Gå til innhold

Skravletråd, september/oktober 2016

N.Tonks

Anbefalte innlegg

Noen dager skulle jeg ønske at man som gravid hadde noen ekstra egenmeldingsdager, gjerne halve. Så kunne man bruk de på dager der man våkner uggen med hodepine etter en natt med dårlig søvn og bare trenger et par timer til på puten. I dag er en sånn dag, den kommer til å bli lang....

På den positive siden er jeg halvveis i morgen :laugh:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kunne ønske at Rusket skjønte når det var natten for mammaen sin. Her er det full fest hver gang jeg skal sove :icon_lol: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fiberhusk skrev:

Kunne ønske at Rusket skjønte når det var natten for mammaen sin. Her er det full fest hver gang jeg skal sove :icon_lol: 

her startet festen kl 05.15 i dag tidlig :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde første møte med jordmor i dag, og gikk opp på den forferdelige vekta, og av en eller annen grunn viste den to kg mer enn den jeg har hjemme som viser det samme som hos legen.. forskjellen var veldig stor også, 2 kg :ohmy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Boneli skrev:

hadde første møte med jordmor i dag, og gikk opp på den forferdelige vekta, og av en eller annen grunn viste den to kg mer enn den jeg har hjemme som viser det samme som hos legen.. forskjellen var veldig stor også, 2 kg :ohmy:

Jeg bar hos jordmor på onsdag som var og har gått opp 3,7 på de første 19 ukene. Hadde veid meg et par dager før og da hadde jeg bare gått opp 2,5, så det er definitivt forskjell på vekter (eller så fikk jeg et drøy kg på 3 dager) 

Jeg hadde litt ekstra til å begynne med, så bør ikke gå opp så mye mer enn det svangerskapet veiet (ca 8,5kg). Merker det stresser meg når jeg er kvalm og utslita og nesten ingenting frister. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Bokdamen skrev:

Jeg bar hos jordmor på onsdag som var og har gått opp 3,7 på de første 19 ukene. Hadde veid meg et par dager før og da hadde jeg bare gått opp 2,5, så det er definitivt forskjell på vekter (eller så fikk jeg et drøy kg på 3 dager) 

Jeg hadde litt ekstra til å begynne med, så bør ikke gå opp så mye mer enn det svangerskapet veiet (ca 8,5kg). Merker det stresser meg når jeg er kvalm og utslita og nesten ingenting frister. 

jeg bør overhodet ikke gå opp mer, gått opp 9 kg til nå, og var overvektig fra før svangerskapet.. veide meg i går og da hadde jeg gått op 7 kg, og nekter å tro at jeg har gått opp 2 kg på et døgn :fnise: får begynne å ta meg grundig sammen, spise mindre/ sunnere og bevege meg mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Boneli skrev:

jeg bør overhodet ikke gå opp mer, gått opp 9 kg til nå, og var overvektig fra før svangerskapet.. veide meg i går og da hadde jeg gått op 7 kg, og nekter å tro at jeg har gått opp 2 kg på et døgn :fnise: får begynne å ta meg grundig sammen, spise mindre/ sunnere og bevege meg mer!

Er det lov å si godt det ikke bare er meg? Vi får ta oss sammen begge to og gå en tur i kveld ;) 

Mitt største problem er at jeg sliter med å komme meg opp om morgenen, så jeg benytter fleksitiden fullt ut. Har 45 minutter reisevei, så når jeg ikke kan gå før 17 blir det ganske sent hjem. Og da er jeg som oftest så utslitt at jeg ikke orker noe særlig før jeg skal legge meg. Det flyter i skittentøy for å si det sånn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Bokdamen skrev:

Er det lov å si godt det ikke bare er meg? Vi får ta oss sammen begge to og gå en tur i kveld ;) 

Mitt største problem er at jeg sliter med å komme meg opp om morgenen, så jeg benytter fleksitiden fullt ut. Har 45 minutter reisevei, så når jeg ikke kan gå før 17 blir det ganske sent hjem. Og da er jeg som oftest så utslitt at jeg ikke orker noe særlig før jeg skal legge meg. Det flyter i skittentøy for å si det sånn....

selvfølgelig er det lov å si :klem1: haha! uff kjenner til det, når alt hjemme blir stående stille fordi man er så utslit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er ikke alene, nei @Boneli og @Bokdamen. Har slitt med vekten i mage år, og hadde endelig gått ned til nesten trivselsvekt da jeg ble syk. Og etter et par år med sykdom hadde jeg naturligvis gått opp. Nå hadde jeg lagt opp treningsplan og spiseplan, og ble gravid istedet :fnise: Så planen er på hold en stund til!

Får fortsatt sjokk av vektoppgang, selv om det er normalt i graviditeten. Jeg burde heller ikke gå opp så mye mer, men tror ikke det har så mye med kosthold å gjøre denne gangen. Og nå kan jeg endelig bruke skogen igjen, nå som gjørmen er i ferd med å forsvinne! :laugh: Jeg trener ellers ikke noe særlig, hater treningsstudio og denslags. Har også en lei kronisk sykdom som gjør at jeg blir veldig dårlig av å trene regelmessig. Jeg har prøvd og prøvd og prøvd... Litt lei meg for akkurat det :icon_frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fiberhusk tror nok ikke det er maten som er skylda her heller, spiser sunt og ikke for mye. spiser jo selvfølgeig mer nå, enn før jeg ble gravid, for da slanket jeg meg. tenker jeg også skal begynne å bruke skogen litt, er så mange fine turområder her jeg bor. men liker ikke å gå javnt og trutt opp i vekt altså, og ikke har muligheten til å slanke det vekk med engang heller!

treningssenter er æsj, hater de! tviler på at jeg noen gang kommer til å trene på et, da blir det heller kondisjonstrening ute og styrketrening hjemme i stua :) holder det og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fiberhuskog @Boneli da er vi tre som ikke er spesielt begeistret for treningsstudio ;) Jeg går på fast gravideyoga en gang i uken, men eller sliter jeg litt. Mht spising så spiser jeg litt mer, men jeg spiser også sunnere, så tror ikke jeg kan skylde for mye på det. Får satse på at vårsolen gjør det litt lettere å bevege på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi fått svar på blodprøven vi tok også, og den viser svært liten sannsynlighet for trisomi 13, 18 eller 21 :) Det sier vi oss fornøyd, og går ikke videre med flere tester. Veldig glad nå! Vi har fortalt det til datteren vår, hun ble veldig glad. Og jeg ble superrørt ;) Tårer og greier.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Harlekin skrev:

Da har vi fått svar på blodprøven vi tok også, og den viser svært liten sannsynlighet for trisomi 13, 18 eller 21 :) Det sier vi oss fornøyd, og går ikke videre med flere tester. Veldig glad nå! Vi har fortalt det til datteren vår, hun ble veldig glad. Og jeg ble superrørt ;) Tårer og greier.

Så fantastiske nyheter!! Ble skikkelig rørt på dine vegne jeg og (tårer i øynene på bussen). Tro om det er en gravidgreie ;) 

Nå må dere feire med noe ekstra god mat i helgen! Ha en fabelaktig fredag og nyt graviditeten 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bokdamen skrev:

Så fantastiske nyheter!! Ble skikkelig rørt på dine vegne jeg og (tårer i øynene på bussen). Tro om det er en gravidgreie ;) 

Nå må dere feire med noe ekstra god mat i helgen! Ha en fabelaktig fredag og nyt graviditeten 😄

Tusen takk, @Bokdamen! Det ble en veldig fin slutt på dagen i går, feiret med is til dessert og greier. Så nå er katta offisielt ute av sekken ;) 6-åringen har snakket mye om hvordan hun gleder seg til babyen skal komme og hvilke leker han eller hun skal få ... "Tenk om babyen ikke liker de gamle babylekene mine, mamma? Vi må nok kjøpe noen nye." :fnise: Det skal sies at hun er veldig opptatt av babylekene i lekebutikken, og synes at de passer for henne også ..

Endret av Harlekin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Princess har 40% på nesten alt av barneutstyr fram til 1.mai! For en tusenlapp i dag fikk jeg to dyner, en pute, et sengesett og noen gulpekluter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
12 minutter siden, Hønselouisa skrev:

Princess har 40% på nesten alt av barneutstyr fram til 1.mai! For en tusenlapp i dag fikk jeg to dyner, en pute, et sengesett og noen gulpekluter.

Ah! Takk for tips :laugh: Da blir det en tur dit rett etter jobb!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen utstyrsspørsmål:

Hvordan er det egentlig med arving etter eldre søsken? Har fått med meg at madrasser ikke bør arves, men hva med dyner og puter?

Jeg måtte ut i boden og sjekke vognen, og den kan fint brukes, heldigvis. Den trenger bare en skikkelig vask! Hva med vognposen, hvordan kan den vaskes? Det står ikke noen vaskeanvisninger på den. Det er en sånn fiberpose med trekk utenpå.

Bilstoler, det er slik at de må byttes etter 5 år?

----------------

Var forresten på svangerskapskontroll i dag. Alt vel, men jeg hadde lagt på meg 4 kilo siden sist!! Er det egentlig mulig på 1 måned så tidlig (14 uker i morgen)? Jeg har beveget meg greit (til og med jogget to ganger og syklet 1 gang ;) ), men kanskje spist litt usunt - men 4 kilo?? Tror nesten det må være noe galt med vekten ... :dry:

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Harlekin : Vi tenker å bruke arvet Leander seng med madrass. Den har ikke stått på lager, så tror det er helt kurant. Arver av ei som er helt gal ang. renslighet og allergi (selv når det gjelder på våre vegne) så tror nok det er uproblematisk :)

Jeg har gått opp 6,5 kilo siden første kontroll!!! Fikk sjokk og panikk og ja... Ble rett og slett helt satt ut. Men, damen på sykehuset sa det var helt normalt, jeg var innenfor normalen og det var flere som gikk opp like mye som meg - ingen grunn til panikk. Men kjenner på "sorgen"  ja :fnise: Så tror du er innenfor normalen du også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, @Fiberhusk! Vår madrass er bare brukt av vår jente, og aldri kastet opp på eller tisset på (vi har hatt flaks, ja ;) ), men samtidig er det 7 år siden vi kjøpte den ... den ble brukt i ca. 4 år, og har stått lagret på kontoret de siste 2,5 årene.

Godt å høre ang. vekt! Vekten hos legen viste 2 kg mer enn vekten min hjemme, og det er jo vekten hjemme jeg oppga ved første kontroll. Samtidig var jeg 70 kg på legens vekt sist og 74 nå - sprøtt! Jeg føler ikke jeg har spist så mye at det kan resultere i + 4 kg på en måned, men ... skal uansett prøve å skjerpe meg litt. Har kanskje spist litt for mye og for usunt til middag, for når den er ferdig er jeg så sulten som en ulv. Det har også blitt litt vel mye pizza og taco og lignende. Skjerpings nå!

Men jeg gikk opp 20 kg + forrige gang, og alt + mer til forsvant med ammingen, så jeg krysser fingrene for at det skjer denne gangen også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...