Gå til innhold

Skravletråd, september/oktober 2016


N.Tonks

Anbefalte innlegg

@Bokdamen skjønner at tålmodigheten kan tære på da ja! :P Her har vi nettopp kjøpt ny bolig, delvis spontant, men når drømmeboligen dukker opp så kan ikke en ligge på latsiden. Overtar om under en måned, så fult kjør med pakking og flytting på oss nå. Du vet du har mye å tenke på når du ikke kan svare på hvilken uke du er i når folk spør :fnise:

Enda godt vi er på plass før ungen kommer, ca 70 dager igjen til termin, men så mye som skal fikses først! :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Den 23.7.2016 at 20.06, N.Tonks skrev:

Hvordan går det med alle? 😄

 

Varmt? :fnise:

Veldig varmt ja! Sover dårlig om nettene nå, går mye saftis om dagene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23. juli 2016 at 20.06, N.Tonks skrev:

Hvordan går det med alle? 😄

 

Varmt? :fnise:

Veldig varmt ja! 😐 Er 28+3 i dag, og må ligge på sykehuset frem til fødsel... Ikke akkurat den beste lufta på et gammelt og litt slitent sykehus! 😜😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jessica Jones skrev:

Veldig varmt ja! Sover dårlig om nettene nå, går mye saftis om dagene :P

NETTENE ja! Herregud, det er jo håpløst å få sove. 😟

1 time siden, Lily7 skrev:

Veldig varmt ja! 😐 Er 28+3 i dag, og må ligge på sykehuset frem til fødsel... Ikke akkurat den beste lufta på et gammelt og litt slitent sykehus! 😜😂 

Hvorfor må du det? (Beklager hvis du har skrevet det før, har og lest alt, men .... alt skyldes på gravidhjerne) 

Kan tenke meg det er alt fra friskt og kjølig der🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, N.Tonks skrev:

NETTENE ja! Herregud, det er jo håpløst å få sove. 😟

Hvorfor må du det? (Beklager hvis du har skrevet det før, har og lest alt, men .... alt skyldes på gravidhjerne) 

Kan tenke meg det er alt fra friskt og kjølig der🙊

Har en livmorhals som plutselig har bestemt seg for å bli mye kortere og mer åpen. Så her blir det for tidlig fødsel (igjen). Vet ikke når altså, men de håper virkelig vi klarer til uke 32 i hvertfall! 😬🙏🏻 Er ikke den som har størst tegn til fødsel heller, og fødsel nr 2 kan jo fort gå unna i svingene! Så er tryggest her på sykehus, selv om det er aldri så varmt og klamt :svett:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, Lily7 skrev:

Har en livmorhals som plutselig har bestemt seg for å bli mye kortere og mer åpen. Så her blir det for tidlig fødsel (igjen). Vet ikke når altså, men de håper virkelig vi klarer til uke 32 i hvertfall! 😬🙏🏻 Er ikke den som har størst tegn til fødsel heller, og fødsel nr 2 kan jo fort gå unna i svingene! Så er tryggest her på sykehus, selv om det er aldri så varmt og klamt :svett:

Ååååh! Krysser fingrene for at dere klarer dere så langt som mulig 🙌🏻 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har plutselig under 40 dager igjen, og er så vidt jeg har skjønt høygravid. Merker det er veldig kjekt og veldig skremmende at innen 7 uker (5 til termin og 2 uker over) er han her!! Mannen gleder seg veldig og begynner å bli litt utålmodig ;) 8 dager igjen på jobb, navnet er bestemt og vi tror vi har det meste på plass. 

Er inne i en voldsom nesting periode, så her en vognen skrudd sammen, madrassen luftet, klærne og klutene vasket og ammeinnlegg kjøpt inn :fnise: Vi skal prøve oss på tøybleier og har kjøpt inn de første; de er så fine at jeg gleder meg til å skifte bleier!

Fysisk er det blitt tungt og jeg begynner å bli sliten. Sover dårlig og har ekstrem halsbrann. Var en ekstra tur til legen i dag og sjekket om alt var som det skulle, har i helgen fått vann i beina, kløe i føttene, hodepine og litt flimring på øynene. Kjenner så mange som har fått svangerskapsforgiftning, så ble litt bekymret, men alt er som det skal.  Fikk beskjed om å  gå hjem og fortsette å være gravid, men legge beina høyt og slappe av. Heldigvis har jeg sommerferie og ingenting på programmet resten av uken, så det blir enkelt ;) 

@Lily7, det hørtes ikke noe særlig ut. Må du holde sengen? Eller får du bevege deg litt rundt inne og ute? Har du en god bok?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt smårar av å tenke på hvor kort tid det er igjen 🙊 Men det meste av ting og tang begynner å komme i mål (mangler vel gulpekluter og stellebord..såvidt jeg vet😂 til og med rommet er ferdig!) og kroppen er virkelig lei. Storkoser meg med alle bevegelsene men gleder meg til å kunne bevege meg og ikke bli utslitt hele tiden! 

Har vekstkontroller på sykehuset og sykehuset er virkelig ikke fornøyd med ståa til babyen. Er det noen som har vært gjennom det/er gjennom det? Blir så usikker, for de gir meg lite informasjon om dét - de er mest opptatt av å være spydig mot meg ang min manglende vektoppgang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lily7, så synd at du må ligge, men godt at det ble oppdaget og at du er i gode hender :) Håper det drøyer lengst mulig med fødsel for deg. Selv er jeg tidligere konisert pga. celleforandringer, og livmorhalsen ble sjekket i forrige svangerskap, men det viser seg at det var så lite som ble fjernet at det ikke skal ha noe å si for graviditeten. 

@Bokdamen, tenk at du er høygravid allerede! Du er vel den første i september/oktober-klubben. Det er nesten skummelt hvor fort dette går. Jeg har hele tiden tenkt at vi har good tid, men nå nærmer høsten seg med stormskritt, selv om vi fortsatt skriver juli.

@N.Tonks, det høres ikke kjekt ut. De må da kunne gi deg skikkelig informasjon om hva dette innebærer på sykehuset! Det er da ikke din skyld at du går opp lite (du slanker deg ikke, regner jeg med ;) ). 

Jeg er 28 uker i dag og snart i 3. trimester. Formen er ikke optimal, jeg er varm, sliten, tung og har vondt i ryggen og tidvis i bekkenet, men det går greit nå som det er ferie. Vi får se hvordan det går når jobben begynner igjen.

Jeg føler at det er på tide å få orden på ting. Det innebærer å få klarhet i hva vi har av klær og utstyr, få alt vasket og klartgjort rommet. Det står fortsatt 2 datapulter inne på babyens "sovekrok", de må vekk, sengen må installeres, madrass kjøpes og diverse "pynt" ordnes. Har kjøpt noen fine bilder som skal henges opp og en uro til sengen. Mest sannsynlig kommer jo baby til å sove i samme seng som meg den første tiden, basert på tidligere erfaring, men jeg synes det er greit så mye som mulig er klart, fordi jeg husker hvor slitsomt og kaotisk alt var den første tiden. Det frister ikke med mer arbeid enn nødvendig da ;)

Noen som har gode utstyrslister? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Harlekin Siste jeg gjør! det var forventet at jeg ikke skulle gå opp og jeg har alltid med informasjon fra Aleris om dette, men de er rett og slett frekke. Så denne uken skal mannen min få være med for jeg merker det tærer på. 

Men utstyrsliste! Jeg pleier å titte på litt forskjellige (for noen er SÅ teite :fnise:) men feks denne siden er det en del vettugt

http://www.klikk.no/foreldre/baby/tester-og-babyutstyr/hva-trenger-en-nyfodt-1474945.ece

Med de første hadde jeg også "kaosrom" lenge etter at barna ble født før vi gjorde noe, kan virkelig anbefale å bare bli ferdig med, selv om det ikke brukes stort på lenge så er det iallefall ferdig. Greit å ikke tenke på midt oppi jula! 

Er 33+5 nå - begynte etter å ha passert 30. Så blitt mye shopping de siste ukene 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Harlekin vi får se når mini kommer om vi har kjøpt de riktige tingene, men vi laget et Excel ark før vi handlet noe særlig. Som førstegangs hadde vi naturlig nok ingenting, men la inn de tingene vi visste at vi kunne låne av venner og familie. Var en veldig grei måte å få oversikt over hva vi måtte kjøpe og hente hos noen. Vi har handlet litt underveis, og nå mangler bare noen småting (var mer eller mindre klar før ferien).

@N.Tonks du har kanskje nevnt det før, men hvorfor går du ikke opp? Har de noen grunn utenom manglende oppgang hos deg til å tro at mini ikke vokser? 

Veier meg kun hos jordmoren  (har ikke vekt selv) og på uke 32 kontrollen hadde jeg gått opp drøye 8. Litt spent på hvor jeg ender, men med mindre jeg plutselig får mye vann i kroppen ser det ut som om jeg slipper et 20+ svangerskap  (noe jeg overhodet ikke hadde hatt godt av). Men føler meg jaggu ganske stor likevel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bokdamen Slankeoperasjon! 😊 Ble gravid før det hadde gått et år så er innenfor at det er dumt 😒 Sist sa sykehuset at det er nok pga den fosteret vokser salte, selv om de bruker mesteparten av tiden sin på antydninger og spydige bemerkninger om at jeg ikke spiser og er besatt av vekta mi.. Men på første kontroll fikk jeg og beskjed om at jeg kom til å få en langt sunnere baby enn folk flest pga mengden vitaminer jeg tar :fnise: Ny kontroll i morgen så får se om det er noe økning på en uke. 

Førstegangs, annengangs osv - jeg tror man klarer å bomme litt, ha en del riktig og må ta noen justeringer og ekstra shoppingrunder uansett 😝 Hadde ingenting fra de to første denne gangen, og føler jeg har kjøpt en del annerledes nå, blir morsomt å se om jeg har bommet på behovene våre. Eneste jeg er bombesikker på er sterilisatoren: sa til mannen at den er en gave til ham! Han elsker duppedingser og jeg kan bruke dét så han tar seg av det der 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Bokdamen, takk for tips om excel-ark! Det var lurt. Og så kan jeg bruke @N.Tonks som link som basis :)

Vi har nok det aller meste, men det må settes sammen og installeres, og så må jeg skaffe meg skikkelig bæretøy. Hva skaffer dere andre?

Forresten, er det noe man IKKE kan bruke som er brukt? Madrass vet jeg om. Hva med brystpumpe? Den jeg har er lite brukt (fikk aldri helt dreisen på pumping, men den var grei å ha likevel), men har altså ikke vært i brukt på minst 6 år ...

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Harlekin skrev:

Vi har nok det aller meste, men det må settes sammen og installeres, og så må jeg skaffe meg skikkelig bæretøy. Hva skaffer dere andre?

Forresten, er det noe man IKKE kan bruke som er brukt? Madrass vet jeg om. Hva med brystpumpe? Den jeg har er lite brukt (fikk aldri helt dreisen på pumping, men den var grei å ha likevel), men har altså ikke vært i brukt på minst 6 år ...

Aldri hørt om, prøvde å Google men kunne ikke finne noe særlig angående pumpe - vil tro at så lenge den er ren og fin, og du vil bruke den så selvfølgelig! Hadde jeg ikke nølt med. Folk selger/kjøper det jo brukt også:) 

Lest veldig mye positivt om Ergo baby, vurdert den litt selv men der er jeg faktisk så usikker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 27.7.2016 at 19.53, N.Tonks skrev:

@Bokdamen 8 er jo langt, langt fra det verste man kunne gått opp til nå! 😊 Hvordan er formen? 

Skal ikke klage, men merker kroppen begynner å bli tung. Tyngre å snu seg i sengen, komme seg ut av sofaen, puste... Tok akkurat neglelakk på tærne og ble så andpusten at jeg måtte legge meg ned litt :fnise:

Merker det begynner å nærme seg mentalt også. Har tatt hele graviditeten bit for bit med milepæler underveis, og fødsel og det at han faktisk kommer har vært så langt frem. Men nå er det nesten bare det igjen! Tenker på hvordan fødselen blir, håper at det ikke er noe galt som de ikke har oppdaget, lurer på om han får kolikk, krysser fingrene for at han sover i vogn etc etc. Mistet min mor i fjor, og har blitt noen tårer rundt en manglende mormor og alt jeg aldri spurte henne om. Men aller mest gleder vi oss noe voldsomt! 

Hvordan går det med deg, sånn utover den manglende vekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bokdamen Så trist med moren din! Må være veldig sårt i en situasjon som dette og føle at det er en person som mangler. Håper gledene ved den lille overdøver savnet litt når han kommer. 

Nei, det er bare en liten bit igjen så kan du ta på neglelakk uten å bli så andpusten! :fnise: Det er de små tingene man ikke helt tenker på til vanlig, som nå er et pes.. Bare å snu seg om natta ja! Har gjort at jeg våkner hele tiden om natta, så tatt et par netter på sofaen for da snur jeg meg ikke like mye. Ellers går det helt greit, mannen har hatt ferie i tre uker så har sluppet unna å fly rundt og gjøre småting hele tiden, eller å levere/hente i barnehagen, som tok knekken på bekkenet, men i morgen er det tilbake til hverdagen og jeg gruer meg litt! Det tærer jo veldig på psyken og.. Hodet klarer ikke å bestemme seg for om det bare er "i morgen" igjen, eller om det er uendelig mange uker. Og, alle tankene om .. Når skjer det, hvordan skjer det, hvordan kommer det til å gå, hva rekker jeg, hvordan vil det gå med babyen, hvordan, hva, hvilken, når, hvorfor.. Ak!

Hadde ny kontroll denne uken, fortsatt liten baby, det er dog kun vekten alt står på - det andre ser veldig bra ut og etter en forlenget CTG kunne den vise seg som veldig aktiv. Ny kontroll til uka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å vite at jeg ikke er alene om å skulle tilbake til hverdagen I morgen @N.Tonks, og at det sitter skikkelig langt inne :PHar jo nesten ingen dager igjen på jobb, men det føles uendelig lenge. Og så er jeg tydeligvis ikke alene om tankekjøret, men det er vel ganske naturlig. 

Har vært litt høy i hatten i sommer med god form og enkle dager. Tar igjen med å ikke ha sovnet før på morgenkvisten i helgen, kombinert med skikkelig dårlig mage, kvalme, ingen matlyst og vondt i korsrygg og bekken. Kan ikke huske å ha vært så ubekvem i hele svangerskapet... Heldigvis er det mye bevegelse og hikking, så jeg regner med mini har det bra ;)

Håper dette bedrer seg litt, for akkurat nå går jeg bare og venter på at tiden skal gå. Men det er fortsatt en stund til termin (vil helst gå tiden ut) og ikke får jeg sove: så hva venter jeg på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atte, jeg trenger deres mening om god moral og sånt. Jeg har henta et par sånne babybokser, og da jeg var på Apotek1 gadd de ikke registrere koden jeg hadde fått. Så for alt de vet har jeg ikke henta, sant? Er det skikkelig slemt å gå på en annen avdeling og hente en til? Free stuff is good stuff,  you know...

Sånn utover det, jeg har drøyt fem uker igjen. Kidden plager vettet av meg med å dytte borti ribbeina mine og prøver tidvis å ta snarveien ut virker det som. Jeg har noen helsikes kynnere og kommer meg ikke mange metrene før jeg får vondter både her og der. Og så halsbrann da... Kult å være gravid altså!:klaske: Men så har jeg en veldig god mann og slipper i tillegg å jobbe, så jeg føler liksom ikke jeg har lov til å klage. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...