Gå til innhold

Bekymret for nabobarnet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 23. april 2016 at 12.24, 2shy skrev:

Du vet jo ikke hvordan barnet virker utenfor husets fire vegger, eller hvor oppegeånde evnt barnehage/skole er til å fange opp. Det er like mye en nabo sin plikt å melde i fra. Vet vi egentlig hvor gammelt barnet er? 

 

Den 23. april 2016 at 12.13, 2shy skrev:

Du har jo ingen forutsetninger til å vite hva som faktisk er tilfelle i den saken her, ikke jeg heller. Vi må jo bare stole på at TS faktisk vet at dette stemmer. Barnehager/skoler plukker ikke alltid opp nei, langt derifra.

 

Den 23. april 2016 at 11.41, 2shy skrev:

Hvis jeg hadde hatt en nabo, bekjent, e. l som var psykisk syk og jeg så det gå utover barnet over tid, så hadde jeg helt klart kontaktet BV. Jeg syns ikke dette er å overreagere, tvert i mot reagerer jeg på alle i tråden her som mener at man ikke skal melde i fra.
 

 

Jeg må visst gjenta det jeg allerede har skrevet i tråden; at jeg faktisk oppmuntret TS til kontakte BV. Problemet lå, IGJEN, i at TS endret historien underveis, og gikk fra å være bekymret til å egentlig ikke være så bekymret. 
Nå får det være slutt på mer kverulering rundt det her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke lest hele denne tråden. Men det må da være greit å oppgi morfars navn, all den tid han bor sammen med barnet. Det er jo ikke moren og kun moren som meldes, det er barnets omsorgssituasjon, og den er morfar en del av. + at det er da ikke vanskeligere for barnevernet å finne korrekt adresse utfra morfars navn, antagelig lettere, da det sikkert er han som eier huset/leiligheten.

Så ts, oppgi morfars navn, barnets og mors fornavn og omtrentlig bydel/bosted kanskje? Kommune må du i hvert fall ha med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: hvis magefølelsen din sier at barnets psykososiale hjemmemiljø ikke er bra for barnet, ja så melder du selvsagt inn!!!

Leste bare side 1 i denne tråden men er sjokka over at folk som aldri har vært i situasjonen det gjelder kan være så skråsikre på at dette ikke er skadelig for barnet og at du ikke bør melde inn. Typisk KG. Verbalt misbruk, aggresjon og kjeft fra omsorgsperson kan på noen måter være like skadelig som fysisk vold. Du kjenner selv om dette ikke er bra å se/høre på. BV kan foreta en samtale med mor og veilede henne i skadevirkningene det har på barnet å skremme det/gjøre det stressa med kjefting og aggressiv foreldrestil. 

Anonymkode: ff9e4...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25. april 2016 at 8.53, Zdzisiek skrev:

Jeg fikk beskjed om å se litt nærmere på situasjonen. Har ikke klare bevis på at mor faktisk er deprimert, så jeg skulle eventuelt høre litt med henne først.

Jeg reagerer veldig på det du nylig har uttrykt i en annen tråd. Du skriver "

Melder alt jeg kommer over som jeg ikke er enig med innen for tema "foreldre"! 

Blogger, TV program, artikkelr, nyheter, naboer, bekjente, osv.

Desverre blir ikke bekymringene mine tatt på alvor!"

Det høres jo nærmest ut som du gjør sport i å melde folk til BV!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, 2shy skrev:

Jeg reagerer veldig på det du nylig har uttrykt i en annen tråd. Du skriver "

Melder alt jeg kommer over som jeg ikke er enig med innen for tema "foreldre"! 

Blogger, TV program, artikkelr, nyheter, naboer, bekjente, osv.

Desverre blir ikke bekymringene mine tatt på alvor!"

Det høres jo nærmest ut som du gjør sport i å melde folk til BV!

Gjør det for barnas beste. Vil ikke si at jeg gjør det ofte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den Monday, April 25, 2016 at 10.33, 2shy skrev:

Til Jabx, AB, det er jo nettopp dette vi andre har prøvd å si hele veien etter TS endrer beskrivelsen av situasjonen i tråden. Flott at du fikk snakket med fornuftige mennesker på BV. 

Ja er nettopp dette vi har rådet til hele veien. Da var vi ikke så dumme allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Saturday, April 23, 2016 at 23.50, rhubarb skrev:

Dette var det jeg bet meg merke i. 

Det ligger helt klart en tolkning i observasjonene "Mor er ofte deprimert" og "barnet blir redd". Det kan jo ikke TS faktisk vite, kun anta, så sant ikke det foreligger mer informasjon enn vi har fått innsyn i. Men TS beskriver gjentakende krenkende handlinger fra mors side mot sitt barn. Det vil jeg si meg enig i er alarmerende. Og slik sett verd en henvendelse til BV. Om ikke annet for å drøfte saken.

Hele poenget med en bekymringsmelding er jo at man er bekymret. Det er barnevernet som sitter med myndighet, og mulighet, til å undersøke om det er en reel, vanskelig situasjon for barnet. Melder skal melde,og har ikke undersøkelsesplikt. 

Psykisk sykdom er så mangt. Og depresjon er inne i den bolken. Problemet er hvis man selv ikke ser hvordan det påvirker omgivelsene. Og særlig hvis omgivelsene i befatter barn. Det klassiske eksemplet er vel spedbarnet som legger bånd på seg i form av at de ikke gråter for å uttrykke behov, fordi det ikke gis respons på gråten og slik sett er unyttig. 

TS' sak stiller vel kanskje ikke så strekt, en del henvendelser ses på som sjikanemeldinger og henlegges raskt. Dersom man ikke sier noe om hvem man som melder er, ikke sier noe om ens relasjon og ikke vet hva anmeldte heter er det vel lett at saken ikke følges opp. Men det har jeg inntrykk av at varierer stort, ettersom hvor stor arbeidsbyrde det enkelte barnevernskontoret har, og grad av bekymring i saken.

VI vet ikke hvem som sliter med rus, psykiatri, vold, emosjonell tilknytning etc. Det er ingen sosiokulturell, materialistisk, økonomisk (eller noen annen) grense for at dette kan oppstå. Hvem som lever i ugunstige miljøer vet vi ikke. Det vi vet er vel at det er mange flere av dem enn vi kan orke å forestille oss. Og det jeg ser i min jobb (som ikke er i barnevernet) er hvor dårlig noen foreldre er på å møte sine barn på det emosjonelle plan, støtte og gi dem trygghet. Det er svært skadelig for et lite menneske å vokse opp i et hjem hvor straff, kontroll og sinne er oppdragerstil. Og særlig der foreldrene selv ikke ser det som en utfordring for barnet.

Ens foreldreskap er jo så uendelig privat. Vi bygger det på egne erfaringer, overbevisning, livssyn, menneskesyn, virkelighetsforståelse og ikke minst våre foreldres utøvelse av  sitt foreldreskap ovenfor oss som barn. Det vi gjør i affekt i samspill med egne barn er ofte det våre foreldre gjorde mot oss i lignende situasjoner. Samtidig er hvordan vi virker som foreldre et offentlig anliggende fordi vi ikke kan gjøre som vi vil. Mine barns rettigheter til trygghet og omsorg trumfer de rettigheter jeg som forelder har. Heldigvis. Er det tydelig omsorgssvikt har systemene rundt barnet sviktet for lenge siden (eller de befinner seg i en akutt forverret situasjon). Hele poenget er vel å oppdage at barna bor i potensielt belastende miljøer. Slik kan hjelpen settes inn tidlig nok til at familien greier seg med veiledning og hjelp i prosessen mot å "heles" og å bli "gode nok" for et barn å vokse opp i. (Og bare for å poengtere, godt nok er ganske dårlig.)

For å svare på spørsmålet ditt Tutte: Ja, jeg synes saken slik den er fremstilt (fram til jeg svarte sist, hvertfall, mulig det er kommet fram mer siden som jeg ikke har lest) er grunn til å ta kontakt med barneverntjenesten. Om ikke annet for å drøfte saken anonymt.

TS kontaktet BV på mandag, og fikk beskjed om å se nærmere på situasjonen og prate med denne moren først. Er akkurat det vi har skrevet og ment hele veien også. Det er vel en selvfølge at man kjenner mer til situasjonen før man melder fra til BV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Tutte skrev:

TS kontaktet BV på mandag, og fikk beskjed om å se nærmere på situasjonen og prate med denne moren først. Er akkurat det vi har skrevet og ment hele veien også. Det er vel en selvfølge at man kjenner mer til situasjonen før man melder fra til BV.

Ja, jeg synes det virket som en riktig vurdering å ta kontakt med BV, som nevnt tidligere. Jeg svarte, og du siterte, en betraktning og svar til TS med utgangspunkt i de første opplysningene som ble gitt. 

De observasjonene TS gjorde om gjentakende, krenkende handlinger, som igjen resulterte i et barn som virker redd er verd å gi en melding til BV om. At en forelder handler slik at barnet daglig kjenner redsel for nærmeste omsorgsgiver er bekymringsverdig. At det har kommet mer informasjon etterhvert kan, og har vel her, gitt et annet bilde av saken. 

At det er en selvfølge å kjenne situasjonen mer inngående er jeg uenig i. Jeg tror risikoen er stor for at man lett havner i en situasjon hvor man må forsikre seg en ekstra gang om at bekymringen faktisk stemmer. Og slik risikerer man å ikke melde de bekymringene man bør, fordi man må være helt sikker. Barna blir skadelidende, og i etterpåklokskapenslys vil vi kunne si at man så noe i familien. " Jeg kunne jo ikke være sikker på at jeg tolket situasjonen rett. Jeg trodde helt sikkert noen andre hadde tatt tak i det hvis det hadde stemt." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, rhubarb skrev:

Ja, jeg synes det virket som en riktig vurdering å ta kontakt med BV, som nevnt tidligere. Jeg svarte, og du siterte, en betraktning og svar til TS med utgangspunkt i de første opplysningene som ble gitt. 

De observasjonene TS gjorde om gjentakende, krenkende handlinger, som igjen resulterte i et barn som virker redd er verd å gi en melding til BV om. At en forelder handler slik at barnet daglig kjenner redsel for nærmeste omsorgsgiver er bekymringsverdig. At det har kommet mer informasjon etterhvert kan, og har vel her, gitt et annet bilde av saken. 

At det er en selvfølge å kjenne situasjonen mer inngående er jeg uenig i. Jeg tror risikoen er stor for at man lett havner i en situasjon hvor man må forsikre seg en ekstra gang om at bekymringen faktisk stemmer. Og slik risikerer man å ikke melde de bekymringene man bør, fordi man må være helt sikker. Barna blir skadelidende, og i etterpåklokskapenslys vil vi kunne si at man så noe i familien. " Jeg kunne jo ikke være sikker på at jeg tolket situasjonen rett. Jeg trodde helt sikkert noen andre hadde tatt tak i det hvis det hadde stemt." 

Problemet er, som vi har nevnt flere ganger, er at TS ikke er konsekvent, og har endret historien underveis. Når det i tillegg kommer frem hva hun poster i andre tråder, så begynner ting å skurre "litt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, rhubarb skrev:

Ja, jeg synes det virket som en riktig vurdering å ta kontakt med BV, som nevnt tidligere. Jeg svarte, og du siterte, en betraktning og svar til TS med utgangspunkt i de første opplysningene som ble gitt. 

De observasjonene TS gjorde om gjentakende, krenkende handlinger, som igjen resulterte i et barn som virker redd er verd å gi en melding til BV om. At en forelder handler slik at barnet daglig kjenner redsel for nærmeste omsorgsgiver er bekymringsverdig. At det har kommet mer informasjon etterhvert kan, og har vel her, gitt et annet bilde av saken. 

At det er en selvfølge å kjenne situasjonen mer inngående er jeg uenig i. Jeg tror risikoen er stor for at man lett havner i en situasjon hvor man må forsikre seg en ekstra gang om at bekymringen faktisk stemmer. Og slik risikerer man å ikke melde de bekymringene man bør, fordi man må være helt sikker. Barna blir skadelidende, og i etterpåklokskapenslys vil vi kunne si at man så noe i familien. " Jeg kunne jo ikke være sikker på at jeg tolket situasjonen rett. Jeg trodde helt sikkert noen andre hadde tatt tak i det hvis det hadde stemt." 

Men det var jo det hun ble rådet til av BV også, nettopp det å se nærmere på situasjonen først. De hadde tydeligvis ikke nok å gå etter når det bare var antagelser fra en uvitende nabo. Tenk hvor mye de hadde hatt å gjøre hvis de skulle følge opp alle slike usikre bekymringsmeldinger fra hvem som helst. Det er det ikke kapasitet til rett og slett. Noe annet er det hvis man har mer konkrete bevis. Hva er da vitsen med å ringe og melde inn før man er mer sikker på hva som egentlig foregår?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.4.2016 at 0.36, Tutte skrev:
Den 27.4.2016 at 23.04, 2shy skrev:

Problemet er, som vi har nevnt flere ganger, er at TS ikke er konsekvent, og har endret historien underveis. Når det i tillegg kommer frem hva hun poster i andre tråder, så begynner ting å skurre "litt".

Det er jo en annen sak når problemstillingen endres underveis, selvfølgelig. Jeg har svart på bakgrunn av første innlegget. Jeg har ikke oversikt over TS' andre innlegg for øvrig på KG. 

Den 27.4.2016 at 0.36, Tutte skrev:

Men det var jo det hun ble rådet til av BV også, nettopp det å se nærmere på situasjonen først. De hadde tydeligvis ikke nok å gå etter når det bare var antagelser fra en uvitende nabo. Tenk hvor mye de hadde hatt å gjøre hvis de skulle følge opp alle slike usikre bekymringsmeldinger fra hvem som helst. Det er det ikke kapasitet til rett og slett. Noe annet er det hvis man har mer konkrete bevis. Hva er da vitsen med å ringe og melde inn før man er mer sikker på hva som egentlig foregår?

Da følger TS selvfølgelig rådene som BV gir. Jeg skrev et innlegg, som ble slettet av adm. , med tanke på blant annet sjikanemeldinger. Mitt inntrykk er at BV har en hel del måter å tyde alvorlighetsgrad på bekymringer meldt inn. Og det kommer en hel del bekymringsmeldinger som egentlig har utgangspunkt i hat eller sjalusi mot den som meldes. Det er en del av jobben til BV å tolke hver enkelt sak. Jeg mener at bevisbyrden ligger hos BV der man som privatperson er i tvil om et barns levevilkår og derfor melder bekymring. Men en grei regel er kanskje å drøfte saken med BV, åpent eller anonymt, slik at man kan få råd om hva som bør skje videre for å ivareta barnet best mulig. 

Her ble det noe rart med siteringen. Mine svar ligger inne i siteringene.

Endret av rhubarb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 4/25/2016 at 10.33, 2shy skrev:

Til Jabx, AB, det er jo nettopp dette vi andre har prøvd å si hele veien etter TS endrer beskrivelsen av situasjonen i tråden. Flott at du fikk snakket med fornuftige mennesker på BV. 

"Dere andre" bør ignoreres fullstendig. Det er ikke dere som skal ta beslutningene her. Det er ikke dere som skal avgjøre hva som skal eller ikke skal meldes til BV.

Barnevernets syn i denne saken er relevant. Deres syn er irrelevant, og farlig for barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4/26/2016 at 0.58, Tutte skrev:

TS kontaktet BV på mandag, og fikk beskjed om å se nærmere på situasjonen og prate med denne moren først. Er akkurat det vi har skrevet og ment hele veien også. Det er vel en selvfølge at man kjenner mer til situasjonen før man melder fra til BV.

Nei, det er ingen selvfølge. Hvis man lurer på om man bør melde fra til BV så gjør man det. Da går man til BV og eventuelt får råd om hva man skal gjøre videre. Man hører ikke på slike som deg, som ikke har peiling og som tror du har forutsetninger for å uttale deg basert på en diskusjonstråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, jabx skrev:

"Dere andre" bør ignoreres fullstendig. Det er ikke dere som skal ta beslutningene her. Det er ikke dere som skal avgjøre hva som skal eller ikke skal meldes til BV.

Barnevernets syn i denne saken er relevant. Deres syn er irrelevant, og farlig for barn.

Hvis du ikke har fått det med deg så sa BV det samme som vi skrev. At hun måtte se mer på situasjonen først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, jabx skrev:

Nei, det er ingen selvfølge. Hvis man lurer på om man bør melde fra til BV så gjør man det. Da går man til BV og eventuelt får råd om hva man skal gjøre videre. Man hører ikke på slike som deg, som ikke har peiling og som tror du har forutsetninger for å uttale deg basert på en diskusjonstråd.

Da er det bra vi har slike som deg som har virkelig har peiling og virkelig har forutsetninger for å uttale seg om det som er riktig og galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, rhubarb skrev:

Her ble det noe rart med siteringen. Mine svar ligger inne i siteringene.

Forstår hva du mener, men det er egentlig ikke noe å drøfte da man ikke vet mer enn det man gjør når man ringer inn. Det hjelper ikke da BV ikke har noe å gå ut i fra,  og dermed er man er like langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, jabx skrev:

"Dere andre" bør ignoreres fullstendig. Det er ikke dere som skal ta beslutningene her. Det er ikke dere som skal avgjøre hva som skal eller ikke skal meldes til BV.

Barnevernets syn i denne saken er relevant. Deres syn er irrelevant, og farlig for barn.

Jeg gjentar bare det Tutte sier; BV sier det samme vi har sagt hele tiden. Følg med i tråden, og slutt og vær usaklig ved å kalle oss farlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...