Gå til innhold

Livetsrose's helt egne tråd!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kyr, rotisserie-kyllinger, oppdrettslaks, tamgriser osv er avlet opp som matdyr. Det er varierende hvor lang tid siden de ble tamme, men noen av dem er laaangt tilbake, og ikke alle av dem klarer seg ute i naturen alene.

Så jeg utnytter ikke en ku hvis jeg spiser den, fordi jeg mater den og gir den husly, og den klarer ikke seg selv alene? Den eneste kvalitative forskjellen er at jeg utnytter det for å få mat, mens du utnytter det for å få kjærlighet. 

Du trengte selvsagt ikke avlive hunden, du kunne solgt den, det ville redusert etterspørselen etter hunder og kunne hindret at et til dyr ble utnyttet.

Hadde ikke jeg spist kjøtt hadde jeg ikke vært menneske i dag. 

Utnytter ikke en ku hvis du spiser den? Selvfølgelig gjør du det! Du dreper den, og det gjør ikke jeg med hunden. Å "utnytte" et dyr i form av å få kjærlighet er da noe helt annet enn drap og lidelse? Jeg synes bare sammenligningen ikke hører noe sted hjemme! Kua klarer seg ikke alene? Her handler det vel om at kuer er avlet opp FOR MAT og dermed sikkert ikke hadde klart seg alene i naturen nei, med tanke på rovdyr. Jeg mener ikke at man skal utnytte alle tamme dyr som ikke klarer seg alene, men jeg synes ikke du kan sammeligne dette.

Som sagt, du synes ikke jeg skal avlive den, men selge den! Du fikk kanskje ikke med deg biten jeg skrev om hvor jævlig livet mitt hadde vært om jeg ikke gikk til anskaffelse av ny hund, når jeg mistet den jeg hadde?

Å selge hunden min ville aldri vært aktuelt. Det er heller ikke å anbefale for en hund å ha mange hjem.

"Hadde ikke jeg spist kjøtt hadde jeg ikke vært menneske i dag." Hva mener du med det? DU hadde vært et menneske i dag selvom ikke du spiste kjøtt, men om du sikter til være forferdre er det en helt annen diskusjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utnytter ikke en ku hvis du spiser den? Selvfølgelig gjør du det! Du dreper den, og det gjør ikke jeg med hunden. Å "utnytte" et dyr i form av å få kjærlighet er da noe helt annet enn drap og lidelse? Jeg synes bare sammenligningen ikke hører noe sted hjemme! Kua klarer seg ikke alene? Her handler det vel om at kuer er avlet opp FOR MAT og dermed sikkert ikke hadde klart seg alene i naturen nei, med tanke på rovdyr. Jeg mener ikke at man skal utnytte alle tamme dyr som ikke klarer seg alene, men jeg synes ikke du kan sammeligne dette.
Som sagt, du synes ikke jeg skal avlive den, men selge den! Du fikk kanskje ikke med deg biten jeg skrev om hvor jævlig livet mitt hadde vært om jeg ikke gikk til anskaffelse av ny hund, når jeg mistet den jeg hadde?

Å selge hunden min ville aldri vært aktuelt. Det er heller ikke å anbefale for en hund å ha mange hjem.

"Hadde ikke jeg spist kjøtt hadde jeg ikke vært menneske i dag." Hva mener du med det? DU hadde vært et menneske i dag selvom ikke du spiste kjøtt, men om du sikter til være forferdre er det en helt annen diskusjon.

du mener altså at det er galt å utnytte alle dyr bortsett fra hunder. er det noen grunn til at du må ha kjærlighet spesifikt fra hunder? kan du ikke få det fra mennesker? eller hva er problemet? haha.

oser hykleri og dobbeltmoral lang  vei her, det stinker mildt sagt

Anonymkode: 69bea...24f

Skrevet

Mens hunder er avlet opp for å gi selskap eller kjærlighet.  Er det greit da å drikke melken til kua? Da dreper jeg den jo ikke. Hvordan mener du at kua lider mer enn hunden din? Hvorfor kan ikke de sammenlignes?

Livet mitt hadde vært jævlig uten kjøtt, så jeg spiser kjøtt. Jeg har forøvrig ikke noe i mot at du har kjæledyr, men jeg ser ikke forskjellen mellom å spise meieriprodukter, egg eller kjøtt. Selvsagt unner jeg deg gleden av å ha kjæledyr, eller spise kjøtt eller en god ost kombinert med en flaske billig vin. 

Jeg trøstespiser, jeg spiser for å takle mine problemer, jeg våkner opp om morgenen for å spise. Hvordan jeg bruker mat er muligens sammenlignbart med ditt forhold til ditt kjæledyr.

Skrevet (endret)

Du er Veganer sier du,og jeg har ikke kjennskap til andre Veganere.Så derfor spør jeg deg.

Nå var sauer husdyr lenge før hunder.Tror du andre husdyr ville klart seg i naturen? Det er en ganske rkstrem livsstil du proglamerer for,og jeg tenker at du må stå opp for det.Det er jo et valg som krever dyp og enorm kunnskap.Ikke tenk at jeg "angriper",jeg konfronterer.Syns du må takle det når du går så sterkt ut og dømmer andrevsom fks spiser kjøtt.

Vi må jo alle regne med å bli konfrontert når vi heiser et flagg.Det er debatt og ingen trakkasering eller "drittslenging",for det er jeg sterkt i mot.

Igjen er det forskjell på å ha en sau og en hund. Sau regnes som husdyr, og det har det vært lenge før hunden - men noen kjæledyr som du har i huset, er det ikke.

Om andre husdyr ville klart seg ute i naturen? Nei, det tror jeg ikke - da det er vant med og avhengig av mennesker.

Selvfølgelig krever det stor kunnskap å være veganer, det skal jeg ikke nekte for. Og jeg ser ikke på det som at du "angriper" nei, men ting du skriver provoserer. Selv skal jeg selvfølgelig måtte takle sterke meninger fra deg og andre, det sier jeg ikke imot. Men å mene at jeg ikke skal ha en hund, gir ikke for meg noen mening. Jeg utnytter ikke dyret på noen negativ måte for det første! Og som jeg skrev over, ville min livskvalitet og lykke vært betraktelig dårligere uten en hund.

Konfrontasjon er greit for min del, og drittslenging hører selvsagt ingen steder hjemme i en diskusjon - noe jeg heller ikke håper du oppfattet at jeg drev med. Som sagt, jeg var kvass i innlegget mitt, som jeg selv påpekte, når jeg skrev at det ikke var aktuelt for meg å avlive et dyr, og gjøre livet mitt jævlig igjen. For vær du sikker, jeg vet hvordan et jævlig liv er, og det er ikke aktuelt for meg å gå frivillig inn i, på grunn av andres ubegrunnede meninger.

Jeg vet jeg har sterke meninger om ting, som jeg står for - og da må jeg selvsagt tåle kritikk og tilbakemeldinger. Men her synes jeg ikke du kommer med noen ordentlige eller gode argumenter for hvorfor ikke man skal ha hund. Det er stor forskjell på å ha en hund som ikke klarer seg alene, og det å spise kjøtt.

Endret av livetsrose
Skrevet

du mener altså at det er galt å utnytte alle dyr bortsett fra hunder. er det noen grunn til at du må ha kjærlighet spesifikt fra hunder? kan du ikke få det fra mennesker? eller hva er problemet? haha.

oser hykleri og dobbeltmoral lang  vei her, det stinker mildt sagt

Anonymkode: 69bea...24f

Jeg mener det er galt å DREPE og utnytte et dyr ja, men jeg hverken dreper eller utnytter hunden på noe vis. Kan du ikke få kjærlighet fra mennesker? Altså du spør hva PROBLEMET mitt er, her er det nok du som burde gå litt i deg selv. Det handler ikke om at ikke jeg kan få kjærlighet fra mennesker, men at de trossalt er en vesentlig forskjell på å bo alene sammen med en hund og ha selskap fra den, og det å bo med et annet menneske. Hva er det du tror da, at alle dyreeiere har dyr fordi de ikke kan få kjærlighet fra mennesker?

Beskriv gjerne dette hykleriet og dobbelmoralen mer, for jeg ser den ikke. Fei for din egen dør først sier nå jeg. Jeg regner med at du er veganer, og uten hund, eller?

Skrevet

Kjærligheten TS får fra hunden vil jeg jo anta er gjengjeldt. Hunden har glede av å bo hos TS, og TS har glede av å ha hunden. Vinn-vinn. Hunden blir ikke utnyttet.

Kua derimot, er en annen historie. Å eie et kjæledyr kan da ikke sammenlignes med å ete kjøtt.

Anonymkode: 694ae...2a8

Gjest Blomsterert
Skrevet

Okei, jeg synes jeg har besvart deg godt nok, men å kopiere lange innlegg fra bloggen blir ikke aktuelt, disse linket jeg kun til  - om du ville lese mer rundt valget mitt om å bli veg

aner. Helt valgfritt selvsagt ;)

Skrevet

Mens hunder er avlet opp for å gi selskap eller kjærlighet.  Er det greit da å drikke melken til kua? Da dreper jeg den jo ikke. Hvordan mener du at kua lider mer enn hunden din? Hvorfor kan ikke de sammenlignes?
Livet mitt hadde vært jævlig uten kjøtt, så jeg spiser kjøtt. Jeg har forøvrig ikke noe i mot at du har kjæledyr, men jeg ser ikke forskjellen mellom å spise meieriprodukter, egg eller kjøtt. Selvsagt unner jeg deg gleden av å ha kjæledyr, eller spise kjøtt eller en god ost kombinert med en flaske billig vin. 

"jeg ser ikke forskjellen mellom å spise meieriprodukter, egg eller kjøtt?" Du ser ikke forskjellen på å drikke melk, fra det å drepe kua? Begge delene er frastøtende synes jeg, men det er likevel stor forskjell på utnytte og å drepe!

Hva du unner meg, er ikke relevant her. Jeg vil gjerne ha et kjæledyr, men hverken ønsker eller har behov for å "spise kjøtt eller en god ost kombinert med en flaske billig vin." Kjøttet er unødvendig for meg, også osten med mindre den er vegansk, og jeg drikker ikke vin, jeg er avholds.

Jeg trøstespiser, jeg spiser for å takle mine problemer, jeg våkner opp om morgenen for å spise. Hvordan jeg bruker mat er muligens sammenlignbart med ditt forhold til ditt kjæledyr.

Okei? Altså jeg har ikke en hund som en form for "trøst" som kan sammenlignes med trøstespising! Jeg har henne fordi hun er godt selskap når jeg bor alene, og det handler ikke om trøst. Jeg hadde vel ikke trøstespist om jeg bodde alene akkurat, på det grunnlaget. For all del, jeg skal ikke dømme noen for trøstespising, for det har jeg slite med selv - men det har ingenting med veganisme å gjøre. Du kunne ha trøstespist like mye uten animalske produkter.

Gjest Blomsterert
Skrevet (endret)

Livets Rose.Det er noe klin gæernt med sitatfunksjonen her iblant.

Du,jeg syns at når du heiser flagg og vifter med det som Veganer,så må du tåle kritiske spørsmål.Du fremstår dobbeltmoralsk da du forsvarer noe dyrehold,og ikke annet.Hva med hundeoppdrett,hundeutstillinger.Det eksisterer kun pga av at folk har,og vil ha hunder.

Og livskvaliteten din blir dårlig uten hund,ok.Hva da med blndene du vil til livs? Hva med deres livsskvalitet,og ikke minst livsgrunnlag?? Nei,dette henger ikke på greip LivetsRose.Du må ha den livsstilen du vil,men ikke døm andre fordi du velger en ting,og ikke annet.Du PRØVER er riktigere å si.Du ER ikke Veganer når du er medvirkende årsak til bla hundeoppdrett og utstillinger.Og du må ikke bruke selvskading som i argumenter her,for skal jeg føle meg "slem"som stiller kritiske spørsmål? Syns du må tåle det jeg.Og ikke sett blunketegn etter å ha bedt meg lese bloggen din.Jeg leser ikke din hellet,og syns du bør respektere det? Men kan la dette ligge nå.Det ble litt dumt dette,jeg trodde du både kunne og ville debbatere en så viktig sak for deg.Men ok.

"BØNDENE du vil til livs". Uff :-)

Endret av Blomsterert
Skrevet

"jeg ser ikke forskjellen mellom å spise meieriprodukter, egg eller kjøtt?" Du ser ikke forskjellen på å drikke melk, fra det å drepe kua? Begge delene er frastøtende synes jeg, men det er likevel stor forskjell på utnytte og å drepe!
Hva du unner meg, er ikke relevant her. Jeg vil gjerne ha et kjæledyr, men hverken ønsker eller har behov for å "spise kjøtt eller en god ost kombinert med en flaske billig vin." Kjøttet er unødvendig for meg, også osten med mindre den er vegansk, og jeg drikker ikke vin, jeg er avholds.

Okei? Altså jeg har ikke en hund som en form for "trøst" som kan sammenlignes med trøstespising! Jeg har henne fordi hun er godt selskap når jeg bor alene, og det handler ikke om trøst. Jeg hadde vel ikke trøstespist om jeg bodde alene akkurat, på det grunnlaget. For all del, jeg skal ikke dømme noen for trøstespising, for det har jeg slite med selv - men det har ingenting med veganisme å gjøre. Du kunne ha trøstespist like mye uten animalske produkter.

Du ville vel avlivet hunden når den lider? Eneste forskjell med kua er at det er litt tidligere.

Det virket som om du mente jeg kritiserte ditt valg om å holde kjæledyr, derfor spesifiserte jeg at det ikke var tilfellet. Jeg stiller kun spørsmål rundt dine vurderinger.

Spørsmålet er: Er det greit å utnytte dyr for å oppfylle sine behov? Hvis svaret er ja i noen tilfeller men nei i andre, er spørsmålet hvorfor? Argumentet ditt om at jeg kunne trøstespist noe annet blir som at jeg foreslår at du finner selskap uten å utnytte dyr. 

• Liker 1
Skrevet

Kritiske spørsmål har jeg aldri sagt at ikke jeg tåler! Når det gjelder hundeoppdrett og utstillinger har jeg ingen tankerr rundt dette, og det er heller ikke aktuelt for meg.

Jeg bruker ikke selvskading som argument bare så det er sagt, og det handler ikke om å få deg til å føle deg slem på noe vis, det er kun en følelse du selv vet når er tilstede. Det jeg mente med selvskading, var relatert til mitt tap av den forrige hunden. Det var ikke noe argument, men fakta! Etter jeg mistet Linus fikk jeg et tilbakefall på selvskading, som var min måte å takle sorgen på. Om jeg ikke hadde fått en ny hund inn i livet mitt, vet jeg ikke hvor jeg hadde vært en dag i dag - men jeg kan forsikre deg om at livet ville være vanskelig, og at selvskadingen ikke hadde stoppet på det punktet, det var bare det jeg skulle frem. Jeg prøver ikke få deg til å føle deg slem, selvom jeg kanskje synes du burde det - men det er en helt annen sak. Det er mye jeg synes, men det betyr ikke at jeg prøver å få folk til å føle seg slemme eller få dårlig samvittighet, det er noe de aller fleste klaret godt på egenhånd.

Som sagt er det ingenting som tilsier at jeg her ikke "tåler" å høre det du kommer med. Hadde jeg ikke tålt det, hadde jeg vel lagt meg i senga for å grine og på ingen måte svart deg eller gitt noen repons. Det er forskjell på å tåle noe, og det å reagere. Ingen kan forlange at jeg ikke skal komme med en reaksjon eller tilbakemelding på det som blir sagt, derimot kan de til en viss grad forlange at jeg skal tåle å høre deres mening - da de selvsagt har sin fulle rett til å skrive og uttrykke det de mener. Men når det gjelder hva et menneske velger å tåle, er det også opp til hver enkelt.

Jeg får beklage blunketegnet da, jeg respekterer at du ikke ønsker å lese på bloggen min - og som jeg også skrev har jeg uttrykt det jeg selv trenger, UTEN at du trenger å lese noe der. Det var kun et tips til videre og mer detaljert lesing. Og utover det skriver jeg blunketegn så mye jeg vil!

Hvor får du det fra at jeg ikke "kan eller vil" debatere en så viktig sak for meg selv? Er det ikke nettopp det jeg gjør, ved å svare deg?

Skrevet

Du ville vel avlivet hunden når den lider? Eneste forskjell med kua er at det er litt tidligere.

Det virket som om du mente jeg kritiserte ditt valg om å holde kjæledyr, derfor spesifiserte jeg at det ikke var tilfellet. Jeg stiller kun spørsmål rundt dine vurderinger.

Spørsmålet er: Er det greit å utnytte dyr for å oppfylle sine behov? Hvis svaret er ja i noen tilfeller men nei i andre, er spørsmålet hvorfor? Argumentet ditt om at jeg kunne trøstespist noe annet blir som at jeg foreslår at du finner selskap uten å utnytte dyr. 

Avlivet en hund som lider? Ja, selvfølgelig. Men her handler det ikke om en hund som lider, valpen min er frisk og ingenting tilsier at noe slikt er aktuelt. "Eneste forskjell med kua er at det er litt tidligere." Virkelig? Du mener med andre ord at de som har kuer, avliver de når de er gamle og syke da eller? Så vidt jeg vet er det ikke spesielt utbredt å avlive gamle dyr og deretter spise dem, da kjøtteterne vil ha frisk og fersk kjøtt, som i de fleste tilfeller også er ungt.

Ja, det virker som du kritiserte mitt valg om kjæledyr - da du foreslår å selge hunden min, noe som ville gjort ting verre for meg, og det er heller ikke optimalt om en liten valp får et nytt hjem etter en måned. Så det er vel nettopp det du gjør, å kritisere. Du kommer heller ikke med noen brukbare argumenter, så da ser jeg det som regn kritikk uten mening, ja.

" Er det greit å utnytte dyr for å oppfylle sine behov" Jeg kan ikke få sagt det nok, det er forskjell på å utnytte et dyr i form av drap, lidelse og jævelskap fordi du vil spise kjøtt, og det du beskriver som å "utnytte" en hund for kjærlighet. Hunden hadde ikke klart seg uten eier. Du kan kanskje si at det også gjelder kuer og andre dyr som blir avlet opp til meieriprodukter og deretter slakt. Mye av forskjellen her er at mange kuer, griser og lignende hadde ikke levd om ikke de var ment som et produkt, og ble avlet opp til dette formålet. Og til syvende og sist ville vel det vært til det beste, hva er vel et liv for et dyr, om det kun er kort, noen av dem har det vondt, og de snart skal dø uansett? Da er det bedre om ikke de ble født, men unntak av de som ville vært igjen, og som ikke ble avlet opp til mat.

Jeg ser ikke meningen i sammenligningen din om trøstespising og hund. Som sagt, jeg "trøster" meg ikke med en hund, mens som en anonymbruker her påpekte med kjærlighet, er det totalt feil at ikke jeg får noen annen form for kjærlighet, eller selskap som du her nevner. Kjærlighet får jeg nok av, men igjen det er forskjell på å ha et dyr boende hos seg, som selskap - og det å ha et menneske. For meg finnet det ingen gode alternativer til selskap uten dyr, i hvert fall når det kommer til bosituasjonen. Jeg har det godt når jeg bor alene sammen med hunden, men jeg ville per i dag ikke hatt det gått med å bo sammen med et annet menneske. Det kunne jeg skrevet langt og mye om hvorfor, men jeg tror nok du ser forskjellen på å bo sammen med et dyr og et annet menneske. Om jeg skulle bodd sammen med et annet menneske måtte jeg også flyttet, bare så det er sagt. Her i leiligheten jeg eier på 68 kvm er det grei plass for meg og den lille hunden min, men en samboer hadde aldri gått. Det er en mye mindre forandring i livet å skaffe seg et dyr enn en partner/samboer.

Skrevet

@livetsrose

Du har stipulert at det er greit å holde dyr i fangenskap for å oppfylle egne behov (dog med begrensningen at dyret ikke må være i stand til å overleve i det fri). Jeg argumenterer for at du har hund for å oppfylle et eller flere behov du har, og at jeg spiser meieriprodukter og egg for å oppfylle et eller flere behov jeg har (la oss se bort fra kjøtt akkurat nå fordi diskusjonen om drap neppe er hensiktsmessig å fortsette med). Jeg har aldri påstått at behovene er det samme, de er forskjellige, men de er like fult behov.

Argumentene om at du ikke kan få oppfylt behovene en hund oppfyller på annen måte stemmer nok til en viss grad, eller du tror de stemmer. På samme måte mener jeg at behovene meieriprodukter og egg oppfyller ikke kan oppfylles like bra med veganske produkter. 

Du sier kuer og andre matdyr ikke hadde levd dersom de ikke ble avlet opp for formålet. Dette er selvsagt også tilfellet med hunden din. Jeg er helt enig at det beste for husdyr ville vært om de aldri ble født. Argumentet mitt her er at kyr ikke lider mer enn en hund i fangenskap.

Jeg har bodd i en leilighet på 45 kvm og der bodde jeg med min samboer i 4-5 år. Så lenge man har avskildt soverom er det på ingen måte et problem. Jeg leier en mindre ettroms i Oslo, og der ville jeg ikke bodd med noen andre over tid. Men man trenger ikke masse plass for å bo to sammen. Jeg foretrekker små leiligheter fordi det er mindre arbeid og man lever mer effektivt. 

Gjest Blomsterert
Skrevet

Kritiske spørsmål har jeg aldri sagt at ikke jeg tåler! Når det gjelder hundeoppdrett og utstillinger har jeg ingen tankerr rundt dette, og det er heller ikke aktuelt for meg.
Jeg bruker ikke selvskading som argument bare så det er sagt, og det handler ikke om å få deg til å føle deg slem på noe vis, det er kun en følelse du selv vet når er tilstede. Det jeg mente med selvskading, var relatert til mitt tap av den forrige hunden. Det var ikke noe argument, men fakta! Etter jeg mistet Linus fikk jeg et tilbakefall på selvskading, som var min måte å takle sorgen på. Om jeg ikke hadde fått en ny hund inn i livet mitt, vet jeg ikke hvor jeg hadde vært en dag i dag - men jeg kan forsikre deg om at livet ville være vanskelig, og at selvskadingen ikke hadde stoppet på det punktet, det var bare det jeg skulle frem. Jeg prøver ikke få deg til å føle deg slem, selvom jeg kanskje synes du burde det - men det er en helt annen sak. Det er mye jeg synes, men det betyr ikke at jeg prøver å få folk til å føle seg slemme eller få dårlig samvittighet, det er noe de aller fleste klaret godt på egenhånd.

Som sagt er det ingenting som tilsier at jeg her ikke "tåler" å høre det du kommer med. Hadde jeg ikke tålt det, hadde jeg vel lagt meg i senga for å grine og på ingen måte svart deg eller gitt noen repons. Det er forskjell på å tåle noe, og det å reagere. Ingen kan forlange at jeg ikke skal komme med en reaksjon eller tilbakemelding på det som blir sagt, derimot kan de til en viss grad forlange at jeg skal tåle å høre deres mening - da de selvsagt har sin fulle rett til å skrive og uttrykke det de mener. Men når det gjelder hva et menneske velger å tåle, er det også opp til hver enkelt.

Jeg får beklage blunketegnet da, jeg respekterer at du ikke ønsker å lese på bloggen min - og som jeg også skrev har jeg uttrykt det jeg selv trenger, UTEN at du trenger å lese noe der. Det var kun et tips til videre og mer detaljert lesing. Og utover det skriver jeg blunketegn så mye jeg vil!

Hvor får du det fra at jeg ikke "kan eller vil" debatere en så viktig sak for meg selv? Er det ikke nettopp det jeg gjør, ved å svare deg?

Hvorfor burde jeg føle meg slem? 

Skrevet

@livetsrose

Du har stipulert at det er greit å holde dyr i fangenskap for å oppfylle egne behov (dog med begrensningen at dyret ikke må være i stand til å overleve i det fri). Jeg argumenterer for at du har hund for å oppfylle et eller flere behov du har, og at jeg spiser meieriprodukter og egg for å oppfylle et eller flere behov jeg har (la oss se bort fra kjøtt akkurat nå fordi diskusjonen om drap neppe er hensiktsmessig å fortsette med). Jeg har aldri påstått at behovene er det samme, de er forskjellige, men de er like fult behov.

Argumentene om at du ikke kan få oppfylt behovene en hund oppfyller på annen måte stemmer nok til en viss grad, eller du tror de stemmer. På samme måte mener jeg at behovene meieriprodukter og egg oppfyller ikke kan oppfylles like bra med veganske produkter. 

Du sier kuer og andre matdyr ikke hadde levd dersom de ikke ble avlet opp for formålet. Dette er selvsagt også tilfellet med hunden din. Jeg er helt enig at det beste for husdyr ville vært om de aldri ble født. Argumentet mitt her er at kyr ikke lider mer enn en hund i fangenskap.

Jeg har bodd i en leilighet på 45 kvm og der bodde jeg med min samboer i 4-5 år. Så lenge man har avskildt soverom er det på ingen måte et problem. Jeg leier en mindre ettroms i Oslo, og der ville jeg ikke bodd med noen andre over tid. Men man trenger ikke masse plass for å bo to sammen. Jeg foretrekker små leiligheter fordi det er mindre arbeid og man lever mer effektivt. 

Jeg tror jeg bare gir opp denne diskusjonen med deg nå, da det neppe fører noe godt med seg. Jeg kommer aldri til å se eller forstå sammenligningen din med å spise animalske produkter (enten det er kjøtt eller meieriprodukter) med det å ha en hund. Jeg mener at behovet for en hund ikke kan oppfylles likt på en annen måte, da et menneske er noe helt annet enn en hund :)

Det jeg mente med at de ikke hadde levd, er om vi den dag i dag hadde stoppet all matproduksjon med dyr som grunnlag, ville det ikke blitt født på langt nær så mange dyr, fordi de ikke ble avlet opp til mat - men jeg tror og vil si jeg vet at likevel ville ikke kuer, griser og sauer blitt uttryddet om hele verden ble veganere, det ville forstått vært en del av dem, men ikke i den grad. Selvsagt er hunden i og for seg avlet opp som kjæledyr, men igjen her ser jeg en stor forskjell på avle opp noen som kjæledyr, behandle dem godt og gi de et verdig liv, mot det å avle opp noen for mat.

Jeg sier ikke alle kyr har et dårlig liv, men mange har et kort liv (da de blir drept før de blir gamle), og de lever også ofte trangt og i båser, og flere ser sjeldent daglys engang. Det er ikke et verdig liv synes jeg. Men dette er IKKE alle, det er også de som lever godt på en gård, og blir stelt fint med - til de blir slaktet. Men likevel de BLIR slaktet, det gjør ikke hunden. Så jeg skal ikke si at kyr i alle tilfeller lider, men det er likevel ikke greit å drepe et vesen fordi de har levd godt. Og sammenligningen din er dårlig her, for kyr lider langt oftere enn en hund "i fangenskap". Hunder lider vel som regel ikke, med mindre det er snakk om dårligere eiere eller dyremishandling.

Ja, du har bodd på 45 kvm med samboer, og det fungerer sikkert for mange, men det hadde ikke gått for meg. Man har forskjellige krav til bolig, absolutt ;) Selv bor jeg her 68 kvm, og det er kun et soverom her, men jeg har et middels stort rom som jeg bruker som kontor. Jeg er avhengig av å ha et eget rom til skrivepult, iMacen og helst noen bokhyller. Jeg ville ikke bodd alene på under 50 kvm engang! Eneste unntak er om det var for en kort periode, hvis jeg studerte eller lignende. Det er mange som bor i en leilighet lik min, som er to. Her i borettslaget er det 16 leiligheter. Alle i 1. etasje her jeg bor, bor alene faktisk - det er 6 personer. Derimot i de 10 leilighetene over er det både par og enslige. Men jeg kunne aldri orket å bo sammen med en annen person her jeg bor nå. Jeg trenger en god del plass for min egen del, og om jeg fikk en samboer/partner er det vel ikke usannsynlig at han også hadde eiendeler han ville ha plass, kanskje også et eget rom/kontor for seg selv. Jeg kommer ikke til å flytte herfra med det første, og det er heller ikke noe å tenke på, med mindre det gjelder for kort tid ved studier (og da vil jeg jo leie ut), eller hvis jeg skal kjøpe hus sammen med en fremtidig partner. Da vil det være uaktuelt for meg å investere i et hus på mindre enn 110 kvadratmeter, og helst større også. Det er jo en viss forskjell på om du velger å leie et lite sted sammen med en partner, enn om du kjøper noe lite. Jeg vil heller aldri leie igjen, med unntak av ved eventuelle studier og korte perioder.

Skrevet

Hvorfor burde jeg føle meg slem? 

Med mindre du selv føler deg slem eller har dårlig samvittighet for ting i livet, skal ikke jeg begynne å preke om det. Som jeg skrev i stad: "... det betyr ikke at jeg prøver å få folk til å føle seg slemme eller få dårlig samvittighet, det er noe de aller fleste klarer godt på egenhånd".

Jeg kan gjerne skrive hvorfor du burde føle deg slem, men for å unngå personangrep og usakelig drittsnakk her inne, lar jeg heller være. Så lenge du føler deg snill og god i livet, og har god samvittighet for handlingene dine - er det vel ingenting i veien vil jeg tro :fnise:

Jeg har bedre ting å ta meg til enn å si hvorfor du er "slem". Jeg kunne selvsagt skrevet en lang avhandling rundt dette, men jeg har en valp som må ut på tur nå. Så nå blir det en liten tissetur med valpen (som jeg fremdeles har, og ikke har tenkt til selge, som noen her inne tydeligvis mener jeg burde), og etter det blir det litt kos i senga med henne, før jeg sovner til en serie. Du får ha en god natt! ;)

Skrevet

Ja, når du ikke er villig til å sette deg inn i noen andres situasjon og er fastlåst i ditt egent perspektiv er nok diskusjonen meningsløs. Det er nok fornuftig å avslutte den. :)

Bortsett fra muligheten til å belåne en investering ser jeg ikke poenget med å eie bolig. Å leie er problemfritt bolighold, noe blir ødelagt så er mitt ansvar begrenset til en sms. Dersom jeg vil flytte trenger jeg bare ta med tingene mine og vasker. Er det ikke stress å måtte male, pusse opp og vedlikeholde? Jeg liker også mindre plasser fordi det blir mindre vasking

@livetsrose: Hva jobber du med?

• Liker 1
Gjest Blomsterert
Skrevet

Med mindre du selv føler deg slem eller har dårlig samvittighet for ting i livet, skal ikke jeg begynne å preke om det. Som jeg skrev i stad: "... det betyr ikke at jeg prøver å få folk til å føle seg slemme eller få dårlig samvittighet, det er noe de aller fleste klarer godt på egenhånd".

Jeg kan gjerne skrive hvorfor du burde føle deg slem, men for å unngå personangrep og usakelig drittsnakk her inne, lar jeg heller være. Så lenge du føler deg snill og god i livet, og har god samvittighet for handlingene dine - er det vel ingenting i veien vil jeg tro :fnise:

Jeg har bedre ting å ta meg til enn å si hvorfor du er "slem". Jeg kunne selvsagt skrevet en lang avhandling rundt dette, men jeg har en valp som må ut på tur nå. Så nå blir det en liten tissetur med valpen (som jeg fremdeles har, og ikke har tenkt til selge, som noen her inne tydeligvis mener jeg burde), og etter det blir det litt kos i senga med henne, før jeg sovner til en serie. Du får ha en god natt! ;)

Personangrep og usaklig drittsnakk.Ok,det holdt det.

Takk,og ha en god natt du også.

Skrevet

Ja, når du ikke er villig til å sette deg inn i noen andres situasjon og er fastlåst i ditt egent perspektiv er nok diskusjonen meningsløs. Det er nok fornuftig å avslutte den. :)

Bortsett fra muligheten til å belåne en investering ser jeg ikke poenget med å eie bolig. Å leie er problemfritt bolighold, noe blir ødelagt så er mitt ansvar begrenset til en sms. Dersom jeg vil flytte trenger jeg bare ta med tingene mine og vasker. Er det ikke stress å måtte male, pusse opp og vedlikeholde? Jeg liker også mindre plasser fordi det blir mindre vasking

@livetsrose: Hva jobber du med?

Ja, noen ønsker jo å leie, men jeg ser på det som en egen sikkerhet når jeg eier noe. Her kan ikke huseier plutselig finne det for godt at han skal bygge om leiligheten, bo i den selv eller lignende situasjoner som kan føre til at jeg ikke har et sikkert sted å bo for tiår fremover, om jeg ønsker det. Da jeg bor i et borettslag trenger jeg ikke tenke på maling eller utvendig vedlikeholde. Leiligheten her også ganske nye, bygd i 2005 - så det er lite slitasje hittil. Men med felleskostnader hver måned på 5900 (noe mer for de i etasjene over, til tross for mindre leiligheter, men de har en annen veranda løsning + garasje) dekker det vedlikehold. Når det kommer til oppussing er ikke det noe tema for meg. Da jeg flyttet inn hit var det ikke så mye som ble gjort. Min far var snill og malte veggene i stua, og vi skiftet gulv på kjøkkenet, da det er en halvveis åpen løsning inn til kjøkkenet, og jeg vil skille det av bedre med annet gulv og list. Det er et greit kjøkken, for man har ikke kjøkkenet ut i stua på en måte, men det er heller ingen dør som skiller. Jeg kan stå å lage mat uten at gjester i stua ser meg, for å si det slik.
Utover det har jeg ikke pusset noe opp, men om jeg blir boende her i lang tid fremover, satser jeg på å få flislagt badet med tid og stunder :) Til våren skal jeg også bygge veranda, da jeg nå kun har en platting og litt plen. Alle andre i 1. etasje har utvidet verandaen, så det er noe jeg også gjerne ønsker. Både fordi fasaden blir bedre, og fordi det er kjekt å bruke noe av gressplenen til veranda. For meg ville det vært vanskelig å finne en leilighet å leie som jeg synes var fint nok også. Der kan jeg ikke male og pusse opp uansett, og ville ikke fått det helt slik jeg ville ha det. Her kan jeg jo gjerne bytte kjøkkeninnredning, snu kjøkkenet eller forandre på badet om jeg vil. Det ville også vært mye dyrere for meg å leie, da selvfølgelig sammenlignet med at jeg nå har en gjeldfri leilighet. Jeg kjøpte leiligheten for 415 000 kroner, og betaler 5900 i måneden. Jeg hadde ikke funnet en leilighet i Kragerø til 5900 + strøm som sto til krava mine.

Når det kommer til spørsmålet ditt om jobb, jobber jeg ikke. Jeg har uføretrygd fra NAV, det har jeg hatt siden jeg ble 18. For øyeblikket har jeg ikke noe fast å gå til, da jeg i høst valgte å ta et friår fra skolen. Jeg har et år igjen på videregående, grunnet tidligere forsinkelser. Men jeg tok et friår nå og kommer heller ikke til å søke på skole nå i februar for neste år. Av mange grunner, trenger jeg fri fra skolen. Jeg kunne skrevet mye om det, men det handler hovedsakelig om høye krav til meg selv, og frykten for å feile - selvom jeg vet jeg gjør det bra på skolen. Når jeg nå har det såpass bra og stabilt i livet mitt, og har det godt psykisk, tar jeg ikke sjansen på å utsette meg selv for så mye stress, lite søvn og søvnløse netter som jeg vet det ville blitt. Så jeg har hatt et friår nå og det blir minst et til. For meg er det ikke noe hast, jeg tar de siste faga på videregående, når jeg føler for det.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...