Gå til innhold

Bloggerbarna


pøbelsara

Anbefalte innlegg

Jeg gjør det ganske enkelt: Trykker ikke "like" på noe jeg ikke liker, og det begynner å bli en del. Facebook spesielt vil at "venner" skal samhandle med likes og kommentarer. Konsekvensen av å ikke "samhandle" på kanaler som Instagram og Facebook er at egen synlighet går ned. Det kan jeg fint leve med, da klikk-mentaliteten på kun det perfekte, det søte, og det tåredryppende ikke er ønsket å bidra til. Og, følgelig ser jeg også mindre av andres søte småbarn, utlegninger om sykdom, og filterbefengte bilder av perfeksjon.

Uten dårlig samvittighet.

Endret av Revenge o'Cavatina
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Revenge o'Cavatina skrev:

Jeg gjør det ganske enkelt: Trykker ikke "like" på noe jeg ikke liker, og det begynner å bli en del. Facebook spesielt vil at "venner" skal samhandle med likes og kommentarer. Konsekvensen av å ikke "samhandle" på kanaler som Instagram og Facebook er at egen synlighet går ned. Det kan jeg fint leve med, da klikk-mentaliteten på kun det perfekte, det søte, og det tåredryppende ikke er ønsket å bidra til. Og, følgelig ser jeg også mindre av andres søte småbarn, utlegninger om sykdom, og filterbefengte bilder av perfeksjon.

Uten dårlig samvittighet.

Du får det til å høres så enkelt ut. Som det er i teorien, men som jeg ikke synes det er i praksis.

Jeg klarer ikke å la være uten dårlig samvittighet.

På min Facebook har jeg få venner, det er kun mennesker jeg interagerer med på jevnlig basis og føler jeg vil stikke meg mer frem med å ikke trykke like. Er ikke sånn at jeg forsvinner i mengden på en måte.

Så er det kanskje et spesielt problem for meg at jeg ikke vil være synlig, men tenker uansett at det kan være vanskelig for mange å ikke trykker like på barnebilder. Lett å unngå hos influencere, men verre hos folk man kjenner.

Sharenting henvender seg jo til alle, ikke spesifikt til influencere. Håper at kampanjen kan endre holdninger. Vet vi noe om dette? Hvordan ser folk flest på dette med å dele bilder av barn? Er jo sikkert samme tanke som ligger bak for influencere også, selv om de burde tenke lenger på grunn av alle de når ut til.

Siden kampanjen er nødvendig er jeg redd for at folk ikke tenker noe særlig over å dele bilder av barn.

Edit: ser at dette handler mer generelt om barns rett til privatliv, og ikke bare barna til influencere. Det er jo tross alt mange flere barn som har foresatte som ikke er influencere, enn som er det. Har derfor heller tatt debatten på Barn og familie. Beklager avsporingen.

Endret av Saul
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saul skrev:

Du får det til å høres så enkelt ut. Som det er i teorien, men som jeg ikke synes det er i praksis.

Jeg klarer ikke å la være uten dårlig samvittighet.

På min Facebook har jeg få venner, det er kun mennesker jeg interagerer med på jevnlig basis og føler jeg vil stikke meg mer frem med å ikke trykke like. Er ikke sånn at jeg forsvinner i mengden på en måte.

Så er det kanskje et spesielt problem for meg at jeg ikke vil være synlig, men tenker uansett at det kan være vanskelig for mange å ikke trykker like på barnebilder. Lett å unngå hos influencere, men verre hos folk man kjenner.

Sharenting henvender seg jo til alle, ikke spesifikt til influencere. Håper at kampanjen kan endre holdninger. Vet vi noe om dette? Hvordan ser folk flest på dette med å dele bilder av barn? Er jo sikkert samme tanke som ligger bak for influencere også, selv om de burde tenke lenger på grunn av alle de når ut til.

Siden kampanjen er nødvendig er jeg redd for at folk ikke tenker noe særlig over å dele bilder av barn.

Edit: ser at dette handler mer generelt om barns rett til privatliv, og ikke bare barna til influencere. Det er jo tross alt mange flere barn som har foresatte som ikke er influencere, enn som er det. Har derfor heller tatt debatten på Barn og familie. Beklager avsporingen.

Det er jeg helt enig i, og den dårlige samvittigheten spiller influencere på for alt det er verdt.

Jeg har skrevet langt om det før her: Det å trykke "like" på bilder av barn er noe man ironisk nok føler en slags moralsk forpliktelse til å gjøre, på samme måte som at man sier at at en kollegas barn er søte når man blir vist bilder av dem. Hvem liker ikke et uskyldig barn? Hvis man ikke trykker "like" på barnebilder til folk man følger, og kanskje kjenner litt, føles det som å si at man IKKE liker dem. Og det går jo ikke. Da er man et monster. Og så liker man bilder av barn til de man kjenner (selvsagt), til de man kjenner litt, og plutselig til en influencer som dukker opp innimellom slekt og venner i IG-feeden. 

Denne mekanismen misbruker og utnytter influencere for å høste klikk og bli attraktive for annonsører. Det er opprørende. De profiterer på og perverterer de små gestene som gjør oss til omtenksomme og høflige medmennesker.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aricia skrev:

Det er jeg helt enig i, og den dårlige samvittigheten spiller influencere på for alt det er verdt.

Jeg har skrevet langt om det før her: Det å trykke "like" på bilder av barn er noe man ironisk nok føler en slags moralsk forpliktelse til å gjøre, på samme måte som at man sier at at en kollegas barn er søte når man blir vist bilder av dem. Hvem liker ikke et uskyldig barn? Hvis man ikke trykker "like" på barnebilder til folk man følger, og kanskje kjenner litt, føles det som å si at man IKKE liker dem. Og det går jo ikke. Da er man et monster. Og så liker man bilder av barn til de man kjenner (selvsagt), til de man kjenner litt, og plutselig til en influencer som dukker opp innimellom slekt og venner i IG-feeden. 

Denne mekanismen misbruker og utnytter influencere for å høste klikk og bli attraktive for annonsører. Det er opprørende. De profiterer på og perverterer de små gestene som gjør oss til omtenksomme og høflige medmennesker.

Takk for gode refleksjoner. Tror du har helt rett. Hvordan kan man endre slike holdninger da slik at influencere ikke utnytter dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke enkelt å slutte å gi likes, @Saul det tok tid og basert både på personlige årsaker og andre. Det skal sies at det fortsatt er verre med Snap (spesielt de jeg mottar direkte) og Instagram, men det går det også. Jeg bestemmer selv over hva jeg vil ha i feeden min og prøver å forme den slik mulighetene tillater, og om det medfører at en mammavenn blir fornærmet så får det bli slik. Men ingen har spurt ennå, spør de får de svar. Jeg skjønner at man kan sitte igjen med dårlig samvittighet, men ser dessverre denne delingen også som emosjonell manipulering. Ingenting selger emosjoner som søte/syke/fattige/sårbare småbarn, og får folk til å reagere/Vippse med lynets fart kynisk nok sagt. Det gjelder fundraising til gode formål, influencere, og foreldres stolthet som ukritisk følger opp noe de tror er en rettighet uten tanke for konsekvensene. Heldigvis blir flere av de privatpersoner som jeg kjenner bevisstgjort, og det er fint. Inluencere ser fortsatt barna sine som valuta, kan det se ut til.

Vi voksne har et grunnleggende behov for å ha omsorg for og beskytte barn. Jeg er vel kanskje bare mye mer bevisst på spillet og økonomien rundt det, gjennom egne erfaringer.

 

Endret av Revenge o'Cavatina
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.12.2019 den 15.57, Niriluna skrev:

Jeg lurer på dette med Stories på Instagram og Snapchat. Jeg synes det er ekstra skummelt at disse forsvinner av seg selv. Det vil si at barna har begrenset mulighet til å få vite nøyaktig hva som er blitt lagt ut om dem. Det er utvilsomt at vi er forskjellige i forhold til hva vi opplever som privat og dette hadde for meg Skapt stor usikkerhet. Det vil si at store mengder mennesker har informasjon om disse barna som de selv ikke lett kan skape seg en oversikt over. Folk vil skape seg noen forventninger til disse barna, også etter de etterhvert blir voksne, som de selv ikke kan plassere og verken husker eller har mulighet til å forstå hvor kommer fra. Eller tar jeg feil her, er det mulig for barna å selv søke opp og gjennomgå all denne informasjonen som er lagt ut om dem? Det må for noen av disse Influenserne dreie seg om timer, dager og uker med film fra barnas barndom. Et lappeteppe av bilder, tekst og video som skaper en identitetsforventning som disse barna vanskelig blir kvitt.

Det er et godt poeng ☝️. Influencer-foreldre og influencer-støtter bruker det midlertidige i IG-stories og snap som formildende når de eksponerer på disse kanaler. Det er liksom ikke så farlig for bildet/teksten er borte snart...
Men for barnet er det ikke sikkert det føles bedre enn den langtidslagrede informasjonen om dem. Det kan absolutt skape stor usikkerhet for barnet at det vet andre vet masse ting om det, men barnet selv vil aldri kunne få rede på presis hva.

Den enkle måten å unngå å sette barnet sitt i ubehagelige situasjoner senere er selvfølgelig å la være å eksponere barnet. Hverken på langtids- eller korttids-kanaler. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes jo muligheter for å lagre videosnuttene som legges ut. Da forsvinner de ikke etter 24 timer som mange blindt tror, men kan ligge lagret hjemme hos helt vilkårlige ukjente. Å publisere på instastory eller snap betyr at foreldre/influencere ikke lenger har kontroll fra publiseringstidspunktet.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg

Prøv å lev på sperret adresse og kode 6 så blir hele eksponeringens problemstillingen absurd. Man lærer seg å hverken legge ut noe på sosiale medier eller trykke likes på bilder av intetanende barn uten å få dårlig samvittighet. Vet at det er satt helt på spissen, men det faktisk ingen menneskerett å dele bilder eller info om egne barn på sosiale medier. Og da disse influencerne som bruket barna i reklame og for å bygge på «venninne» relasjonene som ikke skjønner hva de gjør mot egne barn #fødtmedsponsipanna 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
20 minutter siden, LeiaO skrev:

 

Og tenk hvordan det vil føles når man finner ut av at foreldrene faktisk tjente penger på dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentarfeltet under artikkelen.  :murvegg:Det handler som alltid om foreldrene, ikke barnet. Foreldrene er så stolte og bare må dele. Stakkars, hvordan holdt foreldre ut kneblingen frem til 2007?

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillesnøfnugg
10 minutter siden, mikrobe skrev:

Kommentarfeltet under artikkelen.  :murvegg:Det handler som alltid om foreldrene, ikke barnet. Foreldrene er så stolte og bare må dele. Stakkars, hvordan holdt foreldre ut kneblingen frem til 2007?

Men er ikke det typisk slike foreldre? Handler alltid om deres behov fremfor barnets? Kunnskapsløst og muligens også kortenkt på barnets vegne. Tenk å bli provosert av å bli minnet på at barn også har rettigheter som går på tvers av foreldrenes behov 🤪

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen foreldre klarer tydeligvis ikke å skille på sine egne og barnas behov - eller å se at barna er helt egne individer med egne rettigheter og et het eget privativ. Det er veldig trist.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 4 uker senere...
Gjest CecilieX

https://www.dagbladet.no/kjendis/derfor-skjermer-hun-barna/72098447

Her begrunner Jenny Skavlan og Live Nelvik sine synspunkter om hvorfor de ikke eksponerer barna sine. 

Forøvrig interessant at de to, som er offentlige personer i kraft av talent, har et slikt syn. De lever ikke av å dele privatlivet sitt og ser en verdi i å skille mellom yrkesliv og privatliv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...