Gjest Skrevet 18. desember 2015 #81 Skrevet 18. desember 2015 Personangrep og usaklig drittsnakk.Ok,det holdt det.Takk,og ha en god natt du også.Det er vel bedre at jeg er ærlig om hvorfor jeg ikke ønsker å skrive rundt det? Enn om jeg faktisk hadde synke så lavt at jeg begynte med usaklig drittsnakk og personangrep. Det er ikke min stil, og det kommer det heller aldri til å bli. Da skriver jeg heller litt om deg i dagboka altså
Gjest Blomsterert Skrevet 18. desember 2015 #82 Skrevet 18. desember 2015 Det er vel bedre at jeg er ærlig om hvorfor jeg ikke ønsker å skrive rundt det? Enn om jeg faktisk hadde synke så lavt at jeg begynte med usaklig drittsnakk og personangrep. Det er ikke min stil, og det kommer det heller aldri til å bli. Da skriver jeg heller litt om deg i dagboka altså Det kommer fram ting om deg,og jeg kan dessverre ikke vite om at du har slitt psykisk osv.Jeg aner ingenting annet enn nicket ditt her,og det du skriver her.Hadde muligens ikke konfrontert deg såpass om jeg visste det.Samtidig kan en ikke tenke : Kanskje denne personen sliter med ting,best å ta hensyn.Du lager din egen tråd her,og da tenker jeg at denne personen må jo ha selvtillitt og være glad i oppmerksomhet.Det er jo ganske frimodig :-)Du reklamerer hardt du :-) med blogg og dagbok.Ja,skriv om meg du.Jeg kommer dog ikke til å lese det,og vet nå ikke om jeg fortjener den "æren",men ok.
ajarRun Skrevet 18. desember 2015 #83 Skrevet 18. desember 2015 @livetsrose 5900 i fellesutgifter hørtes fryktelig dyrt ut, det må jo være en del av det som går til fellesgjeld? Da er det jo en brukbar ordning, hvis det går 5900 til vedlikehold per boenhet i et bygg fra 2005 er noe riv ruskende galt.Men begge leilighetene mine koster mer da, så det er vel ikke så ille.
Gjest Skrevet 18. desember 2015 #84 Skrevet 18. desember 2015 Det kommer fram ting om deg,og jeg kan dessverre ikke vite om at du har slitt psykisk osv.Jeg aner ingenting annet enn nicket ditt her,og det du skriver her.Hadde muligens ikke konfrontert deg såpass om jeg visste det.Samtidig kan en ikke tenke : Kanskje denne personen sliter med ting,best å ta hensyn.Du lager din egen tråd her,og da tenker jeg at denne personen må jo ha selvtillitt og være glad i oppmerksomhet.Det er jo ganske frimodig :-)Du reklamerer hardt du :-) med blogg og dagbok.Ja,skriv om meg du.Jeg kommer dog ikke til å lese det,og vet nå ikke om jeg fortjener den "æren",men ok.Det stemmer at jeg har site psykisk, og det legger jeg heller ikke skjul på. Men nå anser jeg meg selv som frisk sånn sett! At du ikke hadde konfrontert meg såpass om du visste det forstår jeg ikke. For all del jeg liker ikke det du skriver, med at jeg har slite - er ikke relevant synes jeg. Og skriver slite i fortid, da jeg ikke "sliter" med noe nå for tiden heligvis God selvtillit, tja - både og egentlig! Men glad i oppmerksomhet er jeg absolutt. Diskusjoner og skravling generelt liker jeg godt.Reklamerer hardt Bloggen skal du slippe å få æren av å bli skrevet om på, jeg har viktigere ting å skrive der. Jeg tror ikke det er spesielt spennende eller givende for noen å høre om min syting og at en bruker jeg ikke kjenner på forumet var "slem" Det gir bare ikke noen mening. Derimot i dagbok liker jeg å skrive om det meste jeg har tenkt og opplevd i løpet av dagen de dagene jeg skriver, så det er nok ingen stor "ære" å bli omtalt der i det skjulte dessverre. Der vil du også blitt skrevet om hvis du var ei hyggelig jente i kassa på Rimi som skravlet med meg, en postmann som spøkte eller en sint kunde som sto foran meg i en butikk - så man trenger ikke "være noe" for å havne der, det eneste som kreves er at jeg har ofret deg en tanke eller to.Men nå får jeg se å komme meg i seng snart, god natt!
Gjest Blomsterert Skrevet 18. desember 2015 #85 Skrevet 18. desember 2015 Det stemmer at jeg har site psykisk, og det legger jeg heller ikke skjul på. Men nå anser jeg meg selv som frisk sånn sett! At du ikke hadde konfrontert meg såpass om du visste det forstår jeg ikke. For all del jeg liker ikke det du skriver, med at jeg har slite - er ikke relevant synes jeg. Og skriver slite i fortid, da jeg ikke "sliter" med noe nå for tiden heligvis God selvtillit, tja - både og egentlig! Men glad i oppmerksomhet er jeg absolutt. Diskusjoner og skravling generelt liker jeg godt.Reklamerer hardt Bloggen skal du slippe å få æren av å bli skrevet om på, jeg har viktigere ting å skrive der. Jeg tror ikke det er spesielt spennende eller givende for noen å høre om min syting og at en bruker jeg ikke kjenner på forumet var "slem" Det gir bare ikke noen mening. Derimot i dagbok liker jeg å skrive om det meste jeg har tenkt og opplevd i løpet av dagen de dagene jeg skriver, så det er nok ingen stor "ære" å bli omtalt der i det skjulte dessverre. Der vil du også blitt skrevet om hvis du var ei hyggelig jente i kassa på Rimi som skravlet med meg, en postmann som spøkte eller en sint kunde som sto foran meg i en butikk - så man trenger ikke "være noe" for å havne der, det eneste som kreves er at jeg har ofret deg en tanke eller to.Men nå får jeg se å komme meg i seng snart, god natt! Jo,men det blir relevant når du skriver det.Du blir provosert og passiv aggressiv,og jeg syns det ikke er ok.Men ja,vi avslutter :-)
Gjest Skrevet 18. desember 2015 #86 Skrevet 18. desember 2015 @livetsrose 5900 i fellesutgifter hørtes fryktelig dyrt ut, det må jo være en del av det som går til fellesgjeld? Da er det jo en brukbar ordning, hvis det går 5900 til vedlikehold per boenhet i et bygg fra 2005 er noe riv ruskende galt.Men begge leilighetene mine koster mer da, så det er vel ikke så ille.Det er vel i seg selv ikke så dyrt, men da det betaler ned fellesjeld i tillegg til vedlikehold - er det en grei ordning. Når bygget er såpass nytt, blir det jo en viss sum per måned. Til gjengjeld slipper jeg å tenke på maling og vedlikehold av utsiden. De blir også måket inn i oppkjørslene på vinterstid, noe som er kjekt da jeg bor på bakkeplan. Jeg har ikke bil, en grei er det nå uansett. Så med tanke på at leiligheten kostet 415 000 og er i seg selv taksert til godt over en million (jeg husker ikke det nøyaktige beløpet), er det jo en god ordning å kjøpe for mindre, og heller betale ned på fellesgjelda.Derimot folk som må ta opp lån til leilighet, blir det jo fort mer enn 5900 + strøm per måned, om man også har lån på noen tusen. For meg fungerer det greit, da jeg slipper lån, noe jeg ikke hadde kommet unna om jeg hadde kjøpt en tilsvarende selveier-leilighet.
ajarRun Skrevet 18. desember 2015 #87 Skrevet 18. desember 2015 Jeg ser ikke helt fordelen ved å ha fellesgjeld framfor privat gjeld, med mindre man ikke er i stand til å få lån.Jeg vurderer å kjøpe hus men jeg er ikke sikker på om jeg gidder arbeidet, eller om jeg vil ha hus i Norge.
Gjest Skrevet 18. desember 2015 #88 Skrevet 18. desember 2015 Jo,men det blir relevant når du skriver det.Du blir provosert og passiv aggressiv,og jeg syns det ikke er ok.Men ja,vi avslutter :-)Jeg synes ikke det at jeg har slite er relevant i denne diskusjonen i hvert fall. Ingen av mine tidligere problematikker kommer frem her inne. Jeg blir provosert, og at du ikke synes det er ok er selvsagt opp til deg - men min reaksjon på ting kan dessverre ikke du eller noen andre påvirke noe særlig.Passiv agressiv? Ikke meningen å le, men greia her er vel mest det at jeg ikke finner noen mening i å "kun" være agressiv på nett. For all del, jeg kunne blitt ganske fæl og ufyselig om jeg slapp sinnet mitt direkte ut på tastaturet, men av hensyn til både meg selv og andre holder jeg dette sinnet unna nettet. Om vi legger det samme i å være passiv agressiv, er jeg absolutt ikke det! Jeg uttrykker gjerne sinne, og prøver ikke å kamuflere det på noe vis, eller vise det indirekte. Men jeg passer munnen min derimot! Om jeg skulle "rase" rundt her inne hver gang jeg ble sint, hadde jeg blitt utesteng på dagen! Men for all del, jeg BLIR sint - du og andre ser det bare ikke. Men det er ikke rent sjeldent jeg kjefter og banner for meg selv, skriker og skråler. Det er da en god løsning å skrive ned sinne og frustrasjon i dagboka, jeg føler det er fornuftig og lurt å sette ord på følelsene, og helst et sted hvor ingen leser det (i hvert fall den verste og groveste delen).
Gjest Skrevet 18. desember 2015 #89 Skrevet 18. desember 2015 Jeg ser ikke helt fordelen ved å ha fellesgjeld framfor privat gjeld, med mindre man ikke er i stand til å få lån.Jeg vurderer å kjøpe hus men jeg er ikke sikker på om jeg gidder arbeidet, eller om jeg vil ha hus i Norge.Jeg tenker jo mest med tanke på renter og slikt. Hadde jeg skulle lånt til en selveier-leilighet, tror jeg i det lange løp at det ville blitt dyrere, hvis man tenker på renter på lånet, månedtlig betaling av lån, samt vedlikehold på bolig. For meg er det i hvert fall en god løsning. En annen ting er jo også hvis jeg ønsker å flytte. Her kan jeg når som helst selge leiligheten min, uten å sitte igjen med noe lån. Jeg hadde jo vært i stand til å få lån sånn sett, det er flere jeg kjenner som har fått etableringslån og lignende. Jeg vet riktignok ikke hvor høyt beløp jeg kunne lånt, da jeg har uføretrygd. Jeg har jo en fast og helt grei inntekt, men det er jo begrenset hva jeg kunne betalt per måned selvfølgelig. Men jeg skal ikke klage med tanke på trygd altså, jeg får 18 500 per måned etter skatt, i trygd og bostøtte - noe jeg er meget fornøyd med.Ikke hus i Norge? Er det noe annet sted du vurderer det da?
Gjest Blomsterert Skrevet 18. desember 2015 #90 Skrevet 18. desember 2015 Jeg synes ikke det at jeg har slite er relevant i denne diskusjonen i hvert fall. Ingen av mine tidligere problematikker kommer frem her inne. Jeg blir provosert, og at du ikke synes det er ok er selvsagt opp til deg - men min reaksjon på ting kan dessverre ikke du eller noen andre påvirke noe særlig.Passiv agressiv? Ikke meningen å le, men greia her er vel mest det at jeg ikke finner noen mening i å "kun" være agressiv på nett. For all del, jeg kunne blitt ganske fæl og ufyselig om jeg slapp sinnet mitt direkte ut på tastaturet, men av hensyn til både meg selv og andre holder jeg dette sinnet unna nettet. Om vi legger det samme i å være passiv agressiv, er jeg absolutt ikke det! Jeg uttrykker gjerne sinne, og prøver ikke å kamuflere det på noe vis, eller vise det indirekte. Men jeg passer munnen min derimot! Om jeg skulle "rase" rundt her inne hver gang jeg ble sint, hadde jeg blitt utesteng på dagen! Men for all del, jeg BLIR sint - du og andre ser det bare ikke. Men det er ikke rent sjeldent jeg kjefter og banner for meg selv, skriker og skråler. Det er da en god løsning å skrive ned sinne og frustrasjon i dagboka, jeg føler det er fornuftig og lurt å sette ord på følelsene, og helst et sted hvor ingen leser det (i hvert fall den verste og groveste delen).Jeg har avsluttet.
ajarRun Skrevet 18. desember 2015 #91 Skrevet 18. desember 2015 Jeg tenker jo mest med tanke på renter og slikt. Hadde jeg skulle lånt til en selveier-leilighet, tror jeg i det lange løp at det ville blitt dyrere, hvis man tenker på renter på lånet, månedtlig betaling av lån, samt vedlikehold på bolig. For meg er det i hvert fall en god løsning. En annen ting er jo også hvis jeg ønsker å flytte. Her kan jeg når som helst selge leiligheten min, uten å sitte igjen med noe lån. Jeg hadde jo vært i stand til å få lån sånn sett, det er flere jeg kjenner som har fått etableringslån og lignende. Jeg vet riktignok ikke hvor høyt beløp jeg kunne lånt, da jeg har uføretrygd. Jeg har jo en fast og helt grei inntekt, men det er jo begrenset hva jeg kunne betalt per måned selvfølgelig. Men jeg skal ikke klage med tanke på trygd altså, jeg får 18 500 per måned etter skatt, i trygd og bostøtte - noe jeg er meget fornøyd med.Ikke hus i Norge? Er det noe annet sted du vurderer det da?Lånet til borettslaget har selvsagt også renter, ofte med dårligere vilkår enn det du kunne fått selv (noen binder rentene for å få stabile utgifter, og bundet rente er alltid høyere enn flytende). Sammenligningen måtte jo vært et borettslag uten fellesgjeld, som har de samme tjenestene. Når du selger en bolig innfrir du jo lånet med pengene du selger boligen for. Dersom boligen din blir verdt mindre enn lånet risikerer du jo å sitte igjen med lån, men nå risikerer du jo at borettslaget går konkurs og at du mister egenkapitalen. Det finnes mange land jeg kunne droppet en million på et fet hus. Hvis flybillettene ikke var så dyre hadde jeg kjøpt meg en leilighet i Bucharest eller i Macedonia. Men det er dyrt å reise dit, så da kunne jeg jo valgt en plass i Asia eller Amerika. Peru frister litt, og så har man jo Brazil.
Gjest Skrevet 18. desember 2015 #92 Skrevet 18. desember 2015 Lånet til borettslaget har selvsagt også renter, ofte med dårligere vilkår enn det du kunne fått selv (noen binder rentene for å få stabile utgifter, og bundet rente er alltid høyere enn flytende). Sammenligningen måtte jo vært et borettslag uten fellesgjeld, som har de samme tjenestene. Når du selger en bolig innfrir du jo lånet med pengene du selger boligen for. Dersom boligen din blir verdt mindre enn lånet risikerer du jo å sitte igjen med lån, men nå risikerer du jo at borettslaget går konkurs og at du mister egenkapitalen. Det finnes mange land jeg kunne droppet en million på et fet hus. Hvis flybillettene ikke var så dyre hadde jeg kjøpt meg en leilighet i Bucharest eller i Macedonia. Men det er dyrt å reise dit, så da kunne jeg jo valgt en plass i Asia eller Amerika. Peru frister litt, og så har man jo Brazil. Joda, jeg ville jo ha innfrid dette lånet om jeg solge boligen, men det hadde jo igjen ført til et nytt lån hvis jeg kjøpte noe annet. Poenget er at jeg vil unngå lån generelt. Selger jeg leiligheten her, sitter jeg igjen med 415 000 (eller sikkert mer, da jeg har pusset opp noe, og de stiger i verdi) som jeg kan spytte inn i en ny bolig. Hadde jeg kjøpt en dyrere leilighet i utgangspunktet kunne jeg ikke unngått lån.
ajarRun Skrevet 18. desember 2015 #93 Skrevet 18. desember 2015 Joda, jeg ville jo ha innfrid dette lånet om jeg solge boligen, men det hadde jo igjen ført til et nytt lån hvis jeg kjøpte noe annet. Poenget er at jeg vil unngå lån generelt. Selger jeg leiligheten her, sitter jeg igjen med 415 000 (eller sikkert mer, da jeg har pusset opp noe, og de stiger i verdi) som jeg kan spytte inn i en ny bolig. Hadde jeg kjøpt en dyrere leilighet i utgangspunktet kunne jeg ikke unngått lån.Du ville satt igjen med 415 000 uansett, med mindre boligen gikk ned i verdi, og da ville du hatt mindre igjen uansett. Det finnes gode argumenter for å bo i borettslag, dette er ikke et av dem.
Gjest Skrevet 19. desember 2015 #94 Skrevet 19. desember 2015 Du ville satt igjen med 415 000 uansett, med mindre boligen gikk ned i verdi, og da ville du hatt mindre igjen uansett. Det finnes gode argumenter for å bo i borettslag, dette er ikke et av dem. Jeg ville jo ikke ha sitte igjen med 415 000? Om jeg lånte en slik sum (eller høyere), og skulle kjøpe noe dyrere, og dermed betalt ned lånet med disse pengene, ville jeg gått i null - og likevel måtte tatt nytt lån til en annen bolig.Gode argumenter? Som jeg skrev er det for meg personlig et godt nok argument at jeg slapp å ta opp noe lån ved å kjøpe denne leiligheten. Hadde jeg kjøpt en dyrere leilighet måtte jeg tatt opp lån. For min del var det enklere å betale 5900 i felleskostnader per måned, også fordi jeg tildigere hadde leid, og uansett var vant med en slik sum.Det finnes sikkert gode argumenter for å bo i borettslag, men jeg er ikke ute etter å dele de her - jeg skriver bare hva som var best for meg personlig Folk får nå finne ut for og imot hva slags bolig de velger å kjøpe, på egenhånd.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2015 #95 Skrevet 19. desember 2015 søte deg så på bloggen din. så mye fint du skriver, god er du til å skrive også <3 hilsen sørlandsjente(20) Anonymkode: 8188f...5ea 2
Gjest Skrevet 19. desember 2015 #96 Skrevet 19. desember 2015 søte deg så på bloggen din. så mye fint du skriver, god er du til å skrive også <3 hilsen sørlandsjente(20)Anonymkode: 8188f...5eaTakk, så hyggelig! Du må gjerne delta her i tråden om du vil det Har du blogg selv eller?
Gjest hells bells Skrevet 19. desember 2015 #97 Skrevet 19. desember 2015 Jeg er medlem i NOAH,er du medlem i en dyreverngruppe?
Gjest Skrevet 19. desember 2015 #98 Skrevet 19. desember 2015 Jeg er medlem i NOAH,er du medlem i en dyreverngruppe?Jeg er ikke det for øyeblikket nei, men jeg har tenkt tanken!
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2015 #99 Skrevet 19. desember 2015 Takk, så hyggelig! Du må gjerne delta her i tråden om du vil det Har du blogg selv eller?nei har ikke blogg:) ja vil gjerne følge med her!:) Anonymkode: 8188f...5ea
ajarRun Skrevet 19. desember 2015 #100 Skrevet 19. desember 2015 Jeg ville jo ikke ha sitte igjen med 415 000? Om jeg lånte en slik sum (eller høyere), og skulle kjøpe noe dyrere, og dermed betalt ned lånet med disse pengene, ville jeg gått i null - og likevel måtte tatt nytt lån til en annen bolig.Gode argumenter? Som jeg skrev er det for meg personlig et godt nok argument at jeg slapp å ta opp noe lån ved å kjøpe denne leiligheten. Hadde jeg kjøpt en dyrere leilighet måtte jeg tatt opp lån. For min del var det enklere å betale 5900 i felleskostnader per måned, også fordi jeg tildigere hadde leid, og uansett var vant med en slik sum.Det finnes sikkert gode argumenter for å bo i borettslag, men jeg er ikke ute etter å dele de her - jeg skriver bare hva som var best for meg personlig Folk får nå finne ut for og imot hva slags bolig de velger å kjøpe, på egenhånd.La oss si leiligheten din er verdt 1 600 000. Du hadde 415 000 i egenkapital. Dersom dette var selveie hadde du hatt følgende regnestykke:1 385 000 i lån + 415 000 i egenkapital == 1 600 000. Dersom du selger for samme pris og ikke har betalt ned på lånet får du 1 600 000, der 1 385 000 går til å innfri lånet, og 415 000 blir til overs til deg. Rentene betales månedlig sammen med eventuelle avdrag. Du ville da fått to regninger, felleskostnader og avbetaling til lån, men felleskostnadene ville vært lavere tilsvarende avbetalingen til lånet.Nå har du 415 000 i egenkapital og borettslaget har 1 385 000 i lån, de 5900 du betaler nå går til å betjene det lånet (der ligger renter og eventuelle avdrag). Rentene blir fra 3400 og oppover på den summen per måned, det endrer seg ikke uansett hvilken eierform du velger.
Fremhevede innlegg