Gå til innhold

er tyrkia en del av europa?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Så hvis jeg har en liten stringtruse som dekker ca 3% så er jeg alikevel naken? :roll:

jeg hadde i alle fall følt meg naken.. ikke snakk om at jeg ville gått ut av huset slik..

men om du føler deg påkledd da.. så kan du jo ta en tur til "det europeiske tyrkia"  "påkledd i stringtruse"

:hoho:

Lenge siden jeg har ledd så godt!!!!! :ler2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Enig! Jeg ler så jeg griner. :legrine:

At det går an å få så mye ut av et så lite spørsmål. Denne tråden burde bli "sticky" og stå som en klassiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg vil påstå at hvorvidt man omtaler Tyrkia som asiatisk eller både europeisk og asiatisk, kommer an på hvilket tema man snakker om.

Når det gjelder kultur, er vel Tyrkia mest preget av andre asiatiske/midtøstlige kulturer. Man kan kanskje si at f.eks Israelsk dans er påvirket av tradisjonell dans fra Tyrkia, Syria og andre vestasiatiske land. (Nå vet ikke jeg noe som helst om dans, altså, det var bare et eksempel) I denne sammenhengen er Tyrkia asiatisk

Snakker man om internasjonal økonomi, f.eks import/eksport, er vel Tyrkia regnet som et europeisk land. Man kanskje f.eks si at japanske Toyota selger store mengder biler til Europa, først og fremst Storbritania, Polen og Tyrika. I denne sammenhengen er Tyrkia europeisk. (Nå aner ikke jeg noe om bilimport heller, det var bare et eksempel)

Men i geografisk sammenheng, er det liten tvil. Tyrkia ligger både i Asia OG i Europa. Ja, den europeiske delen er liten, men den er der, og kan IKKE (i motsetnng til det enkelte her mener) oversees.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

  • 4 måneder senere...
Gjest Eugene Onegin

Vel siden bare 5% av Tyrkia er i Europa. Og 95 % i Asia

og tyngdepunktet av makten i Tyrkia er i Asia så vil jeg kalle Tyrkia et asisiatisk land og ikke et Europeisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Geografisk ligger mesteparten av Tyrkia i Asia, men en liten del ligger faktisk i Europa. Men med unntak av Istanbul så er de fleste feriestedene for Europere beliggende i Asia. Politisk regens nok dog Tyrkia som Europa. Og mest trolig vil man annse det som Europa i forsikringsøyemed, men hør med forsikringsselskapet.

Verdensdel delingen av landet deler de forøvrig med Egypt(Afrika-Asia) Russland (Europa-Asia) Pannama (Nord - Sør Amerika)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest anti_pkk*
Vel siden bare 5% av Tyrkia er i Europa. Og 95 % i Asia

og tyngdepunktet av makten i Tyrkia er i Asia så vil jeg kalle Tyrkia et asisiatisk land og ikke et Europeisk

Kjære pkk gjest som opptrer under forskjellige navn!

Ser du ikke hvor tåpelig og latterlige innlegg du har skrevet? Det er klart du ikke liker at Tyrkia både ligger i Europa og Asia. Ingen pkk folk liker det. Jeg har benyttet meg flere ganger av reiseforsingen min når jeg har vært i Tyrkia. Selv om jeg "bare" har reiseforsikring for å oppholde meg i Europa.

Tror du Tyrkia skal bli som Iran bare fordi du ikke liker Tyrkia? Ha-ha! Dere pkk folka kan jo ingenting annet enn å bombe og drepe uskyldige mennesker. Lure guttunger oppi i fjellet, hjernvaske dem også slippe dem løs på uskyldige tyrkere og turister.

Men all tid på deg er bortkastet for dere er hjernvasktet hele gjengen. Du er et godt eksempel på det når man leser igjennom innleggene du har skrevet her. Kom deg ned fra fjellet og få profosjonell hjelp til tenke som vanlige mennesker. (Og da mener jeg ikke at du skal komme til Norge og leve på sosialen resten av livet ditt med familien din på 20 mennesker.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Gjest
Fra en artikkel hos: Store Norske Leksikon

:

Tyrkia republikk delt mellom Europa og Asia

Da ligger altså Tyrkia i Europa og Asia.

Det stemmer. Og Tyrkia ønsker å bli EU-medlem! Da bør man ligge i Europa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Methuselah
Kjære pkk gjest som opptrer under forskjellige navn!

Ser du ikke hvor tåpelig og latterlige innlegg du har skrevet? Det er klart du ikke liker at Tyrkia både ligger i Europa og Asia. Ingen pkk folk liker det. Jeg har benyttet meg flere ganger av reiseforsingen min når jeg har vært i Tyrkia. Selv om jeg "bare" har reiseforsikring for å oppholde meg i Europa.

Tror du Tyrkia skal bli som Iran bare fordi du ikke liker Tyrkia? Ha-ha! Dere pkk folka kan jo ingenting annet enn å bombe og drepe uskyldige mennesker. Lure guttunger oppi i fjellet, hjernvaske dem også slippe dem løs på uskyldige tyrkere og turister.

Men all tid på deg er bortkastet for dere er hjernvasktet hele gjengen. Du er et godt eksempel på det når man leser igjennom innleggene du har skrevet her. Kom deg ned fra fjellet og få profosjonell hjelp til tenke som vanlige mennesker. (Og da mener jeg ikke at du skal komme til Norge og leve på sosialen resten av livet ditt med familien din på 20 mennesker.)

Kulturelt sett er Tyrkia asiatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyrkia er også medlem av NATO uten å ha noen tilknytning til Nordatlanteren, så hvorfor ikke EU-medlemskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*
OG Europa.

det ligger i ASIA, ok?

hva er det med deg og Tyrkia?

det er opplagt for de fleste at tyrkia er et asiatisk land

det grenser til Europa, men ligger i Asia

godt mulig at de har en mer "europeisk" del, men det er da "chinatown" i mange byer uten at det betyr at de ligger i kina..

Historisk sett er tyrkisk landområde like mye europeisk som asiatisk. Store deler av Tyrkia var opprinnelig gresk - særlig kyst-Tyrkia, blant annet Troja, Smyrna (i dag Izmir), Pergamon, Efesos etc.

Litt til og fra var hele Anatolia (betyr "øst" på gresk) under gresk styre/innbyggere fra ca. 1200 før Kristus og frem til 1400-tallet, først i antikkens Hellas og deretter under det bysantiske riket. Det bysantinske riket hadde på det største denne utbredelsen:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...tine_Empire.png

I denne perioden var Bysants (Konstantinopel/Istanbul) det øst-romerske rikets hovedstad. Den vest-romerske delen hadde Roma som hovedstad. Men Roma var i mesteparten av middelalderen herjet av stammer fra nord, og lå radbrukket. Europas hovedstad i denne perioden regnes derfor som Bysants/Istanbul.

Istanbul er forøvrig en sammentrekning av et gresk uttrykk: εἰς τὴν Πόλιν (= "istinpålin", "til byen", eller noe i den dur).

På midten av 1400-tallet viste ottomanske hærførere og ledere styrke, og erobret både greske kolonier, og det som tidligere hadde vært gresk område (gresk fastland). Det moderne Hellas og deler av Balkan var under ottomansk styre frem til selvstendighetstanker på 1800-tallet fikk grekerne (og resten av Europa) til å kjempe for en selvstendig gresk stat. Noe senere oppstod den moderne staten Tyrkia.

Å hevde at Tyrkia, med denne bakgrunnen, ikke er europeisk, er som å hevde at Hellas er asiatisk. Det gir ingen mening. Mesteparten av landet ligger innenfor det vi i dag definerer som Asia, men den historiske og kulturelle ballasten bærer mye europeisk i seg. Det at vi har forandret definisjon på hva som er Asia, betyr ikke at denne arven viskes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Geografisk ligger mesteparten av Tyrkia i Asia, men en liten del ligger faktisk i Europa. Men med unntak av Istanbul så er de fleste feriestedene for Europere beliggende i Asia. Politisk regens nok dog Tyrkia som Europa. Og mest trolig vil man annse det som Europa i forsikringsøyemed, men hør med forsikringsselskapet.

Verdensdel delingen av landet deler de forøvrig med Egypt(Afrika-Asia) Russland (Europa-Asia) Pannama (Nord - Sør Amerika)

De fleste regner Panama for å tilhøre Nord- Amerika.

Land som Aserbadjan, Georgia og Kasakhstan regnes derimot for å tilhøre to kontinent.

Skal man også regne øyer blir det en hel rekke land som er i to verdensdeler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...