Gå til innhold

Ble det en AAP-krise for mange?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser ut som alle fikk forlenget AAP. Har ikke lest om noen som ble tvunget over på sosialstønad.



Anonymous poster hash: fa683...e8f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke med dere andre, men jeg fikk det bare forlenget en viss periode. Til høsten går denne perioden ut, og slik jeg har forstått det er det ikke da lenger mulig å få flere forlengelser. Altså må jeg enten får varig ufør, noe jeg fikk beskjed om at var tilnærmet umulig i min situasjon, eller havne på sosialen.

Jeg har vært kronisk alvorlig syk siden jeg var 11 år gammel, og er nå 27. Har en solid diagnose og papirer fra flere leger, er blitt nøye utredet. Ingen umiddelbare utsikter til bedring, selv om jeg så klart håper at det en vakker dag kommer en behandling som fungerer. Har aldri vært frisk nok til å jobbe, ofte orker jeg knapt å dra hjem til foreldrene mine for å spise middag liksom! Må legge meg på sofaen på slutten av måltidet. Likevel fortalte saksbehandleren min i forrige NAV-møte at jeg kanskje ville havne på sosialen.

Føles utrolig urettferdig og vondt, og jeg håper at det ikke blir en realitet.



Anonymous poster hash: 45139...f4d
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker rart at man ikke kan få ufør om man virkelig er syk og NAV ikke finner en jobb du kan ha. Er det virkelig slik at de kaster folk på sosialen? Selv folk som er syke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker rart at man ikke kan få ufør om man virkelig er syk og NAV ikke finner en jobb du kan ha. Er det virkelig slik at de kaster folk på sosialen? Selv folk som er syke.

Enig, det er veldig rart. Tror det har mye med diagnosen å gjøre. Mitt inntrykk er at noen diagnoser gir rød løper og full oppvartning hos NAV, mens andre vel så alvorlige eller mer alvorlige diagnoser fører bare til kverulering og avslag fra NAV.

Jeg vet ikke om dette med sosialen bare er noe de sier per idag ettersom saksbehandlerne ikke helt tør å love noe annet, eller om det faktisk kommer til å bli slik for mange syke når den tid kommer. Tiden vil vise, men jeg håper jo at systemet vårt vil vise seg å fungere såpass bra at de av oss som ikke er arbeidsføre nok slipper å bli sosialklienter. Meeeen, jeg klarer ikke å stole blindt på det, dessverre :/

Anonymous poster hash: 45139...f4d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som alle fikk forlenget AAP. Har ikke lest om noen som ble tvunget over på sosialstønad. Anonymous poster hash: fa683...e8f

§ 3.Midlertidig forlengelse

Vedtak om arbeidsavklaringspenger med utløpsdato fra 28. februar til og med 30. april 2014 som omfattes av § 2, kan forlenges fram til 30. juni 2014.

linkDel paragraf

Anonymous poster hash: 0aaa8...13d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr ganske enkelt at NAV mener at du er istand til å jobbe og brødfø deg selv.

De aller fleste kan faktisk gjøre det - ofte er det viljen det går på.

I min nærbutikk jobbet en mann med ryggmarksbrokk. Han satt i rullestol - helt lam fra livet og ned. Allikevel så kjørte han spesialbil til jobb hver dag - samtidig som han tok en krevende bachelor på universitetet. Han var alltid positiv og klagde aldri ... Slik fortjener respekt og beundring og det fikk han da også - vel fortjent.



Anonymous poster hash: 83b2d...cf0
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk faktisk akkurat forlenget ut året jeg, ble veldig overrasket.

Jeg trodde maks var ut juni.

men saken min er sendt til rådgivende lege og saksbehandler regnet med at jeg var ferdig avklart innen den tid....

Har en følelse av at jeg får forlenget fordi jeg sannsynligvis skal over på ufør, det er saksbehandler selv som har brakt det på bane..... Uten å si noe i klartekst såklart....



Anonymous poster hash: 13973...2c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Jeg fikk forlenget ut dette året fordi jeg ble satt i tiltak. Er under arbeidsutprøving (for tredje gang) og skal søke uføretrygd (igjen) etter påske.

Håper det går min vei denne gangen da jeg har vært syk i 12 år og slitt med nav hele tiden.

Om jeg ikke får uføretrygd denne gangen, så blir det vel sosialen. Finnes vel ingen andre løsninger da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk forlenget ut dette året fordi jeg ble satt i tiltak. Er under arbeidsutprøving (for tredje gang) og skal søke uføretrygd (igjen) etter påske.

Håper det går min vei denne gangen da jeg har vært syk i 12 år og slitt med nav hele tiden.

Om jeg ikke får uføretrygd denne gangen, så blir det vel sosialen. Finnes vel ingen andre løsninger da

Jobb?

Anonymous poster hash: 83b2d...cf0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke med dere andre, men jeg fikk det bare forlenget en viss periode. Til høsten går denne perioden ut, og slik jeg har forstått det er det ikke da lenger mulig å få flere forlengelser. Altså må jeg enten får varig ufør, noe jeg fikk beskjed om at var tilnærmet umulig i min situasjon, eller havne på sosialen.

Jeg har vært kronisk alvorlig syk siden jeg var 11 år gammel, og er nå 27. Har en solid diagnose og papirer fra flere leger, er blitt nøye utredet. Ingen umiddelbare utsikter til bedring, selv om jeg så klart håper at det en vakker dag kommer en behandling som fungerer. Har aldri vært frisk nok til å jobbe, ofte orker jeg knapt å dra hjem til foreldrene mine for å spise middag liksom! Må legge meg på sofaen på slutten av måltidet. Likevel fortalte saksbehandleren min i forrige NAV-møte at jeg kanskje ville havne på sosialen.

Føles utrolig urettferdig og vondt, og jeg håper at det ikke blir en realitet.

Anonymous poster hash: 45139...f4d

Saksbehandleren har ikke kompetanse til og ta den avgjørelsen. Det er Nav legen så må evnt ta den stillingen.

Anonymous poster hash: 70219...e9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr ganske enkelt at NAV mener at du er istand til å jobbe og brødfø deg selv.

De aller fleste kan faktisk gjøre det - ofte er det viljen det går på.

Anonymous poster hash: 83b2d...cf0

Ofte er det viljen til de som ansetter det kommer ann på. Hvorfor skylde på funksjonshemmede når mange både vil og kan jobbe men ikke får mulighet. De som ansetter velger bort funksjonshemmede til fordel for 100% friske mennesker som kan yte 110%. Flere arbeidsgivere burde vært villige til å tilrettelegge for og ansette folk med helseproblemer. Jeg er lei av å få høre at jeg er lat og har vondt i viljen når sannheten er at jeg har prøvd i mange mange år å finne en arbeidsplass som er villig til å ansette og tilrettelegge for meg.

Anonymous poster hash: b8bcd...8ed

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Jobb?

Anonymous poster hash: 83b2d...cf0

Tro meg, jeg har forsøkt å jobbe, men etter et par dager så klarer jeg ikke engang å stå opp av sengen pga smerter. På det verste spiste jeg 7-8 paralgin majore i løpet av et par timer og krabbet for å komme meg på do

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, jeg har forsøkt å jobbe, men etter et par dager så klarer jeg ikke engang å stå opp av sengen pga smerter. På det verste spiste jeg 7-8 paralgin majore i løpet av et par timer og krabbet for å komme meg på do

Jeg synes bare det er tragisk at så mange unge mennesker velger å søke uføretrygd når de faktisk kan bidra til samfunnet.

Og ja, jeg vet hva smerter er. Har en mann med langt fremskreden kreft med spredning. Men han går faktisk på jobb hver dag allikevel. For ham er det er stort nederlag å legge seg ned. Så selv om han har så vondt hver ettermiddag og kveld at jeg gråter på hans vegne så står han opp hver morgen og går på jobb.

Anonymous poster hash: 83b2d...cf0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Funky Punk

Jeg synes bare det er tragisk at så mange unge mennesker velger å søke uføretrygd når de faktisk kan bidra til samfunnet.

Og ja, jeg vet hva smerter er. Har en mann med langt fremskreden kreft med spredning. Men han går faktisk på jobb hver dag allikevel. For ham er det er stort nederlag å legge seg ned. Så selv om han har så vondt hver ettermiddag og kveld at jeg gråter på hans vegne så står han opp hver morgen og går på jobb.

Anonymous poster hash: 83b2d...cf0

Man velger ikke å bli uføre.

Hadde jeg kkart å jobbe så hadde jeg selvfølgelig valgt det.

Man kan heller ikke sammenligne forskjellige mennesker og saker, siden vi alle er forskjellige.

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man velger ikke å bli uføre.

Hadde jeg kkart å jobbe så hadde jeg selvfølgelig valgt det.

Man kan heller ikke sammenligne forskjellige mennesker og saker, siden vi alle er forskjellige.

Mange trenger å se tilværelsen sin i perspektiv.

Min manns liv har i hvert fall endret mitt syn på livet og mitt syn på hvem som er syke og hvem som ikke er syke.

Det er svært få mennesker som IKKE klarer å jobbe i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 83b2d...cf0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Jeg synes bare det er tragisk at så mange unge mennesker velger å søke uføretrygd når de faktisk kan bidra til samfunnet.

Og ja, jeg vet hva smerter er. Har en mann med langt fremskreden kreft med spredning. Men han går faktisk på jobb hver dag allikevel. For ham er det er stort nederlag å legge seg ned. Så selv om han har så vondt hver ettermiddag og kveld at jeg gråter på hans vegne så står han opp hver morgen og går på jobb.

Anonymous poster hash: 83b2d...cf0

Hvis du tror det er noe man velger har du virkelig misforstått.Jeg fyller 31,og er uføretrygdet, jeg skulle ønske over alt på jord at jeg var i stand til å enten studere,eller jobbe,men det lar seg ikke gjøre.Og det handler overhodet ikke om viljen,for jeg vil,men jeg er ikke i stand.

Så bra at din mann greier det,men det beyr ikke at alle andre vil greie det for det. Så synes du skal være forsiktig med å sette andre mennesker sånn i bås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når man går med den innstillingen, at man ikke kan; nei da kan man ingenting. Dere må snu dette. Si; Jo, dere kan. Jaggu meg kan dere. Brett opp ermene og ikke sett deg i nav kø med ydmykelser og sjikanering. Man blir latterligjort og kalt lat. Nei takk, dette passer ikke meg, så om jeg aldri var så syk så skulle jeg jobbet. Ingen er så syk, om en nær døden da. De fleste må snu om, legge seg tidlig, mosjonere og snu opp ned på kostholdet. Da trenger man ikke legge seg ned midt på dagen. Her feiler mange!! Stå opp for dere selv. Jo, dere kan!!!



Anonymous poster hash: 54725...495
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man går med den innstillingen, at man ikke kan; nei da kan man ingenting. Dere må snu dette. Si; Jo, dere kan. Jaggu meg kan dere. Brett opp ermene og ikke sett deg i nav kø med ydmykelser og sjikanering. Man blir latterligjort og kalt lat. Nei takk, dette passer ikke meg, så om jeg aldri var så syk så skulle jeg jobbet. Ingen er så syk, om en nær døden da. De fleste må snu om, legge seg tidlig, mosjonere og snu opp ned på kostholdet. Da trenger man ikke legge seg ned midt på dagen. Her feiler mange!! Stå opp for dere selv. Jo, dere kan!!!

Anonymous poster hash: 54725...495

Du har aldri vært skikkelig og kronisk syk skjønner jeg. Håper du slipper å oppleve det også, for det unner jeg ingen.

Holdningene dine ser jeg ikke en gang grunn til å kommentere ytterligere, for de taler kun for at du ikke vet hva du snakker om.

Anonymous poster hash: 8d8bd...e5d

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bare det er tragisk at så mange unge mennesker velger å søke uføretrygd når de faktisk kan bidra til samfunnet.

Og ja, jeg vet hva smerter er. Har en mann med langt fremskreden kreft med spredning. Men han går faktisk på jobb hver dag allikevel. For ham er det er stort nederlag å legge seg ned. Så selv om han har så vondt hver ettermiddag og kveld at jeg gråter på hans vegne så står han opp hver morgen og går på jobb.

Anonymous poster hash: 83b2d...cf0

I følge forskning og smerteskalaer så finnes det smerter som er verre enn kreftsmerter. Siden mannen din faktisk klarer å stå opp hver dag og klarer å komme seg på jobb så er det bra for ham. Men døm ikke andre utfra hvordan det står til med din mann. Ingen er like, og ikke minst er ingen sykdommer like.

Anonymous poster hash: 8d8bd...e5d

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, jeg har forsøkt å jobbe, men etter et par dager så klarer jeg ikke engang å stå opp av sengen pga smerter. På det verste spiste jeg 7-8 paralgin majore i løpet av et par timer og krabbet for å komme meg på do

Jeg bare lurer, men prøvde du ulike jobber? Eller er det ordet "jobb" i seg selv som gir deg smerter? Jobb kan jo være alt fra veldig fysisk arbeid, til stillestittende, med mange folk rundt, nesten helt alene osv. Jobb finnes i alle mulige varianter egentlig, alle kan umulig være like ille?

Anonymous poster hash: de82a...2bc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...