kkristin Skrevet 4. juli 2006 #1 Skrevet 4. juli 2006 (endret) Når er eldstejenta mi, som jeg fortsatt ammer *stolt* tre år. Jeg må si jeg er utrolig glad for at jeg ammer enda, og jeg er glad for å være med på å støtte langtidsammende generelt. Full respekt for dem som ikke gjør det samme for meg. http://www.adressa.no/nyheter/article587669.ece http://www.adressa.no/nyheter/article587670.ece Endret 5. juli 2006 av kkristin
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #2 Skrevet 4. juli 2006 Jeg ble ammet til jeg var tre år, tror jeg, og jeg var skikkelig avhengig av moren min; en avhengighet som vedvarte ganske lenge... Negative konsekvenser av dette har jeg jobbet og slitt med fram til nå (minst) - nå er jeg ca tredve. Noen fordeler er det sikkert også, men for meg var det flere ulemper ved den typen oppdragelse. Om jeg får barn kommer jeg ikke til å amme dem mer enn et år i hvert fall.
kkristin Skrevet 4. juli 2006 Forfatter #3 Skrevet 4. juli 2006 Jeg ble ammet til jeg var tre år, tror jeg, og jeg var skikkelig avhengig av moren min; en avhengighet som vedvarte ganske lenge... Negative konsekvenser av dette har jeg jobbet og slitt med fram til nå (minst) - nå er jeg ca tredve. Noen fordeler er det sikkert også, men for meg var det flere ulemper ved den typen oppdragelse. Om jeg får barn kommer jeg ikke til å amme dem mer enn et år i hvert fall. ← Det er en av flere misforståelser rundt amming. Det er derfor jeg er så stolt av å amme enda. Tviler på at det var ammingen som gjorde dette med deg. Det kan jo tenkes at andre ting også påvirker et menneske...
tuji Skrevet 4. juli 2006 #4 Skrevet 4. juli 2006 Hvor ofte ammer du da? Gjør du det hjemme eller ute blant folk også? Jeg må innrømme at jeg synes det ser litt perverst ut med så store unger liggende ved puppen. Er det virkelig så utrolig bra med morsmelk til man er tre?
Gjest gjest1 Skrevet 4. juli 2006 #5 Skrevet 4. juli 2006 Jeg må innrømme at jeg synes det ser litt perverst ut med så store unger liggende ved puppen. ← Helt enig.
kkristin Skrevet 4. juli 2006 Forfatter #6 Skrevet 4. juli 2006 Hvor ofte ammer du da? Gjør du det hjemme eller ute blant folk også? Jeg må innrømme at jeg synes det ser litt perverst ut med så store unger liggende ved puppen. Er det virkelig så utrolig bra med morsmelk til man er tre? ← Jeg er en av dem som tror på selvavenning. Jeg tror det er naturlig å amme så lenge barnet selv vil det. Det er jo nærheten som er viktigst i det store løp. Folk jeg kjenner som selv har blitt selvavennet kan fortelle om hvor utrolig trygt å godt det var, og hvordan alle bekymringer og problemer løste seg da man kom til puppen. Jeg tror det er veldig bra for små barn å ha dette, derfor skal jenta mi selv få bestemme når hun er klar for å slutte. Ja jeg ammer offentlig. Det er fordi jeg ønsker å støtte dem som ikke tør, men vil. Om noen reagerer på det, er det helt greit. Jeg skjønner det, dette er helt nytt for folk. Men et sted må man begynne. Man kan ikke stagnere i slike fordommer for alltid, sånn kulturelt sett. Det er min mening.
kkristin Skrevet 4. juli 2006 Forfatter #7 Skrevet 4. juli 2006 Jeg må innrømme at jeg synes det ser litt perverst ut med så store unger liggende ved puppen. Jeg skjønner veldig godt hvorfor du syns det, det er en kulturell ting. Pupper er jo ene og alene for barnet, og har ingenting med sex å gjøre.
tuji Skrevet 4. juli 2006 #8 Skrevet 4. juli 2006 Har du mye melk fremdeles, eller er det bare koseamming?
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #9 Skrevet 4. juli 2006 Jeg skjønner veldig godt hvorfor du syns det, det er en kulturell ting. Pupper er jo ene og alene for barnet, og har ingenting med sex å gjøre. ← skjønner du egentlig hva "gjest" sier? Jeg er helt enig med gjest, det ser helt merkelig ut med treåringer som suger pupp. og det har ingenting med sex å gjøre, og ingenting med kulturforskjeller å gjøre. det ser bare vilt ut.
Gjest marthepia Skrevet 4. juli 2006 #10 Skrevet 4. juli 2006 Hvor ofte ammer du da? Gjør du det hjemme eller ute blant folk også? Jeg må innrømme at jeg synes det ser litt perverst ut med så store unger liggende ved puppen. Er det virkelig så utrolig bra med morsmelk til man er tre? ← Jeg må si meg enig med deg tuji. Jeg reagerte litt da jeg så mora ammet ungen sin på venteværelse på legesentret. Ungen var gammel,ca 3-4 år tenker jeg. Synes det er litt rart, eller perverst. Får ikke helt til å forklare det, men det virker ikke naturlig. Tror ikke morsmelka er så viktig lenger som da barna var små, de får vel i seg nok næringstoffer, vitaminerm og antistoffer gjennom vanlig melk og mat. Men det får en avgjøre selv Jeg sier bare min mening.
Rannva Skrevet 4. juli 2006 #11 Skrevet 4. juli 2006 Folk jeg kjenner som selv har blitt selvavennet kan fortelle om hvor utrolig trygt å godt det var, og hvordan alle bekymringer og problemer løste seg da man kom til puppen. ← Jeg forstår ikke at ikke et fang eller armkrok kan ha samme funksjon? Og at da både mamma og pappa kan være en trygg havn for barnet? Ammer du hver dag? Flere ganger? Betyr dette at du aldri kan være borte fra barnet? :klø:
Gjest Bellatrix Skrevet 4. juli 2006 #12 Skrevet 4. juli 2006 Det sies at det er bra å amme lenge, men å holde på i mange år tror jeg ikke er like bra. Hvis datteren din vil ha pupp når hun begynner på skoel, kkristin, skal hun få lov til det?
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #13 Skrevet 4. juli 2006 Dette er ikke noe et barn trenger i den alderen, men heller mammaen tror jeg. Dersom man praktiserer selvvavenning så gidder de fleste ikke mer når de runder året. Noen få synes det er kos på morrakvisten til de er borti to. Alt over er svada som en del kvinnfolk har fått for seg skal være så fint. Og så starter de en sånn diskusjon for å få pussa glorian sin.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #14 Skrevet 4. juli 2006 Det er direkte kvalmt å se så store unger amme. Har ingenting med atdetskal være så fryktelig sundt lenger ihvertfall. Tror rett og slett det er mødrene som absolutt vil det der jeg.
Gjest Bellatrix Skrevet 4. juli 2006 #15 Skrevet 4. juli 2006 WHO anbefaler visst at man ammer til barnet er 2 år. http://www.babyverden.no/templates/Article____4390.aspx
Leo Skrevet 4. juli 2006 #16 Skrevet 4. juli 2006 (endret) Folk jeg kjenner som selv har blitt selvavennet kan fortelle om hvor utrolig trygt å godt det var, og hvordan alle bekymringer og problemer løste seg da man kom til puppen. ← Jeg ble ammet til jeg var tre år, tror jeg, og jeg var skikkelig avhengig av moren min; en avhengighet som vedvarte ganske lenge... Negative konsekvenser av dette har jeg jobbet og slitt med fram til nå (minst) - nå er jeg ca tredve. Noen fordeler er det sikkert også, men for meg var det flere ulemper ved den typen oppdragelse. ← Og du avviser helt tanken på at det kan være en sammenheng? Pupper er jo ene og alene for barnet, og har ingenting med sex å gjøre. ← Uansett hva du måtte mene er det faktisk viktig å forholde seg til den kulturen man lever i og i vår kultur er pupper også forbundet med sex. Jeg tror heller ikke at du skal gå rundt å tro at årsaken til at barn ikke blir ammet til de er tre år eller mer er at mødrene ikke tør. For det første synes vel de fleste at det er godt å "bli herre over egen kropp" etter et par år, for det andre er det for de fleste sunt at far kan delta som omsorgsperson på lik linje med mor når barnet er blitt så stort at det går og til dels kommuniserer selv og for det tredje kan det være stigmatiserende for barnet i det de fleste i vårt samfunn finner det litt påfallende med et barn som går og finner puppen selv. I Norge er det dessuten ingen ernæringsmessige/helsemessige grunner til å amme så lenge siden vi har full tilgang til det beste som finnes av mat og medisiner. Det er flott at folk tar seg tid til å være sammen med og nær ungene sine, men jeg synes at å amme dem til de nærmest er skolemodne er å gå for langt. Hva hvis datteren din ikke vil avvennes? Skal du fortsette til hun er konfirmert? Edit: Skrivefeil Endret 4. juli 2006 av Leo
Gjest prestekrage Skrevet 4. juli 2006 #17 Skrevet 4. juli 2006 Er vel også av skeptikerene til amming av så stor barn (har vel ikke helt "stemmerett" ettersom jeg ikke ammet gullungen i det hele tatt). Men må si jeg syntes det var interessante spørsmål om mengde av melk samt evt positiv effekt av dette? Om det ikke er noe verdifull næring (som barnet ikke får i seg med vanlig kost) ser jeg ikke helt hensikten... Tror ikke barnet føler større trygghet under brystet til mor enn i armkroken til både far og mor- evt med en god bamse i armkroken også. Og da vil jeg si at jeg mener det er heller negativt at barnet blir så avhengig av bare mor og ingen andre...
Rannva Skrevet 4. juli 2006 #18 Skrevet 4. juli 2006 WHO anbefaler visst at man ammer til barnet er 2 år. http://www.babyverden.no/templates/Article____4390.aspx ← Har de ikke også sagt at dette er med tanke på barn i u-land, der alternativet er skittent drikkevann?
Gjest Lovegeckos Skrevet 4. juli 2006 #19 Skrevet 4. juli 2006 Barnet får jo selvsagt enzymer og ett lite tillskudd av antistoffer hver dag pluss mineraler og vitaminer, så usunt er det iallefall ikke. Jeg må vel heller si at jeg reagerer på at TS fremdeles gjør det offentlig. Jeg er en stooooor forkjemper for at mødre må få amme barna sine offentlig, men jeg tenker at det ikke er noen grunnleggende fysiologiske behov som skal dekkes når barnet er tre så da bør man kanskje holde det privat.
Gjest Bellatrix Skrevet 4. juli 2006 #20 Skrevet 4. juli 2006 Jeg vet om en som ble ammet lenge. Han klarte ikke å løsrive seg fra puppen og ble fullstendig opphengt i andre damers pupper. Det ble så ille at han til slutt måtte i terapi for å klare å holde seg unna andre damers pupper som barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå