Gå til innhold

Skravletråd, september/oktober 2016


N.Tonks

Anbefalte innlegg

@Bokdamen, det høres ganske kjent ut! Har det bedret seg? 

@Jessica Jones, snart er det ultralyd! Har du vært på ultralyd tidligere i svangerskapet?

Jeg var hos jordmor i går, første gang. Det var veldig kjekt, og hun var koselig. Og endelig kan jeg senke skuldrene litt (til neste bekymring dukker opp ...), for jeg fikk høre hjertelyd, og den var helt normal og fin, sa hun. Jeg har jo gått rundt og vært bekymret for manglende liv i magen, ettersom jeg var helt sikker på at jeg kjente noe i uke 14, og siden har jeg ikke kjent noe eller i beste fall vært usikker på om jeg har kjent noe. Jordmor sa at det var helt normalt at det kunne ta lang tid mellom hver gang man kjente noe i begynnelsen, og det er jo fortsatt tidlig. Så da skal jeg slutte å dulte meg i magen og bare vente i ro og mak ;)

Bare en uke igjen til OUL nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@Harlekin Gleder meg vilt! :) Jeg var til tidlig ultralyd i uke 12. Gikk privat og var veldig fornøyd med det. Hva gjør de egentlig hos jordmor? Er det på helsestasjonen du var? Jeg skal ikke dit før i slutten av mai, vet ikke helt hva de gjør der, men fastlegen anbefalte det så da bestilte jeg time :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Jessica Jones Jordmor er et veldig fint tilbud, synes jeg. Det er på helsestasjonen. Jordmor målte blodtrykk og urin, kjente litt om symfysemålet var som det skulle, og lyttet etter hjertelyd. Men mesteparten av timen gikk med til gjennomgang av helsekortet og samtale om forskjellige ting ift. svangerskapet. Jordmor har bedre tid enn legen og er jo ekspert på sitt felt, så jeg følte i alle fall at jeg fikk mye mer ut av en jordmortime enn en legetime. Men fastlegen min er veldig koselig, så jeg kommer nok til å gå til ham også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Harlekin skrev:

@Jessica Jones Jordmor er et veldig fint tilbud, synes jeg. Det er på helsestasjonen. Jordmor målte blodtrykk og urin, kjente litt om symfysemålet var som det skulle, og lyttet etter hjertelyd. Men mesteparten av timen gikk med til gjennomgang av helsekortet og samtale om forskjellige ting ift. svangerskapet. Jordmor har bedre tid enn legen og er jo ekspert på sitt felt, så jeg følte i alle fall at jeg fikk mye mer ut av en jordmortime enn en legetime. Men fastlegen min er veldig koselig, så jeg kommer nok til å gå til ham også. 

 

Takk for utfyllende svar :) Jeg har vært veldig fornøyd med fastlegen, så er spent på hvordan det blir hos jordmor. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting har bedret seg litt @Harlekinog @Jessica Jones, men legen har sykemeldt meg 20% ut mai. På jobb må jeg føre alle timene mine på prosjekt, så foreløpig bruker jeg sykemeldingen på å være like mange timer på jobb, men føre færre timer og det hjelper ganske godt på. Får ikke like dårlig samvittighet om jeg jobber litt saktere når kunden ikke må betale for alle timene. Fortsatt veldig sippete, men det får jeg bare leve med. 

Har nettopp hatt en uke fri og vært på "babymoon" med mannen. Deilig med storby og god mat og masse sightseeing, sov som en stein og kom hjem med ny energi. Begge synes det var helt fantastisk å tenke på at neste gang vi skal ut og fly er vi tre, og neste gang bare vi to er på tur, har vi en liten gutt hjemme som skal ha reisegave 💕

Har vært hos jordmor to ganger, første var en generell om kosthold og info (uke 19, men skulle vært 16) og den andre gangen den "vanlige" 24 ukers timen. Har satt opp alle timene hos henne frem til termin. Vi har ikke heeelt personkjemien inne, men hun kan masse og det føles betryggende. Veldig kjekt med hjertelyd, hadde ikke tenkt over at det var noe vi skulle. 

Ellers er jeg 25+1 i dag. Nå er vi der at de vil prøve alt for å redde ham om fødselen skulle starte, og det føles som en fin milepæl (selv om han helst skal holde seg der han er i 3+ mnd enda). Har en bekjent som fødte på 25+5 og selv om barnet fortsatt er mindre enn normalen noen år senere er alt som det skal.

Kjenner bevegelse hver dag, mange ganger for dagen, men mannen har fortsatt ikke kjent det. Jeg tror jeg kan kjenne det utenpå, men vet ikke om det er reelt eller innbilt, men hver gang mannen kommer med hånden blir det stille. Satser på at det betyr at han skal få junior til å sove uten problemer ;)

Ellers var det veldig deilig å slippe bunad på 17. mai... Håper alle hadde en fin dag!

Hvordan går det med resten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i dag 23+4 og har vært hos legen for kontroll. Alle prøver var fine og hjertelyden akkurat som den skal være😊. Jeg er vel en av de heldige som verken har vært dårlig eller lagt på meg masse, til dags dato har jeg gått opp tre kilo. Jeg sliter dog med litt bekkenløsning, så jeg fikk henvisning til fysio. Vi var en tur på ikea i går, og det betaler jeg for i dag...

Ellers går det vel greit. Jeg har jo gått hjemme helt siden jeg testa positivt, så jeg får stort sett nok tid til å hvile og kan ta ting i mitt eget tempo. Og godt er det, med tanke på at vi nettopp har flytta og i tillegg skal gifte oss neste helg... 

Jeg sover dårlig på natta, men akkurat nå er nok det mest pga pollenallergien. Humøret er så som så. Jeg er ikke spesielt glad i oppmerksomhet, og vet ikke helt hvordan jeg skal reagere når folk kommenterer magen som vokser og sier jeg ser så fin ut. Jeg føler meg jo bare tjukk og sliter med at jeg ikke har kontroll på kroppen min. 

Jeg kjenner bevegelse i større eller mindre grad hver dag, og ved et par anledninger har pappan også klart å kjenne et lite dult. Han syns det er veldig stas da😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med nært forestående bryllup @Hønselouisa, giftet meg i fjor og det var veldig stas. Å være gift kan anbefales ;) Skal dere ha stort bryllup? Og visste du at du var gravid da du kjøpte kjolen? Har du hatt utdrikningslag? Er så kjekt med bryllup 😍

Er det i morgen det er UL @Harlekin? Krysser fingrene for at alt er akkurat som det skal 💕 Og @Jessica Jones! Kom på at dere skal på KK samme dagen. Husk å ikke spise skillingsbolle på 2eren opp, da blir det dårlige bilder ;)

Endret av Bokdamen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bokdamen Vi hadde nettopp begynt å prøve da kjæresten fridde i september, så vi bestemte oss for å se an hvordan prøvinga gikk før vi satte dato. Da det magiske krysset åpenbarte seg tidlig i januar, fant vi ut at vi like godt kunne hive oss rundt og sette dato. Jeg hadde rett og slett ikke lyst til å vente helt til neste år. For meg var det også en greie å kunne være gift når babyen kommer. Til alt hell hadde lokalet vi ønsket oss ledig plass nå på våren, sånn at magen forhåpentligvis ikke ble alt for stor. 

Vi blir knappe 40 stk til middag, derav noen få barn, så ikke så veldig stor affære. Vi har leid et lokale hvor kuvertprisen inkluderer treretters middag og fri bar, i tillegg til at de serverer, dekker på, rydder og vasker, så jeg er veldig fornøyd! Det er helt verdt pengene å slippe alt styret i forkant og etterkant, det eneste jeg har ordna selv er bordkort og noen fine servietter😁. 

Kjolen ble innkjøpt for en måned siden, på en helt vanlig kjolebutikk, til den nette sum av 500 kroner😂. Den var på halv pris også! Og jeg har faktisk fått mange gode tilbakemeldinger fra de som har sett bilde av den😊 

Noe utdrikkingslag blir det ikke for min del. Mest fordi jeg ikke har så mange venner her omkring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bokdamen, hvorfor blir det dårlige bilder hvis man spiser søtt? Ultralyd er i morgen, jeg er veldig spent. Jeg tror jo alt er i orden, vi har jo vært på ultralyd tidligere, men det er jo litt skummelt uansett. Og spennende, mest spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Harlekin skrev:

@Bokdamen, hvorfor blir det dårlige bilder hvis man spiser søtt? Ultralyd er i morgen, jeg er veldig spent. Jeg tror jo alt er i orden, vi har jo vært på ultralyd tidligere, men det er jo litt skummelt uansett. Og spennende, mest spennende!

Fosteret får høyt blodsukker og beveger seg mer, så det blir vanskeligere å få sjekket det som sjekkes skal. Vår nektet å ligge i ro for å sjekke hjertekamrene, så det var rett før vi måtte komme tilbake. Heldigvis la han seg riktig i siste øyeblikk så vi slapp det ;) Var ikke fullt så stort som første gang, men en veldig fin opplevelse. Føler også det ble litt mer ekte siden vi var på KK. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det går veldig fint @Harlekin, jeg måtte bare ha noe mat siden vi hadde time på slutten av arbeidsdagen så jeg spiste en bolle rett før timen. Lykke til i morgen 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ultralyd overstått! Alt var vel, og vi venter en liten gutt! Da får vi en av hver :) Da blir det endel som ikke kan arves, av klær i alle fall, men huff, da må vi vel kjøpe nytt ;) 

Lurer på hva datteren vår sier, hun ville nok helst hatt en lillesøster, men jeg tror nok det bare blir å venne seg til det, så blir det stor stas med en liten lillebror. 

Vi har fortsatt termin 20. oktober, legen endret ikke den siden det var IVF og rimelig sikkert med befruktningstidspunkt. Alt ser helt bra ut, i størrelse ligger gutten vår én dag foran skjema, så det er jo rimelig perfekt. 

Etter ultralyd ble jeg litt sånn rar og holdt nesten på å begynne å gråte. Jeg vet ikke helt hvorfor, mulig det var endel spenning knyttet til dette. Men nå skal jeg bare roe meg ned og glede meg! På søndag vil jeg begynne å gå igjennom innholdet i boden nede, for å se hva vi har av klær og utstyr. 

Fin start på helgen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at alt er som det skal @Harlekin 😁 Merket også en veldig lettelse etterpå, frykten for at noe skulle være galt var nok større enn antatt.

Og velkommen i guttemamma-klubben ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, @Bokdamen! Jeg kjenner det er litt rart å vente en gutt, jeg er så vant til jenter nå, men samtidig er det litt stas med en av hvert kjønn. Min søster har en gutt, så jeg kan nok få arve litt derifra. Vi har navnet klart også :)

Har på følelsen at det blir mange gutter i 1. klasse i 2022! Så langt tenker man frem, altså ...

Jeg leste nettopp et innlegg i avisen der det stod om sprengt kapasitet på sykehusene i Oslo og Bergen i sommer, og mangel på jordmødre. Jeg kjenner jeg er glad for at jeg skal føde om høsten, forhåpentligvis er det ikke fullt så mange fødende da. Synd at det skal være sånn. Jeg fødte i slutten av juni sist, og da var det også slike "skremsler" i avisene, så jeg var litt bekymret på forhånd. Men jeg merket ikke noe til trengselen da, så mulig det var litt overdramatisert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenkte at jeg var kommet langt med tanker rundt barnehagestart høsten 2017 @Harlekin, men nå ser jeg for meg første skoledag!

Har flere venninner som har sønner som er miniatyrer av mennene deres, og er så spent på om han kommer til å ligne min mann. Uansett er blå øyne og helt blondt hår (som blir musegrått med årene) det mest sannsynlige.

Selv om det ikke blir kjoleshopping er det mye fint til guttene og. Jeg har allerede kjøpt en liten sixpence så han kan matche sin far i permisjonen neste år ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bokdamen Hehe, jeg tenker nok endel på skole nå fordi min datter begynte i 1. klasse sist høst. Tenk å få barnehagebarn igjen :)

Min datter lignet mest på sin far da hun ble født, men nå er hun veldig lik meg og min familie. Det blir spennende med lillebror - hvis han kommer til å ligne sin far, blir han en kjekk gutt ;)

Sixpence, så koselig! Er det i vinden igjen? Jeg vet min bror kjøpte en slik nylig, han er litt den stilen. Gleder meg til å titte på klær i butikkene! Jeg er ikke spesielt rosa av meg, så det er helt greit at jeg ikke får kjøpt noe rosa. Men jeg håper det er litt mer farger enn bare blått til gutta. Jeg synes lilla i kombinasjon med andre farger er veldig fint, og jeg synes godt det kan passe til gutt, så lenge det ikke er rosa-lilla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med dere og kynnere? Er det noe som har det nå/hatt det i tidligere svangerskap? Tok de seg opp fremover mot termin, eller hadde dere de en en periode og så gikk det over? 

Har en del for tiden, ikke for gale, men nok til at jeg blir satt litt ut (ikke helt vant til dem enda). Noen er bare en liten stramming av magen, andre er litt verre. Håper det ikke tar seg opp 😕

Ellers er jeg 26+0 i dag og har innsett at jeg bare har ca 8 uker igjen på jobb  (pluss ferie) før jeg skal i permisjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bokdamen, jeg har ikke hatt kynnere så langt, og jeg kan ikke huske at jeg hadde det sist heller. Men det sies jo at alle har det, så kanskje jeg er en av dem som ikke merker det?

Vi bytter uke på samme dag, ser jeg :) Jeg er 19+0 i dag, 7 uker etter deg. Da har jeg bare litt mer enn 15 uker igjen på jobb + ferie!

Jeg er temmelig sikker på at jeg har kjent liv siste uken. Kjenner små dult nederst i magen, særlig der det er litt stramt (bukselinning). Det er deilig å endelig være sikker, etter at jeg var så bekymret tidligere. 

Hvordan er formen din, mentalt og fysisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...