Gå til innhold

Bloggerbarna


pøbelsara

Anbefalte innlegg

Mitt svar er forøvrig: Gratulerer med å fortelle barnet at det ikke er bra nok som det er. 

 

 

  • Liker 26
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

pøbelsara skrev (33 minutter siden):

Spørsmål: Er det OK å endre barns utseende ved redigering?

jeg snakker om bilder som er lagt åpent i en kommersiell some-kanal.  Et barns tenner er gjort hvitere. Hva synes man om det?

Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal si, for det er dypt sjokkerende rett og slett. Da har foreldrene helt mistet kontakt med hva som er normalt. Noen SoMe-kanaler viser frem barna som om de skulle være rekvisitter i "forestillingen" de daglig setter opp. Barna gjøres litt til "dukker", og det grøsser jeg av. 

Jeg  tror foreldre som gjør sånt ikke har noe som helst forhold til hvordan "vanlige folk" lever lenger. De har blitt Truman Show på ekte. 

 

  • Liker 30
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (3 timer siden):

Spørsmål: Er det OK å endre barns utseende ved redigering?

jeg snakker om bilder som er lagt åpent i en kommersiell some-kanal.  Et barns tenner er gjort hvitere. Hva synes man om det?

Det er helt forkastelig. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lin11

Jeg sier som bedriftseierne, i mine øyne er dette «psyko bitch» oppførsel. Perfeksjon fremfor noe annet, selv om det er falskt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jakten etter utseende-idealet må ha bikket over til sykelige når man som forelder velger å redigere sine barns utseende. Det er helt vanvittig ugreit! Ikke bare blir bloggerbarna eksponert, hvilket er ille nok i seg selv, men her får de i tillegg fastslått at mor og far ikke mener de er bra nok som de er. Mulig det er slik forkvaklet tankegang man får etter å ha redigert sitt eget utseende år etter år. Sunt og godt foreldreskap er det hvert fall ikke. 

  • Liker 25
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim Kardashian har photoshoppet opptil flere av sine barns bilder siden de nærmest ble født. Til tider for å gjøre de tynnere. Hvorfor det er nødvendig å få en 4-åring til å se tynnere ut er ikke noe jeg helt har forstand på.

Det er en skremmende utvikling, at en mor (eller far for den saks skyld) viser at ens barn ikke er "godt nok" og at det skal være tydelig ovenfor både barnet og resten av verden i all evighet. For ingenting forsvinner fra nettet.

Go to-svaret fra foreldre pleier å være at de er så stolte, men så sitter de og endrer på bildene etterpå. Så da begynner man å spørre seg selv nøyaktig hva de var stolte av siden de måtte endre på det. Dette er jo spørsmål et barn blir sittende igjen med når det blir gammelt nok til å forstå hva som foregår rundt seg.

Det er over 40 år siden Mommie Dearest kom ut som bok. Jeg tror oppfølgeren fra bloggerbarna er rett om hjørnet.

  • Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Jeg finner det dypt problematisk at barn av kjente bloggere figurerer i reklame - har sett flere eksempler nå nylig som jeg reagerer på. Dette også hos bloggere som tidligere har bedyret at «de bruker ikke barna i reklamer». 
Jeg spør meg selv om de annonsørene som benytter disse bloggerne er klar over at barna kommer til å delta, og om dette er noe de oppmuntrer til, eller til og med krever?

Skulle gjerne sett Barneombudet komme på banen i slike saker. Barna vet jo ikke omfanget av det de er med på, så her kreves det at voksne mennesker tar sitt ansvar og sier fra.

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser også at redigering av bloggerbarn fortsetter, de har en mor som elsker filter og en far som liker å leke med lys og skygge. Stakkars unger.

  • Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvis noen lurer på hvorfor andre er opptatt av influencerbarns rett til privatliv:

https://www.nettavisen.no/livsstil/youtuber-slettet-egen-kanal-etter-massiv-kritikk-ba-sonnen-late-som-han-grat/s/12-95-3424179309?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR10TtHjuNaz-C6MCFdoWsjCMJVqVVNLh-_dB96FmRtitpGJ2ZTiPAmcMCM#Echobox=1631677235

Jeg tror mange av bloggerbarna også her i Norge blir instruert ift det som filmes i kanalene, det er så galt som det får blitt.  

  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Gjest tranedatter

Flere og flere dekker ansiktene til barna på sosiale medier. Norge ligger på deletoppen (!) i å eksponere sine barn. 

Charlotte Østborg (30) har begynt å skjule ansiktet til datteren på sosiale medier. Hun er ikke den eneste. (aftenposten.no)

sitat: 

Likevel er hun klar i talen: Å legge en emoji over ansiktet til barna, løser ikke alle utfordringer knyttet til personvern. Andre kjennetegn kan være synlige.

– Klær, bosted eller en barnehage eller skole i bakgrunnen kan være nok til at noen klarer å oppsøke barnet.

Og selv om en anonymiserer ansiktet, må en fremdeles spørre barn om lov til å legge ut bildet. Det er Barneloven og FNs Barnekonvensjon klar på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 9 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

hufsaaaaa skrev (15 minutter siden):

Til ettertanke, innlegg fra i dag:

 

DB3016D3-3734-4397-B088-789A744CB39B.jpeg.b5a83040d0b394d76a4cf8fffdb2f795.jpeg

Dette vil vi nok få se mere av etterhvert som dagens bloggerbarn vokser til. Dette influencer/blogger-yrket er jo et relativt nytt fenomen og dagens bloggerbarn blir prøvekaniner i sitt feit som eksponerte barn

Til neste generasjon vil vi se ei ending når det gjelder bruk av barna som endel av firmaet, det er jeg sikker på. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Lill :) skrev (1 minutt siden):

Vil dette føre til at enkelte influensere må legge ned bedriften?  https://www.dagbladet.no/nyheter/raser-mot-forslag-hodelost/78225066

Håper det. Inntrykket mitt av pilotfrue har aldri vært positivt, men hallo? Noen ganger er det best å holde munn. Hun er en an årsakene til at  dette diskuteres. Disse hodeløse og ansvarsløse influncerne trenger vi ikke. 
Når foreldre ikke er i stand til å ivareta barns rett til personvern, må lovverket beskytte disse barna.

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...