AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #81 Skrevet 27. januar 2011 http://fitnessbloggen.no/blogg/2011/1/19/lavkarbo-hvor-effektivt-er-det/
Gjest Mauna Lee Skrevet 30. januar 2011 #82 Skrevet 30. januar 2011 Til dere som elsker lavkarbo og prøver å omvende de fleste til å starte med lavkarbodiett (noe som ikke gjelder alle, men det gjelder noen). Hvordan skal man klare å mette verdens befolkning hvis alle skal spise høyt opp i næringskjeden? Det går jo med 10kg korn for å lage 1kg kjøtt. 2
Yme Skrevet 30. januar 2011 #83 Skrevet 30. januar 2011 Til dere som elsker lavkarbo og prøver å omvende de fleste til å starte med lavkarbodiett (noe som ikke gjelder alle, men det gjelder noen). Hvordan skal man klare å mette verdens befolkning hvis alle skal spise høyt opp i næringskjeden? Det går jo med 10kg korn for å lage 1kg kjøtt. Det er ikke et reelt problem, siden det ikke kommer til å skje. Hadde folk spist innsekter, hadde hele værden hatt nok mat.
Gjest Mauna Lee Skrevet 30. januar 2011 #84 Skrevet 30. januar 2011 Det er ikke et reelt problem, siden det ikke kommer til å skje. Hadde folk spist innsekter, hadde hele værden hatt nok mat. Det kommer nok ikke til å skje nei, men på den andre siden synes jeg også det er dumt at et er greit at vi på denne siden av jorda kan nærmest kan trykke nedpå med kjøtt og annen mat høyt i næringskjeden, mens andre ikke har nok korn til å spise seg mette. Det er ikke jordas resurser det er noe galt med, det er bare fordelingen. Slik jeg har fått inntrykk av lavkarbokosthold, så er det ikke så veldig bærekraftig. 2
Yme Skrevet 30. januar 2011 #85 Skrevet 30. januar 2011 Det kommer nok ikke til å skje nei, men på den andre siden synes jeg også det er dumt at et er greit at vi på denne siden av jorda kan nærmest kan trykke nedpå med kjøtt og annen mat høyt i næringskjeden, mens andre ikke har nok korn til å spise seg mette. Det er ikke jordas resurser det er noe galt med, det er bare fordelingen. Slik jeg har fått inntrykk av lavkarbokosthold, så er det ikke så veldig bærekraftig. Om folk hadde spist insekter, som inneholder massevis av proteiner og næring, hadde det problemet vært løst. Når alle lavkarbfanatikærne (som det utifra denne tråden ikke ser ut som veit hva lavkarbo er en gang) har spist opp kuene, kan vi spise biller og mark, så fikser det seg. Jeg svarer litt tullete nå, men det er faktisk et reelt poeng.
Supera Skrevet 8. februar 2011 #86 Skrevet 8. februar 2011 Feite mennesker som sier "jeg har gått på lavkarbo sååååå lenge, å jeg går ikke ned" er løynere. Kroppen kan ikke bygge fett om den ikke har overflødige kalorier... Det blir akkurat som å bygge et legohus uten legoklosser. Latterlige greier. Det er umulig å bli overvektig, om man ikke spiser for mye mat, å det er utrolig vanskelig å bli overvektig om man spiser sunn mat.(almenkunnskapen om hva som er sunn mat, er ikke noe å skryte av) Insulin stimulerer til fettlagring. Så sterkt at andre celler i kroppen kan sulte til og med. Det er ikke hvor mye man spiser, det er hva man spiser. Hvis man kutter kraftig ned på karbohydratene er det forferdelig vanskelig for en overvektig person å gå opp i vekt om en så hadde spist 5000 kcal fett om dagen. Personen hadde sannsynlig ikke gått ned i vekt, men h*n hadde heller ikke gått opp i vekt. Jeg fant nylig denne linken, og den forklarer det på en god måte synes jeg: Tynnere av å trene? Fordi at i følge karb-fanatikerne er det kun lavkarbo hvis det er ketose. Dette har jeg fått mye kjeft for selv, men synes skrullingene kan døpe det om til nullkarbo, også kan vi som bare vil redusere karbisene kalle det lavkarbo, siden det er det vi driver med. Lær deg forskjellen på karboredusert og lavkarbo. Men nei, man må ikke være i ketose for å spise lavkarbo. Men spiser man over 72g karbohydrater, så anbefales det å spise litt mindre fett enn de som ligger under 72g. mulig man går fort ned i vekt i ketose, MEN DET ER LATMANNSLANKING Hva er galt med at det er lett å gå ned i vekt på lavkarbo? Skal det være et strev å gå ned i vekt? Må man lide?
kvinnerkvinner Skrevet 8. februar 2011 #87 Skrevet 8. februar 2011 Til dere som elsker lavkarbo og prøver å omvende de fleste til å starte med lavkarbodiett (noe som ikke gjelder alle, men det gjelder noen). Hvordan skal man klare å mette verdens befolkning hvis alle skal spise høyt opp i næringskjeden? Det går jo med 10kg korn for å lage 1kg kjøtt. Det er ikke slik at å leve lavkarbo er ensbetydende med å spise mye kjøtt. Proteiner finnes da vitterlig i mye annen mat.
antibac Skrevet 8. februar 2011 #88 Skrevet 8. februar 2011 Lavkarbo virker da bare grusomt kjedelig og stress. Foretrekker å spise normalt og trene mye, jeg går ned for det Må jo være grusomt å måtte leve på lavkarbo resten av livet. Har sett flere venninner som har gått ned mange kg med lavkarbo, så har de slutta, og gått opp mer enn de gikk ned. Triste greier. 1
Supera Skrevet 8. februar 2011 #89 Skrevet 8. februar 2011 Hvor mye overskudd til trening har man når man går på lavkarbo? Det tar 3-4 uker før kroppen klarer å bruke fett som energikilde like effektivt som den før gjorde med sukker. Og det tar ett helt år før fettforbrenningen er på max. Trening på lavkarbo er tungt de første ukene, men så går det mye bedre. Man må bare holde ut og la kroppen få lov til å få fart på produksjonen av fettnedbrytende enzymer. Det tar litt tid etter at den "fabrikken" har nærmest ligget brakk i mange år. Jeg syns fortsatt det høres fjernt ut at en del av kroppen må venne seg til å bruke en av sine naturlige energikilder. Hvis man blir dårlig av en diett, skal man ikke holde på med den. Skal man begynne med narkotika igjen fordi man blir dårlig av å slutte? Satt på spissen, men poenget er der likevel. Vi blir avhengige av sukker, og det trengs en avvenning. Men ja, det finnes noen som på grunn av sykdommer ikke kan spise LCHF. Hvis du utelater et makronæringsstoff av irrasjonelle årsaker er du rammet av ortoreksi. Hva med hvis det er rasjonelle årsaker? Til dere som elsker lavkarbo og prøver å omvende de fleste til å starte med lavkarbodiett (noe som ikke gjelder alle, men det gjelder noen). Hvordan skal man klare å mette verdens befolkning hvis alle skal spise høyt opp i næringskjeden? Det går jo med 10kg korn for å lage 1kg kjøtt. Gi dyrene gress og la dem beite i ulendt terreng. Og så kan man bruke melk og slikt fra dem også. Hvordan er det verre enn å høvle ned store områder og all den maskinbruken som trengs til det? Ved å la dyrene beite gress i ulendt terreng får fortsatt trær gro og bakken får den støtten den trenger fra røttene. For å feite opp en ku eller hest gir man den korn. De fleste dyr spiser faktisk mesteparten mettet fett hvis de spiser den maten de har tilpasset seg til å spise. Gress blir til mettet fett for de dyrene som er tilpasset til å spise gress. BTW også: For å feite opp en gris gir man den korn. I gamle dager smakte de på urinen for hvis urinen var søt, så var de fornøyde fordi da la den godt på seg. Søt urin betyr diabetes... For å slanke ett menneske anbefaler man... korn? Finn en feil... Lavkarbo virker da bare grusomt kjedelig og stress. Foretrekker å spise normalt og trene mye, jeg går ned for det Må jo være grusomt å måtte leve på lavkarbo resten av livet. Har sett flere venninner som har gått ned mange kg med lavkarbo, så har de slutta, og gått opp mer enn de gikk ned. Triste greier. Kanskje de skal gjøre en varig forandring i kostholdet sitt da? Hvis man tar det som en kur for så å gå tilbake til å spise som før, så er det ikke så rart at man går opp i vekt igjen... Hvis det kostholdet gjorde at man gikk opp i vekt før, hvorfor skulle det ikke gjøre det igjen? Jeg føler for å sitere Albert Einstein: "Galskap er å gjøre det samme om og om igjen og forvente forskjellig resultat" Men grusomt å leve på lavkarbo resten av livet? Hvorfor det?
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #90 Skrevet 8. februar 2011 Jeg skjønner faktisk at lavkarbo tiltaler mange. Har overvektige venninner som får stjerner i øya og nærmest logrer når de ser smult, og da er det vanskelig å gå ned med et vanlig sunt kosthold. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #91 Skrevet 8. februar 2011 Jeg skjønner faktisk at lavkarbo tiltaler mange. Har overvektige venninner som får stjerner i øya og nærmest logrer når de ser smult, og da er det vanskelig å gå ned med et vanlig sunt kosthold. Ja. Kan momse egg og bacon til det tyter ut av ørene og. Samt nøtter også. Kooose seg. Nei, det tilater vel de som ikke har disiplin til å holde seg unna.(Nei jeg snakker ikke om de som har faktisk pcos eller insulinsresistens, men det er ikke alle) 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #92 Skrevet 8. februar 2011 Grunnen for å være i ketose er for å dempe sultfølelsen. Er du i ketose spiser du mindre kcal. De aller fleste får masse energi, mister søtsuget og holder seg mett lengre. Hvorfor vi velger blomkål, sellerirot og andre grønnsaker som er over jorda er fordi de inneholder mindre karbohydrater. Da får vi ett mye mer stabilt blodsukker. Spiser du grønnsaker som vekser under jorda som potet og gulrøtter inneholder dem mye stivelse og karbohydrater som gjør at du produserer mer insulin og blodsukkeret øker. Når det igjen faller vil du føle ett sug. Spiser man en ketogen diett vil det da være mye enklere å ikke overspise. Det går fint å trene moderat (3 timer pr uke ca) på en ketogen diett. At folk her klarer å si at vita hjertego MARGARIN er sunnere enn vanlig meieri smør sier mest om dem egentlig. Til og med på debatten på nrk som gikk innrømte alle i panelet og han proffessoren i salen som hadde utarbeidet de nye kostholdsretningslinjene at margarin ikke hadde noe på ett norskt kjøkken å gjøre. Flere europeiske land har forbydd margarin. Det inneholder masse transefett og anna dritt for å gjøre at småkakene du baker skal holde lengre. 1
Supera Skrevet 8. februar 2011 #93 Skrevet 8. februar 2011 (endret) Stort inntak av (rødt) kjøtt er forbundet med tykktarmskreft, så kos dere med kreften. Du vet at i de studiene som "beviser" det, så skilles det ikke mellom bearbeidet kjøtt med hvitt brød (hamburgere med brød, pølser med pølsebrød) og rent kjøtt som indrefilét, ytrefilét, entrecôte, mørbradsbiff? Det jeg ikke vil ha, er at jeg om 20 år sitter der med fettete blodårer og høytkolesterol, fordi jeg har proppet i meg fett i en år-rekke. Ja, og kos dere med hjerte- og karsykdommer også, pga. alt det mettede fettet. Det er jo åpentlyst at det IKKE er bra å spise så mye fett.. Ancel Keys' lipidhypotese er grunnlaget for fetthysterien og den sier: - Mettet fett øker kolesterolet - Økt kolesterol gir økt risiko for hjertesykdom Begge punktene er feil. Keys kunne vise til en studie hvor man hadde sett på hvor mye mettet fett man spiste i sju land og hvor mye hjertesykdom det var i de landene. Det var en klar korrelasjon. Problemet er at det alene ikke kan bestemme årsak. I så fall kunne man si at å spise iskrem øker risikoen for drukning. Jo mer iskrem som blir solgt i en periode, jo flere drukningsulykker... Kanskje fordi at når det er varmt spiser flere iskrem og flere bader? Korrelasjon beviser ikke årsakssammenheng. Det er også en korrelasjon mellom meter asfaltert vei i Norge og skilsmisser i Norge. Men når han hadde pålitelig data fra 22 land men valgte å forkaste dem som ikke var etter hans hypotse, nei da må hypotesen forkastes. De 22 landene viste nemlig ingen trend! Man kan til og med lage den motsatte grafen, altså "bevise" at jo mer mettet fett man spiser, jo mindre hjertesykdom. Tro det eller ei, men kolesterol har aldri blitt bevist at er årsaken til hjertesykdom! De slår ofte fast at A=C ved å si at A kan gi B og B kan gi C. Ehm... Med samme metodikk, så kan vi også slå fast at vann fører til diabetes. Hvis man drikker mye, så får man økt vannlating. Økt vannlatning er ett av symptomene på diabetes. Altså, hvis du drikker mye vann, så får du diabetes. Noe alle forhåpentligvis skjønner at ikke er sant. Å si at kolesterol er årsaken til hjertesykdom er som å si at brannmenn er årsaken til brann. Når journalistene kommer frem til brannstedet, så er det brannmenn der. Akkurat som at når man undersøker en blodpropp, så vil man finne mye kolesterol i den. Kolesterolet i kroppen øker når det er betennelser og slikt for å bekjempe det. En gjennomsnittsnormal spiser ca 20% av kolesterolbehovet. De resterende ca 80 prosentene lager kroppen. Spiser du mindre kolesterol, så lager kroppen mer kolesterol til den har det den trenger. Spiser du mer kolesterol, så senker kroppen sin egen kolesterolproduksjonen slik at den har det den trenger. Det er med andre ord vanskelig å gjøre noe særlig med kolesterolnivået gjennom kosten. Kolesterol er livsviktig for oss. Ca 15% av hjernen er kolesterol. Det er ikke uten grunn at mange rapporterer om hukommelsestap og slikt når de går på kolesterolsenkende midler. Jeg skal gi dem det at noen kolesterolsenkende midler(statin f.eks.) hjelper mot hjertesykdom for noen menn. Merk at jeg bare skrev menn. Kvinner skal aldri, aldri gå på kolesterolsenkende midler. Det gjør mer skade enn godt. Men de kolesterolsenkende midlene gjør mer enn bare å senke kolesterolet. Det at de senker kolesterolet er en uting, men de gjør annet bra i kroppen som hjelper. Men så har det blitt tolket slik at lavt kolesterol er bra og høyt er dårlig. De har fortsatt ikke klart å bevise kolesterolmyten. De så for eksempel at kvinner har generelt høyere kolesterol enn menn, men har mindre hjertesykdom enn men. Burde vel slå hull på myten? Nei, da var det plutselig forskjellige typer kolesterol og noe var bra og noe var dårlig. Så har vi paradokser som at engelskmenn og franskmenn burde ha like mye hjertesykdom i følge de vanlige risikoberegnignene. Engelskmenn har fire ganger så mye hjertesykdom som franskmenn... Da fikk vi plutselig høre at ett glass rødvin om dagen er godt for hjertet. Så har vi det paradokset med at de rundt Middelhavet har mye mindre hjertesykdom enn de vanlige risikoberegningene tilsier. Da var plutselig olivenolje så bra for hjertet. Så har vi paradokset med at inuittene ikke hadde hjertesykdom til tross for at de spiste nesten utelukket hvalspekk, sel og fisk. Plutselig var omega-3 så bra for hjertet. Det finnes en folkegruppe i Kina med det legestanden kaller ypperlig lavt kolesterol. Type 2 eller 3 komma noe. De dør nesten som fluer av hjertesykdom. Men da bortforklares det med at det er noe annet som gjør det. Personer med familiær hyperkolesterolemi har en høy kolesterolproduksjon. Og de dør som regel i ung alder av hjerteproblemer. Det tolker forskerne (eller rettere sagt legemiddelselskapene som selger kolesterolsenkende midler ) som at høyt kolesterol er grunnen. Hvorfor la den ene bekrefte og koste den andre under teppet? Gjennomsnittlig kolesterol for de som dør av hjertesykdom er 4,4. Det sier legestanden at er et ypperlig lavt kolesterol. Hm, var det ikke høyt kolesterol som var den største årsaken til hjertesykdom da? Snart må de vel ha funnet nok svarte svaner til at de ikke kan tviholde på kolesterolmyten lengre. Det er på tide å kaste den bort og se på andre alternativer. Stress er en stor faktor. Franskmenn er bedagelige, folk rundt Middelhavet likeså. Høyt blodsukker er det som gjør at årene forkalkes, ikke fett. Endret 8. februar 2011 av Supera 1
Supera Skrevet 8. februar 2011 #94 Skrevet 8. februar 2011 At folk her klarer å si at vita hjertego MARGARIN er sunnere enn vanlig meieri smør sier mest om dem egentlig. Til og med på debatten på nrk som gikk innrømte alle i panelet og han proffessoren i salen som hadde utarbeidet de nye kostholdsretningslinjene at margarin ikke hadde noe på ett norskt kjøkken å gjøre. Flere europeiske land har forbydd margarin. Det inneholder masse transefett og anna dritt for å gjøre at småkakene du baker skal holde lengre. Vel, er man hjernevasket, så er man hjernevasket. Nasjonalt Råd for Ernæring sier jo at margarin er sunnere enn meierismør, så da må vi jo tro på det. Nei, godt å ha en hjerne som fungerer og heller tenke selv altså. Margarin er gift, smør er medisin.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #95 Skrevet 8. februar 2011 Du vet så mye Supera! Lærer masse av å lese innleggene dine
Supera Skrevet 8. februar 2011 #96 Skrevet 8. februar 2011 Du vet så mye Supera! Lærer masse av å lese innleggene dine Takk! Har fortsatt mye igjen å lære da. Det er et stort emne. Har fem lavkarbobøker liggende som jeg gleder meg til å få tid til å lese når husrenoveringen tar litt mindre tid. La forresten til et avsnitt som jeg glemte å nevne tidligere. Om Ancel Keys og hans lipidhypotese: "Men når han hadde pålitelig data fra 22 land men valgte å forkaste dem som ikke var etter hans hypotse, nei da må hypotesen forkastes. De 22 landene viste nemlig ingen trend! Man kan til og med lage den motsatte grafen, altså "bevise" at jo mer mettet fett man spiser, jo mindre hjertesykdom."
Supera Skrevet 8. februar 2011 #97 Skrevet 8. februar 2011 (endret) Alle som går på lavkarbo har "nettopp vært hos legen og sjekket aaaalt av nivårer og prøver og kolesterolet er flott". Dessuten sier de også at "legene sier at alt er fint!" . Legene? Dere går til flere leger for å sjekke at alt er bra? Betyr ikke det at dere også tviler på om dette faktisk er bra for kroppen I LENGDEN ? Nei ikke over 2 uker... over flere år! Oi, er det også galt nå. Det betyr at de sannsynligvis følger ketolyse hvor man i boka blir oppfordret til å ta blodprøver hos legen før man starter og hver tredje måned bare for å sjekke at alt står bra til. Og vi sjekker fordi vi bryr oss mer om helsen enn før, ikke fordi vi tviler på kostholdet. Det at vi refererer til legen betyr ikke at vi selv ikke føler at det går bra. Man kan si at man har det bra på mange forskjellige dietter, men blodprøvene kan vise at man ødelegger helsen. Og angående langtidseffekter: Det finnes ingen gode studier på langtidseffektene av lavkarbo. Men det at hele stammer og folkegrupper lever slik uten våre "epidemier" (overvekt, hjertesykdom, diabetes) taler ganske bra for seg. Inuittene levde nesten utelukket av hvalspekk, sel (hele dyret, ikke bare kjøttet) og fisk og hadde ikke overvekt, hjertesykdom eller diabetes før vesten prakket på dem vårt dårlige høykarbokosthold. Masaiene spiser kjøtt, innmat, melk og blod. Det finnes flere eksempler. Og ikke kom med dårlige argumenter som: "sammenlign forventet levealder for dem og for oss". Det går ikke an å sammenligne. Vi har så mye bedre medisiner og jakter ikke på farlige dyr for å få mat på bordet. Weston Price reiste rundt i verden og studerte folkegrupper. Han sammenlignet dem som spiste slik de tradisjonelt hadde spist, og de som hadde modernisert seg til vestlig kosthold. Det var skremmende forskjeller...Mye mer sykdom blant de moderniserte. Og tannhelsen var som natt og dag. Vanlige tenner for folk på Fiji som fortsatt spiste tradisjonell kost (uten tilgang på tannlege): http://journeytoforever.org/farm_library/price/Fig.28.jpg http://journeytoforever.org/farm_library/price/Fig.29.jpg Vanlige tenner for folk på Fiji som hadde blitt modernisert til vestlig kost (uten tilgang på tannlege): http://journeytoforever.org/farm_library/price/Fig.31.jpg http://journeytoforever.org/farm_library/price/Fig.32.jpg Og ett notat under: "No dentists or physicians are available on most of these islands. Toothache is the only cause of suicide." Merk tannråte og tenner som vokser på utsiden/innsiden fordi det ikke er plass til dem i tannrekken. Beinbygningen har ikke blitt skikkelig utviklet, inkludert kjeven. Blant de som spiste tradisjonelt hadde 0,14% karies, blant de som spiste modernisert hadde 26% karies. De aller fleste som spiste tradisjonelt hadde altså perfekt tennhelse uten tannlege eller tannregulering. Og her er typiske skalletykkelser. De var tykkere før moderne vestlig kosthold (bildet til venstre)! http://journeytoforever.org/farm_library/price/Fig.27.jpg img-tags fjernet iht reglene SportyShorty, mod Endret 8. februar 2011 av SportyShorty
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #98 Skrevet 8. februar 2011 Se bort ifra tannhelsen har du oversikt over hvordan mange av dem døde også? Hvordan vet vi at ikke store deler av denne befolkningen døde av direkte fete blodårer, høyt kolesterol og blodpropp? Ikke mindre sukker er bra for tenna, men det er ikke tenna vi prater om.
Supera Skrevet 8. februar 2011 #99 Skrevet 8. februar 2011 Se bort ifra tannhelsen har du oversikt over hvordan mange av dem døde også? Hvordan vet vi at ikke store deler av denne befolkningen døde av direkte fete blodårer, høyt kolesterol og blodpropp? Ikke mindre sukker er bra for tenna, men det er ikke tenna vi prater om. Hovedpoenget her var beinbygningen, ikke tannråten. Beinbygningen ble ikke fullstendig utviklet på moderne kosthold. Smalere kjeve uten plass til alle tennene hos de moderniserte. Smalere nese, smalere ansikt. Angående fete blodårer, høyt kolesterol og blodpropp, les litt høyere opp i tråden. Angående dødsrate, her er litt mer fra Weston Price (kapittel 6): Among the many items of information of great interest furnished by Dr. Romig were facts that fitted well into the modern picture of association of modern degenerative processes with modernization. He stated that in his thirty-six years of contact with these people he had never seen a case of malignant disease among the truly primitive Eskimos and Indians, although it frequently occurs when they become modernized. He found similarly that the acute surgical problems requiring operation on internal organs such as the gall bladder, kidney, stomach, and appendix do not tend to occur among the primitive, but are very common problems among the modernized Eskimos and Indians. Growing out of his experience, in which he had seen large numbers of the modernized Eskimos and Indians attacked with tuberculosis, which tended to be progressive and ultimately fatal as long as the patients stayed under modernized living conditions, he now sends them back when possible to primitive conditions and to a primitive diet, under which the death rate is very much lower than under modernized conditions. Indeed, he reported that a great majority of the afflicted recover under the primitive type of living and nutrition. Dette var indianere altså. Høyere dødsrate blant de moderniserte. Ingen tall da.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #100 Skrevet 8. februar 2011 Supera, du mener ikke seriøst at du tror på det tullet der? Nå snakker jeg ikke om lavkarbo, for det er jo helt klart at det har noe for seg, men å kunne spise 5000 kcal uten å gå opp vekt? Come on! Det er tull, og det er ikke sånn kroppen vår fungerer. Spiser man 5000 kcal, lavkarbo eller ikke lavkarbo så må man trene, da begynner man å snakke om samme liga som toppidrettsutøvere. Så du tror at Michael Phelps, som spiser rundt 10.000 kcal daglig kunne gjort det uten å trene? De sier at kjærlighet gjør deg blind, men jeg tror jammen meg at lavkarbo har samme effekt. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå