Gå til innhold

Ok å bruke ordet 'neger'?


FrøkenJosefine

Anbefalte innlegg

Jeg vil ikke kalle de svarte for fakta er at de er ikke svarte, de er BRUNE eller mørkebrune eller lysebrune. Asiater er gulinger.

Det er jo aldri noe galt i å kalle noen hviting? Hvorfor skal vi finne oss i det hvis de ikke tåler neger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tro meg, jeg vet om flere svarte rasister enn hvite.

Helt enig her. Jeg også. Jeg har ikke noen problemer å bruke ordet neger fordi jeg ikke mener noe vondt med dette. I tillegg har jeg en god del venner med mørk hud som ikke har noe imot å bli kalt for negere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke greit å bruke ordet neger. Jo, om man er svart selv, så kan man gjøre det. Da vet man når man kan og når man ikke kan. Vi burde holde oss for gode til å bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller dem neger fordi de er neger. Det er ikke vondt ment fra min side. Da hadde jeg sagt jævla neger eller jævla svarting, på samme måte som jeg kan si svenskefaen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv mørk, og stiller meg litt ambivalent til det ordet. Kommer det fra kompiser eller andre i min omgangskrets med en spøkefull/kameratslig tone gjør det meg ingenting.

Om folk slenger ut med det f.eks på byen er det noe ganske annet.

Ordet kan brukes på flere måter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke greit å bruke ordet neger. Jo, om man er svart selv, så kan man gjøre det. Da vet man når man kan og når man ikke kan. Vi burde holde oss for gode til å bruke det.

Blir ikke det forskjellsbehandling ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nigerianere

Nei, nigerianere er mennesker fra Nigeria.

Mennesker fra Niger er nigeranere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Nei, nigerianere er mennesker fra Nigeria.

Mennesker fra Niger er nigeranere.

I Tanums store rettskrivningsordbok står det "nigerer" om en person fra Niger, ikke nigeraner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest crazycatlady

Jeg syns det er idiotisk at Pippis pappa ikke får være negerkonge lenger og at sangen om Hoa Hottentott ble fjernet fra Thorbjørn Egners bok. Det var ikke stygt ment da det ble laget og er det heller ikke nå. Vi blir jo kalt hvite, det må jo være like diskriminerende det, men det blir ikke reagert på. Syns enkelte mørkhudede er litt vel såre, de tolker alt rasistisk selv om det ikke er ment sånn.

Endret av crazycatlady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig enkelt og greit. Jeg bare bruker ikke uttrykket, fordi jeg vet at noen tar seg nær av det. (og jeg har heller aldri behov for å bruke uttrykket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker vanligvis ikke ordet neger men kan hende jeg sier det hvis jeg er veldig irritert.



Anonymous poster hash: dc21d...736
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...