Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Uff det er så mye å lese og kunne. Har sitti med innlevering i timesvis nå... Hadde satt meg som mål å bare holde på i ett par timer og bruke notater så lite som mulig, for å øve meg til eksamen liksom. Men det gikk jo ikke!! Argh! Jeg syns oppgava var så sinnsykt vanskelig selv om det egentlig var et ganske enkelt spørsmål :P

Tenkte å jobbe litt mer med skole etter jeg leverte denne oppgava men jeg er så sliten...

Har en annen oppgave jeg skulle ha begynt på for lenge siden og, men har knapt fått starta. Uff. Jeg får ta meg litt fri nå og stå opp tidlig og lese masse i morgen.

Gruer meg så fryktelig til eksamen.........



Anonymous poster hash: 9db0a...9b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal liksom skrive bacheloroppgaven min denne uken.. Foreløpig har jeg skrevet en helt prosent av kravet, dette går jo strålende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette semesteret har jeg jobbet ufattelig lite med fagene. Har vært demotivert fra dag en, og nå er det snart eksamen:/ kommer til å gå til h**... Verste er at hele familien forventer a/b i alle fag. Dårlig samvittighet både ovenfor meg selv og dem.. Bahh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter veldig med å fullføre masteroppgaven til fristen. Føles som det aldri i verden kommer til å gå. :sad:

På toppen av det er samboeren utrolig misfornøyd med at jeg jobber så mye og er helt fraværende, og jeg irriterer meg grenseløst over at han ikke har mer forståelse. Det føles som om oppgaven, forholdet og alt går til helvette på en gang. :murvegg: :cry:



Anonymous poster hash: 2ae00...dd1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette semesteret har jeg vært - og er - så ufattelig lei, demotivert og generelt bare veldig klar for å gjøre alt annet enn å studere. Men det er kanskje naturlig etter 4 år på universitetet..? Hadde tenkt å ta årsstudie i norsk for så å ta PPU (har studiepoeng nok til å få didaktikk i både samfunnskunnskap og historie), men har innsett mer og mer det siste året at den PPU-biten ikke er noe jeg har lyst til. Jeg vil ikke bruke enda et år på noe jeg egentlig ikke er sånn superinteressert i - og som jeg ikke vet 100 % at jeg faktisk vil jobbe med, eller FÅR jobb med. Samtidig er det litt surt å IKKE bruke det ene året på å få papirer på at jeg faktisk kan undervise i disse tre faggrenene, men jeg synes også at motivasjonen må være på plass om man skal begi seg ut på PPU.. I tillegg strøk jeg i ett av norskfagene forrige semester (min aller første stryk.. det var ikke moro :( ), og har ikke hatt mulighet/ork til å følge forelesningene eller lese noe i dette faget nå (selv om jeg leste ALT av pensum forrige semester - og presterte som nevnt å stryke..) samtidig som jeg har et gigantisk litteraturfag + et annet norskfag å holde tritt med. Ikke har jeg noen motivasjon til å bruke masse tid og energi på dette stryk-faget mitt heller, da jeg er helt sikker på at resultatet uansett vil bli at jeg stryker på nytt.. På toppen av dette igjen kommer jobber, i flertall - jeg kan ikke slutte å jobbe, for det har jeg ikke økonomi til, så jeg føler egentlig at jeg har så ufattelig mye å gjøre samtidig som mye av det jeg gjør er fullstendig bortkasta.

Eneste trøsten er at jeg ikke må stå på én eneste av eksamenene jeg har dette semesteret, bare møte opp. Det vil si at jeg må gjøre arbeidskrav osv., og for å være ærlig er det ganske tiltak å sitte med oppgaver for tiden - selv om jeg skal få det til, og har fått det bra til hittil. Men jeg har nå tenkt å gjøre det så bra som mulig, og jeg leser mye, også på jobb når jeg kan, så jeg har litt større ambisjoner enn en E..

Er det noen av dere som har endret karrierevei fullstendig etter noen år på uni/høyskole? Jeg har nemlig planer om å begynne på scratch til høsten, med noe litt mer matnyttig - sykepleie. 3 nye år med studier, men jeg har allerede kjøpt noen bøker og lest litt i dem, og jeg kjenner mange som jobber innenfor både dette yrket og andre steder i helsesektoren, så jeg føler selv at jeg vet ganske godt hva jeg går til. Og det er veldig interessant :) Men må samtidig innrømme at det er skummelt å bytte beite fullstendig, hva gjør jeg hvis jeg finner ut at det nye studiet overhodet ikke er noe for meg? Da har jeg plutselig brukt 5 år på fint lite (jeg har en bachelorgrad + årsstudium + tilleggsfag), og jeg vil jo gjerne bli ferdig en gang og så faktisk begynne å jobbe, tjene penger, spare egenkapital.. Sånne ting som vanlige folk gjør. Men akkurat nå føles det litt virkelighetsfjernt :(



Anonymous poster hash: e00e2...d4c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, bare at jeg droppa ut av PPU. Vurderer sykepleie og barnehagelærer til høsten, da det er viktig for meg å ha en yrkesrettet utdanning.

S.



Anonymous poster hash: a3d08...9d1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar opp ett fag nå. Det positive er at jeg skjønner mye mer nå, og tror det vil gå mye bedre på eksamen i mai enn i fjor.

Det negative er at det skal utrolig mye til før jeg klarer å sette meg ned med det. Er så... Gidd! Men vil jo ikke ha dårlige karakterer heller :( hva feiler det meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påskeferien har gått alt for fort. Har ikke lyst på forelesig klokka 10.00 i morgen. Det er så teit, for jeg har bare forelesing i morgen og onsdag denne uken. Det slo meg aldri å skulke meg til en uke ekstra ferie? Hadde så lyst å bare bli hjemme litt til. Jeg har faktisk nesten bare forberedelsar til eksamene i mai igjen nå dette semesteret, ferdig med alt av obligatorisk arbeid og halvparten av forelesingene :sjokkert: .. Jeg føler nå at jeg har så god tid at jeg bare kommer til å bare være skikkelig ueffektiv og prokrastinerende den kommende uken. Tenker med gru på at jeg om et år sikkert ikke kan ta påskeferie grunnet innlevering av masteroppgave, og dette får meg til å ikke ville gjøre en dritt nå... :jolie:

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kviet meg for å gå inn her og lese, typ "Ahh, jeg har eksamen om 3 uker og bare lest halve pensum!", men dere har det jo like dritt som meg, det gjør meg litt gladere. Jeg har heller ikke følt NOE som helst for dette semesteret, ikke brydd meg i det hele tatt, og det skremmer meg for jeg elsker jo faget mitt! Så har jeg to eksamener om to uker. Det får gå som det går...

Haha, vel, jeg har eksamen om to uker og tre dager, og har ikke begynt på pensum! Har kun pjattet meg gjennom de obligatoriske innleveringene, utenom det har jeg ikke gjort noe... Dette er fullt overkommelig om jeg kun sikter meg inn på en C, men det er DET jeg ikke klarer. Aller helst skulle jeg fått den Ben, mening vet jo det ikke går.

OKEI... Fra i morgen av må jeg skjerpe meg. Skal gi en oppdatering rundt hvordan dagen gikk!!

Anonymous poster hash: 32cc3...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjennetegn på en kjip vårperiode: Man har tre uker igjen til eksamen, og er mentalt allerede på et stadie der man planlegger hvordan konteeksamen skal passe inn i tidsskjemaet for høsten. :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på utveksling i USA dette halvåret, spennende, jada. Men nå er jeg drittlei!

Lei av ekstrapoeng som hives i alle retninger, lei av gruppearbeid med dumme Americanere som ikke klarer å ta en eneste avgjørelse selv, lei av pensum som skal finleses for å huske alle detaljer, mens ingen ser det store bildet...

Ikke minst er jeg drittlei av jenta jeg deler rom med. (Ikke kollektiv nei, ROM!) Hun klager konstant (I¨m so tired, I¨m not feeling well...blablabla) går igjen hver dag, men å ta i mot råd om sunt kosthold og aktivitet vil hun ikke... Akkurat nå sitter jeg og leser på rommet, hun kommer inn og hører musikken så høyt at jeg kan synge med, selv om hun har hørepropper. JEG ER DRITTLEI

Dagens utblåsning. Pust med magen, og tell til 10.



Anonymous poster hash: 9280f...88b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på utveksling i USA dette halvåret, spennende, jada. Men nå er jeg drittlei!

Lei av ekstrapoeng som hives i alle retninger, lei av gruppearbeid med dumme Americanere som ikke klarer å ta en eneste avgjørelse selv, lei av pensum som skal finleses for å huske alle detaljer, mens ingen ser det store bildet...

Ikke minst er jeg drittlei av jenta jeg deler rom med. (Ikke kollektiv nei, ROM!) Hun klager konstant (I¨m so tired, I¨m not feeling well...blablabla) går igjen hver dag, men å ta i mot råd om sunt kosthold og aktivitet vil hun ikke... Akkurat nå sitter jeg og leser på rommet, hun kommer inn og hører musikken så høyt at jeg kan synge med, selv om hun har hørepropper. JEG ER DRITTLEI

Dagens utblåsning. Pust med magen, og tell til 10.

Anonymous poster hash: 9280f...88b

Åh kollektiv kan være dritt, men å dele rom hadde jeg aldri klart! Det var mulig å gjøre dette ved universitetet mitt i UK og få billigere leie, men jeg valgte eget rom ja :P

Er det slik at alle deler rom i USA? Har den oppfatningen fra filmer o.l. men har aldri spurt noen som faktisk går på et amerikansk universitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er på utveksling i USA dette halvåret, spennende, jada. Men nå er jeg drittlei!

Lei av ekstrapoeng som hives i alle retninger, lei av gruppearbeid med dumme Americanere som ikke klarer å ta en eneste avgjørelse selv, lei av pensum som skal finleses for å huske alle detaljer, mens ingen ser det store bildet...

Ikke minst er jeg drittlei av jenta jeg deler rom med. (Ikke kollektiv nei, ROM!) Hun klager konstant (I¨m so tired, I¨m not feeling well...blablabla) går igjen hver dag, men å ta i mot råd om sunt kosthold og aktivitet vil hun ikke... Akkurat nå sitter jeg og leser på rommet, hun kommer inn og hører musikken så høyt at jeg kan synge med, selv om hun har hørepropper. JEG ER DRITTLEI

Dagens utblåsning. Pust med magen, og tell til 10.

Anonymous poster hash: 9280f...88b

Feel ya! Var på utveksling i USA i fjor selv, delte rom med ei som ikke bare snakka - men SANG i søvne. Samt at det var konstant fest i nabolaget.

Ble flink til å sove med øreplugger da :P

Jeg likte dog vurderingsformene i USA, syntes det var mer motiverende med 1 midterm, 1 eksamen og 2-3 oppgaver som telte en viss prosentandel. Aldri vært så lite stressa for å gjøre det dårlig, og har aldri hatt så bra karakterer :)

Nyt det så lenge det varer, jeg var også drittlei på slutten men nå lengter jeg til neste utveksling!

Anonymous poster hash: c9d92...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greier ikke konsentrere, hodet er ikke med meg den siste tiden. Det er bare så frustrerende, skulle gjerne gjort noe mer produktivt enn å stirre på en skjerm, spille sudoku og finne en million andre ting å gjøre. Dog, det er nå nesten et år siden broren min omkom, så jeg skjønner jo at det henger sammen med det. Skulle gjerne bare kunne lese artiklene og skrive ferdig enkelte deler av oppgaven. Gah, blir sliten av dette (og lei meg).

Ser også ut som at jeg får utsatt fristen til å levere inn masteroppgaven, og veileder er også sikker på at oppgaven blir bra (hvertfall basert på det jeg har sendt inn), så det er jo noe positivt. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal levere masteroppgave i mai, men har enda ikke begynt å skrive. Det er en kombinasjon av null motivasjon, dårlig veileder og mye annet som skjer i livet mitt som er årsaken til dette. Jeg har tenkt mye på oppgaven, og lest og notert mye, men klarer altså ikke å sette meg ned for å skrive. Blir så skuffet over meg selv. Vet jo at dette i teorien kunne blitt en skikkelig god oppgave, men fordi jeg er så jævlig treig kan den ikke bli annet enn middels. Argh.



Anonymous poster hash: ac372...4dc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Feel ya! Var på utveksling i USA i fjor selv, delte rom med ei som ikke bare snakka - men SANG i søvne. Samt at det var konstant fest i nabolaget.

Ble flink til å sove med øreplugger da :P

Jeg likte dog vurderingsformene i USA, syntes det var mer motiverende med 1 midterm, 1 eksamen og 2-3 oppgaver som telte en viss prosentandel. Aldri vært så lite stressa for å gjøre det dårlig, og har aldri hatt så bra karakterer :)

Nyt det så lenge det varer, jeg var også drittlei på slutten men nå lengter jeg til neste utveksling!

Anonymous poster hash: c9d92...0f4

Åh kollektiv kan være dritt, men å dele rom hadde jeg aldri klart! Det var mulig å gjøre dette ved universitetet mitt i UK og få billigere leie, men jeg valgte eget rom ja :P

Er det slik at alle deler rom i USA? Har den oppfatningen fra filmer o.l. men har aldri spurt noen som faktisk går på et amerikansk universitet.

Jeg søkte om enerom, men fikk det ikke. Gråt nesten da jeg fikk vite at jeg skulle dele rom i fire måneder, men det har egentlig gått overraskende bra. Kjenner bare at det begynner å bli nok nå ;) Har forrestem ikke tilgang til kjøkken heller - så gleden blit stor når jeg kommer meg hjem til egen leilighet igjen av flere grunner! haha.

Neida, stort sett så deler de "yngre" elevene, men ikke så fort de begynner på tredjeåret (de går fire for å få en bachlor grad), kun jeg som søkte "feil" hus og fikk dobbeltrom, så godt som alle de andre utvekslingselevene bor i leiligheter sammen med en til tre andre. Jeg tror det er cirka det samme for resten av landet også, men ikke helt sikker.

Så gøy! Hva, og hvor studere du i UK? Jeg tar hele graden min i Edinburgh, så på utveksling i fra UK nå :)

Feel ya! Var på utveksling i USA i fjor selv, delte rom med ei som ikke bare snakka - men SANG i søvne. Samt at det var konstant fest i nabolaget.

Ble flink til å sove med øreplugger da :P

Jeg likte dog vurderingsformene i USA, syntes det var mer motiverende med 1 midterm, 1 eksamen og 2-3 oppgaver som telte en viss prosentandel. Aldri vært så lite stressa for å gjøre det dårlig, og har aldri hatt så bra karakterer :)

Nyt det så lenge det varer, jeg var også drittlei på slutten men nå lengter jeg til neste utveksling!

Anonymous poster hash: c9d92...0f4

Hahah, det er sant! Jeg bodde sammen med fire briter på 18, første året - så fikk oppleve nok lyd for å si det sånn. Heldigvis mye bedre sånn sett her, kun det å dele rom og å ikke ha tilgang til kjøkken som begynner å bryne på tålmodigheten.

Det er sant, jeg liker det virkelig jeg også. Det jeg derimot sliter med å akseptere bonus poeng for det som ikke har noe med faget å gjøre i det hele tatt... Feks så hev i ball i klassen en dag, og laget som fikk mest treff fikk 5 poeng ekstra på neste eksamen. Det syns jeg er feil...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte om enerom, men fikk det ikke. Gråt nesten da jeg fikk vite at jeg skulle dele rom i fire måneder, men det har egentlig gått overraskende bra. Kjenner bare at det begynner å bli nok nå ;) Har forrestem ikke tilgang til kjøkken heller - så gleden blit stor når jeg kommer meg hjem til egen leilighet igjen av flere grunner! haha.

Neida, stort sett så deler de "yngre" elevene, men ikke så fort de begynner på tredjeåret (de går fire for å få en bachlor grad), kun jeg som søkte "feil" hus og fikk dobbeltrom, så godt som alle de andre utvekslingselevene bor i leiligheter sammen med en til tre andre. Jeg tror det er cirka det samme for resten av landet også, men ikke helt sikker.

Så gøy! Hva, og hvor studere du i UK? Jeg tar hele graden min i Edinburgh, så på utveksling i fra UK nå :)

Skjønner deg godt! Det blir mye å ha et ekstra (ukjent) menneske oppå seg i flere mnd. Skjønner godt at du savner kjøkken, blir nesten litt frihetsberøvende å ikke kunne velge egne måltider over en så lang periode ;)

Jeg studerte noe så nevenyttig som bachelor i historie ved Aberystwyth University. Bygger på med master ved UiO nå, men satser på utveksling til King's College London neste semester fordi jeg savner hele studentopplevelsen ved britiske universiteter. UiO blir litt fragmentert dessverre, og det er ikke så lett å komme i kontakt med folk her... men det har nok mye med nordmenn å gjøre også ;)

Endret av Skriblerier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

signet opp for 30 stp dette semesteret, men dumper to av emnene allerede. Håper å fullføre de ti siste poengene.

Sykt skuffet over meg selv. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

signet opp for 30 stp dette semesteret, men dumper to av emnene allerede. Håper å fullføre de ti siste poengene.

Sykt skuffet over meg selv. :(

Ikke vær det, tenk at det er bedre at du fullfører 10 poeng enn at du stryker i 30 :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...