Gå til innhold

Hjertesukkenes bro


hjertesukka

Anbefalte innlegg

6fc98fc2cafa32feb102820132194b07.jpg

1b7a05ec5b7010a21ba5a0394def705d.jpg

Denne er i blomst her nå- A Shropshire lad heter den. Liker den utrolig godt, men den har et slags "knekk" i stilken like før rosen, som du kan se litt på bildene - og det gjør den litt vanskelig å plassere slik at man virkelig får sett den skikkelig. Så jeg har måtte omplassere min et par ganger allerede faktisk, og regner med at det blir en ny omplassering i høst :ler: Ikke den letteste å få fin i buketter heller egentlig. Men altså, den er nydelig likevel :rodmer: 

Og nå skal jeg slutte å rose-spamme tråden din. Jeg lover :opplyser: 

Endret av Rumle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du "spammer" med så flotte bilder, så gjør det ingenting, tvertimot! Bare hyggelig, det.

Nå fikk jeg virkelig noe å gasse meg i- hm, er ikke roser på salg nå, forresten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, hjertesukka skrev:

Når du "spammer" med så flotte bilder, så gjør det ingenting, tvertimot! Bare hyggelig, det.

Nå fikk jeg virkelig noe å gasse meg i- hm, er ikke roser på salg nå, forresten?

Har ikke kommet over noen rosesalg enda, men det pleier å komme, men da har de ofte ikke så mye igjen. Har sett masse staudesalg :jepp: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, hjertesukka skrev:

Ååååååå, skjønne roser! Ja, jeg hadde egentlig tenkt å ha rosetrær der, men blei litt usikker på fargene. Ser nå at jeg kan ha hvitt med litt rødt i også, det er jo nydelig. Og har alltid hatt lyst på en sånn dyp lilla rose! Dette kan bli bra, med tid og stunder.

Takk for flotte bilder! :hoppendeglad:

Jeg tror nok det blir veldig bra til slutt, ja - og ikke minst, masse gøy underveis! :jepp:  :blomst: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du en ting til - har du markjordbær? Jeg er helt forelsket i de altså, jeg synes de er så fine - og kjempelette å ha med å gjøre :Nikke: Jeg har i noen krukker ute på terrassen, og kan stort sett plukke meg et par håndfuller hver uke hele sommeren igjennom :rodmer: Og de setter bær helt til frosten. Jeg vet dessverre ikke navnet på de jeg har, og er litt usikker på om alle gjør dette, men uansett er de kjempelette å få til - så kanskje du kan sette av et område til de? :jepp: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare satt noen avleggere iår av vanlige jordbær. Markjordbær høres koselig ut. Ja, jeg har igrunnen nok av plass, men det gjelder å få de riktige plantene på de riktige stedene. Jeg har forresten ville bjørnebær her! 

Og du har helt rett i at man får masse gøy underveis i en hage- og som jeg alltid sier; hagen blir til mens vi går....ingenting haster og det gjelder om å nyte øyeblikkene. :romeo::vin:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, hjertesukka skrev:

Jeg har bare satt noen avleggere iår av vanlige jordbær. Markjordbær høres koselig ut. Ja, jeg har igrunnen nok av plass, men det gjelder å få de riktige plantene på de riktige stedene. Jeg har forresten ville bjørnebær her! 

Og du har helt rett i at man får masse gøy underveis i en hage- og som jeg alltid sier; hagen blir til mens vi går....ingenting haster og det gjelder om å nyte øyeblikkene. :romeo::vin:

Det er virkelig sant :Nikke: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jo heelt herlig nå :rodmer: 

Hjertesukka, så fint du har plantet, og ekstra gøy at det er blå storkenebb og stormarikåpe som jeg har i det eldste bedet på hytta! :laugh: Må bare legge til at de har klart seg så fint sammen selv om flere andre blomster i samme bed har dødd ut. Virkelig nydelige sammen er de også. 

Ja Rumle, drømmer om moreller på hytta. Men stemmer nok det at det tar lang tid før trærne blir modne. Og, når jeg var liten vokste det et kirsebærtre på tomta (spredd seg dit :klo: ), men det var få bær å få tak i pga fuglene. Og takk for rosetips! :blomst: 

Endret av Frøkensina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Frøkensina, ja jeg er veldig fornøyd med det jeg plantet i går. Så i dag tar jeg det litt roligere. Må ha noen tenke/lesepauser innimellom. Nå skal jeg google solhatt. :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si fra om du finner ut hvordan man får de til å overleve og trives :ler: Dette er vel mitt tredje forsøk med de, jepp er en av de som ikke kan motstå hvor fine de er i butikken selv om det ikke har vært så vellykket :fnise: 

Og pauser må man ha, nyte det du har gjort :Nikke: 

:vinke: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm....er igrunnen like klok. Men fikk da med meg at solhatt skal ha sol/halvskygge og at de liker å ha "luft" rundt seg. Og god hagejord.:) 

Har samlet mine i en gruppe nå. Hadde nemlig plantet en her og en der, bare for å teste hvor de trivdes best. Så da har jeg sjølsagt flyttet alle dit hvor det ser ut som de trives best, nemlig midt i bedet. Og der er faktisk god jord og litt halvskygge. De står ved siden av en sånn kjempeprestekrage og det er en fin kombinasjon, sjøl om den prestekragen har en tendens til å breie seg utover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå har hvertfall mine nye tre solhatter fått god jord. Jeg har alltid hatt dem i et bed med sol/halvskygge.  Jeg innbilte meg at det var masse god jord til de første også, men jeg så nå at det har vært litt ujevnt. Har tenkt til å strø en sekk kukompost og god jord  på toppen over det beddet også. Luft hadde de mye av, men det fører til så mye ugress at nå har jeg satt de litt tettere.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeprestekrage høres fint ut, er den hardfør/lett? Er det bare å spørre etter kjempeprestekrage, eller har du et annet navn på den? :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Rumle skrev:

6fc98fc2cafa32feb102820132194b07.jpg

1b7a05ec5b7010a21ba5a0394def705d.jpg

Denne er i blomst her nå- A Shropshire lad heter den. Liker den utrolig godt, men den har et slags "knekk" i stilken like før rosen, som du kan se litt på bildene - og det gjør den litt vanskelig å plassere slik at man virkelig får sett den skikkelig. Så jeg har måtte omplassere min et par ganger allerede faktisk, og regner med at det blir en ny omplassering i høst :ler: Ikke den letteste å få fin i buketter heller egentlig. Men altså, den er nydelig likevel :rodmer: 

Og nå skal jeg slutte å rose-spamme tråden din. Jeg lover :opplyser: 

Har sett på den hos Lundeby :rodmer: Sånn knekk får jo Augusta også? Nå har balkong augustaen sin siste blomst på hell (inntil hun forhåpentligvis lager nye knopper).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Frøkensina skrev:

Kjempeprestekrage høres fint ut, er den hardfør/lett? Er det bare å spørre etter kjempeprestekrage, eller har du et annet navn på den? :) 

Den er kjempelett å få til! Sprer seg nesten litt for mye. Det er sikkert et latinsk navn på den, men mest kjent som kjempeprestekrage her, tror jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite glimt fra hagen i dag; 

To litt forskjellige solhatter, det ser jeg nå. Og så rosetreet mitt i kroken; New Dawn, som har fått 7-8 roser på samme stilk, det er rosa si det, selv om bildet er så som så. Lukter godt også. :)

 

solhatt en alene.JPG

Solhatt to stk.JPG

New dawn i dag.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da må jeg prøve kjempeprestekrage :jepp: . Det er mange vanlige prestekrager på hytta etter besteforeldrene mine, veldig glad i de. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.8.2016 at 14.55, Frøkensina skrev:

Da må jeg prøve kjempeprestekrage :jepp: . Det er mange vanlige prestekrager på hytta etter besteforeldrene mine, veldig glad i de. 

Høres så koselig ut med hytte etter besteforeldrene! :biggrin: Ligger den ved sjø eller på fjell?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, hjertesukka skrev:

Høres så koselig ut med hytte etter besteforeldrene! :biggrin: Ligger den ved sjø eller på fjell?

:rodmer: Ja det er veldig koselig, bestefaren min bygget den. Og det vokser to gamle rhododenron der som han plantet, den største er den største i hele kommunen nå  tror jeg :ler: Det skulle han visst. Ingen av delene egentlig, men det er bare 15 min å gå til sjøen. Skog bak hytta. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...