Gå til innhold

Far har tappet min konto.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sender også en stor klem til TS! :hug:

Å stjele fra sine egne barn er så lavmål at jeg har ikke ord. Jeg kunne kanskje ha forstått det dersom familien var havnet i et økonomisk uføre på grunn av arbeidsledighet eller sykdom og TS hadde blitt forespurt om det var greit å låne av disse pengene for å løse en akutt krise, men det er jo åpenbart ikke tilfelle her.

At faren din er forbannet nå er naturlig. Han er jo tatt med buksene nede og fingrene i kakeboksen. Og moren din er ikke stort bedre.

Moren min opplevde noe av det samme for over 50 år siden. Den gangen hadde man ingen råderett over egne penger før man var myndig og da hun skulle flytte hjemmefra for å gå på skole kom det frem at stefaren hennes hadde tatt pengene hun hadde jobbet og slitt for. Det var ingenting hun kunne gjøre og hun har selvfølgelig aldri glemt det. En ting var pengene, men sviket var utilgivelig.

Jeg ser at det er noen her som mener at du bare skal la dette passere. Jeg synes absolutt ikke det. Det er ikke alle foreldre man har bruk for som voksen og det er godt mulig at faren din er en av dem. Selv om det er vondt og vanskelig bør du stå opp for deg selv og gjøre det du kan for å få pengene dine tilbake. 100.000 kroner er ikke all verden, men prinsippet er svært viktig. Ikke minst for selvfølelsen din og den skal du ha med deg resten av livet. Hvis faren din, og for så vidt også moren din, ikke innser at dette er et stort svik, kommer du helt sikkert til å klare deg helt utmerket uten dem.

Krysser fingrene for at banken kan hjelpe deg! Og hvis faren din truer deg, anmelder du det også!

Endret av Leo
Manglet et "ikke"...
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da mister hun også kontakt med småsøsken. Og hva skal hun gjøre f.eks. i julen? Sitte alene på hybelen sin? Å bryte med familien får store konsekvenser, og det bør TS tenke skikkelig igjennom. 

Anonymkode: 8708e...706

Hvorfor skulle hun miste kontakten med søsknene? De er vel ikke innesperret uten mulighet for kontakt med omverdenen? Og å feire jul alene er langt å foretrekke fremfor å ofre sin egen selvfølelse for husfredens skyld.

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du anmelder og har snakket med banken!

 

100000 er faktisk ikke smårusk, det er ganske mye penger, hvertfall når man er 18år og har jobbet for pengene!

Anonymkode: bf3a9...bd9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til, trådstarter! Dessverre har du fått en rekke håpløse råd her i tråden. Fylkesmann, av alle ting! Banken har neppe gjort noe galt, så den vil toe sine hender. Din far HAR gjort noe galt, den er grei, men at du noensinne får se pengene dine igjen, er høyst tvilsomt. At du likevel, som hevn, ønsker å politianmelde din far, er fullt forståelig, men det er uklokt å gå til det skritt før du har fått ordnet deg med et sted å bo lenger enn én natt. For en anmeldelse vil jo være et permanent brudd med familien.

Endret av Vox_populi
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt kontakt med fylkesmannen som jeg tolket svaret som "vi kan ikke hjelpe deg nå som pengene er brukt opp". Og banken virker å være på saken med engang. Jeg må levere politianmeldelse, så jeg skal gjøre det i spisefri. Kan hende det tar lengre tid, men jeg skal sove hos ei venninne ikveld som bor alene. Har fått time hos helsesøster imorgen via sms, og håper at hun kan hjelpe meg med veien videre. Har sagt ifra til min far at det blir politianmeldt og han ble skikkelig sint. Sa at jeg ikke fortjente å leve og at jeg var ei hore. Virket som han skulle lange ut mot meg, men jeg fikk gått ut døren før det. 

Anonymkode: 6438a...617

Dette synes jeg var flott å lese. Altså at du har valgt å anmelde, alliert deg med en veninne du kan sove hos, avtalt time hos helsesøster. Kjempebra! Du er tøff, sterk og flink, og har tatt helt riktig avgjørelse her. Og jeg snakker av erfaring. Jeg opplevde det samme for vel 20 år siden. Foreldrene mine skyldte på hverandre den gangen, og jeg valgte ikke å anmelde det, nettopp fordi jeg var redd for å være den som skapte splid og ubehageligheter for mine foreldre. Frykten for å sitte alene på julaften. Og alt det der som flere her nevner. Vel, det var helt feil avgjørelse av meg. Det er nemlig sånn at de foreldrene som er egoister, ikke plutselig slutter med det. Det er jo sånn de er! De er dårlig folk som man ikke er tjent med å ha i livet sitt. Så altfor mange år, og desverre altfor mange skuffelser senere, brøt jeg kontakten med dem uansett.

 

Det jeg vil fram til her, er at du sparer deg for fremtidige ubehageligheter hvis du bryter med dem nå. Hvem vet hva som er det neste de finner på? Jeg opplevde bla.a forfalsking av underskriften min, jeg ble oppført som styreleder i firmaer osv. Hvis du anmelder nå, står du sterkere neste gang de prøver å misbruke deg økonomisk.

 

Jeg ønsker deg lykke til, det er tøft å stå i sånt så mobiliser styrken du har inni deg, benytt deg av helsesøster på skolen, jeg håper det ordner seg for deg. Og jeg håper at du ser at det er de som er dårlige mennesker, og at du desverre har fått dem som foreldre, det er ikke din feil. Lykke til videre. Jeg syns du er kjempeflink.

Endret av etnavn
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker deg også lykke til TS! Syns du er kjempetøff som står opp for deg selv :smilyblomst:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer litt på hvordan du ikke har funnet ut av dette tidligere hvis det er en konto du selv har disponert. Når du er gammel nok til å studere, så regner jeg med du har bankkort, kontoer og regninger å betale og dermed også tilgang på egne kontoer i nettbanken din. Hvordan har du ikke funnet ut dette før nå?

Forøvrig ufattelig bedritent gjort av far og feigt av mor som tydeligvis har visst dette. Jeg ville anmeldt som flere har anbefalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper dette løser seg for deg. Jeg vet akkurat hvordan du har det. Jeg ble selv "rundstjelt" av mine foreldre for fire år siden. Litt annen situasjon, men de lurte meg trill rundt - null sjanse i havet til å få tilbake de pengene. Det er snakk om minst 300.000, og i tillegg til å bare "miste" de pengene, fikk jeg gjeld over min betalingskapasitet (hadde ikke jobb på det tidspunktet)... Heldigvis hadde jeg en samboer som støttet meg, og gjelden blir vi heldigvis ferdige med i juni nå. Alle pengene gikk på sine vis rett i mine foreldres lomme. Nå ferierer de flere ganger i året, har kjøpt seg ny bil osv., men jeg sitter her med to små barn og lever så vi knapt har smør til skiva - alt fordi jeg lot meg lure. Naiv og ung som jeg var. 
Jeg har ingen kontakt med mine foreldre, og det er det beste jeg har gjort i mitt liv. 

Krysser fingrene for at det løser seg på greiere vis for deg.

Anonymkode: b7fcc...8cf

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, altflyter skrev:

Jeg lurer litt på hvordan du ikke har funnet ut av dette tidligere

Historien er ikke nettopp vanntett, som du så riktig påpeker. Men det er egentlig ikke så nøye, hensikten er at vi får diskutere litt og dele våre erfaringer med andre. Da kommer det noe nyttig ut av dette likevel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager er det for slags far som ikke bare stjeler alle pengene til barnet sitt, men når han blir fersket kaller henne ting som "hore"....!!?? For et elendig, forferdelig menneske han er!

Jeg hadde brutt kontakten tvert, i det øyeblikk jeg flyttet hjemmefra. Før det hadde jeg gitt dem isfront. I så lang tid som trengs før jeg fikk flyttet ut.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt kontakt med fylkesmannen som jeg tolket svaret som "vi kan ikke hjelpe deg nå som pengene er brukt opp". Og banken virker å være på saken med engang. Jeg må levere politianmeldelse, så jeg skal gjøre det i spisefri. Kan hende det tar lengre tid, men jeg skal sove hos ei venninne ikveld som bor alene. Har fått time hos helsesøster imorgen via sms, og håper at hun kan hjelpe meg med veien videre. Har sagt ifra til min far at det blir politianmeldt og han ble skikkelig sint. Sa at jeg ikke fortjente å leve og at jeg var ei hore. Virket som han skulle lange ut mot meg, men jeg fikk gått ut døren før det. 

Anonymkode: 6438a...617

Uff, sender deg en klem. Jeg er sjokkert over hvordan faren din behandler deg.

 

Håper banken klarer å hjelpe deg og dine søsken.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt kontakt med fylkesmannen som jeg tolket svaret som "vi kan ikke hjelpe deg nå som pengene er brukt opp". Og banken virker å være på saken med engang. Jeg må levere politianmeldelse, så jeg skal gjøre det i spisefri. Kan hende det tar lengre tid, men jeg skal sove hos ei venninne ikveld som bor alene. Har fått time hos helsesøster imorgen via sms, og håper at hun kan hjelpe meg med veien videre. Har sagt ifra til min far at det blir politianmeldt og han ble skikkelig sint. Sa at jeg ikke fortjente å leve og at jeg var ei hore. Virket som han skulle lange ut mot meg, men jeg fikk gått ut døren før det. 

Anonymkode: 6438a...617

Er du under 18? Han faren din høres jo ikke helt god ut, dessverre. Kanskje du burde ta kontakt med barnevernet også, slik at de kan hjelpe deg med å få etablert deg litt bort fra far? Det kan du jo snakke med helsesøster om i morgen. Jeg tenker litt sånn jeg at de pengene er litt toppen av isfjellet når faren din i tillegg behandler deg som han gjør. Selvfølgelig bør du anmelde og prøve å få de tilbake, men samtidig så må det også gjøres noe med den familierelasjonen din for at du skal kunne bo trygt hjemme. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt kontakt med fylkesmannen som jeg tolket svaret som "vi kan ikke hjelpe deg nå som pengene er brukt opp". Og banken virker å være på saken med engang. Jeg må levere politianmeldelse, så jeg skal gjøre det i spisefri. Kan hende det tar lengre tid, men jeg skal sove hos ei venninne ikveld som bor alene. Har fått time hos helsesøster imorgen via sms, og håper at hun kan hjelpe meg med veien videre. Har sagt ifra til min far at det blir politianmeldt og han ble skikkelig sint. Sa at jeg ikke fortjente å leve og at jeg var ei hore. Virket som han skulle lange ut mot meg, men jeg fikk gått ut døren før det. 

Anonymkode: 6438a...617

Du kan faktisk ta kontakt med krisesenter og dra dit hvis du ønsker. Økonomisk kommer det til å ordne seg, det fins mange gode støtteordninger, og krisesenter kan hjelpe deg å finne ut hvilke du har krav på. Du skal IKKE måtte bo under slike forhold!

Anonymkode: ca038...b89

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da mister hun også kontakt med småsøsken. Og hva skal hun gjøre f.eks. i julen? Sitte alene på hybelen sin? Å bryte med familien får store konsekvenser, og det bør TS tenke skikkelig igjennom. 

Anonymkode: 8708e...706

Idiotisk svar.

Jeg har kuttet kontakt med mine foreldre av lignende grunn, og jeg har kontakt med mine småsøsken. Beste valget jeg noensinne har tatt, og selv om det er tungt ved juletider (hvor jeg alltid har blitt invitert til andre) så har jeg til syvende og sist kontroll over meg og mitt, og det er det viktigste.

Man SKAL kutte ut mennesker som har negativ innflytelse på deg, om det er familie er revnende likegyldig.

Anonymkode: f63a1...690

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke syns far skal sluppe unna, hvis dette er en reell situasjon, så syns jeg kanskje andre alternativer burde vært forsøkt først. Som f.eks konfliktrådet. Hele situasjonen blir veldig fastlåst, betent og vanskelig for veldig mange hvis man går til det skritt å anmelder faren sin. Dette vil få ringvirkninger for søsken, besteforeldre, tanter, onkler og mange fler, i veldig mange år fremover. 

Vi har selv en lignende situasjon i vår familie. Der har en sønn valgt å anmelde sin far. Med det resultat at hverken mor eller far ønsker kontakt med sin sønn og dette skaper problemer i veldig mange situasjoner. Nå sist i et gullbryllup hvor jubilantene ønsket å feire sin store dag, men hvor dette ble spolert pga vanskelighetene i familien. 

Man kan løse sånt på mange måter, men anmeldelse bør kanskje ikke være det første man velger. Det bør være siste utvei. 

Anonymkode: 2c1dc...03d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mor visste dette, hun deltok i pengebruken ved å reise på ferie for barnas penger og har visst det hele veien... Hun er jo ikke det dugg bedre. Hun er nøyaktig like ille. Faren har tatt ut pengene, men mor har åpenbart syntes at dette var helt greit og har nytt godt av stjelingen. Hun svarer også like frekt til stakkars TS som det faren gjør... Her er både far og mor langt over grensen, så jeg klarer ikke se hvorfor far blir syndebukken her. Begge foreldrene er åpenbart to egoistiske, feige mennesker. 

 Jeg syntes skikkelig, skikkelig synd på deg ts. Ikke gi deg på dette. Jeg syntes du bør komme deg bort hjemmefra så fort som mulig. At de som skal være dine rollemodeller kaller deg hore, er rett og slett hårreisende. Her er det ikke noe forhold å redde... ikke før DE forstår at TS er uskyldig i dette. Ikke la deg tråkke på ts!

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...