Gå til innhold

Bloggerbarna


pøbelsara

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat nå, DianaV skrev:

Skulle ønske ALLE influencere som eksponerer barn kunne lest dette! 👏👏👏

Jeg tenker at alle influencere som eksponerer ungene vet dette godt. De bare velger å fortsette likevel.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, pøbelsara skrev:

Jeg tenker at alle influencere som eksponerer ungene vet dette godt. De bare velger å fortsette likevel.

Hater tanken på dette men du har jo rett... En av de store nettavisene har nå en pluss sak om "Instagram mødrene". Det er bekymrende.. 

+ har prøvd å finne denne artikkelen igjen uten nytte, noe som overrasker meg. Kanskje andre har bedre nettkunnskap enn meg. 

Endret av DianaV
+
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, DianaV skrev:

Hater tanken på dette men du har jo rett... En av de store nettavisene har nå en pluss sak om "Instagram mødrene". Det er bekymrende.. 

+ har prøvd å finne denne artikkelen igjen uten nytte, noe som overrasker meg. Kanskje andre har bedre nettkunnskap enn meg. 

https://www.vg.no/forbruker/livsstil/i/l1qOd9/moet-instamoedrene-likes-betyr-alt

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Gwyneth Paltrow’s teenage daughter has criticised her mother for posting a picture of her online without her consent, a reaction one expert says will become more common as a generation that has been snapped since their birth grows up.»

https://www.theguardian.com/film/2019/mar/29/apple-martin-tells-mother-gwyneth-paltrow-off-for-sharing-photo-without-consent?CMP=fb_gu

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om «sharenting», foreldre som deler informasjon og bilder:

«We need to stop and think about what this means for children’s lives now and how it may impact on their future lives as adults. We simply do not know what the consequences of all this information about our children will be. (...)»

«Ever have a friend post an adorable moment captured by their baby monitor on social media? You might want to warn them that now everyone knows exactly what kind of monitor they have, making it easier to access their live feed.»

https://www.forbes.com/sites/jessicabaron/2018/12/16/parents-who-post-about-their-kids-online-could-be-damaging-their-futures/#6859c84e27b7

Her blir uttrykket «digital tatovering» benyttet i stedet for «digitalt fotavtrykk», noe jeg syns beskriver enda bedre det bloggere og andre gjør mot sine barn når de deler av sine barns privatliv på nettet.

«We can’t know now what this generation of children, whose lives have unfolded online both because of their actions and the actions of others, will make of our parenting practices. All I would recommend is for parents to consider is what they will tell their children when they ask them why they made these choices in the future.»

https://blogs.lse.ac.uk/parenting4digitalfuture/2015/06/17/managing-your-childs-digital-footprint-and-or-parent-bloggers-ahead-of-brit-mums-on-the-20th-of-june/

 

Endret av Pust
Satt inn et ord som manglet
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er jo spørsmålet om bloggarane som driv med vidstrakt eksponering evner å ta dette til seg når fleire og fleire fagfolk sett fokus på dette.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest no. 72

Artisten Pink er forbannet fordi hun fikk mange negative kommentarer på at hun la ut et bilde av sin sønn uten truse. Hva slags kommentarer det var vet jeg ikke, men hun la ut et nytt, sladdet bildet hvor hun blant annet skriver: «Det er noe alvorlig galt med mange av dere der ute. Å hisse seg opp over penisen til ungen min? Over omskjæring? Er dere seriøse? Som enhver mor på stranda la jeg ikke engang merke til at han hadde tatt av seg bleia. Jeg slettet det fordi dere alle er jævla ekle»

https://www.dagbladet.no/kjendis/delte-bukselost-bilde-av-sonnen-2---fikk-sjokk-av-hetsen/70935201?fbclid=IwAR0NnjaPRvfWjRRfFkjK_VsDsKOwBpm9AHZIGE9FFlF1KsZFNr7MUD8gQ58 

Å diskutere om barnets penis er omskjært eller ikke er laaaaaaaaaangt over streken, men den negative kritikken på grunn av at sønnen er uten truse, er det også over streken? Det er naturlig at barn er nakne. Vi er født nakne. Spiller det noen rolle om en kjendis som Pink som har 5,8 millioner følgere deler et bilde av sin sønn uten truse egentlig?  Ville du som ungdom/voksen brydd deg om at det ble delt et bilde av deg uten truse da du var to år, med mamma sine 5,8 millioner følgere? 

Endret av no. 72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fundert på noe i det siste.. Jeg har fått en følelse av at de er de bloggerne som har noe å fare med som ikke eksponerer barna sine i sosiale medier. Type Jenny Skavlan og Ida Gran Jansen. De har noe å formidle, noe som engasjerer de og noe de brenner for. De "trenger" ikke bruke barna sine som lokkemiddel fordi de er interessante nok på egenhånd. 

Men så har man for eksempel Funkygine og Speiltvillingene som ikke hadde trengt å eksponere fordi de fenger på egenhånd, så min tanke stemmer nok ikke helt. 

Jeg kjenner og hvor mye mer jeg respekterer bloggere/influencere som lar barna være,og jeg ser generelt på de som mer fornuftige folk, samtidig som jeg ikke sier at de som eksponerer er "dumme". Mer at de har tatt et veldig dårlig og ureflektert valg.  

Endret av blomst12
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg postet dette i en annen tråd, men føler det kanskje kan ha litt relevanse her også, til ettertanke for de som eksponerer barna sine på godt og vondt. 

Jeg har en mor som heldigvis ikke evner å blogge. Alikevel deler hun informasjon om meg og en diagnose jeg har på facebook, åpenbart for å sanke sympati selv. Det plager meg utrolig mye, jeg har sagt det er ubehagelig, men hun fortsetter. Og jeg er over 30 år gammel! Har bodd for megselv i over 15 år. Noen mødre forstår ikke at barna deres har rett til å eie sin egen historie. Glad jeg ble født når jeg ble, og ikke i disse bloggtider, og glad for at moren min ikke er flink med data, da hadde jeg garantert vært utlevert på en blogg jeg også.

Dette er ikke greit i det hele tatt, hun har "outet" noe jeg ville holde for meg selv for hele hjemstedet mitt som jeg i utgangspunktet hadde et ambivalent forhold til. Nå vet "alle" noe svært personlig om meg pga min mors eksponeringsbehov. Føler så med alle bloggerbarna, det jeg opplever er jo peanuts I forhold.. 
 

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2019 den 9.33, blomst12 skrev:

Jeg har fundert på noe i det siste.. Jeg har fått en følelse av at de er de bloggerne som har noe å fare med som ikke eksponerer barna sine i sosiale medier. Type Jenny Skavlan og Ida Gran Jansen. De har noe å formidle, noe som engasjerer de og noe de brenner for. De "trenger" ikke bruke barna sine som lokkemiddel fordi de er interessante nok på egenhånd. 

Men så har man for eksempel Funkygine og Speiltvillingene som ikke hadde trengt å eksponere fordi de fenger på egenhånd, så min tanke stemmer nok ikke helt. 

Jeg kjenner og hvor mye mer jeg respekterer bloggere/influencere som lar barna være,og jeg ser generelt på de som mer fornuftige folk, samtidig som jeg ikke sier at de som eksponerer er "dumme". Mer at de har tatt et veldig dårlig og ureflektert valg.  

Helt enig. Bloggere som kan stå på egne ben og ikke bruker barna som inntektskilde eller for klikk/omtale har selvsagt en helt annen respekt.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest no. 72
18 timer siden, DianaV skrev:

Jeg postet dette i en annen tråd, men føler det kanskje kan ha litt relevanse her også, til ettertanke for de som eksponerer barna sine på godt og vondt. 

Jeg har en mor som heldigvis ikke evner å blogge. Alikevel deler hun informasjon om meg og en diagnose jeg har på facebook, åpenbart for å sanke sympati selv. Det plager meg utrolig mye, jeg har sagt det er ubehagelig, men hun fortsetter. Og jeg er over 30 år gammel! Har bodd for megselv i over 15 år. Noen mødre forstår ikke at barna deres har rett til å eie sin egen historie. Glad jeg ble født når jeg ble, og ikke i disse bloggtider, og glad for at moren min ikke er flink med data, da hadde jeg garantert vært utlevert på en blogg jeg også.

Dette er ikke greit i det hele tatt, hun har "outet" noe jeg ville holde for meg selv for hele hjemstedet mitt som jeg i utgangspunktet hadde et ambivalent forhold til. Nå vet "alle" noe svært personlig om meg pga min mors eksponeringsbehov. Føler så med alle bloggerbarna, det jeg opplever er jo peanuts I forhold.. 
 

Syns det er grusomt at du blir outet slik av din egen mor, og at hun selv ikke forstår at det ikke er greit. Selv om det er en tragisk historie, har den som du nevner likhetstrekk med blogg-mødre som deler livet til barna sine. Tror du har rett i at enkelte rett og slett ikke forstår hverken omfanget eller hvordan det føles for barna å bli brettet ut på denne måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Peaky Blinders skrev:

Syns det er grusomt at du blir outet slik av din egen mor, og at hun selv ikke forstår at det ikke er greit. Selv om det er en tragisk historie, har den som du nevner likhetstrekk med blogg-mødre som deler livet til barna sine. Tror du har rett i at enkelte rett og slett ikke forstår hverken omfanget eller hvordan det føles for barna å bli brettet ut på denne måten. 

Ja jeg har svært vanskelig for å forstå at alle disse blogg og Instagram mødrene mangler hemninger når det gjelder utlevering. Det er bare så trist, for barna har tapt muligheten til å eie sin egen identitet. Har egentlig ikke passende ord for hva jeg tenker om dette. Tviler på at disse damene, og noen menn, tenker over hva de faktisk utsetter barna for. Det de gjør kan henge over barna deres resten av deres liv og jeg forstår ikke at det ikke blir slått hardere ned på. Skremmende. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest no. 72
3 minutter siden, DianaV skrev:

Ja jeg har svært vanskelig for å forstå at alle disse blogg og Instagram mødrene mangler hemninger når det gjelder utlevering. Det er bare så trist, for barna har tapt muligheten til å eie sin egen identitet. Har egentlig ikke passende ord for hva jeg tenker om dette. Tviler på at disse damene, og noen menn, tenker over hva de faktisk utsetter barna for. Det de gjør kan henge over barna deres resten av deres liv og jeg forstår ikke at det ikke blir slått hardere ned på. Skremmende. 

Det hadde vært veldig spennende om noen begynte å forske seriøst på hvilken innvirkning det har for barn og forming av egen identitet å få den utlevert på den måten. 

En ting er alle farene som vi vet at ligger i å dele informasjon om barna sine på nett, men hvordan det former deres identitet og sitt forhold til seg selv i denne verden, ville vært spennende å fått noe god forskning på. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest no. 72
På 29.3.2019 den 10.52, decker skrev:

«Gwyneth Paltrow’s teenage daughter has criticised her mother for posting a picture of her online without her consent, a reaction one expert says will become more common as a generation that has been snapped since their birth grows up.»

https://www.theguardian.com/film/2019/mar/29/apple-martin-tells-mother-gwyneth-paltrow-off-for-sharing-photo-without-consent?CMP=fb_gu

Bra av jenta å si i fra til moren sin, offentlig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Peaky Blinders skrev:

Det hadde vært veldig spennende om noen begynte å forske seriøst på hvilken innvirkning det har for barn og forming av egen identitet å få den utlevert på den måten. 

En ting er alle farene som vi vet at ligger i å dele informasjon om barna sine på nett, men hvordan det former deres identitet og sitt forhold til seg selv i denne verden, ville vært spennende å fått noe god forskning på. 

 

Helt enig. Farene med dette er så undervurdert. Når man tenker over eventuelle konsekvenser dette har for de eksponerte barna blir det ennå verre.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Peaky Blinders skrev:

Syns det er grusomt at du blir outet slik av din egen mor, og at hun selv ikke forstår at det ikke er greit. Selv om det er en tragisk historie, har den som du nevner likhetstrekk med blogg-mødre som deler livet til barna sine. Tror du har rett i at enkelte rett og slett ikke forstår hverken omfanget eller hvordan det føles for barna å bli brettet ut på denne måten. 

Bloggermødrene (skriver mødre for det er vel oftest kvinner selv om det også er utleverende fedre) er selv personer som trives veldig godt med å utlevere seg selv. Mange bloggere virker til å ha en nesten manisk trang til å dele mest mulig om seg selv. Gjerne ting som for andre framstår som privat og ofte i et volumen som virker overveldende.

Samtidig som bloggermødrene selv trives med eksponeringen så virker det ikke til de har evnen til å skjønne at andre mennesker har andre preferanser enn dem selv. Det gjelder både i forhold til eksponering av barna deres, men også når for eksempel bloggere avskriver kritikk som misunnelse. Jeg har aldri sett en toppblogger som reelt har erkjent at bloggerlivet ikke er misunnelsesverdig for alle andre. Folk flest utvikler evnen til å se og reflektere over andres ulike behov og ønsker i ung alder, men hva gjelder mange av toppbloggerne er jeg jammen meg sterkt i tvil. Så lenge det ikke er barn i bildet så er kanskje ikke denne mangel på empati annet enn pinlig, men når bloggeren får barn så går det ut over uskyldige. 

Jeg er så engasjert i bloggerbarna fordi jeg selv hadde hatet intenst å bli utlevert slik som barn. Jeg vet at jeg hadde slitt veldig med slik eksponering samtidig som jeg var et forsiktig barn som aldri hadde sagt moren min i mot. Forsikringer om at barnet sier det er ok hadde ikke vært korrekt i mitt tilfelle. Jeg ble heldigvis født lenge før SoMe og det har reddet meg. Jeg er alvorlig bekymret for dagens bloggerbarn. Tenk om det er bare ett av dem som har lik psyke som jeg hadde? Det vil ødelegge dette barnet for alltid. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Peaky Blinders skrev:

Bra av jenta å si i fra til moren sin, offentlig! 

Det verste med den saken er kommentarfeltene jeg har lest i ettertid. At så UTROLIG mange foreldre mener de "eier" barna sine og derfor må de bare finne seg i å bli eksponert. Sjekk foreksempel buzzfeed sin sak om dette, altså kommentarere. Det er skremmende lesning. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...