Gå til innhold

Bekymret for nabobarnet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helt uenig med de som sier at man skal melde i fra til BV kun på magefølelsen. Beklager men det finnes utrolig mange rare syke mennesker der ute med en VELDIG dårlig dømmende kraft hvis de skal gå utifra "magefølelsen" sin.

Har selv blitt meldt til BV på ren luft og spekulasjon. Dette stjeler utrolig masse ressurser som kunne blitt brukt til saker der barn lider. I saker der det foreligger noe mer konkret bevis i bekymringen. BV må lære seg å prioritere og ikke bruke 100 timer på meg, når alle sitter på BV kontoret å ler seg skakk i hel av bekymringsmeldingene. Det finnes som sagt psykisk ustabile personer som sender titalls opptil 100 bekymringsmeldinger hvert år i flere år. Det er et helvete å ta fri fra jobb og hele tiden ha et slikt menneske over seg. Det må være grenser for hvor mye tid BV skal bruke på tull.

Anonymkode: 2ea90...845

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt uenig med de som sier at man skal melde i fra til BV kun på magefølelsen. Beklager men det finnes utrolig mange rare syke mennesker der ute med en VELDIG dårlig dømmende kraft hvis de skal gå utifra "magefølelsen" sin.

Har selv blitt meldt til BV på ren luft og spekulasjon. Dette stjeler utrolig masse ressurser som kunne blitt brukt til saker der barn lider. I saker der det foreligger noe mer konkret bevis i bekymringen. BV må lære seg å prioritere og ikke bruke 100 timer på meg, når alle sitter på BV kontoret å ler seg skakk i hel av bekymringsmeldingene. Det finnes som sagt psykisk ustabile personer som sender titalls opptil 100 bekymringsmeldinger hvert år i flere år. Det er et helvete å ta fri fra jobb og hele tiden ha et slikt menneske over seg. Det må være grenser for hvor mye tid BV skal bruke på tull.

Anonymkode: 2ea90...845

Jeg er så hjertens enig. I slike tilfeller skal man basere seg på fakta, ikke følelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Den 1.5.2016 at 23.26, Tutte skrev:

Forstår hva du mener, men det er egentlig ikke noe å drøfte da man ikke vet mer enn det man gjør når man ringer inn. Det hjelper ikke da BV ikke har noe å gå ut i fra,  og dermed er man er like langt.

Denne tråden hadde jeg glemt litt! 

"Nyere traumeforskning med bidrag fra tilknytningsforskningen dokumenterer at gjentatte krenkelser i tidlig barndom kan føre til endringer i hjernen som påvirker barns utvikling generelt og deres tilknytningssystem, tenkemåte, evne til følelsesreguering og handingsreportoar spesielt" skriver Kari Killén i Sveket 1 (2015 side 158-159.)

Det var jo nettopp gjentatte krenkelser TS beskrev innledningsvis.

Jeg mener fortsatt at det var en riktig vurdering i TS tilfelle å skulle ringe og drøfte saken. (Men på bakgrunn av førsteinnlegget kunne det gjerne vært en meldt bekymring, at informasjon har kommet til endrer jo dette noe.) Det er jo ikke slik at vi får like mye informasjon gjennom å lese noe på nettet, som BV får ved å snakke med en bekymret nabo på telefonen. Jeg vil jo anta at en saksbehandler hos BV har en hel rekke spørsmål for å avdekke graden av bekymring hos melder. Herunder også en antenne for muligheter for sjikane fremfor reel bekymring. Det er jo også en del saker som ligger i bero i påvente av ny behandling. En del bekymringsmeldinger ligger itt på vent. BV har ikke nok til å opprette sak, men mener likevel at det er noe som skurrer. En henvendelse som TS' vil kunne bli med på åpning av tilsyn. 

Vi som utenforstående vil aldri vite nok til å vurdere noe helt sikkert. 

At det er en belastning for foreldre/ familie, sier seg selv. Men det er vel de færreste foreldre som oppriktig mener de handler feil i samspill med sine barn uavhengig av reel omsorgsevne? Det synet som tidvis forfektes i tråden er et bidrag til foreldrevernet, snarere enn vernet av barnet. Det er en urovekkende tanke at noen kan la være å melde bekymringer de har etter å ha lest denne, og lignende, tråder. For det meldes for lite. Og i ettertid viser det seg nesten alltid at noen har hatt en fornemmelse av en skadelig relasjon, men ikke vært sikker nok til å melde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.5.2016 at 23.17, Tutte skrev:

Hvis du ikke har fått det med deg så sa BV det samme som vi skrev. At hun måtte se mer på situasjonen først.

Forskjellen er at nå har fagpersonene i BV tatt en vurdering, og ikke tilfeldige synsere på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.5.2016 at 23.20, Tutte skrev:

Da er det bra vi har slike som deg som har virkelig har peiling og virkelig har forutsetninger for å uttale seg om det som er riktig og galt.

Ja, det et faen meg bra noen sier i fra når folk prøver å skade andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.5.2016 at 12.08, 2shy skrev:

Jeg gjentar bare det Tutte sier; BV sier det samme vi har sagt hele tiden. Følg med i tråden, og slutt og vær usaklig ved å kalle oss farlige. 

Du gjentar svada. Hva dere sier er irrelevant. Det som er relevant er hva BV sier, og det er derfor man skal kontakte BV og ikke høre på slike som dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 3.5.2016 at 5.52, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt uenig med de som sier at man skal melde i fra til BV kun på magefølelsen. Beklager men det finnes utrolig mange rare syke mennesker der ute med en VELDIG dårlig dømmende kraft hvis de skal gå utifra "magefølelsen" sin.

Har selv blitt meldt til BV på ren luft og spekulasjon. Dette stjeler utrolig masse ressurser som kunne blitt brukt til saker der barn lider. I saker der det foreligger noe mer konkret bevis i bekymringen. BV må lære seg å prioritere og ikke bruke 100 timer på meg, når alle sitter på BV kontoret å ler seg skakk i hel av bekymringsmeldingene. Det finnes som sagt psykisk ustabile personer som sender titalls opptil 100 bekymringsmeldinger hvert år i flere år. Det er et helvete å ta fri fra jobb og hele tiden ha et slikt menneske over seg. Det må være grenser for hvor mye tid BV skal bruke på tull.

Anonymkode: 2ea90...845

Nå kommer du bare med tull og tøys. Det er bedre å kontakte BV en gang for mye enn en gang for lite. La BV ta vurderingen.

Problemstillingene dine er søkte og virker desperate. Det sier seg selv at hvis en person sender gjentatte unødige meldinger til BV så vil BV innrette seg deretter. De vil naturligvis ikke kjøre full sak på 100 ulike meldinger fra samme person om samme person. Skjerp deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, jabx skrev:

Ja, det et faen meg bra noen sier i fra når folk prøver å skade andre.

Skade andre for dette?😂 Det går an å ha logisk tankegang. Det går an å tenke seg til ting uten å få det bekreftet fra fagfolk, men er det noe flere og flere mister så er det evnen til å tenke selv, alt må gå igjennom fagfolk for at det liksom skal bli riktig. Folk med erfaring har heller ikke noe mer å si, nei det må være fagfolk som tjener penger på det😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, rhubarb skrev:

Denne tråden hadde jeg glemt litt! 

"Nyere traumeforskning med bidrag fra tilknytningsforskningen dokumenterer at gjentatte krenkelser i tidlig barndom kan føre til endringer i hjernen som påvirker barns utvikling generelt og deres tilknytningssystem, tenkemåte, evne til følelsesreguering og handingsreportoar spesielt" skriver Kari Killén i Sveket 1 (2015 side 158-159.)

Det var jo nettopp gjentatte krenkelser TS beskrev innledningsvis.

Jeg mener fortsatt at det var en riktig vurdering i TS tilfelle å skulle ringe og drøfte saken. (Men på bakgrunn av førsteinnlegget kunne det gjerne vært en meldt bekymring, at informasjon har kommet til endrer jo dette noe.) Det er jo ikke slik at vi får like mye informasjon gjennom å lese noe på nettet, som BV får ved å snakke med en bekymret nabo på telefonen. Jeg vil jo anta at en saksbehandler hos BV har en hel rekke spørsmål for å avdekke graden av bekymring hos melder. Herunder også en antenne for muligheter for sjikane fremfor reel bekymring. Det er jo også en del saker som ligger i bero i påvente av ny behandling. En del bekymringsmeldinger ligger itt på vent. BV har ikke nok til å opprette sak, men mener likevel at det er noe som skurrer. En henvendelse som TS' vil kunne bli med på åpning av tilsyn. 

Vi som utenforstående vil aldri vite nok til å vurdere noe helt sikkert. 

At det er en belastning for foreldre/ familie, sier seg selv. Men det er vel de færreste foreldre som oppriktig mener de handler feil i samspill med sine barn uavhengig av reel omsorgsevne? Det synet som tidvis forfektes i tråden er et bidrag til foreldrevernet, snarere enn vernet av barnet. Det er en urovekkende tanke at noen kan la være å melde bekymringer de har etter å ha lest denne, og lignende, tråder. For det meldes for lite. Og i ettertid viser det seg nesten alltid at noen har hatt en fornemmelse av en skadelig relasjon, men ikke vært sikker nok til å melde. 

Hadde glemt denne tråden litt selv. Er enig med deg at man ikke får like mye informasjon gjennom nettet som BV får ved å snakke med personen. Men det kom fram så mye fra TS etterhvert som gjorde at vi skjønte at h#n egentlig ikke visste så mye om saken allikevel. H#n skrev først en ting og senere var det ikke slik allikevel. Det var i det hele tatt noe rart med hele saken.

Endret av Tutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.5.2016 at 5.52, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt uenig med de som sier at man skal melde i fra til BV kun på magefølelsen. Beklager men det finnes utrolig mange rare syke mennesker der ute med en VELDIG dårlig dømmende kraft hvis de skal gå utifra "magefølelsen" sin.

Har selv blitt meldt til BV på ren luft og spekulasjon. Dette stjeler utrolig masse ressurser som kunne blitt brukt til saker der barn lider. I saker der det foreligger noe mer konkret bevis i bekymringen. BV må lære seg å prioritere og ikke bruke 100 timer på meg, når alle sitter på BV kontoret å ler seg skakk i hel av bekymringsmeldingene. Det finnes som sagt psykisk ustabile personer som sender titalls opptil 100 bekymringsmeldinger hvert år i flere år. Det er et helvete å ta fri fra jobb og hele tiden ha et slikt menneske over seg. Det må være grenser for hvor mye tid BV skal bruke på tull.

Anonymkode: 2ea90...845

Jeg forstår jo at du opplever diskusjonen svært personlig dersom dette er din opplevelse. Dersom en person sender 20-30-100 bekymringsmeldinger vil jeg tro at de havner i sjikanekategorien? og melder kan ikke tas alvorlig hvis 10+++ etterprøvde bekymringsmeldinger tilbakevises? Høres ut som politimateriale, det der?

Det er likevel slik at mange barn lever under forhold som er kritikkverdige. Det er vel ganske logisk at et barn som tydelig lider, har bodd lenge i, eller er utsatt for fæle livsvilkår, og selvfølgelig trenger hjelp (og heldigvis også ofte får det). Det er jo i alle de andre tilfellene, hvor foreldrene trenger hjelp for å "komme ovenpå" vi som samfunn må på banen og melde. Da vil foreldrene, og slik barna, mye tidligere hjelpes og møtes på sitt nivå. Og slik kan mange faktisk slippe å ende opp som tydelig lidende barn. Det biologiske prinsipp står fjellstøtt og det skal mye til for at BV anbefaler omsorgsovertakelse, det er jo ikke hyppig forekommende. Selv om media liker å innbille oss annet. 

For meg er dette en diskusjon like mye på et overordnet plan, som denne saken direkte. Og jeg må si meg enig i jabx i denne saken, selv om formen er noe ulik min. Vi, samfunnet rundt barnet/alle barn, har en forpliktelse til å bry oss dersom vi ser noe som ikke virker ok. Om det kalles magefølelse, lite hensiktsmessig samspill, normbrudd eller lignende er ikke det vesentlige. Det bygger på en fornemmelse av noe, at barnet opplever belastninger. Og det bør videreformidles. Men bevisbyrden i saken bærer BV, ikke vi. Fordi fagfolk vet hva som er relevant for helhetsvurderingen av et barns situasjon. Det gjør ikke vi andre. 

Endret av rhubarb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Tutte skrev:

Er enig med deg at man ikke får like mye informasjon gjennom nettet som BV får ved å snakke med personen. Men det kom fram så mye fra TS etterhvert som gjorde at vi skjønte at h#n egentlig ikke visste så mye om saken allikevel. H#n skrev først en ting og senere var det ikke slik allikevel. Det var i det hele tatt noe rart med hele saken.

Nettet er fullt av merkelige saker :fnise: 

Men jeg synes likefullt det er et viktig tema! Og helt klart et tema vi alle trenger mer kunnskap om. For det er en veldig underrapportering. Og det er barna som er tapere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chroma

Selvsagt skal man melde ifra om man er bekymret, men hva faen skjedde med å hjelpe hverandre?

Hva med å bare spørre naboen hvordan hun har det? Det er faktisk ikke farlig å vise omsorg for andre selv om man skulle tro det!

Det går til og med an å lufte bekymringen sin for den det gjelder, for eksempel ved å si "beklager at jeg tar det opp, men jeg synes du ser så trist ut ofte, er det noe jeg kan hjelpe deg med"?

Barnevernet er en super instans, men medmenneskligheten er tydeigvis i ferd med å dø ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tutte skrev:

Skade andre for dette?😂 Det går an å ha logisk tankegang. Det går an å tenke seg til ting uten å få det bekreftet fra fagfolk, men er det noe flere og flere mister så er det evnen til å tenke selv, alt må gå igjennom fagfolk for at det liksom skal bli riktig. Folk med erfaring har heller ikke noe mer å si, nei det må være fagfolk som tjener penger på det😊

Eh nei, det går ikke an å tenke seg til ting her fordi vi ikke sitter med all informasjon, og fordi vi ikke vet hva BV vektlegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 21. mai 2016 at 20.47, jabx skrev:

Du gjentar svada. Hva dere sier er irrelevant. Det som er relevant er hva BV sier, og det er derfor man skal kontakte BV og ikke høre på slike som dere.

Vi ba jo TS kontakte BV, har du trangt for det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...