Gå til innhold

Skravletråd, september/oktober 2016


N.Tonks

Anbefalte innlegg

@Bokdamen, takk for info om barselhotellet, det visste jeg ikke :( Synd at det er blitt sånn. 

Men veldig kjekt å høre at dere er kommet hjem og har det fint! Det høres fantastisk ut med en sånn start hjemme.

Gleder meg til fødselshistorie! Har lest mange av dem allerede, og veksler mellom å grue meg og glede meg ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gratulerer så mye @Bokdamen :) Trist å høre at de har lagt ned barselhotellet. 

 

Ellers hvordan går det med dere damer? :) Formen min er veldig fin, under tre uker igjen til permisjon og gleder meg veldig! Ingen plager jeg kan klage over foreløpig, så har vært meget heldig så langt. Grugleder meg til fødselen, men det skal bli bra å endelig få hilse på mini :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det her? Er det noen flere som har født? Det var vel endel som hadde termin i september ...

Jeg har 8 arbeidsdager igjen på jobb, og nå begynner det å røyne på, altså. Har 20 % sykemelding pga. bekkenløsning, og nå merker jeg det mer og mer. Jeg er litt usikker på om jeg klarer meg helt ut. Tar en dag av gangen. Men ja, jeg er sliten, har vondt og er "skikkelig gravid" ;) 

Jeg er i uke 36 i morgen, tenk det! Nå kan den lille komme snart uten problemer. Hjelp! Jeg føler meg fysisk klar, men mentalt ikke klar. @Jessica Jones, godt å høre at formen er fin! Jeg grugleder meg også til fødsel, og klarer ikke å holde meg vekk fra Fødeavdelingen på TV ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fødte en gutt 9 september, en veldig langdryg fødsel, men resultatet gjorde det hele vell verd det. Akkurat nå ligger han på brystkassa i pysjen å lager herlige babylyder ❤️

Når det kommer til fødselen så gikk det 31 timer fra første rie til ungen var ute. Ganske lenge, men ifølge jordmor kunne dette være et resultat av at jeg hadde ganske heftig feber og forkjølelse under fødselen. Utrolig hvilke krefter du klarer å samle når du må. Selv om fødselen var langdryg så synes jeg den gikk veldig bra, men hva vet vell jeg som førstegangsfødende 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye, @vea! Jeg hadde svake rier (som sterke menssmerter) en hel dag og natt før barnet ble født om kvelden dagen etter (altså min første fødsel, er fortsatt gravid nå i uke 38), såvidt jeg vet er det vanlig at det tar lang tid med førstemann. Men det kan jo godt hende det tok ekstra lang tid for deg siden du var syk i tillegg. 

Kjekt at du koser deg med den lille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gratulerer @vea!! :) Nyt tiden!

Hvordan går det med dere andre her? :) Er litt over en uke igjen til termin for min del, men som jeg gleder meg til å møte mini. Er fremdeles veldig rart å gå hjemme og ikke jobbe i grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fødte i en fart på søndag, 4 dager før termin. Gutten var ute 25 minutter etter at vi ankom sykehuset, og da hadde vannet gått ca. 5 timer før og riene startet omtrent 2 timer før fødselen var over. 

Endret av Harlekin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye @Harlekin!! Hvor var du hen forresten?  Lille jenta vår meldte også tidlig adkomst og kom i går <3 er på storken og kunne ikke vært mer fornøyd :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye @vea, @Harlekinog @Jessica Jones! Spesielt glad for at dere to siste fødte innenfor barnehagefristen ;)

Jeg fødte også på storken @Jessica Jones, merker jeg er litt misunnelig på dere som ikke traff en helg! Fødte torsdag kveld og vi hadde en fin natt på familierom på storken. Fredagen ble vi stuet ned på barsel om mannen min sendt hjem, noe Sm var ganske stusselig. Skulle veldig gjerne hatt hele oppholdet på Storken 😊

Herlighet @Harlekin! Det var da ekstremt fort! Hadde du så rask fødsel mer nr én også? Nådde du å ta av deg buksen? :fnise:

Her er mini blitt syv uker og det føles veldig kort og lenge på samme tid. På mange måter føles det som om han har vært her så mye lenger, og vi har glemt hvordan det var uten ham. Samtidig må vi jevnlig minne oss selv på hvor kort tid han har hatt i verden! 

Vi har det veldig godt, og det er 90% kjekt (de siste 10% er når han må bæres og bysses om natten ;)) De siste nettene har han vært skikkelig tett i nesen, så for tredje dagen på rad har jeg stått opp mellom fem og seks for å sitte i en stol med ham i sjal på magen så han får puste og sove.  Det kommer seg utover dagen, men akkurat dette er litt tungt for mor. Håper det gir seg snart...

Ammingen går fint, har hatt mer problemer med mye enn med lit melk, og har måttet drive med intervallamming. Han har lagt på seg 2 kg de første syv ukene, så han får i alle fall nok mat :fnise: Koser meg stort sett med ammingen, og det viser seg at jeg er helt avslappet med å amme I offentligheten. 

Har vært ekstremt heldig med været og har så vidt trengt å bruke regntrekket på vognen, noe som har hjulpet mye på å komme seg ut på tur og for å møte folk. Men noen dager er vi bare hjemme og slapper av (gjerne etter netter vi har sovet dårlig). Vi har en liten fyr som kan bli ganske utmattet av mye inntrykk,  så vi har vært ganske hard på å avlyse ting hvis vi føler det har vært litt mye for ham. Er også bevsist på å ikke ha for mange planer på en uke.

Mini begynner så smått å få en rytme på formiddagen. Han våkner en gang mellom halv syv og åtte, og da står vi opp. Hvis det har vært en hard natt, har han og pappaen litt guttetur så jeg får en halvtime på puten og litt mat i meg før mannen skal på jobb. Mini slumrer kanskje litt med faren eller under morgen stellet, men når klokken nærmer seg ti skal han ha en lenger lur. Han sover aller best inntil/på noen, så har hm gjerne i bæresjal da. Så kan jeg putle litt, sove, se en film eller hva jeg orker/har behov for. Hvis jeg er mer opplagt går jeg en lenger tur her. Så er han våken og vi "leker" litt på matten med speil og babygym. Og så er det sove-spise-gråte litt-sove-pludre-spise-bleie-sove i en eller an variant. Pysjen kommer på rundt åtte. Da kan alt skje, han kan gråte i to timer mens han bæres og bysses eller sovne på brystet til en av oss. 

Vi samsover med han i vår seng  (det skulle jeg aldri gjøre), men øver på at han skal sove litt av natten i egen seng. I går ammet jeg ham i søvn, så la vi han egen seng og forlot rommet for første gang. Det var en absurd følelse å ligge på armen til mannen på sofaen klokken ni og bare være oss to. Det varte i ca 7 minutter før han våknet :fnise:

Ble litt langt dette... Håper alle har det bra, vil veldig gjerne ha noen oppdateringer  (er så kjekt å høre hvordan folk har det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Jessica Jones, vi var på Føde 2. Kunne gjerne vært på Storken, men det var tydeligvis en travel helg vi kom, for det var faktisk ganske fullt.

Gratulerer så mye med jenten! Hvordan går det med dere?

@Bokdamen, glad jeg fødte innenfor fristen, ja. Venter bare på å melde inn navn, så vi kan få personnummeret hans, så kan vi søke barnehageplass. Føles absurd å tenke på dette med en 5 dager gammel baby, men sånn er det med få plasser i byen!

Det var en veldig rask fødsel, ja. Helt motsatt til forrige gang, da tok det ett og et halvt døgn. Her var det nesten sånn at vi kunne risikert å føde hjemme om vi hadde vært litt tregere ... Det var intenst, og selvsagt ikke tid til noe smertelindring av noe slag. Kom inn med 9 cm og ekstrem pressetrang! Men opplevelsen begynner allerede å blekne, det er utrolig merkelig, det der. 

Dagene går greit hjemme. Selvsagt lite søvn, ammeproblemer (vi strevde forrige gang, men det gikk seg til da), babygråt osv., men likevel greit. Det vanskeligste er dette med å ha to barn og ikke føle at jeg svikter den eldste :( Har vært mye lei meg på grunn av dette, spesielt pga. hun har en litt vanskelig periode på skolen og har vært veldig mammajente siden hun ble født. Nå får hun ganske lite av meg. Jeg vet det er en periode, men det føles trist likevel. 

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...