Gå til innhold

Far har tappet min konto.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sjekk med banken om hvordan disposisjonsretten på kontoen din er satt opp. En venninne av meg leverte reklamasjonssak til banken etter at hennes eksmann hadde tømt barnas kontoer. Kontoene var satt opp slik at begge foreldrene måtte samtykke i uttak. Her hadde banken betalt ut til far uten mors samtykke, og banken betalte derfor tilbake til ungene og krevde regress fra far. Dersom tilsvarende har skjedd hos deg (far har disponert uten mors samtykke selv om dette kreves) vil du kunne få pengene tilbake fra banken. 

Lykke til, TS! For en ekkel situasjon!

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan vel vøre vanskelig å dokumentere at det er han som har gjort overføringen? Å lage en sak som skal være solid trenger jo mye dokumentasjon

Anonymkode: 80d38...25c

Nei banken kan dokumentere det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, boblevann skrev:

Ingen depresjoner eller psykiske lidelser forsvarer å stjele 170.000 (!!!) kroner av egne barn - penger som barna selv har spart gjennom deltidsjobber og bursdagsgaver! Hva skal hun prøve å forstå? At faren er en fjott? Personlig hadde jeg aldri snakket med dem igjen om noe slikt hadde skjedd. Eneste som KANSKJE hadde hjulpet litt, var om personen var psykotisk og uten evne til å tenke selv. Men det er ikke slik jeg oppfatter dette. 

Ts: jeg tenker første bud er å kontakte banken. De har helt sikkert råd om hva du bør gjøre - om det er søksmål, anmeldelse eller whatever :) ring dem i morgen tidlig, og sørg i samme slengen for å kutte ALL kontakt mellom dine konto og foreldrene dine. 

Kontakt gjerne helsesøster, og prat med henne om hjemmesituasjonen din. Det kan ikke slå tilbake på deg på noen måte :) i tillegg kan en erklæring fra helsesøster som sier at du må flytte ut grunnet psykososiale forhold hjemme - gi deg rett på borteboerstipend. Så kommer du deg ut der i fra. Foreldrene dine kan ikke være riktig navla om dette er sant! 

Slike tilstander er da ingen spøk. Virker som faren sliter litt for å si det sånn, av det jeg har hørt. Mangler man impulskontroll og har mangel på dopamin/seratonin for eks. Er det noe som er i hjernen. Unnskyldning blir feil ord å bruke, det er mer om folk kan noe for det de gjør. Ingen her i verden er 'onde', fordi vi ikke har fri vilje. Vi bestemmer ikke over våre egne handlinger i den grad at det kan kalles fritt.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er penger jeg har jobbet VELDIG hardt for. 

Tapte penger for å gå med avisen og småarbeid er sure penger å tape. Men at man har ''jobbet hardt'' for konfirmasjonspenger, gaver og bursdagspenger er vel å ta litt i. Vi skjønner alle at det ikke er greit å forsyne seg av dette. Kanskje man heller burde kjempe for en ordning som gjør at ingen kan ta ut penger fra barns konto uten deres personlige samtykke i et oppmøte? Bedre å renske råtten rot enn å fjerne et vissent blad. 

 

Anonymkode: 466fc...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sorry men det synes jeg er helt idiotisk. Da ville jeg oppsøkt hjelp istedenfor å stjele min datters penger. Jeg synes ikke dette kan unnskyldes spesielt ikke når han snakker til meg sånn som han gjør nå. Jeg har ikke rast fra meg. Jeg prøver å ha en produktiv samtale med mine foreldre om 100 000 som er brukt av min far. På ting som ikke er nyttig. Så det kan hende du synes det er greit men det gjør ikke jeg. Dette er penger jeg har jobbet VELDIG hardt for. 

 

Ja, jeg er ferdig på vgs dette året her. Jeg kan jo høre med helsesøster men jeg er usikker på om jeg tør det. Jeg er så redd for at dette skal slå tilbake på meg på en eller annen måte, men jeg vil jo ha pengene mine tilbake.

Anonymkode: 6438a...617

 

6 timer siden, Carrot skrev:

Da syns jeg ikke du skylder han noe annet enn en anmeldelse. Be din mor gå med deg. Hvis du ønsker en mildere vei først kan forliksrådet kanskje hjelpe, men jeg personlig syns han fortjener en torpedo så jeg er på det andre ytterpunktet personlig.. 

 

Moren vil jo aldri bli med å anmelde, da hun står på fars side i saken. 

Dersom du anmelder, må du regne med at stemningen i hjemmet blir dritkjip til du er ferdig på vgs og flytter ut. Deretter vil du være Persona non Grata. Og er det verdt det for skarve 100.000? Ja, det føles som mange penger, men i det lange løp er det småpenger. 

Anonymkode: 8708e...706

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Moren vil jo aldri bli med å anmelde, da hun står på fars side i saken. 

Dersom du anmelder, må du regne med at stemningen i hjemmet blir dritkjip til du er ferdig på vgs og flytter ut. Deretter vil du være Persona non Grata. Og er det verdt det for skarve 100.000? Ja, det føles som mange penger, men i det lange løp er det småpenger. 

Anonymkode: 8708e...706

Ja, det er verdt det. Den type foreldre er det bare å kutte kontakten med.

Anonymkode: 9166f...815

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Moren vil jo aldri bli med å anmelde, da hun står på fars side i saken. 

Dersom du anmelder, må du regne med at stemningen i hjemmet blir dritkjip til du er ferdig på vgs og flytter ut. Deretter vil du være Persona non Grata. Og er det verdt det for skarve 100.000? Ja, det føles som mange penger, men i det lange løp er det småpenger. 

Anonymkode: 8708e...706

Hva med sviket?  Det kan ikke måles i kroner og øre.

 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ragnar89 skrev:

Oppdater oss gjerne når du har snakket med fylkesmannen og banken din

Det skal jeg gjøre :)

Anonymkode: 6438a...617

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk at også denne faren har nok hatt det tungt, er vel en grunn for at han brukte pengene og at han ikke turte å si det, og det har vel stort sett gått til familiens fornøyelse. Er sjokkert over at folk nærmest mener VOLD er løsningen her. Dere burde skamme dere. Nå er det ikke pent å ta fra andres kontoer, selv om barn under 15 knapt har råderett over egne penger(regelen burde fjernes) så burde man uansett klart si ifra når man er nødt å bruke penger pga vanskelige tider, men er lett å si for andre når vedkommende kanskje var svært langt nede.

Anonymkode: 466fc...83e

Faren sier "hold kjeft" og ignorerer ts. Hvordan har han det tungt?

Anonymkode: c6c38...35c

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at du synes det er småpenger og at du mener min far lider psykisk. Konfirmasjonspenger har gått til sertifikat, mens de 100 000 som stod igjen var ikke bursdagspenger eller konfirmasjon. Jeg har jobbet for det. Jeg har siden jeg var 12 år måtte jobbe også stjeler han det! Så det er greit at du synes det er lommerusk og ikke verdt det. Jeg synes derimot at å stjele 170 000 fra barna sine er rimelig spesielt. 

Anonymkode: 6438a...617

Ikke hør på vedkommende. Sjansen er stor for at hun/han selv har stjålet penger fra noen nære, og mest av alt prøver å overbevise seg selv om han hun/han ikke har gjort noe galt. Ser lignende tilfeller i mange tråder hele tiden.

Håper det ordner seg for deg. Får vondt av situasjoner der man blir sveket av sine nærmeste.

Anonymkode: 2f5df...9cf

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er verdt det. Den type foreldre er det bare å kutte kontakten med.

Anonymkode: 9166f...815

Da mister hun også kontakt med småsøsken. Og hva skal hun gjøre f.eks. i julen? Sitte alene på hybelen sin? Å bryte med familien får store konsekvenser, og det bør TS tenke skikkelig igjennom. 

Anonymkode: 8708e...706

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Moren vil jo aldri bli med å anmelde, da hun står på fars side i saken. 

Dersom du anmelder, må du regne med at stemningen i hjemmet blir dritkjip til du er ferdig på vgs og flytter ut. Deretter vil du være Persona non Grata. Og er det verdt det for skarve 100.000? Ja, det føles som mange penger, men i det lange løp er det småpenger. 

Anonymkode: 8708e...706

Hvilke signaler er det du sender til noen som opplever tyveri om du sier "er det verdt å si fra?" Hva sier det om din rettsoppfatning? At det er greit å ta noens penger fordi det blir så ukoselig om man krangler om det så da er det bare å kjøre på? 

Jeg vil ikke påstå 100 000 er småpenger - du kan jo sette inn verdiene selv og se litt på det..

 http://www.calkoo.com/?lang=15&page=18

http://www.calkoo.com/?lang=15&page=21

Om man i tillegg setter pengene i bolig eller fond vil avkastningen være betydelig, og TS ønsket bruke det til bolig. 

Om TS mangler akkurat disse pengene for å få bolig er pengene av ennå større betydning enn summen i kroner alene. 

Så i råde noen til å ignorere at ens foreldre har en slik holdning? Nei det syns jeg blir helt feil.

Så - siden det blir så uhyggelig stemning tenker jeg "go all in" og lei en venn til å snakke hardt til far først. Eller noen far respekterer, fortell alle at han har tatt pengene dine om nødvendig - stå på ditt, si at du SKAL ha pengene dine tilbake og han kan velge hvordan dette skal skje, men vær forberedt på å måtte stå løpet ut! 

En far / mor som blir grinete for å bli konfrontert med tyveri får bare sutre. 

Jeg ville aldri stolt på denne forelderen igjen! Aldri.

 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da mister hun også kontakt med småsøsken. Og hva skal hun gjøre f.eks. i julen? Sitte alene på hybelen sin? Å bryte med familien får store konsekvenser, og det bør TS tenke skikkelig igjennom. 

Anonymkode: 8708e...706

Er du teit? Spille på noens følelser på denne måten er like ille som å tafse til seg pengene. Skam deg! 

Anonymkode: f0741...eae

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, spent på å høre hva banken din sier. De har sikkert opplevd lignende situasjoner, og vet hvordan du best skal gå fram her.

Anonymkode: 827c1...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva skal hun gjøre f.eks. i julen? Sitte alene på hybelen sin?

Ja, selvfølgelig. Hun flytter for seg selv om kort tid uansett. En helt naturlig utvikling som alle går igjennom.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da mister hun også kontakt med småsøsken. Og hva skal hun gjøre f.eks. i julen? Sitte alene på hybelen sin? Å bryte med familien får store konsekvenser, og det bør TS tenke skikkelig igjennom. 

Anonymkode: 8708e...706

Foreldre som ikke respekterer barnet sitt, fortjener ikke snillhet tilbake altså. Det kommer nok til å bli amper stemning i familien, men forhåpentligvis har hun annen familie som kan hjelpe og støtte henne når hun trenger det,og i høytider osv , samt venner. Selv om foreldrene har råderett over pengene til barnet inntill en viss alder, betyr ikke det at de kan ta barnets penger. Sånne foreldre gjør meg kvalme! Hun har jobbet hardt for pengene sine, hun har og spart fra konfirmasjon osv. Det er HENNES penger, selv om foreldrene har råderett til en viss alder. Når man tar/stjeler andres penger, må man gjøre opp for seg. Det er det eneste riktige. Å la dritten av en far slippe unna det han har gjort, synes jeg er drøyt! Man tar ikke barnas penger, uansett alder. Låner man, betaler man tilbake og! 

Barnet mitt har egen sparekonto, der jeg og barnefar setter inn penger. Ingen av oss kan ta ut penger uten den andres samtykke. Vi må da gå i banken sammen. De pengene som kommer inn der, skal bli stående der. For det er barnets penger, ikke foreldrene sine, selv om foreldrene har råderett over kontoen frem til en viss alder. Så frekk og respektløs over min egen datter kunne jeg aldri vært. 


Jeg håper inderlig at den regelen om at foreldrene har råderett over kontoen blir fjernet. At man kan overføre penger, men ingen kan ta ut pengene uansett, bare barnet når barnet når en viss alder. 
Har ikke noe tips å komme med, men ønsker deg lykke til TS :klemmer:

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt kontakt med fylkesmannen som jeg tolket svaret som "vi kan ikke hjelpe deg nå som pengene er brukt opp". Og banken virker å være på saken med engang. Jeg må levere politianmeldelse, så jeg skal gjøre det i spisefri. Kan hende det tar lengre tid, men jeg skal sove hos ei venninne ikveld som bor alene. Har fått time hos helsesøster imorgen via sms, og håper at hun kan hjelpe meg med veien videre. Har sagt ifra til min far at det blir politianmeldt og han ble skikkelig sint. Sa at jeg ikke fortjente å leve og at jeg var ei hore. Virket som han skulle lange ut mot meg, men jeg fikk gått ut døren før det. 

Anonymkode: 6438a...617

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt kontakt med fylkesmannen som jeg tolket svaret som "vi kan ikke hjelpe deg nå som pengene er brukt opp". Og banken virker å være på saken med engang. Jeg må levere politianmeldelse, så jeg skal gjøre det i spisefri. Kan hende det tar lengre tid, men jeg skal sove hos ei venninne ikveld som bor alene. Har fått time hos helsesøster imorgen via sms, og håper at hun kan hjelpe meg med veien videre. Har sagt ifra til min far at det blir politianmeldt og han ble skikkelig sint. Sa at jeg ikke fortjente å leve og at jeg var ei hore. Virket som han skulle lange ut mot meg, men jeg fikk gått ut døren før det. 

Anonymkode: 6438a...617

Vil bare sende deg en klem, TS, og ønske deg alt godt! 
Du bør få fram at han har tatt lillesøsters penger også, vet ikke hvor gammel hun er, og om hun kan anmelde det selv, men snakk med politiet om det. 
Hvis faren din truer med vold, så snakk med politiet om det. 

Du må være sterk her, og stå opp for deg selv. Han høres ikke ut som en person du er tjent med å ha i livet ditt i det lange løp uansett! 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt kontakt med fylkesmannen som jeg tolket svaret som "vi kan ikke hjelpe deg nå som pengene er brukt opp". Og banken virker å være på saken med engang. Jeg må levere politianmeldelse, så jeg skal gjøre det i spisefri. Kan hende det tar lengre tid, men jeg skal sove hos ei venninne ikveld som bor alene. Har fått time hos helsesøster imorgen via sms, og håper at hun kan hjelpe meg med veien videre. Har sagt ifra til min far at det blir politianmeldt og han ble skikkelig sint. Sa at jeg ikke fortjente å leve og at jeg var ei hore. Virket som han skulle lange ut mot meg, men jeg fikk gått ut døren før det. 

Anonymkode: 6438a...617

Hvordan blir det for deg å bo hjemme etter dette her? Blir bekymret på dine vegne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...