Gå til innhold

Bloggerbarna


pøbelsara

Anbefalte innlegg

Motivasjonen er selvsagt penger. Å selge egne barns privatliv for penger, er uforståelig, ja. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig bra.👏

Jeg skulle imidlertid ønske at hun skrev generelt om barn brukt i influencervirksomheten - uavhengig av om de blir brukt i reklame eller ikke.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Enig, @Glemtbrukernavnet Samtidig er jo målet med influencervirksomheten annonsesalg, og jeg anser alt som gjøres av proffe some-aktører, som salgsutspill - enten for å selge en vare, eller for å selge SoMe-kanalen som reklamekanal. :)

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Gjest CecilieX

Barneombudet Inga Bejer Engh har skrevet en kronikk som er publisert i flere lokalaviser. Hun skriver om barns rettigheter og eksemplifiserer det med foreldre som publiserer bilder av barn uten samtykke. 

Sitat: 

«Opplever barn brudd på rettighetene har de ingen steder å gå. Det et forskjell på å ha rett og få rett. Hvor skal de klage hvis foreldrene publiserer bilder av dem uten samtykke? Selv om barn har rett til privatliv, har de ingen steder å klage»

https://www.namdalsavisa.no/artikkel/2019/12/11/Barn-må-få-oppfylt-sine-lovfestede-rettigheter-20590681.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linjalen

Den femte gangen en profilert kostholds- og helseblogger brukte sitt nyfødte barn som reklameflate før hen var fylt to måneder tok jeg kontakt med Nøstebarn for å høre med dem hva de synes om en slik reklamepraksis egentlig. Tror noen at jeg får svar? 🤣

Quote

Hei!

Jeg følger bloggen til XXXXXX på sosiale medier og ser at hun kjører flere annonser for deres produkter. Babyen hennes ble født for ca fem uker siden, og har allerede blitt brukt i 5/6 sponsede innlegg (derav det store flertallet er reklame for dere) på hennes instagram, sammen med flere runder på Instagram story. 

Synes dere det er greit at små barn som ikke har mulighet til å samtykke på å bli brukt i denne sammenhengen i reklame for dere, og har dere reflektert over rollen deres når dere betaler bloggere for disse tjenestene, og hvordan dette får merkevaren deres til å fremstå?

Jeg forstår at man nødvendigvis trenger babyer som modeller for babyklær, men her er det en bestemt baby som brukes igjen og igjen, og her brukes barns hverdagsliv som en arena for markedsføring. Hvordan synes dere at dette sammenfaller med barns rett på privatliv?

(og så mumler jeg litt om folk som skryter over hvor skjermfrie de holder barna sine samtidig som de ikke har noen problemer med å bruke dem som levende reklameplakater for penger for tusenvis av følgere på sosiale medier)

Endret av Linjalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.10.2019 den 21.09, pøbelsara skrev:

Det er ganske sjokkerende når argumentet er at man ikke vet at de tar skade av det - og at man derfor fortsetter.

Det finnes rikelig med historier om barn som har blitt berømte i ung alder - eller som har berømte foreldre, og hvordan dette har påvirket dem. Mange av dem forteller om tøff belastning - likevel er det altså en rekke foreldre som selv lever av å være SoMe-personligheter som tydeligvis velger å ta sjansen på at det skal gå bra med deres barn - på tross av alt man vet om det å bli eksponert fra ung alder.

Jeg skjønner virkelig ikke motivasjonen. 

Jeg tror disse menneskene har en instrumental holdning til sine barn. De er bare middel for penger for dem, det er ingen kjærlighet for ungene der, bare egoisme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.12.2019 den 0.00, pøbelsara skrev:

En fantastisk god video. Jeg er glad Unicef er enig med meg. 

Enig. 

Hva tenker dere som har forsvart bruk av barn hos influencere  om "| ˈʃeərəntɪŋ | - Voksne som ubetenksomt deler
bilder og informasjon av barn på nett. - https://sharenting.unicef.no/?

Endret av LeiaO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra at Unicef henger bjella på katten ved å kalle sharenting for identitetstyveri. 

Identitetstyveri er jo som kjent straffbart, og det er svært ubehagelig å bli offer for. Jeg har faktisk opplevd det - jeg fikk i en periode inkassovarsel for varer jeg aldri hadde bestilt eller mottatt, som en ukjent person hadde bestilt i mitt navn, og til en tidligere adresse. Jeg kontaktet politiet og ble tatt på stort alvor. Det var en veldig spesiell og ekkel opplevelse å måtte bevise at man ikke hadde gjort noe som ens folkeregistrerte navn og personnummer heftet ved. 

Det er skremmende at en hel generasjon foreldre med åpne øyne utsetter sine egne barn for noe tilsvarende. Det er ille når det gjøres av mangel på refleksjon og behov for bekreftelse hos foreldrene. Men jeg mener det er ekstra skjerpende når foreldre stjeler barnas identitet for penger, altså for å dra klikk og likes til sine kommersielle SoMe-kanaler, og direkte i reklame. Det er et grovt tillitsbrudd og overtramp. Jeg tenker at mange bloggerbarn kan komme til å kvittere med å bytte navn når de blir voksne nok til å ta inn over seg rekkevidden av identitetstyveriet de har blitt utsatt for.

Endret av Aricia
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Aricia skrev:

Jeg synes det er bra at Unicef henger bjella på katten ved å kalle sharenting for identitetstyveri. 

Identitetstyveri er jo som kjent straffbart, og det er svært ubehagelig å bli offer for. Jeg har faktisk opplevd det - jeg fikk i en periode inkassovarsel for varer jeg aldri hadde bestilt eller mottatt, som en ukjent person hadde bestilt i mitt navn, og til en tidligere adresse. Jeg kontaktet politiet og ble tatt på stort alvor. Det var en veldig spesiell og ekkel opplevelse å måtte bevise at man ikke hadde gjort noe som ens folkeregistrerte navn og personnummer heftet ved. 

Det er skremmende at en hel generasjon foreldre med åpne øyne utsetter sine egne barn for noe tilsvarende. Det er ille når det gjøres av mangel på refleksjon og behov for bekreftelse hos foreldrene. Men jeg mener det er ekstra skjerpende når foreldre stjeler barnas identitet for penger, altså for å dra klikk og likes til sine kommersielle SoMe-kanaler, og direkte i reklame. Det er et grovt tillitsbrudd og overtramp. Jeg tenker at mange bloggerbarn kan komme til å kvittere med å bytte navn når de blir voksne nok til å ta inn over seg rekkevidden av identitetstyveriet de har blitt utsatt for.

Det har jeg blitt utsatt for også. Og ble ikke tatt på alvor av noe politi. Faktisk bræeskjed om at de ikke hadde ressurser så hadetbra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Klink skrev:

Det har jeg blitt utsatt for også. Og ble ikke tatt på alvor av noe politi. Faktisk bræeskjed om at de ikke hadde ressurser så hadetbra. 

Nå var det parallellen her som forsøksvis var poenget, dvs eksponering av barn som identitetstyveri. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Aricia skrev:

Nå var det parallellen her som forsøksvis var poenget, dvs eksponering av barn som identitetstyveri. 

Jeg tenker at det var en rar sammenligning fra din side. Jeg forstår hvorfor de kaller det identitetstyveri, men det blir en annen type enn den vi har opplevd. Ikke at det er noe bedre da. Det som er vanskelig med blogging er jo at det er noen gråsoner, privatperson/liv blandes inn i en slags bedrift og så videre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg lurer på dette med Stories på Instagram og Snapchat. Jeg synes det er ekstra skummelt at disse forsvinner av seg selv. Det vil si at barna har begrenset mulighet til å få vite nøyaktig hva som er blitt lagt ut om dem. Det er utvilsomt at vi er forskjellige i forhold til hva vi opplever som privat og dette hadde for meg Skapt stor usikkerhet. Det vil si at store mengder mennesker har informasjon om disse barna som de selv ikke lett kan skape seg en oversikt over. Folk vil skape seg noen forventninger til disse barna, også etter de etterhvert blir voksne, som de selv ikke kan plassere og verken husker eller har mulighet til å forstå hvor kommer fra. Eller tar jeg feil her, er det mulig for barna å selv søke opp og gjennomgå all denne informasjonen som er lagt ut om dem? Det må for noen av disse Influenserne dreie seg om timer, dager og uker med film fra barnas barndom. Et lappeteppe av bilder, tekst og video som skaper en identitetsforventning som disse barna vanskelig blir kvitt.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg applauderer UNICEFs sharenting-kampanje. Det de vil man skal love ifølge sharenting.unicef.no:

« Jeg lover å vise varsomhet og vil, så langt det lar seg gjøre, spørre barn før jeg deler bilder av dem på sosiale medier. Jeg sletter også bilder om barnet ønsker det »  

Og for folk flest er dette naturlig, og noe som de fleste gjør. Så finnes det noen ekstreme, som meg, som aldri publiserer bilder av barna sine. Ikke på åpne plattformer. Ikke på lukkede plattformer.

Men influencere og andre som er avhengige av likes og engasjement opplever jo at bilder av barn gir mange likes. Og jeg må innrømme det selv at jeg synes det er vanskelig å ikke like innlegg på Facebook fra venner som poster bilder av barn. Jeg vil jo ikke fremstå som kald og hjerteløs, eller at jeg ikke synes barna er søte. Så da trykker jeg ofte på likerknappen da, selv om jeg ikke liker at de publiserer bilder av barn.

Hvordan kan jeg selv snu min tankegang på dette? Og ikke minst hvordan få folk til å forstå at det ikke er negativt med få likes på bildene av barna. UNICEFs kampanje er i alle fall en veldig god start!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...