jabx Skrevet 23. april 2016 #41 Skrevet 23. april 2016 Den 4/21/2016 at 8.58, Tutte skrev: Ærlig talt! Er man konfliktsky og tafatt hvis man prøver å sette seg mer inn i saken før man melder til BV?? Synes heller det betyr at man er uempatisk hvis man ikke prøver å sette seg inn i situasjonen først. Og er det nabo, så går det jo an å prøve og bli kjent. Kanskje det viser seg og ikke være så ille allikevel. Så lurt. Bare la tiden gå og ting bli verre og verre for barnet før de eventuelt får hjelp. Det er bare å la barnet leve i et potensielt skadelig hjem. Ta den tiden du trenger, TS. Ingen grunn til å tenke på barnets beste. Barnets beste er irrelevant. Det viktigste er å "trå varsomt" og bruke så mye tid som mulig før du eventuelt kontakter myndighetene. Gjerne til det har gått så langt at omsorgsovertakelse er eneste utvei. Vet de påståelige fjottene her hva barnevernsbarn selv sier barnevernet må gjøre bedre? Det er at barnevernet er for sent ute med å gå inn i en situasjon og iverksette tiltak. Barnevernsbarn ønsker at barnevernet kom på et mye tidligere tidspunkt. 6
Vanillalilla Skrevet 23. april 2016 #42 Skrevet 23. april 2016 Hva er det med folk og barnevernet her i landet?? De er der for å HJELPE! Hvis naboen til TS faktisk er deprimert så er kanskje akkurat hjelp fra BV det hun trenger... Og til dere som tar opp at BV får kritikk i utlandet, vær så snill å sett dere inn i saken. Det er tydelig at tiltak var på sin plass og det er bare en vits at den har fått så mye oppmerksomhet i media. 9
2shy Skrevet 23. april 2016 #43 Skrevet 23. april 2016 Hvis jeg hadde hatt en nabo, bekjent, e. l som var psykisk syk og jeg så det gå utover barnet over tid, så hadde jeg helt klart kontaktet BV. Jeg syns ikke dette er å overreagere, tvert i mot reagerer jeg på alle i tråden her som mener at man ikke skal melde i fra. 5
Gjest Tutte Skrevet 23. april 2016 #44 Skrevet 23. april 2016 10 minutter siden, 2shy skrev: Hvis jeg hadde hatt en nabo, bekjent, e. l som var psykisk syk og jeg så det gå utover barnet over tid, så hadde jeg helt klart kontaktet BV. Jeg syns ikke dette er å overreagere, tvert i mot reagerer jeg på alle i tråden her som mener at man ikke skal melde i fra. Men hun kjenner jo ikke denne naboen. Hvordan I alle dager kan hun vite at hun er psykisk syk? Hva slags grunnlag har hun for å påsta det? Det er en ganske alvorlig anklage å komme med ovenfor noen man ikke kjenner, ikke en gang vet etternavnet til.
2shy Skrevet 23. april 2016 #45 Skrevet 23. april 2016 4 minutter siden, Tutte skrev: Men hun kjenner jo ikke denne naboen. Hvordan I alle dager kan hun vite at hun er psykisk syk? Hva slags grunnlag har hun for å påsta det? Det er en ganske alvorlig anklage å komme med ovenfor noen man ikke kjenner, ikke en gang vet etternavnet til. Jeg vet at min nabo er psykisk syk, vet ikke 100% etternavnet. 4
2shy Skrevet 23. april 2016 #46 Skrevet 23. april 2016 Den 20. april 2016 at 18.50, Tutte skrev: Håper virkelig det er med god grunn du kontakter BV, og at det ikke er for like for tåpelige grunner som noen andre brukere her på forumet har vurdert å kontakte BV for. Etter hva jeg har lest rundt omkring begynner det med BV snart å ta helt av her i landet. Hva vil du anse å være tåpelig grunn for å kontakte BV? 3
Gjest Tutte Skrevet 23. april 2016 #47 Skrevet 23. april 2016 Et øyeblikk siden, 2shy skrev: Jeg vet at min nabo er psykisk syk, vet ikke 100% etternavnet. Ok. Jeg føler iallefall ikke at jeg har noe grunnlag for å uttale meg om diagnoser/psykiske problemer til folk jeg ikke kjenner. Vil tro at hvis det var så ille, så hadde barnehage eller skole fanget opp og tatt tak i dette.
Gjest Tutte Skrevet 23. april 2016 #48 Skrevet 23. april 2016 6 minutter siden, 2shy skrev: Hva vil du anse å være tåpelig grunn for å kontakte BV? Hvis du leser enkelte andre tråder her på forumet, så forstår du sikkert hva jeg mener.
2shy Skrevet 23. april 2016 #49 Skrevet 23. april 2016 1 minutt siden, Tutte skrev: Ok. Jeg føler iallefall ikke at jeg har noe grunnlag for å uttale meg om diagnoser/psykiske problemer til folk jeg ikke kjenner. Vil tro at hvis det var så ille, så hadde barnehage eller skole fanget opp og tatt tak i dette. Du har jo ingen forutsetninger til å vite hva som faktisk er tilfelle i den saken her, ikke jeg heller. Vi må jo bare stole på at TS faktisk vet at dette stemmer. Barnehager/skoler plukker ikke alltid opp nei, langt derifra. 3
Oz- Skrevet 23. april 2016 #50 Skrevet 23. april 2016 Den 20 April 2016 at 23.03, tussi680 skrev: Du må feie for din egen dør før du feier for andres. Vær klok og tenk deg om både to og tre ganger før du gjør noe som helst som kan skade et medmenneske. Dette er en problematisk holdning som mange har. Jeg foreslår å tenke på det på denne måten i stedenfor: vær klok og tenk deg om før du gjør noe som kan hjelpe et barn i en potensielt vanskelig situasjon. Den 20 April 2016 at 23.03, tussi680 skrev: Det er tross alt snakk om en familie som blir enda mer deprimert av det du har tenk å gjøre. Det er tross alt snakk om en familie som kan få hjelp og støtte og et mye bedre liv av det du tenker på å gjøre. Barnevernet eksisterer for å beskytte barna, ikke foreldrene. Dersom familien trenger hjelp for å gi barnet en god oppvekst kan barnevernet bidra med dette. Dersom barnet har det fint vil ikke barnevernet gjøre noe mer med situasjonen. TS: dersom du er i tvil om et barn har det godt eller ikke, ta kontakt med barnevernet. Dersom du tror barnet har det fint lar du være. Personlig synes jeg det er mye bedre å varsle en gang for mye enn en gang for lite, og barnevernet vil ikke ta grep dersom det ikke er behov for det. Lykke til. 6
2shy Skrevet 23. april 2016 #51 Skrevet 23. april 2016 3 minutter siden, Tutte skrev: Hvis du leser enkelte andre tråder her på forumet, så forstår du sikkert hva jeg mener. Det blir litt for dumt å bare be meg om å begynne å lese gjennom andre tråder jeg ikke kjenner til, fremfor å faktisk svare meg på det jeg spør om? 1
Gjest Tutte Skrevet 23. april 2016 #52 Skrevet 23. april 2016 Et øyeblikk siden, 2shy skrev: Du har jo ingen forutsetninger til å vite hva som faktisk er tilfelle i den saken her, ikke jeg heller. Vi må jo bare stole på at TS faktisk vet at dette stemmer. Barnehager/skoler plukker ikke alltid opp nei, langt derifra. Hvis det er så ille at barnet virker skremt og psykisk eller fysisk mishandlet så gjør de det jo. Det er faktisk dems plikt å melde fra i slike tilfeller.
Gjest Tutte Skrevet 23. april 2016 #53 Skrevet 23. april 2016 4 minutter siden, 2shy skrev: Det blir litt for dumt å bare be meg om å begynne å lese gjennom andre tråder jeg ikke kjenner til, fremfor å faktisk svare meg på det jeg spør om? Det blir litt for mye å skrive dessverre. Men kan ta et eksempel: Var bl.a ei som spurte om hun skulle melde fra til BV da hun visste om ei som lot sine to fem åringer være alene hjemme i 4 min om morgenen mens hun fulgte eldstemann til skolebussen.
2shy Skrevet 23. april 2016 #54 Skrevet 23. april 2016 5 minutter siden, Tutte skrev: Hvis det er så ille at barnet virker skremt og psykisk eller fysisk mishandlet så gjør de det jo. Det er faktisk dems plikt å melde fra i slike tilfeller. Du vet jo ikke hvordan barnet virker utenfor husets fire vegger, eller hvor oppegeånde evnt barnehage/skole er til å fange opp. Det er like mye en nabo sin plikt å melde i fra. Vet vi egentlig hvor gammelt barnet er?
2shy Skrevet 23. april 2016 #55 Skrevet 23. april 2016 2 minutter siden, Tutte skrev: Det blir litt for mye å skrive dessverre. Men kan ta et eksempel: Var bl.a ei som spurte om hun skulle melde fra til BV da hun visste om ei som lot sine to fem åringer være alene hjemme i 4 min om morgenen mens hun fulgte eldstemann til skolebussen. Jeg syns vel det er et legitimt spørsmål. Uansett så blir det en svært annerledes situasjon enn den TS beskriver i denne tråden.
Zdzisiek Skrevet 23. april 2016 #56 Skrevet 23. april 2016 Jeg klarer å vite om jeg skal sende bekymring eller ikke selv. Jeg lurte på om jeg må oppgi mors etternavn da jeg desverre bare kan etternavnet til mor sin far. Jeg ønsker ikke å oppgi adresse. 1
2shy Skrevet 23. april 2016 #57 Skrevet 23. april 2016 1 minutt siden, Zdzisiek skrev: Jeg klarer å vite om jeg skal sende bekymring eller ikke selv. Jeg lurte på om jeg må oppgi mors etternavn da jeg desverre bare kan etternavnet til mor sin far. Jeg ønsker ikke å oppgi adresse. Du ønsker ikke å oppgi adressen hennes til BV? Nå henger jeg ikke med 1
Gjest Tutte Skrevet 23. april 2016 #58 Skrevet 23. april 2016 5 minutter siden, 2shy skrev: Du vet jo ikke hvordan barnet virker utenfor husets fire vegger, eller hvor oppegeånde evnt barnehage/skole er til å fange opp. Det er like mye en nabo sin plikt å melde i fra. Vet vi egentlig hvor gammelt barnet er?
Zdzisiek Skrevet 23. april 2016 #59 Skrevet 23. april 2016 Et øyeblikk siden, 2shy skrev: Du ønsker ikke å oppgi adressen hennes til BV? Nå henger jeg ikke med Nei, jeg ønsker ikke å oppgi adressen hennes til bv, sv private grunner Derfor lurer jeg på om hva som skjer om jeg oppgir kun det etternavnet jeg har? Blir ikke saken tatt på alvor? Jeg vet bare hva morens far heter da hun og barnet bor til han.
Gjest Tutte Skrevet 23. april 2016 #60 Skrevet 23. april 2016 3 minutter siden, 2shy skrev: Du ønsker ikke å oppgi adressen hennes til BV? Nå henger jeg ikke med Nei, som sagt så er det noe rart med hele saken. Hun har også fått svar mange ganger, men spør allikevel gang på gang. Er det så ille at du ser barnet lider, så melder man bare fra uten å være redd dette skal gå utover seg selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå