Gå til innhold

Skravletråd, september/oktober 2016


N.Tonks

Anbefalte innlegg

@Harlekin vi kjører på med arv, også på madrass. Den er forsåvidt pent brukt, og har ikke noe form for "misdannelser" (som "liggegrop" o.l.). Dyner og puter er også noe vi arver, så tenker at å arve slikt ikke er noe hinder såfremt det er pent brukt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@Harlekinog @Jessica Joneshar fått tips om at Spenst Nesttun  (ligger vel på Midttun) har et tilbud med bassengtrening for gravide, og at det er veldig bra. Litt dyrt, men vurderer det da jeg merker bekkenet ikke er helt som jeg vil. Man må være passert uke 20, men dere kan jo se på om det er aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@vea, jeg vil jo i utgangspunktet at babyen skal kunne arve mest mulig, men så ble jeg så usikker på dette med madrass ift. krybbedød og hva som anbefales der. Det er jo ikke så lett å vaske en hel madrass. Nesten alt annet kan jo vaskes. 

@Bokdamen, takk for tips! Foreløpig går det veldig fint med bekkenet, slik som sist. Hadde ingen bekkenproblemer overhodet i forrige svangerskap, og krysser fingrene for at det holder seg. 

Hvor tidlig har dere kjent liv? Jeg tror faktisk jeg har kjent liv siden midten av uke 13. Jeg kjenner igjen typen bevegelse fra sist, men i mindre skala. Det kjennes ikke som verken spark eller fiskehaler eller luftbobler, men rett og slett en bevegelse, men i mye mindre skala enn senere i svangerskapet. Hva tror dere? Jeg kjente det tydelig nå nettopp, etter at jeg hadde fått en dult inn i magen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har morkaken foran og kjente ikke liv før rundt uke 18. Kan hende jeg kjente noe før, men det var først da jeg kunne si hva det var. Synes heller ikke det stemmer med fiskehale eller bobler, føltes mer som leamus. Denne siste uken har det tatt seg opp, og nå er vi på en slags dulting. Kjenner ham hver dag, og det er ganske så kjekt 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bokdamen, tusen takk for tips! Er medlem av et annet treningssenter i dag, men skal vurdere det om formen skulle bli verre :) Veldig koselig å kjenne liv tenker jeg? Det gleder jeg meg veldig til da jeg de siste ukene begynner å lure på om det er noen der inne :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Harlekin ser poenget ditt der. Avhengig av alder og bruk. Den vi arver har lagt på et gjesterom med liten bruk. Et annet familiemedlem kom med en som var temmelig godt brukt over tid, denne sa jeg nei til. Så en tar ikke alt, noen ting er det såklart verd å investere noen kroner i :) 

det verste for min del er når folk i familien prøver å "prakke på deg" alt mulig å du aner rett og slett ikke hvordan du skal si nei. Har mange familiemedlemmer som tar et nei som en personlig fornærmelse. Oh frustrerende familiebånd :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde SATS her jeg bor i mange år, men nå er det lagt ned. Istedet har vi fått Fresh Fitness, og der er det ikke mulighet for å ha med barn. Litt skuffa... Men jeg var ikke overforbruker akkurat, så det overlever jeg nok :sprettoy: Surt å miste muligheten da, det er det jo.

Herrregud så elendig form i dag... Har slått hodet mitt i en dør på jobb, det var jo deilig. I tillegg har jeg sovet så sinnsykt dårlig... Det har jeg gjort hele svangerskapet så langt, men nå begynner det å bli slitsomt. Og når jeg spiser kjennes det ut som om maten aldri synker, men blir liggende som en diger hard klump lenge. Det er veldig ubehagelig! Andre som har samme problemet? :( 

I dag er en ikke-dag. Jeg vil ikke ha dagen i dag.

Æsj nå var jeg pessimistisk og negativ! Unnskyld... :heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så sykt varm at jeg til tider ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg! Etter lunsj stopper hjernen opp og jeg sitter bare og venter på at dagen skal være over. Så jeg gruer meg egentlig litt til sommeren :(

Men mannen og jeg skal en tur til varmere strøk nå snart (en liten babymoon) og da lurer jeg på en ting. Er det noen andre enn meg som bruker sånn sykkelbukse i strømpebuksestoff under kjolen på sommeren? Og har noen sett dette i gravide variant? Har noen som er helt fabelaktig, men de er rett og slett for stram over magen (og kommer i alle fall til å være det i sommer). 

Hvordan er formen ladies? Jeg sliter med dårlig søvn, så føler ikke jeg har mye til liv for tiden. Legger meg tidlig og må ofte ta meg en lur etter jobb i tillegg. Og det går noe voldsomt ut over konsentrasjonen på jobn. Så er jeg sint som et lemen igjen, men ellers ikke de store plagene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld skjedde det, jeg nøs og endte med å tisse litt på meg. Note to self: slutt på å holde meg selv om jeg sitter godt i sofaen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bokdamen, det gjør jeg også ;) Jeg må også være forsiktig med å løpe til bussen hvis jeg må på do ...

Formen min er grei. Ikke kvalm mer, litt mindre sulten, litt mindre trøtt, og heller for kald enn for varm. Men jeg har endel vondt i korsryggen, og siste uken har jeg begynt å få vondt i "rumpeområdet" og nedover det ene benet. Vet ikke helt om det er dette som er bekkenløsning? Jeg merket ingenting til dette sist, men nå begynner jeg jo å dra på årene ;) Det er ikke så gale enda, men jeg halter litt når jeg går til tider. 

Jeg er 15+2, og i morgen er det 3 uker til OUL! Jeg har vært litt bekymret de siste dagene, for etter at jeg var sikker på å kjenne liv tidlig forrige uke, synes jeg jeg ikke kjenner noe nå. Jeg føler meg ikke gravid, selv om magen og frontpartiet er stor(t) og jeg har tendenser til halsbrann. Så nå er jeg plutselig blitt redd for at det ikke er noe der :( Men rasjonelt sett vet jeg jo at dette er den perioden man føler seg minst gravid, og det er tidlig ift. liv. Tror jeg er litt ekstra redd fordi vi nå har fortalt datteren vår at vi skal ha baby, fallet blir så mye større hvis det skulle gå galt. Har dere kjent på det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en periode der jeg følte meg veldig lite gravid, det var vel rundt der du er nå @Harlekin Kjente veldig på følelsen av at vi hadde sagt det til de fleste og det plutselig skulle være så ekte, og samtidig følte jeg meg veldig lite gravid. I tilegg var det først etter OUL (fra ca. 19+0) at jeg har kjent bevegelser jeg vet er junior, og det hjalp ikke når "alle" kommenterte på at nå måtte jeg kjenne ham.

Den beingreien du har fikk jeg i påsken. Fikk veldig vondt i lysken etter å ha vært på en lengre skitur, og gikk litt skjevt dagene etter ferien. Fikk kjeft av en kollega som sa at jeg hvis jeg ikke passet meg kom jeg til å få bekkenløsning, og det unnet hun ingen. Så jeg gjør følgende for å ikke stivne til: 

  • Kjøpte meg en gravidpute som jeg sover med. Har en BBhugme og den er dyr, men helt fantastisk. Selv nå som jeg sover dårlig, finner jeg veldig stillingen og roen med den.
  • Gjør en tøyeøvelse jeg fikk av kollegaen som kjeftet (Den er rett og slett at jeg legger leggen flatt på et bord mens jeg står med den andre foten i bakken. Så bøyer jeg meg fremover til det strekker over rumpen. Hold en stund og bytt fot. Vet ikke om det ga mening, men det hjelper veldig for meg å gjøre det morgen og kveld. Noen dager gjør jeg det i arbeidstiden om jeg stivner litt).
  • Passer veldig på å bruke heve-senke funksjonen på pulten, sitter jeg for lenge stivner jeg i korsryggen.
  • Reiser meg og går litt rundt på kontoret i løpet av dagen, går trappen til og fra lunsj.
  • Går på gravideyoga en gang i uken. Det er mange gode instruksjonsvideoer på youtube om du ikke vil gå på time, så kan man gjøre det hjemme.  
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, @Bokdamen! Jeg vet jo at følelsene jeg har er normale, men det er litt krisemaksimering. Håper de neste 3 ukene går fort! 

Angående bekkenet, så har jeg dessverre ikke heve-senke-pult på jobb. Skal prøve å huske på å rusle litt rundt og gjøre strekkøvelser. Jeg sover foreløpig bra, men jeg får vurdere situasjonen dersom den skulle bli verre. Yoga er ikke helt min greie, men jeg kan jo prøve å ta en titt likevel! Strekk, tøy og bøy er jo bra uansett. Jeg begynte å kjenne det i lysken etter en litt for hard joggetur på søndag, så tror jeg skal la være å jogge de neste ukene og heller sykle, for eksempel (har spinningsykkel hjemme). Det er ikke så belastene. 

Hvor langt er du kommet nå? Var det slik at du har termin 1. september? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig sagt jeg skulle løpe en etappe i Bergen City Maraton på lørdag @Harlekin, men har fått streng beskjed at svigerinnen som har hatt bekkenløsning (og to år senere fortsatt har joggeforbud) om at jeg ikke får lov å løpe på asfalt. Så da dropper jeg det og gjør noe annet gøy i stedet ;) Har alltid vært litt kritisk til yoga, men denne uken er instruktøren min bortreist og jeg merker at jeg savner strekkingen og er litt stivere enn vanlig.

1. september er riktig, og håper han ikke blir så mye senere mht. barnehageplass (vi får jo uansett, men vil gjerne slippe å få i Ytrebygda). Så i dag er jeg 22+2 og det føles som det går ganske raskt fremover. Hvis jeg trekker fra det jeg skal ha av ferie/fri før den tid har jeg faktisk bare 11 uker igjen på jobb før jeg går ut i permisjon, og det er ganske lite i min jobb (jobber med ganske langvarige prosesser). Sleng på at det er strålende vær for tiden og at vi straks er i mai (den aller beste tiden i Bergen), så er konklusjonen at livet er ganske bra for tiden :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var artig, @Bokdamen, jeg var opprinnelig på stafettlaget til jobben min som skal løpe i Bergen City Maraton! Jeg lurte lenge på om jeg skulle delta tross graviditeten, men endte opp med å si fra meg plassen da jeg ikke fikk trent på 2 måneder grunnet kvalme og trøtthet, og nå er jeg glad for det - jeg hadde ikke klart å løpe bra nok nå og vil ikke at de andre skal lide på grunn av det. 

Barnehageplass ja, jeg håper jeg får barnet innen termin og at termindato ikke flyttes til senere på OUL! Hvis jeg føder i november, får vi bare klare oss,  men jeg håper det ikke blir nødvendig. Med første barnet fikk vi barnehageplass på Nordås, og vi bor på Danmarksplass ... jobben min var i byen, og jeg kjører ikke bil. Så jeg leverte barnet via Bybane og buss hver morgen og kom på jobb kl. 10. Ikke ideelt, nå begynner jeg halv ni, så jeg håper vi får plass i nærområdet. Det er et litt vanskelig område vi bor i mtp. barnehageplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker feil bor du også i Årstad bydel @Harlekin? Det er i så fall ikke det beste utgangspunktet vi har, men det kunne vært verre og vi kunne bodd i Bergenhus ;) Jeg vet om noen som bor på Møhlenpris og har barnehageplass på Nordås (de jobber i byn), det er lite optimalt.... Ser du har 10 dager å gå på mht termin, krysser fingrene for at du beholder den (eller blit flyttet litt frem) på OUL. Jeg ble flyttet fra 4. til 1. september. Så får din mann søke om barnehageplass mens dere er på KK ;)

Blir spennende hvordan det blir med opptaket i år, Årstad hadde akkurat fått full egendekning før de endret reglene, så får vi se om de fortsatt klarer det i 2016. Har noe sånt som 8 barnehager i gangavstand hjemmefra, så litt nedsig om vi ikke får plass i en av de. Men sånn er systemet, så man bare håpe på det beste. Din eldste er vel så gammel at hun er på skolen til den tid, så ingen sjanse for søskenprioritering?

Merker jeg sliter litt med konsentrasjonen på jobb for tiden. Går som oftest greit til lunsj, men etter litt mat er det lite å vente hos meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bokdamen, stemmer, vi bor på Årstad. Vrien bydel mtp. barnehage, men ellers trives vi godt :) Forrige gang fødte jeg 2 dager før termin, så jeg håper jeg ikke går mye over. Jeg har jo litt å gå på sånn situasjonen er nå. Ja, vi må bare søke barnehageplass med én gang vi får fødselsnummer. 

Min datter går i 1. klasse nå, så nei, ingen søskenprioritering. Stemmer det at det er din første du er gravid med nå?

Jobbkonsentrasjon ja, du ser jeg hva jeg driver med nå ;) Jeg klarer å få gjort det jeg skal, men jeg er ikke like effektiv som før, særlig ikke etter lunsj. Tankene bare vandrer ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opplever noen av dere å være ekstra følsomme for lyd? Jeg føler jeg skrur lyden på tv'n bare lavere og lavere, mens mannen nesten ikke hører noe. 

Jeg har aldri hørt om at lydsensitivitet er en gravidgreie, men jeg er helt sikker på at dette er noe som har kommet de siste månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29. april 2016 at 18.40, Hønselouisa skrev:

Opplever noen av dere å være ekstra følsomme for lyd? Jeg føler jeg skrur lyden på tv'n bare lavere og lavere, mens mannen nesten ikke hører noe. 

Jeg har aldri hørt om at lydsensitivitet er en gravidgreie, men jeg er helt sikker på at dette er noe som har kommet de siste månedene.

Har noe ala det samme. Om flere prater samtidig hører jeg bare sus eller uklare lyder og klarer ikke "zoome inn" på bare den ene av to som snakker. Irriterende, spesielt på jobb der noen har tendenser til å snakke før den andre er ferdig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er inne i en veldig frustrerende periode akkurat nå. Fysisk kunne det ikke vært bedre: jeg har en perfekt mage, er inne i en ekstremt god hårperiode, har denne gløden alle snakker om, har kjempefin hud og får masse komplimenter på at jeg ser veldig flott ut. Jeg ser det selv og føler meg veldig bra!

Men mentalt og hormonelt er jeg helt i ubalanse. Sliter med søvn og konsentrasjon, og føler meg mislykket på jobb fordi jeg ikke klarer å holde samme tempo. Er utslitt etter jobb, så har konstant dårlig samvittighet for et eller annet annet som burde vært gjort. Og tårene sitter latterlig løst! I går møtte vi noen venner i byen, og det var så kjekt at vi la om planene våre for kvelden. Men etterpå ble jeg så lei meg for at vi ikke skulle gjøre det vi egentlig hadde tenkt at jeg måtte gråte litt på do. Og i dag begynte jeg å gråte fordi jeg måtte gjøre noe jobbgreier i to timer mens mannen så fotballkamp. Jeg ble faktisk så lei meg at det ødela store deler av dagen. 

Dette er kjempefrustrerende og jeg får veldig dårlig samvittighet mht mannen. Han vet ikke hva godt han skal gjøre, og jeg ser han (helt riktig) blir litt oppgitt når jeg rett og slett ikke gir mening. 

Håper det er forbigående...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Går det bedre @Bokdamen?:blomst: Ikke få dårlig samvittighet for alt du skal gjøre, men ikke rakk. Jeg har rett og slett bare gitt f i alt det jeg burde rekke, men ikke rakk og er fornøyd med det jeg får gjort :nigo: Får høre mindre andre venninner som har fått baby at jeg rett og slett må slappe av og ta vare på meg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...