Gå til innhold

Kvinnene rydder, mennene slapper av


Gjest Violetta

Anbefalte innlegg

Gjest Violetta

Jeg opplever dette ofte, i selskap med forskjellige aldersgrupperinger. Når man har spist, reiser den kvinnelige delen av selskapet seg og rydder, mennene sitter igjen som om det er det naturligste i verden.

Hva er dette for noe? En etterlevning fra femtitallet?

Er det flere enn meg som opplever dette?

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har jeg også opplevd massevis av...og jeg løste det ved å bli sittende jeg også. :lur:

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Dette har jeg også opplevd massevis av...og jeg løste det ved å bli sittende jeg også. :lur:

Nå ble jeg nysgjerrig. Hvordan løste det problemet? Begynte mennene å rydde?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever det også. Noen ganger har jeg demonstrert ved å bli sittende, mest fordi jeg er en del av en interessant samtale med mennene i familien. Da kommer mamma bort og pirker i meg og hvisker "du må hjelpe til!!".



Anonymous poster hash: c255c...d83
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Niks. Jeg er ofte den som lager mat/kaker og andre dekker på. Men, når det kommer til rydding så ligger jeg ofte i forkant av alle andre.

I min omgangskrets/familie generelt så deltar mer eller mindre alle. Alt etter hvor mange det er plass til og behov for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Sett det av og til jeg også, men finnes også en del flinke menn som hjelper til :)

For min del trives jeg med å rydde osv, så om min kjære ser noe våpenprogram på TV eller noe går jeg like så godt og rydder eller forbereder mat. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, det er det samme her. Dvs, når vi er hos min mor og spiser (som er syk og trenger hjelp til oppvasking og rydding etter mat), så er brødrene mine med og hjelper like mye som meg. Men er vi hos andre, friske mennesker og spiser, så er det damene som rydder mens mennene blir sittende. Det provoserer meg, men jeg har ikke samvittighet til å sitte hvis jeg f.eks er hos min svigerfamilie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Når jeg tenker over det...så sitter mennene ja. Har aldri liksom sett alle mennene reise seg for å rydde av bordet og vakse opp. Alltid kvinnene.

Kvinnene reiser seg og rydder mens mennene sitter å løser verdensproblemer.



Anonymous poster hash: d739e...4ca
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Sett det av og til jeg også, men finnes også en del flinke menn som hjelper til :)

Ikke frekt ment, men jeg lurer på om jeg også anses som flink dersom jeg "hjelper til"...

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det begynner med at han og hun går på date og han betaler for henne og så er rollene låst fast.



Anonymous poster hash: 91525...248
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg nysgjerrig. Hvordan løste det problemet? Begynte mennene å rydde?

Nei, det var en utenkelig ting der jeg var, men det var en liten stille protest fra min side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Nei, det var en utenkelig ting der jeg var, men det var en liten stille protest fra min side.

Jeg har prøvd det samme, men etter en del strenge blikk tok feigheten over og jeg og ryddet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke frekt ment, men jeg lurer på om jeg også anses som flink dersom jeg "hjelper til"...

Neppe. Rollene er fastlagte fra vi er født mange steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest New_Girl

Ikke bare i selskap men hvis vi spiser sammen med bare mamma og pappa også. Pappa kan gå å sette seg foran TVn med den største selvfølgelighet rett etter middag. Tror vi hadde blitt ganske lang i maska om mamma hadde gjort det samme.

Men sånn generelt tror jeg dette fenomenet er mest vanlig i større selskap. Jeg tipper at arbeidet er mer jevnt fordelt når de er hjemme hos seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd det samme, men etter en del strenge blikk tok feigheten over og jeg og ryddet.

Det verste er at når du forlater den interessante samtalen ved bordet og kommer ut på kjøkkenet så må du over i deres samtale i stedet;

"Så da byttet jeg ut hele egg med eggehviter, og det sier jeg deg, da ble den luftig og fin. Berit jeg sier nettopp nå til Anne, at den oppskriften du sendte meg var så god".

Anonymous poster hash: c255c...d83

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Idollet

Dette er enkelt og greit fordeling av oppgaver. Når jeg er hjemme arbeider jeg litt ute, jeg arbeider litt med ditt og datt. Nå lager vi skur ute og driver på med store steiner til grunnmur og mye masse, før i år lagde vi en parkeringsplass. Mens søsteren min arbeider litt inne (minimalt) og ellers ingen ting. Faktum er at når man går inn i forhold vil mannen nekte å gjøre dobbelt opp, altså de mer praktiske og slik, i tillegg til å ta av bordet osv. Det må være en rettferdig fordeling.

Endret av Idollet
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Violetta

Det verste er at når du forlater den interessante samtalen ved bordet og kommer ut på kjøkkenet så må du over i deres samtale i stedet;

"Så da byttet jeg ut hele egg med eggehviter, og det sier jeg deg, da ble den luftig og fin. Berit jeg sier nettopp nå til Anne, at den oppskriften du sendte meg var så god".

Anonymous poster hash: c255c...d83

Å gi meg styrke! :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er enkelt og greit fordeling av oppgaver. Når jeg er hjemme arbeider jeg litt ute, jeg arbeider litt med ditt og datt. Mens søsteren min arbeider litt inne (minimalt) og ellers ingen ting. Faktum er at når man går inn i forhold vil mannen nekte å gjøre dobbelt opp, altså de mer praktiske og slik, i tillegg til å ta av bordet osv. Det må være en rettferdig fordeling.

Hun snakker jo ikke om generell fordelig i huset. Hun snakker om selskaper der kvinnene rydder opp mens mennene bare sitter der og prater. Er ikke som om de skifter dekk i mellomtiden.

Man vet ikke hvordan folk har det i sitt eget hjem og er man borte hos noen skal man hjelpe til.

Anonymous poster hash: c255c...d83

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Idollet

Hun snakker jo ikke om generell fordelig i huset. Hun snakker om selskaper der kvinnene rydder opp mens mennene bare sitter der og prater. Er ikke som om de skifter dekk i mellomtiden.

Man vet ikke hvordan folk har det i sitt eget hjem og er man borte hos noen skal man hjelpe til.

Anonymous poster hash: c255c...d83

Det tar lange tider å ordne huset, bygge på, lage parkeringsplass, skur, grunnmur osv. Dere har ikke peiling. Klyppe graset, hugge ned tre, pusse opp og mye annet er manneoppgaver. Til gjengjeld kan kvinnene i huset ta seg av matlaging, vask, rydding og slikt som det. Ellers blir det dobbelt opp for oss karane.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Det tar lange tider å ordne huset, bygge på, lage parkeringsplass, skur, grunnmur osv. Dere har ikke peiling. Klyppe graset, hugge ned tre, pusse opp og mye annet er manneoppgaver. Til gjengjeld kan kvinnene i huset ta seg av matlaging, vask, rydding og slikt som det. Ellers blir det dobbelt opp for oss karane.

Start din egen tråd i stedet for å spore denne av.

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...