Gå til innhold

Barnevern. Tv 2.


Gjest Supersol

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, slagelse skrev:

Mange som opplever dette har ikke en gang diagnosen. 

Man trenger ikke være psykisk utviklingshemmet for å ikke være egnet som forelder.

Og at 200 barn blir tatt fra psykisk utviklingshemmede betyr ikke at de urettmessig ble tatt fra dem. Veldig mange psykisk utviklingshemmede trenger hjelp bare til å ta vare på seg selv. Hvordan skal de da klare å ta seg av et barn?

Anonymkode: be7b0...5ee

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke dette programmet eksisterer...ingen kommer med link.

Anonymkode: f19b2...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke dette programmet eksisterer...ingen kommer med link.

Anonymkode: f19b2...c42

Gå inn på sumo, så finner du nyhetssendinger

Anonymkode: be7b0...5ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger ikke være psykisk utviklingshemmet for å ikke være egnet som forelder.

Og at 200 barn blir tatt fra psykisk utviklingshemmede betyr ikke at de urettmessig ble tatt fra dem. Veldig mange psykisk utviklingshemmede trenger hjelp bare til å ta vare på seg selv. Hvordan skal de da klare å ta seg av et barn?

Anonymkode: be7b0...5ee

Og mange av dem trenger bare litt veiledning. Det betyr ikke at barnevernet bare skal ta fra dem barna. De bryter også loven når de ikke vurderer den øvrige familie. Det er det som er problemet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dessverre hørt flere lignende historier. Tviler ikke på at barnevernet i noen tilfeller tar barn som aldri burde blitt tatt, men i mange tilfeller gjør de dessverre for lite for sent. Foreldres rett til samvær veier veldig tungt. Det finnes faktisk flere eksempler på at foreldre som har voldtatt barna sine får ha samvær og det sier jo litt.. 

En jeg kjenner har en datter på min sønns alder (hun er fem nå) i tillegg til en sønn på 9 og en tenåringsdatter. De brukte å leke en del sammen før vi flyttet for ett år siden. Barnevernet er inne i bildet med hjelpetiltak. Likevel velger denne moren til stadighet å dra ut på byen mens tenåringsdatteren passer den minste ungen. Helt greit at storesøster er barnevakt, for hun er gammel og ansvarlig nok. Helt greit at mor drar på byen i blant. Men når det blir hver helg, både fredag og lørdag er det noe som ikke stemmer...  I tillegg røyker hun en god del hasj. Opplevde faktisk at moren kom med det yngste barnet sitt til meg en søndags morgen. Hun var ikke blitt edru og det stinket alkohol. Ungen var hos meg i mange timer før moren endelig kom å hentet henne. Barnevernet gjør ikke noe mer til tross for at det nå er sendt minst åtte bekymringsmeldinger på henne fra både barnehage, skole og private (hun har fortalt det selv). 

I vår sak var det også slik at barnevernet ikke fikk gjennom omsorgsovertakelse på min nest eldste bror tidlig nok (vi har ulik far). Han ble boende altfor lenge sammen med mamma og den voldelige kjæresten hennes. Han var 12-13 når barnevernet fikk plassert han i fosterhjem. Som tenåring begynte han med narkotika. Han fikk etterhvert hjelp og fikk livet på rett kjør. Dessverre satt barndommen litt for godt i kroppen og var nok en medvirkende årsak til at han valgte å avslutte livet i sommer.

Anonymkode: e38fa...e44

Vil bare sende deg en stor klem, takk for at du deler! Veldig vondt å høre om broren din. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, Tutte skrev:

Nå skal ikke jeg si noe sikkert, men tror mye av grunnen til at hjelpetiltak ikke blir prioritert like høyt er at dette er dyrere for kommunene. Hjelpetiltak betales av kommunene, mens omsorgsovertakelse dekkes av staten.

Hjelpetiltak er absolutt ikke dyrere for kommunene. I nabokommunen min var det nettopp en omsorgsovertakelse gjeldende fire barn, det kostet den kommunen ca 2,5 millioner. En omsorgsovertakelse er utrolig kostbart, og er heldigvis siste utvei. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, frk91 skrev:

Hjelpetiltak er absolutt ikke dyrere for kommunene. I nabokommunen min var det nettopp en omsorgsovertakelse gjeldende fire barn, det kostet den kommunen ca 2,5 millioner. En omsorgsovertakelse er utrolig kostbart, og er heldigvis siste utvei. 

Da håper jeg du kan forklare hvorfor hjelpetiltak i hjemmet ikke blir prioritert så høyt som det burde? At det utføres mange omsorgsovertakelser i saker hvor det burde vært hjelpetiltak i hjemmet er ingen hemmelighet. Selvfølgelig er det økonomiske årsaker som ligger bak.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dessverre hørt flere lignende historier. Tviler ikke på at barnevernet i noen tilfeller tar barn som aldri burde blitt tatt, men i mange tilfeller gjør de dessverre for lite for sent. Foreldres rett til samvær veier veldig tungt. Det finnes faktisk flere eksempler på at foreldre som har voldtatt barna sine får ha samvær og det sier jo litt.. 

En jeg kjenner har en datter på min sønns alder (hun er fem nå) i tillegg til en sønn på 9 og en tenåringsdatter. De brukte å leke en del sammen før vi flyttet for ett år siden. Barnevernet er inne i bildet med hjelpetiltak. Likevel velger denne moren til stadighet å dra ut på byen mens tenåringsdatteren passer den minste ungen. Helt greit at storesøster er barnevakt, for hun er gammel og ansvarlig nok. Helt greit at mor drar på byen i blant. Men når det blir hver helg, både fredag og lørdag er det noe som ikke stemmer...  I tillegg røyker hun en god del hasj. Opplevde faktisk at moren kom med det yngste barnet sitt til meg en søndags morgen. Hun var ikke blitt edru og det stinket alkohol. Ungen var hos meg i mange timer før moren endelig kom å hentet henne. Barnevernet gjør ikke noe mer til tross for at det nå er sendt minst åtte bekymringsmeldinger på henne fra både barnehage, skole og private (hun har fortalt det selv). 

I vår sak var det også slik at barnevernet ikke fikk gjennom omsorgsovertakelse på min nest eldste bror tidlig nok (vi har ulik far). Han ble boende altfor lenge sammen med mamma og den voldelige kjæresten hennes. Han var 12-13 når barnevernet fikk plassert han i fosterhjem. Som tenåring begynte han med narkotika. Han fikk etterhvert hjelp og fikk livet på rett kjør. Dessverre satt barndommen litt for godt i kroppen og var nok en medvirkende årsak til at han valgte å avslutte livet i sommer.

Anonymkode: e38fa...e44

Akkurat samme opplever jeg rundt om her. Å det er maaaange triste skjebner😢

Men barnevernet bør skjerpe seg på mange måter. De bør sørge for at alt gjøres etter boken. Noe det absolutt ikke gjøres i dag. De roter det til så skikkelig noen ganger, at de ofte taper for retten kun pga det. Å de bør høre på Fylkesnemnda da de har saker, om de ber de droppe en sak. Så er det ofte god grunn til det. 

Det skal være sånn at det skal mye til for foreldre ikke får ha kontakt med barnet/barna, men vold mot barnet og misbruk burde gjøre så man ikke får ha noe kontakt i det hele tatt. 

Foreldre med rus, fysiske og psykiske lidelser bør i hvertfall kunne få tett samvær. Selv om de ikke kan bo med foreldrene, og nær familie bør brukes som fosterhjem om det er mulig. Noe det veldig ofte er mulighet for. 

Utrolig trist å høre om broren din 😢❤️

Jeg ser hvor preget venninnen min er av sin oppvekst, og hvor mye det har krevd av henne å komme dit hun er i dag. Hun har klart seg så utrolig godt, og jeg er så stolt av henne. Men det er dessverre ikke alle som klarer seg like godt. Broren hennes sliter dessverre psykisk etter alt han opplevde. Men har klart å holde seg unna rus, og får mye psykolog hjelp. 

Tror det kommer til å komme frem mer og mer tragiske historier pga feilbehandling fra bv fremover. Å det er utrolig trist 😔 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, frk91 skrev:

Hjelpetiltak er absolutt ikke dyrere for kommunene. I nabokommunen min var det nettopp en omsorgsovertakelse gjeldende fire barn, det kostet den kommunen ca 2,5 millioner. En omsorgsovertakelse er utrolig kostbart, og er heldigvis siste utvei. 

Det er ikke siste utvei. Det er veldig ofte dette barnevernet gjør som første instans. Det dummeste du gjør er å stole på det barnevernet sier til deg. 

Endret av slagelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger ikke være psykisk utviklingshemmet for å ikke være egnet som forelder.

Og at 200 barn blir tatt fra psykisk utviklingshemmede betyr ikke at de urettmessig ble tatt fra dem. Veldig mange psykisk utviklingshemmede trenger hjelp bare til å ta vare på seg selv. Hvordan skal de da klare å ta seg av et barn?

Anonymkode: be7b0...5ee

Det som er poenget her er at barnevernet bruker diagnoser for å ta barna - på tross av at foreldrene ikke har diagnosen. Hvordan kan det da være rett å ta barna? Barnevernet skal også undersøke om øvrig familie og nettverk er der og kan ha omsorgen om foreldrene ikke kan det. Når barnevernet da ikke undersøker dette, hvordan kan det være rett å ta barna og plassere dem i fosterhjem? Forsvarer du slike lovbrudd? Saklig begrunnelse påses. 

Endret av slagelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.2.2017 den 22.16, GoldenLioness skrev:

Det vil alltid være saker der noen har gjort en feil. Det gjelder ikke bare barnevernet. Da lærer man av de feilene og gjør tiltak. Man legger det ikke bare ned. Spesielt ikke når de fleste protestene kommer fra foreldre som har mistet omsorgen av de rette grunnene. De begraver seg selv på Facebook. 

Vi er mange tusen i Norges land som har opplevd barnevernets maktmisbruk på en eller annen måte. Tror du skal dempe deg litt før du kommer med "en av 200" som opplever en såkalt sjelden feil. Her ligger det penger og prestisje bak som gjør at barnevernet ikke gir seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2017 den 23.23, AnonymBruker skrev:

Dette er kjempebra skrevet!! Hva f... Feiler det folk som har et så stort behov for å ta bv, uansett? Tv2 skulle vært  beskyttet mot seg selv, makan til dårlig  reportasje om bv  og statistisk. 

Anonymkode: 0f1a6...364

Og mange barn og familier skulle vært beskyttet mot barnevernet. Det er fantastisk at TV2 har tatt på seg arbeidet med å granske barnevernets arbeid. Det er virkelig på tide å få gransket barnevernet og få stoppet disse overtakelsene og tvangsvedtakene som foretas på null grunnlag. Man skal ikke beskytte mennesker som forfalsker dokumenter, skriver løgner i dokumentene, bruker oppdiktede historier for å ta barn eller plassere barn i hjem som ikke er forsvarlig for dem. Hva feiler det folk som har så stort behov for å forsvare barnevernets maktmisbruk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest GoldenLioness
30 minutter siden, slagelse skrev:

Vi er mange tusen i Norges land som har opplevd barnevernets maktmisbruk på en eller annen måte. Tror du skal dempe deg litt før du kommer med "en av 200" som opplever en såkalt sjelden feil. Her ligger det penger og prestisje bak som gjør at barnevernet ikke gir seg. 

Om alle de "urettferdige" som har blitt behandlet av Barnevernet er stordelen av dem som hyler høyest på Facebook gruppen så er det med god grunn at mange av de barna har blitt tatt. Har sett mange tilfeller av foreldre som burde blir kastrerte/steriliserte og aldri hatt rettighetene til å i det hele tatt få barn. 

Heller fjerne et barn for mye og så kunne finne ut at det var feil enn de barna som må vokse opp med foreldre som voldtar, mishandler, sulter og utsetter barna psykisk terror. Foreldre som tror de har et eierskap ovenfor barna fordi og setter egne behov foran barna(uten at de selvsagt vil innrømme det).

Endret av GoldenLioness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, slagelse skrev:

Det som er poenget her er at barnevernet bruker diagnoser for å ta barna - på tross av at foreldrene ikke har diagnosen. Hvordan kan det da være rett å ta barna? Barnevernet skal også undersøke om øvrig familie og nettverk er der og kan ha omsorgen om foreldrene ikke kan det. Når barnevernet da ikke undersøker dette, hvordan kan det være rett å ta barna og plassere dem i fosterhjem? Forsvarer du slike lovbrudd? Saklig begrunnelse påses. 

Nei, det er ikke 200 som blir tatt pga at foreldre har psykisk utviklingshemming eller lignende, hvor de egentlig ikke har det. Så nei, det forsvarer jeg ikke. Jeg forsvarer at mange psykisk utviklingshemmede mister barna sine hvis de ikke er skikket til å ta seg av dem.

Anonymkode: be7b0...5ee

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vi har sett flere på KG som ikke skjønner hvorfor barn ble tatt ("alle barnevernsansatte er korrupte" eller "det går automatikk i å melde fra om ungen kommer i barnehagen med flekker"). Da skjønner man gjerne ikke alt en bør skjønne for å ta seg av et barn, og ikke alle klarer å ta til seg kritikk heller. Hvordan skal en da gi veiledning?

Enig i at en alltid bør vurdere familie først!

Anonymkode: be7b0...5ee

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, slagelse skrev:

Barnevernet bør legges ned. Det er altfor mange som opplever deres maktmisbruk. 

Ikke glem alle de korrupte lærerne og barnehageansatte som melder foreldrene til barnevernet. Da bør vi jo legge ned alle skolene og barnehagene også, da eller?

Anonymkode: be7b0...5ee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...