Gå til innhold

Bloggerbarna


pøbelsara

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Lin11 skrev:

En forlengelse av egne egosentriske behov der altså. 

Oh, yes. Det er jo fryktelig trist. :(

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Nå er det veldig lenge siden jeg har vært her inne på forumet, men jeg ville bare formidle at jeg nylig har skrevet en masteroppgave ved NTNU i Trondheim om eksponering av barn i sosiale medier. For spesielt interesserte kan jeg gjerne sende denne :) Bare send meg en melding! 

(Jeg vet ikke om dette er innafor å "annonsere" her, men jeg synes det er et så viktig tema at jeg velger å dele. Admin må gjerne slette)

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer å formulere mange av de tingene jeg tenker når det kommer til å eksponere barna åpent på blogg. Jeg har selv en blogg, og jeg har to barn som er tvangsplasserte i fosterhjem. Jeg skriver om opplevelsen, men jeg navngir aldri barna mine eller legger ut bilder av dem der man kjenner dem igjen den dag i dag. For meg har det alltid vært viktig å ikke dele barna mine på internett, akkurat fordi vi ikke aner hvilke personer som sitter og ser bildene. Jeg tenker at barna får eksponere seg selv når dem er gamle nok for det, men det er ikke vi foreldre som skal bestemme over dette! Jeg hadde ikke likt å vært ett av disse bloggerbarna der hele livshistorien min hadde vært nedskrevet i en blogg, jeg ikke selv har godkjent! 

http://Tilbaketillivet.blogg.no

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
1 minutt siden, pøbelsara skrev:

Her er en lenke fra Datatilsynet som omhandler retten til privatliv.

https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/hva-er-personvern/

 

Personvern og retten til privatliv handler om mer enn å ikke bli tatt bilde av i en uheldig situasjon - det handler feks om retten til å ha et privatliv og være privat uten innblanding. Dermed omfatter denne retten også retten til å kunne leve famlilelivet sitt uten å bli fotografert - OGSÅ når man har pene klær og har gredd seg og er helt uten snørr og smiler pent. 

Man har rett på sine egen personopplysninger. Når man er barn, er det foreldrene som har ansvar for å sørge for at denne rettigheten oppfylles. Det er også viktig å huske at når denne retten er brutt, kan det ikke reverseres. Opplysninger i form av tekst eller  på internett er ikke mulig å kalle tilbake. 

En annen viktig ting å huske på, er selv om mor og far bare legger ut  bilder og tekst de synes er superfine, kan det godt hende at  barnet det gjelder, ikke er enig i denne vurderingen når de vokser til. 

Det er ikke nok at bildene er delikate eller at opplysningene bare er koselige. Det ere likefullt et brudd på retten til privatliv. 

Jeg siterer meg selv fra en annen tråd og legger det her også. 

 

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
2 timer siden, missLynch skrev:

Anbefaler alle å se denne; Stacey Dooley «Familiebloggerne» 🧐

https://tv.nrk.no/se?v=KOID23006419

Urovekkende.😓

 

Den er veldig bra. Legg særlig merke til hvordan far reagerer på spørsmålene han får på slutten. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Dette har jeg også lagt inn i diverse influensertråder:

For tiden er det en aksjon mot Instagram på Jodel, for å få stengt kontoer som viser seksualiserte bilder av barn. Mange av kontoene viser relativt vanlige bilder og har opplysninger i bioen om hvordan man kan få tak i bilder av «sexy jenter og gutter». Andre kontoer går rett på sak og har bilder av barn i situasjoner man kan tenke seg er forlokkende for pedofile. I kommentarfeltene drives det jakt på opplysninger om hvem barnet er, hvor det bor, etc. Kanskje er bildene stjålet på nettet, fra kontoer hvor det er lett å finne konkrete opplysninger om hvem barnet er. Skummelt.

Modereringen på Instagram foregår via roboter, så så lenge barna har tøy på, vil bildene få lov til å stå. Først når det er mange som rapporterer vil det være et menneske som modererer. Det er en fortvilet kamp, og jeg håper politiet (de er involvert i aksjonen) klarer å nå frem til Instagram. Dessverre ser det ut til at influensere er blottet for innsikt i hva de åpner for - når de legger ut «delikate» bilder av umyndige. Jeg er så lei meg på vegne av alle influenserbarn som blir utlevert og brukt i foreldrenes jakt på penger. Det er så ubeskrivelig hensynsløst gjort av foreldrene.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

 

Denne videoen gjorde meg skikkelig kvalm! Jeg legger ikke ut bilder av barnet mitt, og nå er jeg enda mer sikker på at jeg aldri aldri kommer til å gjøre det i fremtiden. Han tar for seg familievloggere både på Instagram og YouTube, Instagramprofiler til barn (som foreldre står bak) og mer. Jeg klare ikke gjenfortelle alt i videoen, man må nesten se den selv. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sier det så treffende; "Det handler ikke om å være forelder, men å tjene penger".  Han viser til at IG tjener penger på dette også, i tillegg til foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg oppfordrer alle til å sjekke ut Mads Hansens kommentar til Monica Nyhus klaging på at folk faktisk mener noe om det de legger ut i sine some-kanaler. De barna er overeksponert og i tillegg er de tydelig instruert på filmsnuttene som legges ut om dem.

https://www.instagram.com/p/CL_k02mAvAR/

 

Datteren deres er eksponert på TV og i some fra MN testet positivt. Det er veldig trist og veldig opprørende.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (1 time siden):

Jeg oppfordrer alle til å sjekke ut Mads Hansens kommentar til Monica Nyhus klaging på at folk faktisk mener noe om det de legger ut i sine some-kanaler. De barna er overeksponert og i tillegg er de tydelig instruert på filmsnuttene som legges ut om dem.

https://www.instagram.com/p/CL_k02mAvAR/

 

Datteren deres er eksponert på TV og i some fra MN testet positivt. Det er veldig trist og veldig opprørende.

Veldig enig. Jeg synes dette paret er verst i klassen når det gjelder eksponering av mindreårige. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lin11

Jeg blir helt kvalm av den kommersialiseringen av barndom som de to driver med. Særlig hvis man tenker over hva de faktisk har vært utsatt for, også fortsetter de i samme spor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale boka "Poppy" av Kristine Getz. Den handler om influencerbransjen, barn som eksponeres og tydeliggjør på en fengende og spennende måte at man ikke vet hvem som er der ute og leser og følger og liker på ulike SoMe. 

Forfatteren kjenner influencerbransjen godt, og boka setter virkelig mange av temaene rundt eksponering og iscenesetting av virkelige personers liv på agendaen. 

ET sitat fra boken hvor en etterforsker spør en ansatt i barnehagen til et forsvunnet, berømt influencerbarn om hvorfor de ikke meldte til barnevernet, hvis de var så bekymret for følgene av eksponeringen, og barnehagelæreren svarer:

Sitat

"Hun hadde jo ale sine primærbehov dekket, og var et høyt elsket barn."  .... Men poppy var også elsket av mennesker som egentlig ikke burde elske henne. Som ikke engang burde kjenne til hennes eksistens. ..."

Jeg synes det er supert at tematikken tas opp i en skjønnlitterær bok - så slipper vi de evige ordkrigen om at det å ta opp eksponering i some som potensielt problem,  egentlig er et personangrep fra misunnelige folk, og at kjendispressen stiller som mikrofonstativ for indignerte og sårede influencere.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (På 7.3.2021 den 12.18):

Jeg vil anbefale boka "Poppy" av Kristine Getz. Den handler om influencerbransjen, barn som eksponeres og tydeliggjør på en fengende og spennende måte at man ikke vet hvem som er der ute og leser og følger og liker på ulike SoMe. 

Forfatteren kjenner influencerbransjen godt, og boka setter virkelig mange av temaene rundt eksponering og iscenesetting av virkelige personers liv på agendaen. 

ET sitat fra boken hvor en etterforsker spør en ansatt i barnehagen til et forsvunnet, berømt influencerbarn om hvorfor de ikke meldte til barnevernet, hvis de var så bekymret for følgene av eksponeringen, og barnehagelæreren svarer:

Jeg synes det er supert at tematikken tas opp i en skjønnlitterær bok - så slipper vi de evige ordkrigen om at det å ta opp eksponering i some som potensielt problem,  egentlig er et personangrep fra misunnelige folk, og at kjendispressen stiller som mikrofonstativ for indignerte og sårede influencere.

Jeg er godt i gang med boka, måtte flire av sitatene fra mammaforum hvor misunnelsesargumentet satt løst 😁 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vipser skrev (7 timer siden):

Jeg er godt i gang med boka, måtte flire av sitatene fra mammaforum hvor misunnelsesargumentet satt løst 😁 

Ja, og hvor det var en skremmende detaljkunnskap om barnet og forholdene rundt hos de ivrigste tilhengerne. Kommentarfeltet visste hvor hun var, hva hun hadde på seg og hvem hun var sammen med. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Veldig bra og tankevekkende bok, har lest ca 2/3 nå. Og ikke vanskelig å forstå hvem forfatteren har latt seg inspirere av i skikkelsene (Char)Lotte og Jens. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte også lese boken Poppy etter å ha lest om den her på forumet, og den er utrolig skremmende. Hadde jeg vært mammablogger så hadde jeg umiddelbart sluttet å eksponere barnet i allefall. Den boken burde vært sendt ut til alle bloggere som bruker barna som inntekt.

Poppy er vel også det reelle navnet til barnet til en veldig kjent norsk blogger. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest CecilieX

Märta Louise har fått egen serie på Sumo. Anmelderen i Aftenposten sammenlikner serien med andre influencer-serier og kommenterer spesifikt om det spesielle i eksponeringen av barna

https://www.aftenposten.no/kultur/i/Ky4gxy/tv-anmeldelse-hva-skiller-martha-fra-andre-influensere

Synes dette sitatet er treffende:

«Det er et paradoks at Märtha snakker om hvor utmattende det var å bli eksponert i offentligheten som barn, samtidig som hun utsetter sine egne døtre for det samme»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CecilieX skrev (På 7.4.2021 den 22.09):

Märta Louise har fått egen serie på Sumo. Anmelderen i Aftenposten sammenlikner serien med andre influencer-serier og kommenterer spesifikt om det spesielle i eksponeringen av barna

https://www.aftenposten.no/kultur/i/Ky4gxy/tv-anmeldelse-hva-skiller-martha-fra-andre-influensere

Synes dette sitatet er treffende:

«Det er et paradoks at Märtha snakker om hvor utmattende det var å bli eksponert i offentligheten som barn, samtidig som hun utsetter sine egne døtre for det samme»

Det samme bet jeg meg merke i. Man kan jo lure på hvordan i all verden Märtha har resonnert seg fram til at dette er det beste for 3 mindreårige jenter i den mest sårbare alderen, som attpåtil i nær fortid mistet faren sin på så tragisk vis.

Jeg har alltid tenkt at kongefamilien har vært så innmari flinke på å skjerme barna sine. Jeg forstår bare ikke hvor hun vil med dette. Jeg kan ikke skjønne annet enn at hun gjør det for sin egen del. Trist.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...