Gå til innhold

Hjertesukkenes bro


hjertesukka

Anbefalte innlegg

Men du?? Meitemark? Hm, vil jo ikke akkurat ha de på maten da, kanskje, men meitemarker "odler" jo jorda for oss, sånn at den blir luftig og fin. Så jeg blir glad når jeg ser meitemarker for da vet jeg at de bearbeider jorda for meg. :hoppe:

 

Men liker ikke å ta på dem, neida.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, hjertesukka skrev:

Men du?? Meitemark? Hm, vil jo ikke akkurat ha de på maten da, kanskje, men meitemarker "odler" jo jorda for oss, sånn at den blir luftig og fin. Så jeg blir glad når jeg ser meitemarker for da vet jeg at de bearbeider jorda for meg. :hoppe:

 

Men liker ikke å ta på dem, neida.

Ja, jeg vet! Det er fullstendig irrasjonelt .. men de er så ekle! :sukk: Lar dem bare være selvfølgelig, og håper det er lenge til jeg ser en igjen (noe det jo aldri er :ler: )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet jeg hva jeg skal skremme deg med på Halloween,  neiiida, tuller. :Hehe:

I dag oppdaget jeg at jeg sannsynligvis har fått en slik revebjelle fra ei hagevenninne. Lurte litt på hva det var, men nå er mysteriet kanskje oppklart. Håper den setter blomst før vinteren. Spennende. Har du det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, hjertesukka skrev:

Da vet jeg hva jeg skal skremme deg med på Halloween,  neiiida, tuller. :Hehe:

I dag oppdaget jeg at jeg sannsynligvis har fått en slik revebjelle fra ei hagevenninne. Lurte litt på hva det var, men nå er mysteriet kanskje oppklart. Håper den setter blomst før vinteren. Spennende. Har du det?

:sjokkert: :ler:

 

Revebjeller har jeg ikke. Eller jeg hadde lenge en som hadde sådd seg vilt, men den er borte nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har strevet med jordbasser og røtter i dag, og nå begynner det å bli klart til å plantes.;) Har flyttet et rosetre som stod i skyggen et annet sted. Det er en veldig solrik og lun plass og jeg lurer veldig på hva jeg skal plante der. Tror jeg skal ha en del løker, krokus/tulipaner etc, men vil også ha noe som blomstrer utover sommeren. Kanskje jeg prøver med en gruppe løvemunn. :)

Tar imot tips med takk. Skal prøve å legge ut et bilde i morgen, litt mørkt å ta bilde nå. :foto:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, hjertesukka skrev:

Har strevet med jordbasser og røtter i dag, og nå begynner det å bli klart til å plantes.;) Har flyttet et rosetre som stod i skyggen et annet sted. Det er en veldig solrik og lun plass og jeg lurer veldig på hva jeg skal plante der. Tror jeg skal ha en del løker, krokus/tulipaner etc, men vil også ha noe som blomstrer utover sommeren. Kanskje jeg prøver med en gruppe løvemunn. :)

Tar imot tips med takk. Skal prøve å legge ut et bilde i morgen, litt mørkt å ta bilde nå. :foto:

Solrik og lun plass hører jo utmerket ut for det meste. Hvor stort er det? Kan du få plass til et frukttre? Fruktre, roser og en liten gammel benk er jo aldri feil på en solrik, lun plass :rodmer: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte favorittplommene mine til 100 kr kiloen i dag :sjokkert: Og regnet ut at 6 kilo plommer = 1 plommetre til full pris. Og 1 plommetre gir jo vanvittige mengder frukt hvert år (etter noen år). Så det er virkelig en god investering :jepp: 

 

Og plommeblomstringen om våren :rodmer: 

 

Jeg mistet for øvrig et plommetre i sommer :( I en av de voldsomme vindkastene - knakk rett over! har aldri sett på maken :sjokkert: 

Endret av Rumle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags plommer er det da? :sjenert: Huff leit med det som knakk :( 

Jeg har kjøpt norske  moreller til 120 kr kiloen :ler: Skulle gjerne hatt et morelltre :rodmer: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode forslag! Skulle gjerne hatt en benk og et frukttre, men som man ser av topografien, så er det nokså bratt. Oppe til høyre skimtes såvidt det rosetreet jeg plantet igår med ei rød rose på. Der var faktisk veldig dyp og god jord.Så det passer med litt sånn terrasseplanting her, tror jeg. Skal legge flere fine steiner for å holde på jorda.

Cosmosen til venstre var vel bare noe jeg hadde til overs tidligere i vår, lite gjennomtenkt med andre ord. ;)

Ok, det er steinete, litt bratt, men har relativt god jord. Og som sagt masse sol der vanligvis, men ikke i dag. Man skimter plattingen nederst. Og i sprekkene der har jeg plantet torskemunn m.m.

mitt nye bed.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, hjertesukka skrev:

Har strevet med jordbasser og røtter i dag, og nå begynner det å bli klart til å plantes.;) Har flyttet et rosetre som stod i skyggen et annet sted. Det er en veldig solrik og lun plass og jeg lurer veldig på hva jeg skal plante der. Tror jeg skal ha en del løker, krokus/tulipaner etc, men vil også ha noe som blomstrer utover sommeren. Kanskje jeg prøver med en gruppe løvemunn. :)

Tar imot tips med takk. Skal prøve å legge ut et bilde i morgen, litt mørkt å ta bilde nå. :foto:

Du har jo mange muligheter med en slik plass ja.  Hva med geranier, de blomstrer jo lenge, lette å kombinere med vårløker som blomstrer først. Og et frukttre og roser er nydelig :rodmer: , nei du flyttet jo en rose :ler: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott! :rodmer: Enig med Frøkensina i at her er det mange muligheter! Geranium er en av mine favoritter, de er så vakre i alle faser synes jeg :rodmer: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geranium, ja! Det er vel det samme som storkenebb, eller? Har faktisk en rot med blå og flere som er rosa allerede, så kanskje jeg kan ta noen røtter fra dem. (man behøver ikke handle skjorta av seg på plantesenter når man kan ta røtter, dele osv)

Og hvis jeg får tak i noen løker og løvemunn, så får jeg en skikkelig fargeklatt der i hjørnet. :strix: Å, dette er gøy!

(bilde er fra nett)

geranium storkenebb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, storkenebb, ja :jepp: Mange er veldig lette å dele ja. Artig det. Jeg har noen som kun blomstrer i mai/juni, har snart fylt hele hagen med avleggere fra de :ler: 

LIker du stormarikåpe? De har så fine blader synes jeg, som fanger vann og dugg som små, perfekte glassdråper :rodmer: Og blomstene er jo flotte i bukett :Nikke: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stormarikåpe kjøpte jeg i vår, og har allerede delt den i to. Men den ene står i skyggen, så den kan jeg flytte dit! :hoppe: Ja, det er en av mine favoritter!

Takk, dere er så gode å ha, for ofte ser man ikke det som man har rett foran seg. 

:sprettoy:

#ut igjen#

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon; her i området er det en flott rundkjøring som har masse, masse marikåpe og blå og gule blomster innimellom. Jeg holder på å kjøre av veien hver gang jeg farer forbi der, det er sååå nydelig! Skulle tatt bilde, men vanskelig å stoppe der. :sur:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn! Da har jeg vært ute og hatt flyttesjau. Bakerst er marikåpe og nedover flere blå geranium/storkenebb. Ellers hadde jeg neppe kjøpt rød rosebusk, men denne stod her da jeg flyttet inn, så jeg har liksom ikke hjerte til å kaste den heller.....

Men du verden som jeg har grist til her nå, hele terrassen, skoa og inngangen full av sørpe! :laugh:

nytt bed.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg liker godt røde roser jeg, spesielt de kjølige og litt dype rødfargene :rodmer: Etter å ha plantet veldig mange sarte pastellroser ser jeg at de virkelig trengs i rosebuketter for at det ikke skal bli for sukkersøtt også (for meg i alle fall). 

 

Blir spennende å se hvordan bedet blir framover! :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan forresten funke veldig bra å plante en rødrosa ved siden av som er dypere i fargen enn den du har :jepp: Jeg synes det kan bli en flott kombinasjon i alle fall.

Feks. en sånn;

d742f0684157b4f14638351b2bcf8edb.jpg

2850c6098d95621f4a12abef7e7fbc7c.jpg

(Munstead wood)

Eller kanskje en slik;

780fd0dd16e8ac016db84708ca4cd2f9.jpg

Jeg liker kald rød og dyp rosa kombinasjonen veldig godt da :rodmer: Denne heter  Rosa 'Ombrée Parfait. Men, jeg har aldri sett den i salg selv. 

Og kanskje denne? En av mine virkelige favoritter- her hos meg står den absolutt ikke optimalt, i tildels fuktig jord og egentlig ikke nok sol per dag, men den er nesten alltid fin :jepp:

c141812716d05a8fa8c33a419dada4e9.jpg

a87e9887abbdcaf74864549afd88a671.jpg

2e6632e51c27a9fa8a67f68fbe75477d.jpg

Louise Bugnet heter den. Kan tenke meg at den hadde vært perfekt på hytten din også @Frøkensina for den er skikkelig hardfør :Nikke: 

Mange av disse bildene er fra http://hedgerowrose.com/ en helt nydelig fin blogg med masse flotte roser + annet :Nikke: 

Endret av Rumle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Frøkensina skrev:

Hva slags plommer er det da? :sjenert: Huff leit med det som knakk :( 

Jeg har kjøpt norske  moreller til 120 kr kiloen :ler: Skulle gjerne hatt et morelltre :rodmer: 

Blir nok ikke så lett å ha på terrassen? :ler: Men, kanskje du kan satse på noen frukttrær på hytten? Om du har et godt område med dyp jord? De klarer jo seg stort sett selv :jepp: 

Jeg må dog si at jeg har 3 morelltrær selv, og jeg har til gode å få mer enn et par moreller hver sesong, det tar tiiid før de begynner å gi + med en eneste gang frukten er moden så er fuglene klar for fest :sukk: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååååå, skjønne roser! Ja, jeg hadde egentlig tenkt å ha rosetrær der, men blei litt usikker på fargene. Ser nå at jeg kan ha hvitt med litt rødt i også, det er jo nydelig. Og har alltid hatt lyst på en sånn dyp lilla rose! Dette kan bli bra, med tid og stunder.

Takk for flotte bilder! :hoppendeglad:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...