Gå til innhold

Shoppestopp 2015


Nordis

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har jeg blitt alene om dette? :klo:



Anonymous poster hash: a7547...def
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enda med, men sitter begravd i pensumbøker så shoppestoppen går helt av seg selv for tiden uten at jeg ofrer den en tanke :P

Anonymous poster hash: 76669...754

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utsatt det til juni. Jeg har skiftet stil + bruker en annen størrelse enn før, så jeg trengte å kjøpe inn noe nytt. Men det er alt nøye gjennomtenkt og ting jeg må ha, slik som undertøy og jakke. Hadde bare blitt deppa om jeg skulle gått med alt som ikke passer i ett år. Men nå har jeg nok til klær å klare meg! Jeg tenker halvt år i første omgang, men godt mulig jeg fortsetter etter januar også, til juni slik at det blir ett år.

Anonymous poster hash: eaab1...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Framleis går det dårleg med den totale shoppestoppen, men eg har framleis ikkje kjøpt noko heilt nytt, anna enn dei skistøvla i april. Så alt i alt går det ikkje så verst, vil eg seie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Flere med shoppestopp her inne? Har vært gangske flink i sommer, nesten ingenting nytt, kun ett par sko, sokker etc; ingen bukser, gensere, jakker. Kjenner at det er littegrann (les:veldig!) tøft nå når butikkene bugner av nydelige høstklær..!

Jeg har funnet ut at det hjelper å rydde i klesskap og gi bort det jeg aldri bruker til Fretex. Så ser jeg hva jeg har, og får til å bruke alt. Nå skal klesplaggene "brukes opp" før det blir noe nytt neste sommer/høst. Med andre ord: full shoppestopp i 1 år. Skal heller betale ned ekstra på boliglån hver måned. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen form for pålagt "shoppestopp" for en periode, men har heller et generelt fokus (alltid, ikke bare for en periode) på å ikke kjøpe ting jeg strengt tatt ikke trenger og fokusere på å finne de helt riktige gjenstandene og i holdbar kvalitet osv. Dette er ut i fra et ønske om å fokusere både på økonomi og miljø. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomi og miljø er bra motivasjon! Har begynt å få noen av billigkjedene litt i halsen; pga at klærne lages i land der arbeiderne utnyttes grovt. Da er det ihvertfall bedre på satse på kvalitet når man først skal ha noe, og at man vet hvordan og hvor klærne er produsert.

Har forresten funnet en metode for å knekke kjøpelysten: opprettet egen mappe på ipad'en der jeg legger klær jeg absolutt "må" ha, for eksempel "måtte" jeg ha en sort skinnjakke for noen uker siden. Ventet en stund og så på de på nytt. Da var de plutselig ikke så nødvendige/ attraktive lenger- og jeg droppet kjøpet. Jeg har en fin dongerijakke og en annen fin jakke som jeg aldri rekker å bruke- disse skal slites ut først. Basta. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomi og miljø er bra motivasjon! Har begynt å få noen av billigkjedene litt i halsen; pga at klærne lages i land der arbeiderne utnyttes grovt. Da er det ihvertfall bedre på satse på kvalitet når man først skal ha noe, og at man vet hvordan og hvor klærne er produsert.

Har forresten funnet en metode for å knekke kjøpelysten: opprettet egen mappe på ipad'en der jeg legger klær jeg absolutt "må" ha, for eksempel "måtte" jeg ha en sort skinnjakke for noen uker siden. Ventet en stund og så på de på nytt. Da var de plutselig ikke så nødvendige/ attraktive lenger- og jeg droppet kjøpet. Jeg har en fin dongerijakke og en annen fin jakke som jeg aldri rekker å bruke- disse skal slites ut først. Basta. :)

Jeg skrive også lister over "ting jeg trenger" og så evaluerer jeg listen etter en stund, og kan ofte stryke noen ting. Jeg går også sjelden i butikker, og begynner å få lite ut av shoppingturer, da jeg har blitt såpass kresen at jeg som oftes ikke finner noe som helst som er "bra nok" selv med en konkret liste. Ender ofte opp med å kjøpe på nett fra merker/butikker jeg allerede har god erfaring med. 

 

Og ikke minst har jeg redusert antallet klær jeg eier. Før hadde jeg klær her og der og uten oversikt. I sommer gikk jeg gjennom alt, og samlet alt i ett skap. Og kastet/gav bort to fulle søplesekker med klær som var for små, for store, eller som jeg ikke hadde lyst til å bruke. Og det ble enklere, ikke vanskeligere å finne noe å kle på seg på den måten. Fordi nå ser jeg alt jeg har, og ser stort sett bare klær jeg faktisk liker. I stedet for å bli møtt med mye klær jeg ikke egentlig har lyst til  å gå med, når jeg åpner skapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittil har eg kjøpt fire heilt nye Bula-bukser: dei har vore umoglege å få tak i lenge, så då eg kom over det eg trudde var eit restlager kjøpte eg fire. Så har eg, liksom. Eg har også kjøpt nokre nye sokkepar, eit par ekstra underbukser og to ulltrøyer. Og så kjøpte eg nye skistøvlar i april.

 

Ellers har eg handla ein del på Fretex, som eg synest er eit greit kompromiss. Eg får noko nytt (og eg kjøper berre silke, ull og kasjmir der), penga går til ei god sak, og garderoben blir av gradvis betre kvalitet. Pluss at eg no mest berre har klede ingen andre har!

 

Så shoppestoppen går dårleg, men eg trur eg er betre for miljøet om ein ser vekk i frå at eg skal fly over heile halve kloden neste veke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sjekke Fretex innimellom er genialt. Men nå skal jeg holde meg unna der også.... Inntil videre :)

Anonymous poster hash: 40d51...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sprakk så det holdt her! :( Frem til sommeren holdt jeg meg i skinnet, og det eneste nye jeg kjøpte var noe ullundertøy (som jeg virkelig måtte ha). Siden jeg er student, med ganske stram økonomi, så har det jo gått litt av seg selv da.... helt frem til for et par uker siden, hvor jeg fikk en (relativt stor) pengegave, og endte med litt nytt til høsten likevel. For det meste fornuftige innkjøp da; 2 cardigans i ull, et par chelsea boots som er gode å gå i, noen nye strømpebukser, og tynne ullsokker. Men har også kjøpt en cape (som jeg absolutt kke trengte)...

 

Kjenner at innkjøpene fikk litt ekstra bismak når denne tråden dukket opp igjen!    

 

OT: Til dere språkinteresserte; cardigans / cardiganer? Det fungerer jo ikke i flertall "på norsk"? Må man bare bite i det sure eple, skrive golfjakke, og høres ut som om man er 92? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så gøy å se at det fortsatt er liv i denne tråden!

 

Jeg er en av de (få?) som har holdt det gående siden januar, men må si jeg gleder meg stort til å kunne shoppe litt igjen på nyåret - selv om det føles bra å spare både penger og miljøet :)



Anonymous poster hash: a7547...def
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Nå er det bare 3 mnd til jeg kan shoppe igjen!  :danse: Nesten litt flaut hvor mye jeg gleder meg nå...

Men en annen ting jeg gleder meg til er å slippe å tråle butikkene for den perfekte jule(bords)kjolen!

 

Hvordan går det med dere andre?



Anonymous poster hash: a7547...def
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har tenkt mye på om jeg skal innføre shoppestopp. Det gjelder særlig for klær og sminke, men også for kjøkkenutstyr. Noen unntak vil jeg likevel ha. Det må være lov å kjøpe forbruksvarer som truser, sokker og strømpebukser. Jeg må også kunne handle brukt. Da bidrar jeg ikke til økt forbruk samtidig som jeg også støtter en god sak.

OT: Til dere språkinteresserte; cardigans / cardiganer? Det fungerer jo ikke i flertall "på norsk"? Må man bare bite i det sure eple, skrive golfjakke, og høres ut som om man er 92? 

Golfjakke ja, det sier min tante på 87. Jeg tror aldri hun har vært i nærheten av ei golfkølle noen gang, men er en flittig bruker av golfjakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg har vel eigentleg rett og slett innført permanent shoppeavgrensing, eg. Eg har ikkje drive regulær shopping sidan februar i fjor, og gjer det framleis ikkje. Eg handlar på Fretex, UFF og andre bruktbutikkar, og så har eg shoppa litt ved sidan av også. Eg har slutta å reise til næraste senter utan ein plan, der ein vandrar rundt og ser kva ein finn, på ein måte. Men så har eg kjøpt meg heilt unødvendige ting også, som då eg spanderte på meg ei Norwegian Rain-kåpe til svimlande 8000,- berre fordi eg hadde lyst til å bruke styrehonoraret frå burettslaget til noko artig.

Eg har ikkje tenkt til å byrje å shoppe att nokon gong, eg, eg har lyst til å seie eit endeleg farvel til shopping som tidsfordriv. For alltid. Fretex er dessutan mykje artigare - her er det jo skattejakt som gjeld! Og når eg har funne ullbukse frå DKNY til 129,- og ullskjørt frå MaxMara til 139,- då blir ein jo litt høg på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...