Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

13 timer siden, KidK skrev:

Hvor kjøper du fuktighetsdråpene?? Har samme problem + linser..

Kjøpte det på apoteket! Har både gel drops og vanlige dråper av merket Systane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Dårris skrev:

Kjøpte det på apoteket! Har både gel drops og vanlige dråper av merket Systane.

Slik at du kan ta de også løpe videre med dagen eller må du la de være i i en stund før du kan sminke deg/jobbe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.2.2016 at 22.44, KidK skrev:

Slik at du kan ta de også løpe videre med dagen eller må du la de være i i en stund før du kan sminke deg/jobbe?

Bruker de vanlige dråpene om morgenen før jeg sminker meg og på dagen hvis jeg trenger, også bruker jeg gel før jeg legger meg. Trenger ikke vente når jeg bruker de vanlige dråpene, men med geldråpene blir synet veldig blurry i noen minutter (er jo gelé man har i øyet haha), så hvis man bruker de før man sminker seg eller skal gjøre noe burde man vente litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede etter to dager muligens begynt å få noen av de bivirkningene som det står man burde kontakte lege hvis man får.(Er det i det hele tatt mulig å få så raskt?) Føler meg på gråten av ingen grunn, og har fått hodepine og kvalme(kanskje bare blitt syk på de to siste)

Det står at vi skal kontakte lege. Hvilken lege? Hudlege? Fastlege? Bestiller man time? Ringer man kontoret og forklarer problemene? Liker ikke å ringe

Anonymkode: 77ccb...e1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har gått på kuren en stund nå, men har noen spørsmål. Har blitt mye oftere forkjølet siden jeg startet og lurer på om kuren senker immunforsvaret? Vet noen noe om det? Føler meg også tung/sliten i kroppen.. Noen med lignende erfaring? 

Anonymkode: 4f1c4...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror denne kuren er som mange andre legemidler, kun for å tjene penger! Har dere sett hva den egentlig inneholder? 

Dårlig hud er komplekst, og har ofte dypere årsaker, som indre organer , insulin, talgproduksjon osv. Bruk heller pengene til  å forbedre kostholdet dere har, samt regelmessig bevegelse, mindre stress og nok søvn.

Høres jo ut som mange må begynne å ta kuren igjen, og hva er da vitsen? Gå på denne kuren hele livet med følgende bivirkninger som IKKE er bra på sikt? Bare det at man ikke kan få barn før minst to år etter at man har tatt en sånn kur pga fare for misdannelser, forteller mye om hvor mye kjipt den inneholder.

Ikke stol blindt på leger, hudleger osv. Søk kunnskap selv!

Anonymkode: e7066...a3a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror denne kuren er som mange andre legemidler, kun for å tjene penger! Har dere sett hva den egentlig inneholder? 

Dårlig hud er komplekst, og har ofte dypere årsaker, som indre organer , insulin, talgproduksjon osv. Bruk heller pengene til  å forbedre kostholdet dere har, samt regelmessig bevegelse, mindre stress og nok søvn.

Høres jo ut som mange må begynne å ta kuren igjen, og hva er da vitsen? Gå på denne kuren hele livet med følgende bivirkninger som IKKE er bra på sikt? Bare det at man ikke kan få barn før minst to år etter at man har tatt en sånn kur pga fare for misdannelser, forteller mye om hvor mye kjipt den inneholder.

Ikke stol blindt på leger, hudleger osv. Søk kunnskap selv!

Anonymkode: e7066...a3a

Kjenner at jeg blir litt provosert når du skriver dette. Har selv slitt med mye kviser i lang tid, og det er nok genetisk heile greia. Har prøvd å lagt om kostholdet, trent, brukt gode renseprodukter, men ingenting har hjulpet skikklig. Søstera mi gikk på denne kuren for noen år siden og har nesten ikke fått kviser tilbake, og jeg går på den nå...Så jo, jeg vil si det er verdt pengene, og uansett så får du nesten alt dekket.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har allerede etter to dager muligens begynt å få noen av de bivirkningene som det står man burde kontakte lege hvis man får.(Er det i det hele tatt mulig å få så raskt?) Føler meg på gråten av ingen grunn, og har fått hodepine og kvalme(kanskje bare blitt syk på de to siste)

Det står at vi skal kontakte lege. Hvilken lege? Hudlege? Fastlege? Bestiller man time? Ringer man kontoret og forklarer problemene? Liker ikke å ringe

Anonymkode: 77ccb...e1b

Hver gang jeg har vært hos hudlegen min har hun sagt at jeg må ringe hvis det er noe jeg lurer på eller hvis jeg får noen alvorlige bivirkninger. Er jo de som vet mest om medisinen, så jeg vil tro det er best om du kontakte hudlegen. Tar du kapslene til mat? Hvis ikke kan det være det som gjør deg kvalm, fordi det blir så sterkt til magen hvis den er tom. Jeg var også plaget med hodepine den første uka, så jeg håper det ikke er noen alvorlige bivirkninger. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror denne kuren er som mange andre legemidler, kun for å tjene penger! Har dere sett hva den egentlig inneholder? 

Dårlig hud er komplekst, og har ofte dypere årsaker, som indre organer , insulin, talgproduksjon osv. Bruk heller pengene til  å forbedre kostholdet dere har, samt regelmessig bevegelse, mindre stress og nok søvn.

Høres jo ut som mange må begynne å ta kuren igjen, og hva er da vitsen? Gå på denne kuren hele livet med følgende bivirkninger som IKKE er bra på sikt? Bare det at man ikke kan få barn før minst to år etter at man har tatt en sånn kur pga fare for misdannelser, forteller mye om hvor mye kjipt den inneholder.

Ikke stol blindt på leger, hudleger osv. Søk kunnskap selv!

Anonymkode: e7066...a3a

Altså,kritiser og sett gjerne spørsmålstegn,men prøv å ha fakta på bordet. Du skal unngå å bli gravid et par mnd etter at du har sluttet på denne medisinen, ikke to år. Det er dessuten heller ikke (mulig det finnes ett og annet tilfelle?) folk som går på denne medisinen hele livet mot acne,men den brukes- i mye mindre doser,mot enkelte andre sykdomstilfeller.

 

Når det er sagt, det fungerer for veldig mange som har hatt hudproblemer i mange år. Noen må kanskje ha en runde nummer to,men da er også mer enn 80% kvitt sine plager. Og inntil du har levd med hudproblemer som responderer dårlig på annen behandling bør du også la være å uttale deg så bombastisk. 

 

Personlig lever jeg rimelig sunt, trener jevnlig, har et godt kosthold hvor melkefri har vært testet ut i over ett år uten endring, jeg spiser minimalt med sukker, sover godt, er generelt lykkelig osv osv. Å påstå at noe skal være så enkelt er intet mindre enn provoserende å høre gjentatt når vi er flere som har prøvd stort sett det som finnes, og som tyr til dette som en siste utvei. For det er heller ikke noe hudlegen skriver ut som første løsning. Når man så har kommet så langt at man får skrevet ut denne medisinen har de fleste av oss gjort mye research og trenger støtte. De vanligste bivirkningene er faktisk ikke verre enn veldig tørr hud og lepper, men det kan være helt pyton det også. Eller som fastlegen min da; å ta paracet er sannelig ikke ufarlig det heller hvis man leser i pakningsvedleggets mulige bivirkninger. 

 

Anonymkode: 79d10...adb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror denne kuren er som mange andre legemidler, kun for å tjene penger! Har dere sett hva den egentlig inneholder? 

Dårlig hud er komplekst, og har ofte dypere årsaker, som indre organer , insulin, talgproduksjon osv. Bruk heller pengene til  å forbedre kostholdet dere har, samt regelmessig bevegelse, mindre stress og nok søvn.

Høres jo ut som mange må begynne å ta kuren igjen, og hva er da vitsen? Gå på denne kuren hele livet med følgende bivirkninger som IKKE er bra på sikt? Bare det at man ikke kan få barn før minst to år etter at man har tatt en sånn kur pga fare for misdannelser, forteller mye om hvor mye kjipt den inneholder.

Ikke stol blindt på leger, hudleger osv. Søk kunnskap selv!

Anonymkode: e7066...a3a

Synes du skal være forsiktig med å uttale deg om ting du åpenbart ikke har peiling på.
Man skal vente to måneder. Ikke to år. Hvor i alle dager har du fått det fra? 
Man skal jo ikke gå på medisinen hele livet heller. Legen er nøye med doseringen, og kan ikke bare forlenge kuren i all evighet. 

Og jo takk, jeg tror de fleste av oss har skjønt at uren hud kan fikses med de enkle forandringene som du nevner her. Men det er ikke akkurat sånn at legen kaster medisinen etter folk som ikke har prøvd andre løsninger først. De fleste hudleger krever at du skal ha prøvd både bedre kosthold, mer søvn og mildere behandlinger, før de i det hele tatt vurderer å gi deg isotretinoin. Og de er helt åpne om at det er en tøff kur som kan føre med seg mange bivirkninger. Og ja, hudlegen min ba meg i hvert fall om å lese hele pakningsvedlegget. Nettopp fordi jeg skulle være obs på bivirkninger og vite hva medisinen inneholder. 

Men når over 80% blir kvitt problemene sine, så må du vel skjønne at vi som virkelig, virkelig sliter med dårlig hud, synes det er verdt det!  
Morsomt at du sitter og sier "Ikke stol blindt på leger, hudleger osv." Tror det er du som trenger å søke kunnskap, for du har da mer enn nok feilopplysninger her selv. 
 

Anonymkode: 47e29...f26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31. januar 2016 at 23.30, linkan skrev:

Det tok ca en mnd for min del. Det gikk ca tre uker før jeg fikk brev om at saken er oppe til behandling. Det sto også at det kunne ta opp til 12 uker før den var ferdigbehandlet. Bare etpar dager senere kom pengene på konto, så det tok mye kortere tid enn ventet :)

Så bra! Da får jeg sikkert pengene snart da :) 

Ang. reseptene så ble mine resepter alltid fakset til apoteket etter at jeg hadde ringt for å høre om blodprøvene var bra, så jeg hadde ingen problemer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12. februar 2016 at 16.46, AnonymBruker skrev:

Jeg tror denne kuren er som mange andre legemidler, kun for å tjene penger! Har dere sett hva den egentlig inneholder? 

Dårlig hud er komplekst, og har ofte dypere årsaker, som indre organer , insulin, talgproduksjon osv. Bruk heller pengene til  å forbedre kostholdet dere har, samt regelmessig bevegelse, mindre stress og nok søvn.

Høres jo ut som mange må begynne å ta kuren igjen, og hva er da vitsen? Gå på denne kuren hele livet med følgende bivirkninger som IKKE er bra på sikt? Bare det at man ikke kan få barn før minst to år etter at man har tatt en sånn kur pga fare for misdannelser, forteller mye om hvor mye kjipt den inneholder.

Ikke stol blindt på leger, hudleger osv. Søk kunnskap selv!

Anonymkode: e7066...a3a

Seriøst. Gå å ta deg en bolle eller to! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppdatering fra meg også - jeg ble ferdig med kuren for halvannet år siden, i morges kom jeg plutselig på at jeg ikke engang husker hvordan det var å ha uren hud! Har kanskje to kviser i året nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12. februar 2016 at 15.30, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har gått på kuren en stund nå, men har noen spørsmål. Har blitt mye oftere forkjølet siden jeg startet og lurer på om kuren senker immunforsvaret? Vet noen noe om det? Føler meg også tung/sliten i kroppen.. Noen med lignende erfaring? 

Anonymkode: 4f1c4...de4

Mitt immunforsvar var heilt håplaust då eg gjekk på kuren. Meiner ein av mogelege biverknadar var nett dette. Eg kom meg då eg var ferdig på kur, etter å ha vore sjuk fire-fem månadar i strekk (nesten). Lykke til, det går nok over. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh denne tråden ga meg håp 😍 

Har slitt med kviser siden ungdoms tiden og sliter med de den dag i dag ( snart 23 ). Er ikke hardt rammet, men er aldri kvisefri, har vell ca 10-15 kviser hele tiden og får arr utav noen, har veldig oljet hud og en haug med hudormer:frustrert: 

Finner jo aldri noe sminke som sitter lengre en 1 time før alt er sklidd bort i t sonen siden jeg har så fet hud... 

Har prøvd 2 reseptbelagte (basiron og differansen) kvise kremmer som gjorde huden verre. Apotek produkter og siste jeg prøvde nå var  tetracyclin actavis som funket da jeg gikk på de, men kan da ikke gå på de i all evigheter:ohmy: 

har legetime 8 mars så skal spørre om jeg kan få begynne på denne kuren hvis ikke man må til en hudlege først? 

 Legger med noen bilder av huden min nå som er på sine bedre dager etter jeg sluttet på tetracyclin actavis for 2 ukers tid siden

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, LitenSak skrev:

Ååh denne tråden ga meg håp 😍 

Har slitt med kviser siden ungdoms tiden og sliter med de den dag i dag ( snart 23 ). Er ikke hardt rammet, men er aldri kvisefri, har vell ca 10-15 kviser hele tiden og får arr utav noen, har veldig oljet hud og en haug med hudormer:frustrert: 

Finner jo aldri noe sminke som sitter lengre en 1 time før alt er sklidd bort i t sonen siden jeg har så fet hud... 

Har prøvd 2 reseptbelagte (basiron og differansen) kvise kremmer som gjorde huden verre. Apotek produkter og siste jeg prøvde nå var  tetracyclin actavis som funket da jeg gikk på de, men kan da ikke gå på de i all evigheter:ohmy: 

har legetime 8 mars så skal spørre om jeg kan få begynne på denne kuren hvis ikke man må til en hudlege først? 

 Legger med noen bilder av huden min nå som er på sine bedre dager etter jeg sluttet på tetracyclin actavis for 2 ukers tid siden

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.png

Du må nok bli henvist til hudlege for å begynne på denne kuren, og det er som oftes veldig lang ventetid dessverre. Føler med deg iallefall, håper det ikke tar så lang tid! Lykke til :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dårris skrev:

Du må nok bli henvist til hudlege for å begynne på denne kuren, og det er som oftes veldig lang ventetid dessverre. Føler med deg iallefall, håper det ikke tar så lang tid! Lykke til :-D

Okei 😛 Er likså greit å dra til hudlege så man får vite hvilken hudtype man har, selv om jeg mistenker jeg har kombinasjonshud 😛 Er heldigvis ikke så lang ventetid der jeg bor 😮 Min kjære har psoriasis og ble henvist til hudlege og fikk timen 2 uker etter så får håpe det går like fort til meg og 😄 

Håper virkelig at jeg får begynne på denne kuren og at den tar med seg den fete huden i samme slengen, lei av å se ut som en diskokule.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LitenSak skrev:

Okei 😛 Er likså greit å dra til hudlege så man får vite hvilken hudtype man har, selv om jeg mistenker jeg har kombinasjonshud 😛 Er heldigvis ikke så lang ventetid der jeg bor 😮 Min kjære har psoriasis og ble henvist til hudlege og fikk timen 2 uker etter så får håpe det går like fort til meg og 😄 

Håper virkelig at jeg får begynne på denne kuren og at den tar med seg den fete huden i samme slengen, lei av å se ut som en diskokule.. 

Kuren tørker jo ut huden imens du går på den, jeg hadde selv veldig fet t-sone men nå sitter sminken hele dagen uten at huden ser feit ut. Det er så deilig, frisker bare opp igjen sminken dersom jeg skal noe spesielt på kvelden :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, linkan skrev:

Kuren tørker jo ut huden imens du går på den, jeg hadde selv veldig fet t-sone men nå sitter sminken hele dagen uten at huden ser feit ut. Det er så deilig, frisker bare opp igjen sminken dersom jeg skal noe spesielt på kvelden :) Lykke til!

Åh hørtest deilig ut 😄 

Jeg vil heller ha tørr hud enn fet hud 😁 Bare håper jeg får jeg får resept på disse, livredd for at de ska mene at jeg ikke er nok plaget, men det har slitt så på selvtilliten i alle år 😥 

Men må si at disse bivirkningene skremmer meg litt 😨 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...