Gå til innhold

Bloggerbarna


pøbelsara

Anbefalte innlegg

Sender en tanke til alle bloggerbarna som eksponeres heftig idag for at mamma skal få sole seg i morsdagsglansen.... 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Thisisnotmyname skrev:

AITA my mom is an influencer

 

 

 

Jeg kom hit for å dele den samme! Helt sprøtt. 

Her er linken til tråden i alle fall, altså fra Reddit. 

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg

Mine tanker går til alle bloggerbarn/influencer barn som må stille opp til photoshoot idag. Dette for å fremme foreldrenes inntektsgrunnlag og annonsørenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest ThessyB

Det er jo ikke bare bloggere - «mina og meg» - pappan som har sluttet å jobbe for å gå på tur med datteren som lever av å utlevere disse turene på radio, TV og insta. Det er jo akkurat det samme spør du meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Annonse

Kjempefint innlegg fra Ingeborg Heldal om foreldre som utleverer seg selv og barn på sosiale medier og på TV (det er egentlig en takk til hennes egen mor som ikke gjorde dette); https://www.kk.no/meninger/takk-mamma/70126993#_ga=2.181724961.722352448.1586264992-1766108848.1586264992

Jeg er også dypt takknemlig for at min mor aldri utleverte seg selv, sexliv og kroppen sin til hvem som helst gjennom sosiale medier eller tv. Og at hun aldri utleverte meg og min oppvekst til offentligheten. Jeg er glad for at jeg kan bestemme min digitale identitet. Og jeg hører bloggere skriker om at de har latt barna bestemme det selv. Men i realiteten gjør ikke barna det. For det første aner de yngste ikke konsekvensene av at mamma eller pappa deler bilder og informasjon om seg selv på internett. For det andre settes barna i en voldsom lojalitetskonflikt, der de potensielt ender opp med dårlig samvittighet og dårlig selvfølelse for å ha «ødelagt for foreldrene», eller må gå på akkord med seg selv og sine behov for å please foreldrene. 
 

Jeg lurer også på hva barna føler den dagen det går opp for dem at foreldrene har brukt de som et produkt de kan tjene penger på. 

 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på det - hva disse barna kommer til å mene når de oppdager at de ikke bare har vært ufrivillig i rampelyset, men foreldrene har hatt økonomiske fordeler av det også.

Jeg så intervjuet ed Sara Skorgan Teigen på Lindmo, og synes beskrivelsen hennes av å være kjent fordi foreldrene var kjent - og oppleve at folk forventet at hun skulle være på en spesiell måte bare fordi de visste hvem foreldrene var og hva de gjorde. Og hun ble jo skjermet gjennom hele oppveksten - det finnes knapt et bilde av henne fra hun vokste opp, på tross av at foreldrene var Se & Hørs favoritter i mange år.

Jeg fatter ikke at foreldre er villige til å eksperimentere med barns oppvekst på den måten. Når man er et kjent fjes, kan man ikke bli ukjent igjen. 

 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.4.2020 den 12.53, pøbelsara skrev:

Jeg så intervjuet ed Sara Skorgan Teigen på Lindmo, og synes beskrivelsen hennes av å være kjent fordi foreldrene var kjent - og oppleve at folk forventet at hun skulle være på en spesiell måte bare fordi de visste hvem foreldrene var og hva de gjorde. Og hun ble jo skjermet gjennom hele oppveksten - det finnes knapt et bilde av henne fra hun vokste opp, på tross av at foreldrene var Se & Hørs favoritter i mange år.

Det har du rett i. Jahn Teigen og Anita Skorgan var flinke til å skjerme Sara fra medienes søkelys. Ære være dem for det. På tiden da Sara ble født var Se og Hør datidens svar på det som er sosiale medier nå. 

Flere kjendiser har vært flinke til å skjerme ungene sine fra medienes søkelys. Da burde også bloggere og influencere lære av dem. Det sier en god del når kjendiser er flinkere enn influencere. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter ikke på noe fasit, men A-kjendiser er vel kjent for kunne noe. Påvirkere og bloggere selger vel tjenester? Og barn er en del av denne reklame tjenesten? De er altså avhengig av å bruke barna for å tjene penger, i motsetning til A-kjendiser.

Endret av Carma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Carma skrev:

Jeg sitter ikke på noe fasit, men A-kjendiser er vel kjent for kunne noe. Påvirkere og bloggere selger vel tjenester? Og barn er en del av denne reklame tjenesten? De er altså avhengig av å bruke barna for å tjene penger, i motsetning til A-kjendiser.

Tror du er inne på noe der ja. Slike som Anita Skorgan og Jahn Teiger er jo kjent gjennom musikken. De har opparbeidet publikummet sitt gjennom år, og gjennom TV, radio og ukeblader. A-kjendiser har større nedslagsfelt når det gjelder fans enn hva influencere og bloggere har.

Infouencere og bloggere skal selge seg selv på egen hånd, og det krever en annen type jobbing enn en A-kjendis. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Carma skrev:

Jeg sitter ikke på noe fasit, men A-kjendiser er vel kjent for kunne noe. Påvirkere og bloggere selger vel tjenester? Og barn er en del av denne reklame tjenesten? De er altså avhengig av å bruke barna for å tjene penger, i motsetning til A-kjendiser.

Ja, det er nettopp det som er så fælt. Tenk å selge barna sine privatliv og digitale identitet for å tjene penger. Mange av bloggerbarna har allerede før fødsel blitt til et produkt mamma og pappa tjener penger på. Og så lenge barna kan tjenes penger på, brukes de flittig i bloggene til mamma og pappa. Nå leser jeg sjeldent blogger lengre, bortsett fra matbloggere som ikke fronter barn. Men da jeg mer aktivt leste ulike blogger gikk det plutselig opp for meg at jeg visste mer detaljer rundt mange av bloggernes barn, enn egne tantebarn eller barn av venninner. Det var vel omtrent på det tidspunktet jeg sluttet å lese på blogger, for jeg fikk skikkelig vondt av bloggerbarna. 
 

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kinder skrev:

Ja, det er nettopp det som er så fælt. Tenk å selge barna sine privatliv og digitale identitet for å tjene penger. Mange av bloggerbarna har allerede før fødsel blitt til et produkt mamma og pappa tjener penger på. Og så lenge barna kan tjenes penger på, brukes de flittig i bloggene til mamma og pappa. Nå leser jeg sjeldent blogger lengre, bortsett fra matbloggere som ikke fronter barn. Men da jeg mer aktivt leste ulike blogger gikk det plutselig opp for meg at jeg visste mer detaljer rundt mange av bloggernes barn, enn egne tantebarn eller barn av venninner. Det var vel omtrent på det tidspunktet jeg sluttet å lese på blogger, for jeg fikk skikkelig vondt av bloggerbarna. 
 

 

Nettopp dette er det jeg reagerer på og synes er så trist! Etter at skolene stengte, har jeg lest detaljerte beskrivelser av arbeidsvaner og hvor mye hjelp et liten bloggerbarn har hatt behov for i løpet av skoledagen. Private detaljer som ikke på noe vis burde deles med potensielt absolutt alle. Det er så trist! 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vel aldri sett bloggerbarna jobbe så hardt for pengene som i disse Corona tidene heller. De eksponeres på alle reklame kanalene til foreldrene, uten at de selv er klar over det også. Enkelte foreldre har også publisert klageinnlegg om hvor tøft det er å ha barna hjemme også. Gangsynet synes å forsvinne hos enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis ble tråden til CBE stengt for moderering. Det er alltid noen som kverulerer på bruk av barn i reklamen til influencerne. At de synes det er greit og opp til foreldrene. Brukerdebatten ødela hele tråden på slutten.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2020 den 0.33, Justlooking skrev:

Heldigvis ble tråden til CBE stengt for moderering. Det er alltid noen som kverulerer på bruk av barn i reklamen til influencerne. At de synes det er greit og opp til foreldrene. Brukerdebatten ødela hele tråden på slutten.

Unger skal ikke blir brukt i reklame til influencerne. De har ikke bedt om å bli brukt. Det synes jeg er misbruk av unger. Stakkars ungene. 

De influencerne som bruker ungene sine i reklamer får ingen høy stjerne i margen fra meg.

Det er flott at denne tråden finnes :) 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg forstår at det er en nyhet at Tone Damli er gravid igjen, men jeg synes ikke noe om utleveringen i IG videoen. Hvorfor deles den filmen i offisielle kanaler og ikke privat til deres nære og kjære?  Jeg synes ikke det er greit! 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Dacini

Vil anbefale å ta en titt på NRK nett-TV og 'Stacey Dooley overnatter - familiebloggerne'. 

Jeg er målløs over i hvor stor grad det er ett av familiemedlemmene som helt klart styrer sjappa. De har opparbeidet seg en rikdom som mest sannsynlig ikke kan opprettholdes uten bruk av barna og familielivet, selv om det kommer også frem at noen kanskje helst kunne klart seg uten. De reflekterer som alle familiebloggere svært dårlig ovenfor sitt valg om å eksponere barna for 1.4 millioner følgere på YouTube. Her er det flere ting som gjør meg uggen og jeg syns lett man leser mellom linjene at det er viden forskjell på det glansbildet som presenteres utad og hvordan det kanskje er.. 

Jeg har stor sans for Stacey, men ønsker at hun kunne gått en da litt hardere ut med sin mening, selv om reaksjonen til en i familien blir på grensen til aggressiv når hun forsiktig prøver seg mot slutten, denne personen syns jeg kommer svært dårlig ut av dokumentaren, og det er vel fortjent!

Dette går kanskje ikke bare på det å være bloggerbarn, men det å være en bloggerfamilie (youtube-familie) så jeg beklager om jeg avsporer debatten på noen måte, jeg vil bare anbefale at den sees.

-dacini-

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Dacini - jeg synes på ingen måte det var en avsporing! Jeg så programmet selv i går, og la merke til hvor aggressiv far ble når hun stilte kritiske spørsmål rundt barnas deltakelse. Han brukte bla klassisk whataboutism, og påsto at han stadig observerte folk som hadde vært kritiske til hans families eksponering, for så å gjøre det samme selv.

Det er jo ingen som er bloggerbarn eller some-barn uten å tilhøre en some-familie, og hva som er hovedkanalen for eksponering er egentlig ikke så viktig. Og en post om et aktuelt program om en some-familie, er definitivt ikke avsporing. :jepp: 

De voksne kom med den vanlige at det kun er en liten del av hverdagene til familien som publiseres i some. Men det er jo et kontinuerlig fokus på dokumentasjon - og barna vet jo aldri når det skal filmes/fotograferes neste gang - så selv om de fleste øyeblikk ikke dokumenteres, er jo alle likevel i stand-by hele tiden.

Jeg skjønner at det er fristende med alle pengene som er involvert. Poenget hennes, som jeg synes hun fikk frem på en nyansert måte, er jo at vi vet ikke. Vi anser ikke hva som skjer med barna - deres holdning til slik eksponering og i hvilken grad det påvirker oppveksten deres, og om det er positivt eller negativt. Og når man ikke vet, burde man ikke være varsom?

 

 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...