Gå til innhold

Enorme problemer med sukker


Snikk

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ønsker å ha et kosthold uten sukker (annet enn litt i vanlige, sunne matretter), men det virker som et helt umulig prosjekt.

Jeg er avhengig, rett og slett. I flere uker har jeg lovet meg selv hver eneste kveld at I MORGEN, da skal jeg ikke spise noe sukker. Kan telle på én hånd alle gangene jeg har greid å holde meg. Det er som om det kommer en trang over meg som er helt ustyrlig, den er ti ganger sterkere enn vanlig sult når jeg trenger mat. Trangen gjør hjernen helt korrupt, slik at jeg kjøper noe søtt på vei hjem selv om jeg har lovet meg selv at jeg ikke skal gjøre det.

Så jeg har analysert litt. Hvorfor spiser jeg sukker? Dette er grunner jeg kan peke på (ikke alle samtidig, heldigvis) når jeg kjenner jeg MÅ ha sukker.

- Fordi kroppen er vant til inntaket

- Fordi jeg er sur/lei meg

- Fordi jeg er trøtt

- Fordi jeg kjeder meg

- Fordi jeg føler at jeg kan belønne meg selv når jeg har oppnådd noe

- Fordi jeg liker å gjøre noe, putte noe i munnen, når jeg ser TV eller sitter med dataen

Det hjelper heller ikke å spise masse frukt eller ting med kunstig søtning. Jeg kan hive i meg vannmelon, fersken, banan og epler og likevel ha AKKURAT like mye lyst på sukker etterpå.

Jeg slanker meg generelt for tiden, og prøver å ligge på ca 1500 kcal per dag. Før lå jeg på 1300, men spiser nå ett måltid mer per dag. Likevel har ikke lysten på sukker gått noe mer ned, og dette ER så fortvilende. Jeg er en slave av sukkeret og føler meg selvfølgelig alltid som dritt etter at jeg har spist det.

Noen som har noen råd og/eller som kjenner seg igjen?

Av og til tenker jeg at "kanskje jeg bare ikke vil det nok da", men jeg greier virkelig ikke finne den følelsen i meg selv (altså at jeg egentlig ikke bryr meg). Jeg bryr meg veldig, og ønsker å leve sunt og normalt!!

Hva er det som gjør at jeg ikke greier å holde løftene for meg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var også sånn for en stund siden. Pass på å ikke ha sukkerholdig kosemat i huset, og prøv å holde deg unna butikken i noen dager. Hvis du absolutt må på butikken, reis mens du er mett. De første dagene er værst, men etterhvert finner man ut at det er ganske deilig å ikke spise alt som er usunt.

Det som hjalp meg i starten var sjokoladekaffe eller vaniljekaffe i de posene, men noen suketter i. Men det funker selvfølgelig bare om du liker kaffe da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også sånn for en stund siden. Pass på å ikke ha sukkerholdig kosemat i huset, og prøv å holde deg unna butikken i noen dager. Hvis du absolutt må på butikken, reis mens du er mett. De første dagene er værst, men etterhvert finner man ut at det er ganske deilig å ikke spise alt som er usunt.

Det som hjalp meg i starten var sjokoladekaffe eller vaniljekaffe i de posene, men noen suketter i. Men det funker selvfølgelig bare om du liker kaffe da..

Takk for tips! Dessverre liker jeg ikke kaffe :( Men jeg drikker en del te (der har jeg greid å kutte ut sukkeret), tar meg en kopp hver gang jeg får lyst på kakao eller noe annet varmt drikke med sukker i.

Kanskje løsningen er å handle inn mat for en uke og ikke gå i nærheten av butikken ja, det må jeg teste ut! Men slik jeg kjenner meg selv kommer jeg jo bare til å gå uansett... Argh, så frustrerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Dessverre liker jeg ikke kaffe :( Men jeg drikker en del te (der har jeg greid å kutte ut sukkeret), tar meg en kopp hver gang jeg får lyst på kakao eller noe annet varmt drikke med sukker i.

Kanskje løsningen er å handle inn mat for en uke og ikke gå i nærheten av butikken ja, det må jeg teste ut! Men slik jeg kjenner meg selv kommer jeg jo bare til å gå uansett... Argh, så frustrerende.

Vet det høres vanskelig ut, men du må bare ta deg selv i nakkeskinnet og bestemme deg for å absolutt ikke gå i butikken :)

Sukkerbehovet går veldig rask over stort sett, så det gjelder å bare holde ut. Du kommer til å føle deg mye bedre når du vet du klarer deg uten :)

Endret av Nerine_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk forresten også endel cola zero i starten for å ha noe å kose meg med når jeg så på tv og i de andre situasjonene jeg var vandt til å spise sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sukkeravhengig rett og slett og det eneste som hjelper er å kutte det fullstendig ut. Er det selv. Og nøyaktig som jeg ikke kan ta en røyk i ny og ne, kan jeg heller ikke spise noe sukker holdig i ny og ne. Søk på sugar addiction.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sørg for å spise nok, sunn mat og hold deg selv opptatt noen dager i strekk. Kjøpe mørk sjokolade om du ikke greier å stå i mot søtsuget.

Anonymous poster hash: 7d232...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis nok (minst 1500, helst mer) mat.

Kutt ut karbohydrater tvert. Alle karbohydrater påvirker blodsukkeret, og alle kan potensielt gi deg sukkersug.

Kutt ut kunstig søtning. Disse kan også trigge sukkersuget.

Sørg for å få i deg nok fett.

Aldri la deg selv bli skrubbsulten, ha alltid noe sunt og mettende tilgjengelig.

Kutt ut alt av "kosedager", og gå minst én måned med kun fett, proteiner og grønnsaker.

Å leve på 1300 kalorier og kaste i seg frukt er definitivt helt feil måte å gjøre det på. Du sulter kroppen i tillegg til å presse den til å produsere masse insulin.



Anonymous poster hash: 12e20...0e3
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis nok (minst 1500, helst mer) mat.

Kutt ut karbohydrater tvert. Alle karbohydrater påvirker blodsukkeret, og alle kan potensielt gi deg sukkersug.

Kutt ut kunstig søtning. Disse kan også trigge sukkersuget.

Sørg for å få i deg nok fett.

Aldri la deg selv bli skrubbsulten, ha alltid noe sunt og mettende tilgjengelig.

Kutt ut alt av "kosedager", og gå minst én måned med kun fett, proteiner og grønnsaker.

Å leve på 1300 kalorier og kaste i seg frukt er definitivt helt feil måte å gjøre det på. Du sulter kroppen i tillegg til å presse den til å produsere masse insulin.

Anonymous poster hash: 12e20...0e3

Man trenger absolutt ikke sulte på 1300 kalorier om man velger riktig mat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger absolutt ikke sulte på 1300 kalorier om man velger riktig mat.

Når jeg sier at man sulter seg om man spiser 1300 kalorier, så sikter jeg ikke til metthetsfølelse. Jeg sikter til kroppens fysiske behov for energi. Altså det drivstoffet kroppen trenger for klare å fungere optimalt på sikt uten at det skal gå ut over muskelmasse.

Det er sikkert mulig å være mett hele dagen på 1300 kalorier, men det er uansett ikke sunt, med mindre det er snakk om en kort periode.

Anonymous poster hash: 12e20...0e3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Som sagt spiste jeg 1300 kcal FØR, ikke nå. Fordi jeg fortsatt er i en prosess hvor jeg ønsker å gå ned i vekt ligger jeg fortsatt på 1500. Men når jeg har nådd målet mitt øker jeg vel til 1700-1800 eller hva det nå måtte bli for å holde vekten stabil.

Men dere snille mennesker har nå lært meg at det blant annet er karbohydratene som forårsaker dette. Det stemmer bra med at det enorme søtsuget stort sett kommer etter hvert måltid og aller verst etter middag. Jeg spiser tre små brødskiver daglig, fordelt på frokost, lunsj og mellommåltid, i tillegg til potet i en eller annen form til middag.

Har heldigvis allerede greid å kutte ut søtt pålegg, yoghurt og melk fra kostholdet. Sukkerholdig brus eller juice drikker jeg aldri. Så når det gjelder helt eksakte matvarer er det vel brødvarene og eventuelt pasta (spiser ikke det så ofte) og poteter som gjenstår. Jeg er veldig glad i "tradisjonell, norsk mat", og ser ikke for meg at jeg skal greie å kutte poteter og brød fra kostholdet helt. Men! Jeg skal prøve å bytte ut brød, potet (og pasta) med (mer) grønnsaker flere måltider i uken, så kanskje det ikke lenger blir en selvfølge å spise dette heller til slutt.

I dag er dag 1 på nytt forsøk, føler jeg står litt sterkere nå som jeg vet litt mer om hva som setter i gang søtsuget i kroppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til TS. :)

Siterer litt fra linken, til de som ikke orker å gå inn å lese. :)

Smarte tips mot søtsug

  • Prøv kromtilskudd. Krom er et mineral som virker stabiliserende på blodsukkeret, bedrer insulinvirkningen og reduserer insulinresistensen. Jo mer karbohydrater og mat med høy GI du spiser, desto mer krom trenger du. Matvarer som inneholder mye krom naturlig, er blant annet grovt mel, nøtter, mandler, tørket aprikos og kjøtt.
  • Sink er et viktig sporstoff for kroppen. Tilskudd av sink kan hjelpe på blodsukkerproblemer, men tar du ekstra sink over lang tid, kan det hemme kroppens jernopptak.
  • Skal du spise noe søtt, spis det etter et næringsrikt måltid, og ikke før. Dette vil gi mindre blodsukkerstigning, og det vil bli lettere å spise mindre av den usunne maten.
  • Inkluder mat med sur pH i måltidet ditt. Det trenger ikke være store mengder, men for eksempel noe som inneholder eddik. Dette vil også redusere blodsukkerstigningen etter å ha spist høyglykemisk mat.

Sunnere snacks. Dropp smågodtposen til fordel for:

  • mørk sjokolade med minst 70 prosent kakao
  • tørkede aprikoser
  • frukt (men ikke de aller søteste, som for eksempel honningmelon, mango og papaya)
  • bær
  • nøtter og mandler
  • velg baconcrisp fremfor vanlig chips

----------------

Selv har jeg god erfaring med kromtilskudd mot søtsug, samt å ta en bit med mørk (minst 70%) sjokolade hvis jeg må ha noe søtt. :)



Anonymous poster hash: b9adc...0b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

enkelte folk (inkl.meg selv) får sukkerbehovet trigget av kunstig søtning og frukt.

Jeg kan spise en halv appelsin og så få verdens værste søthunger.

Nå lever jeg på lavkarbo da, så appelsin inngår ikke ofte i mitt kosthold pga fruktsukker .

Men dette er noe jeg har lagt merke til ,fra jeg levde på lavKalori og normal "bondekost"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emmanuelle

Last ned appen "slutta" for motivasjon, kutt karbohydratene og ha det som regel at du reiser deg opp og gjør noe etter hvert måltid. Jeg har en tendens til å ha lyst på sukker når jeg er mett, ikke når jeg er sulten. Go figure!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk!

Nå er jeg hjemme etter jobb, og merker at dette er hardt. Tenker på det hele tiden, selv om jeg prøver å distrahere meg selv eller gjøre ting jeg synes er gøy. Tok med alt av sukkerholdige matvarer ut i søpla i dag tidlig, så nå er det faktisk ikke en eneste søt ting her jeg kan spise. Merker at det hjelper, selv om jeg faktisk vurderer å gå på butikken og kjøpe noe.

Merkelig fenomen dette, hvordan man kan finne både trøst, glede, underholdning og tidsfordriv i en pakke kjeks. Eller, i hvert fall en illusjon av disse tingene.

Har også planlagt en middag uten poteter, brød eller pasta. Er spent på å se om sukkersuget kanskje blir mindre enn vanlig etterpå, men det må kanskje en del måltider til før man merker forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last ned appen "slutta" for motivasjon, kutt karbohydratene og ha det som regel at du reiser deg opp og gjør noe etter hvert måltid. Jeg har en tendens til å ha lyst på sukker når jeg er mett, ikke når jeg er sulten. Go figure!

Å reise seg opp og gjøre noe, det var kjempesmart!! Takk, det skal jeg prøve å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkelte folk (inkl.meg selv) får sukkerbehovet trigget av kunstig søtning og frukt.

Jeg kan spise en halv appelsin og så få verdens værste søthunger.

Nå lever jeg på lavkarbo da, så appelsin inngår ikke ofte i mitt kosthold pga fruktsukker .

Men dette er noe jeg har lagt merke til ,fra jeg levde på lavKalori og normal "bondekost"

Ok, jeg blir heldigvis ikke sugen på noe søtt av å drikke Pepsi Max (som jeg drikker en del av). Gikk noen uker uten for å se om det hadde effekt på sukkerhungeren, men det hadde det dessverre ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emmanuelle

Jeg hadde en regel i begynnelsen om at jeg måtte gå minimum 4 kilometer dersom jeg ville ha noe sukker. Så ganske merkelig ut når jeg drev og surra i nabolaget mens jeg konstant sjekka Endomondo (mosjonsappen) :fnise:. Men det funka! Da jeg endelig kom på butikken så synes jeg ikke det var verdt det lenger.

Rema har forresten sånne billige isformer, det hjelper meg veldig! Lager is av fun-light eller bare vann, kulda funker som anti-sukkersug for meg, men jeg aner ikke hvorfor. Verdt å prøve?

Nå har jeg litt sukkersug, så nå skal jeg hive i fra meg pcn og dra på trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...