det er så farlig at man deler "små drypp" til helt ukjente mennesker nesten hver dag i flere år? Ser dere at dette kommer til å gå helt fint, og at alle bloggerbarn kommer til å vokse opp med helt lik personlighet, og syns alt dette er greit? Har dere artikler som viser til at sannsynligheten er stor for at de ikke får varige men?

Håper vi får noen gode diskusjoner om dette temaet da man snakker mer generelt.

Tviler på det..

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikker på om denne er bak betalingsmur: https://www.dagbladet.no/kjendis/forsvarer-bildedelingen/71577979

Men svensk blogger som har bestemt seg for ikke å dele bilder av barnet, men er for «stolt av ham til å la være», noe som også Kristin Gjelsvik uttaler i saken. Årets kleineste argument. 

Endret av Hedy Lamarr
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg

Jeg tror at det viktigste man kan gjøre er å bruke forbrukermakten sin når annonsører velger å bruke bloggere som eksponerer barna sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...