Gå til innhold

Mor krever mer bidrag for barn som ikke er mitt


Gjest øystein

Anbefalte innlegg

Gjest øystein

Jeg betaler i dag bidrag for mine 3 barn og har ikke noe imot dette. Det koster å ha barn og begge skal bidra etter evne. Bidraget fastsettes av NAV så det fungerer greit.

Mor har nå fått nytt barn med sin nye type. De velger frivillig å gå ned til 80% lønn slik at de kan være lengre hjemme med sitt nye barn. Det som nå skjer er at mor ber meg om å betale mer bidrag til mine barn fordi hun skal være hjemme med sitt nye barn.

Frekkheten til mor og den manglende stoltheten de har som foreldre er nå en ting, men det mest utrolige i dette er at NAV og myndigheter har akseptert at mor kan gjøre dette.

Følg saken her: http://www.facebook.com/underholdningsbidrag

Har klaget inn saken til stortinget, Barne- og Likestillings departementet. Følg med videre på saken som skal opp i spørretimen 9 november 2011.

Saken vil også bli omtalt i Nettavisen.no, Aftenbladet og andre media.

Er det noen som ser fornuft i at en mor og hennes nye type kan kreve mer bidrag fra meg fordi de velger å benytte seg av en frivillig ordning om å gå ned i lønn for å være lengre hjemme med sitt nye barn??

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egentlig er det vel helt naturlig, mor jobber redusert stilling, ergo tjener hun mindre, ergo har hun rett på mere bidrag.

Men, moralsk er en helt annen sak, hvis hun velger å jobbe redusert for å ta seg av nytt barn, så burde hun ikke søkt om endra bidrag.

Hvordan løse dette i praksis ser jeg at må bli problematisk. Lover må gjelde alle, å få til en lov som sier at man ikke kan søke om bidragsendringer etter å fått nytt barn, høres vanskelig ut. Å kan vel i en annen situasjon medføre at en annen må fortsette å betale mere enn han kunne gjort ved endring.

Men, jeg forstår TS meget godt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein

Synes det høres temmelig rart ut... :haar:

Jepp, til og med likestillingsdepartementet har uttalt at dette er brudd på likestillingsloven, men de har ennå ikke gjort noe konkret med saken. Jeg kjører nå på og håper flest mulig vil vise interesse i saken slik at denne usedvanlige dårlige praksisen kan opphøre.

Innlegget er redigert iht reglene.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Jeg vet det er sånn, de har lov til det, men det er helt SYKT.

Det er også uttalt ifra NAV systemet at de syns det er greit siden far kan gjøre det samme. Derfor er det liksom rettferdig. "Øye for øye, tann for tann" prinsippet?

Hadde aldri falt meg inn å be om penger ifra min eks for ett barn hun absolutt ikke har noe med. Langt under enhvers verdighet.

Innlegget er redigert iht reglene.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er noen merklige regler. Men vet at den som mottar bidrag kan gå ned til 80 prosent stilling uten den andre kan si noe på dette. Går en med enn 80 prosnet stilling/lønn kan bidragsyter sette fram krav gjennom NAV at det uansett settes 80 prosent av den lønn som bidragsmottaker har muligheter for å klare.

Denne saken vitner om at det ikke bør være slik, i hvert fall ikke der en får nye barn med annen partner.

Dette strider mot barneloven der en skal kun forsørge sine barn og ikke en andres barn.

Argumenter som at en selv kan gjøre det samme er utrolig flåsete og at det kommer fra politikere vitner om inkompetanse for saken, og at de ikke kan forsvare saken men går på persomargumenter.

Jeg har selv sendt inn spørsmål til Barne og familiedepartement og fått noen svada svar som jeg visste da de henviser til loverket at slik er det. Videre at endringer vil være uheldig for noen grupper, derfor vil de beholde ordninger. Men det taes ikke hensyn til de negative sider for andre grupper fordeldre.

Denne saken som er på tråden har vært instressant og kjørt til rettssystemet og videre til mennerettssystemet etterpå om saken tapes i Norge. Det strider mot alle rettferdighetsprinnsipper at noen skal få økt barnebidrag pga.dette.

Forøvrig er dagens barnebidragsordning gammeldags og gått ut på dato for lenge siden selv om den ble endret rundt 2003/2004.

Så ikke betal ekstra barnebidrag i tillfeller som dette. Fortsett og betal det en har gjort for egne barn og ikke for de ekstra barn som x partner skaffer med andre partnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til!!

Kjempeviktig at fedre tør å stå frem på denne måten.

Bidragsreglene er overhodet ikke rettferdige, og det er på tide

at det kommer frem i lyset.

Hilsen kvinne.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, til og med likestillingsdepartementet har uttalt at dette er brudd på likestillingsloven, men de har ennå ikke gjort noe konkret med saken. Jeg kjører nå på og håper flest mulig vil vise interesse i saken slik at denne usedvanlige dårlige praksisen kan opphøre.

Følger og støtter saken din.

Innlegget er redigert iht reglene.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein

Egentlig er det vel helt naturlig, mor jobber redusert stilling, ergo tjener hun mindre, ergo har hun rett på mere bidrag.

Men, moralsk er en helt annen sak, hvis hun velger å jobbe redusert for å ta seg av nytt barn, så burde hun ikke søkt om endra bidrag.

Hvordan løse dette i praksis ser jeg at må bli problematisk. Lover må gjelde alle, å få til en lov som sier at man ikke kan søke om bidragsendringer etter å fått nytt barn, høres vanskelig ut. Å kan vel i en annen situasjon medføre at en annen må fortsette å betale mere enn han kunne gjort ved endring.

Men, jeg forstår TS meget godt.

Likestillingsdepartementet skriver:"”Det er ikke uvanlig at foreldre reetablerer seg med nye barn, og det er fortsatt ansett som vanlig at mor eller far er hjemme med små barn. Et valg om å være hjemme med nye barn, kan imidlertid betraktes som et internt anliggende for den nye familieenheten – et valg som bare angår dem"

De støtter meg i tanke, men dessverre ikke i handlinger. Det er et frivillig valg at man reduserer sin inntekt for å kunne være hjemme lengre med sitt barn. Derimot er dette noe som berører henne og barnets far. Det har ikke noe som helst med meg å gjøre.

Jeg hadde ikke hatt noen som helst innsigelse dersom mor av en god årsak måtte ha valgt redusert stilling for å være hjemme med ett av mine barn dersom det var nødvendig. Enhver kan innenfor rimelige intervaller be om å få fastsatt nytt barnebidrag. Det kan være andre årsaker til at mor får redusert inntekt, sykdom, arbeidsuførhet etc, men en så klar og årsak som å være hjemme frivillig til nytt barn kan enkelt justeres i eksisterende praksis. Det er ikke nødvendig med lovendringer, men det er tilstrekkelig at Arbeids- og Velferdsdepartementes instrukser justeres med tanke på denne type tilfeller. Dette er helt normalt og gjøres i mange områder innenfor forvaltningsssytemet.

Takk for ditt gode innspill, i denne saken :)

Innlegget er redigert iht reglene.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein

Lykke til!!

Kjempeviktig at fedre tør å stå frem på denne måten.

Bidragsreglene er overhodet ikke rettferdige, og det er på tide

at det kommer frem i lyset.

Hilsen kvinne.

Takk for din støtte. Ikke helt enkelt å stå frem alene mot NAV. Vil ikke gi meg med det første i denne saken, så bare følg med videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein

Ja det er noen merklige regler. Men vet at den som mottar bidrag kan gå ned til 80 prosent stilling uten den andre kan si noe på dette. Går en med enn 80 prosnet stilling/lønn kan bidragsyter sette fram krav gjennom NAV at det uansett settes 80 prosent av den lønn som bidragsmottaker har muligheter for å klare.

Denne saken vitner om at det ikke bør være slik, i hvert fall ikke der en får nye barn med annen partner.

Dette strider mot barneloven der en skal kun forsørge sine barn og ikke en andres barn.

Argumenter som at en selv kan gjøre det samme er utrolig flåsete og at det kommer fra politikere vitner om inkompetanse for saken, og at de ikke kan forsvare saken men går på persomargumenter.

Jeg har selv sendt inn spørsmål til Barne og familiedepartement og fått noen svada svar som jeg visste da de henviser til loverket at slik er det. Videre at endringer vil være uheldig for noen grupper, derfor vil de beholde ordninger. Men det taes ikke hensyn til de negative sider for andre grupper fordeldre.

Denne saken som er på tråden har vært instressant og kjørt til rettssystemet og videre til mennerettssystemet etterpå om saken tapes i Norge. Det strider mot alle rettferdighetsprinnsipper at noen skal få økt barnebidrag pga.dette.

Forøvrig er dagens barnebidragsordning gammeldags og gått ut på dato for lenge siden selv om den ble endret rundt 2003/2004.

Så ikke betal ekstra barnebidrag i tillfeller som dette. Fortsett og betal det en har gjort for egne barn og ikke for de ekstra barn som x partner skaffer med andre partnere.

Takk for flott innspill. Jeg forstår at vi to nok deler samme kompetanse for forvaltningsregler og hvordan ting henger sammen. Føler at jeg snart kan påberope meg master grad i forvaltningsregler osv. Dette bare fordi man må kjempe mot et system som noen ganger slår så innmari feil ut i praktiseringen.

Jeg vil nok tro at for mitt tilfelle så vil jeg ikke få noen grad av medhold i NAV systemet slik praksisen er i dag, men jeg vil kjøre på videre i denne saken og kjenner godt til den paragrafen i barneloven du henviser til.

Et annet veldig viktig prinsipp i denne saken er at en slik sak vil omtrent uten unntak skape en konfliktsituasjon mellom eks partnere. Det er ett av mange argumentasjoner som benyttes når det gjøres endringer i praktiseringen av lovverket.

Innlegget er redigert iht reglene.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Du treng kanskje ikkje lenke til facebook-sida som identifiserer deg (og dermed indirekte ho som du betalar til) i ALLE dine innlegg? (Eg støttar saka di, altså, men du går litt langt her.)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Øystein

Du treng kanskje ikkje lenke til facebook-sida som identifiserer deg (og dermed indirekte ho som du betalar til) i ALLE dine innlegg? (Eg støttar saka di, altså, men du går litt langt her.)

Jeg er ikke ute etter å ta ett menneske i denne saken. Derimot vil en link til min facebookside være noe mer beskjedent enn det som kommer i media iløpet av morgen dagen.

Jeg har også inkludert mine barn i dette slik at de er klar over at jeg kjemper mot NAV og forvaltningsssytemet og ikke mor.

Det er også en viktig sak som berører fler enn kun meg og derfor er det viktig å sette ett ansikt på at det er faktisk noen som blir rammet av denne type urimeligheter.

Så jeg står inne for å stå frem offentlig med dette og håper å kunne få være med å sette standard for lignende fremtidige saker slik at andre eks-par kan ungå å komme i denne konfliktsituasjonen, noe som deres barn igjen vil nyte godt av.

Så min konflikt med mor skal jeg nok klare å holde for meg selv, men det er altså ett system som jeg mener lar grådighet for penger overstyre moralske verdier.

Innlegget er redigert iht reglene.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler i dag bidrag for mine 3 barn og har ikke noe imot dette. Det koster å ha barn og begge skal bidra etter evne. Bidraget fastsettes av NAV så det fungerer greit.

Mor har nå fått nytt barn med sin nye type. De velger frivillig å gå ned til 80% lønn slik at de kan være lengre hjemme med sitt nye barn. Det som nå skjer er at mor ber meg om å betale mer bidrag til mine barn fordi hun skal være hjemme med sitt nye barn.

Frekkheten til mor og den manglende stoltheten de har som foreldre er nå en ting, men det mest utrolige i dette er at NAV og myndigheter har akseptert at mor kan gjøre dette.

Følg saken her: http://www.facebook.com/underholdningsbidrag

Har klaget inn saken til stortinget, Barne- og Likestillings departementet. Følg med videre på saken som skal opp i spørretimen 9 november 2011.

Saken vil også bli omtalt i Nettavisen.no, Aftenbladet og andre media.

Er det noen som ser fornuft i at en mor og hennes nye type kan kreve mer bidrag fra meg fordi de velger å benytte seg av en frivillig ordning om å gå ned i lønn for å være lengre hjemme med sitt nye barn??

For ei dame !

Hun eier ikke respekt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein

For ei dame !

Hun eier ikke respekt!

Det er viktig at fokus er mot sak og ikke person. Derimot er det veldig viktig at forvaltningssystemet tar høyde også for at deres praksis til enhver tid vil bli utfordret av mennesker med veldig varierende moralske verdier.

Så det er min sak mot NAV og myndighetene som skal ha fokus i dette :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner det er urettferdig og man burde helt klart gjøre noe med problemstillingen. Men dette går vel så ofte andre veien også, at far etablerer seg med nye barn og dermed krever bidrag til mor redusert pga hans høyere utgifter til nye barn. Eller at han faktisk velger å gå ned i stillingsprosent eller bytter til jobb med lavere lønn... Disse sakene gjelder jo også fars andre liv og bør jo ikke påvirke andre, men det gjør det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein

Jeg skjønner det er urettferdig og man burde helt klart gjøre noe med problemstillingen. Men dette går vel så ofte andre veien også, at far etablerer seg med nye barn og dermed krever bidrag til mor redusert pga hans høyere utgifter til nye barn. Eller at han faktisk velger å gå ned i stillingsprosent eller bytter til jobb med lavere lønn... Disse sakene gjelder jo også fars andre liv og bør jo ikke påvirke andre, men det gjør det.

Dette har du helt rett i. Det er lett og bli forledet til å tro at dette kun gjelder mor, men dagens praksis skiller ikke på om det er mor eller far. Det er bidragssmottaker som drar fordel av denne praksisen.

Det er også slik at skulle jeg f.eks. ha fått flere barn og dermed flere å forsørge, så kan jeg nok etter dagens praksis ha fått medhold i at det blir tatt hensyn til i fastsettelse av nytt barnebidrag basert på mine økte utgifter. Dette støtter jeg absolutt IKKE og mener at enhver som etablerer ny familie bør bære dette ansvaret selv. Det er også slik formulert i barneloven at enhver som etablerer familie har ansvar for å kunne forsørge denne familien.

Det er også moral etiske sider ved å skulle be om at en eks partner skal bidra til en nyetablert familie. Personlig har jeg aldri ville ønsket å få pengestøtte fra min eks i noen som helst sammenheng utover det som gjelder våre felles barn.

Så jeg er helt enig i at det ikke bare er mor det skal snakkes om, men at en eks-partner ikke skal bære noen økonomisk belastning for at den andre parten får nye barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo andre veien og?

Exen min fikk iallefall 3 barn med sin nye samboer, og dermed ble bidraget til vårt felles barn redusert da han fikk økte utgifter pga nye barn.

Jeg synes iallefall det er rettferdig at hans økonomiske forsørgerevne blir delt mellom alle fire barna, ergo at det blir redusert bidrag på meg/til vårt felles barn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo snu på det andre veien.

Dersom du får flere barn med ny dame, så blir din bidragsevne til de barna du allerede har, redusert.

Dette går faktisk begge veier.

Ser ikke helt hvordan du kan få dette til at du betaler for ett barn du ikke er far til, mor har fått redusert sin bidragsevne og da må du trå til. Dette er for å forsørge DINE barn. Eller mener du at hennes nye mann skal gjøre det?

Det som bør komme på dagsorden er hva med alle de som IKKE betaler bidrag, og som NAV ikke gjør noe med.

Hvor omsorgspersonen sitter med hele regningen og forsørger barna alene.

Dere fedre er heldige som kan stikke dere ut i media, som mor har jeg aldri kunnet gjort det, da det kan slå negativt ut mot barna.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...