ajarRun Skrevet 18. desember 2015 #41 Skrevet 18. desember 2015 Heldigvis bruker jeg ikke klokke, men det hadde garantert blitt et problem ved enhver laptop for min del. Jeg orker heller ikke ha noe hengende på hånda, det er bare rart.Jo da, det er bra du klarte deg fint - men det er vel ikke akkurat å anbefale at folk drikker under svangerskap. For all del, det er de som har klart seg uten skader, selv når mor har drukket i store deler av svangerskapet, men det er også de som kan få skader av lite alkohol.Da regner jeg med at hun ikke bruker prevensjon. Om hun er "ansvarlig nok" til å ta en test, skal ikke jeg uttale meg om, men det å ha sex uten prevensjon er i utgangspunktet uansvarlig nok. Og om du kun har sex med henne i fylla, ville jeg vurdert å kjøpe en pakke gummi før neste ligg altså. Klokken min er stor og tung, men den er perfekt. På Thinkpadden min er klokken utfor laptopen så da er den ikke noe problem.Jeg tror ikke hun har noe i mot å få barn egentlig. Vi er vel ikke full, bare lettere beruset. Kondomer er så ødeleggende for sex at jeg tror ikke det blir aktuelt.
Gjest Skrevet 18. desember 2015 #42 Skrevet 18. desember 2015 Klokken min er stor og tung, men den er perfekt. På Thinkpadden min er klokken utfor laptopen så da er den ikke noe problem.Jeg tror ikke hun har noe i mot å få barn egentlig. Vi er vel ikke full, bare lettere beruset. Kondomer er så ødeleggende for sex at jeg tror ikke det blir aktuelt. Okei, ja jeg ser jo den - kondom kan ødelegge oppplevelsen. Men jeg vil nå heller vært på den sikre siden om jeg var deg, enn å plutselig bli far. Kan du ikke høre om hun eventuelt kan vurdere p-piller da? Det er jo ikke alle som gidder å styre med det, men da finnes det både p-stav, p-plaster, og p-sprøyte som jeg selv bruker. Det er lettvinne alternativer, slik at dere begge kan være på den sikre siden. Selvom ikke HUN har noe imot å få barn, burde vel det uansett ikke skje, når det høres ut som at dere kun har sex, og ikke er i et forhold. Jeg regner med hun ønsker en far til barnet også (uten å si noe stygt om deg her, men dere er jo ikke sammen).
ajarRun Skrevet 18. desember 2015 #43 Skrevet 18. desember 2015 Okei, ja jeg ser jo den - kondom kan ødelegge oppplevelsen. Men jeg vil nå heller vært på den sikre siden om jeg var deg, enn å plutselig bli far. Kan du ikke høre om hun eventuelt kan vurdere p-piller da? Det er jo ikke alle som gidder å styre med det, men da finnes det både p-stav, p-plaster, og p-sprøyte som jeg selv bruker. Det er lettvinne alternativer, slik at dere begge kan være på den sikre siden. Selvom ikke HUN har noe imot å få barn, burde vel det uansett ikke skje, når det høres ut som at dere kun har sex, og ikke er i et forhold. Jeg regner med hun ønsker en far til barnet også (uten å si noe stygt om deg her, men dere er jo ikke sammen).Har instruert henne til å begynne på p-piller, men jeg har jo ingen garanti for at hun er flink til å ta dem. Hun er ganske klar på at hun ikke ønsker et forhold, men det virker som hun vil teste meg ved å introdusere meg for venner og slikt. Men det er egentlig ikke så interessant for megEneste jeg er redd for er egentlig pengene mine, og jeg vil jo måtte gjøre det jeg kan for å få omsorg for barnet selv i så fall. Men det blir vel dyrt, mye arbeid og det ville ødelagt for arbeidsfrekvensen min.
Gjest Blomsterert Skrevet 18. desember 2015 #44 Skrevet 18. desember 2015 Hei, ja jeg er HELT veganer, da det for meg ikke finnes noen mellomting. Enten er man veganer, eller så er man det ikke. Om jeg hadde brukt ull, silke og lignende kunne jeg per definisjon kun kalt meg vegetarianer, eventuelt med vegansk kost.Så jeg avstår fra alt av dyreprodukter. Alt mat med animalske ingredienser, klær og sko av ull, silke, lær, skinn, pels og lignende - og også bruk av animalsk lim i sko (som forekommer veldig ofte). Utover det avstår jeg selvsagt fra alt annen utnyttelse av dyr, i form av jakt og fisk, samt å besøke sirkus eller dyreparker.Jeg vet det er de som kjøper ull eller spiser bi-produkter av dyr som kaller seg veganer, men det er feil - på samme måte som at wannabe-vegetarianere som spiser fisk en gang blant, IKKE er veggiser! For all del, alt man kutter ned på kjøtforbruket er bra, men en slik tittel skal man ikke bruke hvis man "spiser kjøtt en sjelden gang". Det blir som å si du er avholds, og avstår helt fra alkohol - men du drikker et par ganger i året ...Hvorfor er du veganer?
Gjest -Tricia- Skrevet 18. desember 2015 #45 Skrevet 18. desember 2015 Titter innom tråden din Digger signaturen din forresten! Du spør om det er vanlig med en slik signatur, og det er det nok ikke, men veldig tøft!
Gjest Badebuksa Skrevet 18. desember 2015 #46 Skrevet 18. desember 2015 Hei, ja jeg er HELT veganer, da det for meg ikke finnes noen mellomting. Enten er man veganer, eller så er man det ikke. Om jeg hadde brukt ull, silke og lignende kunne jeg per definisjon kun kalt meg vegetarianer, eventuelt med vegansk kost.Så jeg avstår fra alt av dyreprodukter. Alt mat med animalske ingredienser, klær og sko av ull, silke, lær, skinn, pels og lignende - og også bruk av animalsk lim i sko (som forekommer veldig ofte). Utover det avstår jeg selvsagt fra alt annen utnyttelse av dyr, i form av jakt og fisk, samt å besøke sirkus eller dyreparker.Jeg vet det er de som kjøper ull eller spiser bi-produkter av dyr som kaller seg veganer, men det er feil - på samme måte som at wannabe-vegetarianere som spiser fisk en gang blant, IKKE er veggiser! For all del, alt man kutter ned på kjøtforbruket er bra, men en slik tittel skal man ikke bruke hvis man "spiser kjøtt en sjelden gang". Det blir som å si du er avholds, og avstår helt fra alkohol - men du drikker et par ganger i året ...må gi deg kreditt for å ta den helt ut, jeg mener, jeg kjenner noen relativt kjente veganere (skrevet bøker etc) og har i min ungdom hatt mange diskusjoner med disse. De gjør ikke som deg, argumentet som går igjen er at det holder at man gjør så godt man kan. Da jeg kom med forslaget om å bo ute i naturen i en hytte og spise grønt man dyrker selv ble det ignorert Og kommer med noen ærlige spørsmål jeg håper du ikke ser på som annet enn nettopp spørsmål du ønsker og kan svare på: Hva gjør du med kollektiv trafikk? Hvis du tar bussen er det haugevis av animalske produkter i den. Hva med biler? De fleste inneholder animalske produkter eller produkter som er fremstilt ved hjelp av animalske produkter. Det er omfattende å være en ekte veganer, tviler ikke på at du er det, lurer bare på hvordan du får det til.
ajarRun Skrevet 18. desember 2015 #47 Skrevet 18. desember 2015 må gi deg kreditt for å ta den helt ut, jeg mener, jeg kjenner noen relativt kjente veganere (skrevet bøker etc) og har i min ungdom hatt mange diskusjoner med disse. De gjør ikke som deg, argumentet som går igjen er at det holder at man gjør så godt man kan. Da jeg kom med forslaget om å bo ute i naturen i en hytte og spise grønt man dyrker selv ble det ignorert Og kommer med noen ærlige spørsmål jeg håper du ikke ser på som annet enn nettopp spørsmål du ønsker og kan svare på: Hva gjør du med kollektiv trafikk? Hvis du tar bussen er det haugevis av animalske produkter i den. Hva med biler? De fleste inneholder animalske produkter eller produkter som er fremstilt ved hjelp av animalske produkter. Det er omfattende å være en ekte veganer, tviler ikke på at du er det, lurer bare på hvordan du får det til.Hvilken animaliske produkter er det i en buss?
Gjest Badebuksa Skrevet 18. desember 2015 #48 Skrevet 18. desember 2015 Hvilken animaliske produkter er det i en buss? plast bla.a
ajarRun Skrevet 18. desember 2015 #49 Skrevet 18. desember 2015 plast bla.areductio ad absurdum. Plast er laget av olje eller gummi, mener du at olje er dyr? Fordi det tidligere har vært del av et dyr? Du er klar over at ALT vann på jorden har vært del av mennesker flere ganger? Plantene vi spiser kan også ha atomer eller molekyler som tidligere har vært del av dyr (vannet i planter har garantert vært det).Jeg er genuint nysgjerrig, hvorfor mener du olje er dyr? Mener du vann er dyr?
Gjest Badebuksa Skrevet 18. desember 2015 #50 Skrevet 18. desember 2015 reductio ad absurdum. Plast er laget av olje eller gummi, mener du at olje er dyr? Fordi det tidligere har vært del av et dyr? Du er klar over at ALT vann på jorden har vært del av mennesker flere ganger? Plantene vi spiser kan også ha atomer eller molekyler som tidligere har vært del av dyr (vannet i planter har garantert vært det).Jeg er genuint nysgjerrig, hvorfor mener du olje er dyr? Mener du vann er dyr?man kan vel si det sånn at olje burde utgå fra en veganer sitt liv, ja, det handler Ikke om hva jeg mener, men om hva de selv mener. Det handler ikke om dyr som du tror, det handler om animalske produkter, biprodukter eller materie som er skapt ved hjelp av animalske produkter eller biprodukter.
ajarRun Skrevet 18. desember 2015 #51 Skrevet 18. desember 2015 man kan vel si det sånn at olje burde utgå fra en veganer sitt liv, ja, det handler Ikke om hva jeg mener, men om hva de selv mener. Det handler ikke om dyr som du tror, det handler om animalske produkter, biprodukter eller materie som er skapt ved hjelp av animalske produkter eller biprodukter.Olje oppstår, det blir ikke skapt. Mineralolje er ikke et animalisk produkt, du er den eneste som mener dette.
Gjest Skrevet 18. desember 2015 #52 Skrevet 18. desember 2015 Titter innom tråden din Digger signaturen din forresten! Du spør om det er vanlig med en slik signatur, og det er det nok ikke, men veldig tøft!Ja, den er vel ikke av det vanlige slaget, men det sier mye om meg - og det er det jo viktig at en signatur gjør.
Gjest Skrevet 18. desember 2015 #53 Skrevet 18. desember 2015 Hvorfor er du veganer? Det har jeg kun et langt svar på egentlig. Du kan jo lese innleggene på bloggen min:Fra vegetarianer til veganer"Jeg ønsker ikke at noe som lever, skal lide"og "Veien mot veganisme: min historie"Dette er lange innlegg, og som du sikkert har skjønt er dette noe jeg tenker og mener mye om.Men for å skrive i kortversjon hvorfor jeg har blitt veganer:Jeg ser på det som galt å utnytte andre levende vesener, og at vi mennesker setter oss høyere enn dem, kun fordi vi er øverst i næringskjeden. Jeg ønsker ikke å bidra til lidelse og drap eller opprettholde denne forferdelige industrien, når jeg strengt talt ikke trenger det! Jeg får alt jeg trenger fra ikke-animalske og veganske kilder. Kostmessig spiser jeg alt jeg spiste før (matretter), kun erstattet av veganske varer, og smaken det ikke noe å klage på. Med andre ord ser jeg ikke poenget med at andre vesener skal dø, når jeg ikke trenger det engang! Matmessig klarer jeg meg utmerket uten det. Det samme gjelder når det kommer til klær, hygieneartikler og alt annet som inneholder noe animalsk.Jeg synes det er forkastelig å utnytte andre uskyldige vesener, og nettopp fordi så mange gjør det, har jeg mistet mer og mer håpet på menneskeheten, og om mennesker i bunn og grunn er gode.Et annet svar på hvorfor jeg ble veganer, er fordi jeg synes det er kvalm og ubehagelig å spise kjøtt, noe jeg også hadde problemer med i flere av de siste åra mine som kjøtteter. Det gikk så langt at når jeg spiste kyllingfillet eller kjøttdeig (noen av de få kjøttproduktene jeg spiste) måtte jeg innbille meg selv at jeg spiste salat. Tanken på at det var "kjøtt" og et engang levende og pustende individ gjorde meg utilpass, og jeg lagde mine egne "vrangforestillinger" nesten om at jeg spiste salat, grønt, og ting som var friskt og fra naturen, når jeg satt å gaflet i meg de døde dyra. Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor jeg ikke ble veganer tidligere. Det gikk jo også nesten 13 måneder fra jeg ble vegetarianer, til jeg ble veganer. Alt for lenge, og jeg angrer! For meg er det skamfullt å tenke på hvor mange år jeg har spist kjøtt, og hvor mange dyr som har møtt døden, kun på grunn av meg! Nettopp derfor er jeg såpass "dømmende" ovenfor nåværende kjøtteter. Når de til og med VET godt hva de driver med. får trykt opp i trynet av meg og andre at det ikke er vanskelig å bli veganer, og likevel ikke bryr seg - som regel blir de bare sinte og provoserte? Det irriterer meg! Og ofte får jeg høre ting som: "hvordan kan du være så dømmende ovenfor kjøttetere, når du i flere år har spist kjøtt selv"? Da svarer jeg som så at de må ikke tro jeg er noe MINDRE dømmende ovenfor meg selv, og det faktum at jeg HAR spist kjøtt. Men jeg kan ikke endre fortiden, og det kommer heller ingenting godt ut av at jeg bruker tid på angre på ting jeg har gjort. Jeg kan kun gjøre en ting, og det er å se fremover - og å love meg selv å aldri innta noe animalsk igjen! Mer kan jeg ikke gjøre, jeg har ingen tidsmaskin.Jeg tenker ofte at hadde jeg kjent noen vegetarianere eller veganere mye tidligere (jeg kjenner kun en vegetarianer, en tidligere venninne av meg, som heller ikke var inspirerende på dette punktet), ville ting kanskje vært annerledes. Ikke minst om jeg hadde sett noen av videoene til Gary Yourofsky, som jeg dessverre oppdaget ETTER jeg ble veganer.
Gjest Skrevet 18. desember 2015 #54 Skrevet 18. desember 2015 må gi deg kreditt for å ta den helt ut, jeg mener, jeg kjenner noen relativt kjente veganere (skrevet bøker etc) og har i min ungdom hatt mange diskusjoner med disse. De gjør ikke som deg, argumentet som går igjen er at det holder at man gjør så godt man kan. Da jeg kom med forslaget om å bo ute i naturen i en hytte og spise grønt man dyrker selv ble det ignorert Og kommer med noen ærlige spørsmål jeg håper du ikke ser på som annet enn nettopp spørsmål du ønsker og kan svare på: Hva gjør du med kollektiv trafikk? Hvis du tar bussen er det haugevis av animalske produkter i den. Hva med biler? De fleste inneholder animalske produkter eller produkter som er fremstilt ved hjelp av animalske produkter. Det er omfattende å være en ekte veganer, tviler ikke på at du er det, lurer bare på hvordan du får det til.Å gjøre så godt man kan er selvfølgelig viktig! Jeg mener at all reduksjon av kjøttforbruk og animalske ingredienser generelt, er et steg i riktig retning! Alt hjelper, men å si at man gjør så godt man kan - er ikke bra nok i mine øyne. For de aller fleste kan faktisk gjøre BEDRE om de faktisk vil. Det er som regel lite eller ingenting annet enn deres egen innstilling som hindrer dem i å kutte ut animalske produkter.Om du vil bo ute i naturen i en hytte og spise grønt som du dyrker selv, må du gjerne gjøre det - om det passer for deg og din livsstil.Når det kommer til spørsmålene du har om kollektiv trafikk, vil jeg først påpeke at enhver veganer eller annen form for veggis prøver som regel å gjøre minst mulig skade. Det er jo DET det handler om, å gjøre minst mulig skade ovenfor dyr, men helt 100% skadefrie blir aldri vi mennesker, så lenge vi bor på jorda. Vi vil alltid innta mikroskopiske mengder animalske ingredienser og vi vil alltid drepe et visst antall små insekter bare på en kort skogstur, uansett hvor nøye vi er med hvor vi tråkker.Når det kommer til kollektiv trafikk, må jeg først si at jeg ikke har bil selv - og kommer heller ikke til å skaffe det. Mye fordi at det koster unødvendig mye å ha bil, det er lite miljøvennlig og jeg har ikke det helt store behovet for det. For meg holder det med å basere seg på buss og annen kollektiv transport, kombinert med taxi når jeg behøver det (jeg har TT-kort på 4000 i året) og jeg kan sitte på med folk, om det er nødvendig.En buss er det animalske produkter i. Jeg vet ikke hva du sikter til, men jo - mange bildekk og lignende består av noe animalsk og lignende. Det samme med biler. Men man regnes som veganer, selvom man tar bil eller buss. Selv prøver jeg å unngå bruk av bil mest mulig, med tanke på miljøet, og buss tar jeg også kun om jeg må. Jeg er glad i å gå, og jeg går kortere strekninger, men jeg kan riktignok ikke gå eller sykle fra Kragerø til Oslo for eksempel (så sprek er jeg ikke). Jeg forstår hva du mener her, men de fleste veganere ville vel ikke kun sittet hjemme og vært veldig begrenset, kun fordi at ikke de kan ta bussen (meg selv inkludert). Du er vegansk om du tar bussen for å si det slik. Det er utrolig mange andre langt viktigere ting å tenke på, som må gå foran dette. Og om man skal ha bil for eksempel, kan man jo vurdere el-bil og også prøve å samkjøre mest mulig.For en ikke-veganer ville jeg vel ikke anbefalt å starte med å kutte ut busskjøring. Da starter man feil ende. Begynn som vegetarianer, ved å kutte ut kjøtt, fisk og lignende. Når man er klar for det, kutter man ut bi-produkter fra dyr. Noen bruker lang tid på denne prosessen, mens andre kutter tvert - slik som jeg gjorde."Veganisme er en levemåte som søker å ekskludere, så langt som mulig og praktiserbart, alle former for utnyttelse av og grusomhet mot dyr for mat, klær eller andre formål." - med andre ord er det fullt praktisk mulig å kutte ut animalsk mat, klær av dyr og droppe fisketuren eller gå på sirkus. Skulle man gjort minst mulig skade på dyr og miljø, hadde det beste vært å sitte innendørs, aldri bevege seg utenfor døra, utenom når du høstet grønnsakene du selv dyrket, som var det eneste du spiste. Men de fleste ønsker ikke å begrense livene sine i den grad fordi de tar et slikt valg. Jeg har ingen begrensninger i hverdagen, da valget for meg er helt naturlig, og jeg ikke ser på noe som slitsomt, tungvint eller lignende.Det ble et langt svar på spørsmål jeg i utgangspunktet ikke forventet! Om du lurer på noe annet må du bare spørre! Men jeg må komme med en advarsel om at det er vanskelig å komme med korte svar på alt knyttet til veganisme
Gjest Blomsterert Skrevet 18. desember 2015 #55 Skrevet 18. desember 2015 Det har jeg kun et langt svar på egentlig. Du kan jo lese innleggene på bloggen min:Fra vegetarianer til veganer"Jeg ønsker ikke at noe som lever, skal lide"og "Veien mot veganisme: min historie"Dette er lange innlegg, og som du sikkert har skjønt er dette noe jeg tenker og mener mye om.Men for å skrive i kortversjon hvorfor jeg har blitt veganer:Jeg ser på det som galt å utnytte andre levende vesener, og at vi mennesker setter oss høyere enn dem, kun fordi vi er øverst i næringskjeden. Jeg ønsker ikke å bidra til lidelse og drap eller opprettholde denne forferdelige industrien, når jeg strengt talt ikke trenger det! Jeg får alt jeg trenger fra ikke-animalske og veganske kilder. Kostmessig spiser jeg alt jeg spiste før (matretter), kun erstattet av veganske varer, og smaken det ikke noe å klage på. Med andre ord ser jeg ikke poenget med at andre vesener skal dø, når jeg ikke trenger det engang! Matmessig klarer jeg meg utmerket uten det. Det samme gjelder når det kommer til klær, hygieneartikler og alt annet som inneholder noe animalsk.Jeg synes det er forkastelig å utnytte andre uskyldige vesener, og nettopp fordi så mange gjør det, har jeg mistet mer og mer håpet på menneskeheten, og om mennesker i bunn og grunn er gode.Et annet svar på hvorfor jeg ble veganer, er fordi jeg synes det er kvalm og ubehagelig å spise kjøtt, noe jeg også hadde problemer med i flere av de siste åra mine som kjøtteter. Det gikk så langt at når jeg spiste kyllingfillet eller kjøttdeig (noen av de få kjøttproduktene jeg spiste) måtte jeg innbille meg selv at jeg spiste salat. Tanken på at det var "kjøtt" og et engang levende og pustende individ gjorde meg utilpass, og jeg lagde mine egne "vrangforestillinger" nesten om at jeg spiste salat, grønt, og ting som var friskt og fra naturen, når jeg satt å gaflet i meg de døde dyra. Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor jeg ikke ble veganer tidligere. Det gikk jo også nesten 13 måneder fra jeg ble vegetarianer, til jeg ble veganer. Alt for lenge, og jeg angrer! For meg er det skamfullt å tenke på hvor mange år jeg har spist kjøtt, og hvor mange dyr som har møtt døden, kun på grunn av meg! Nettopp derfor er jeg såpass "dømmende" ovenfor nåværende kjøtteter. Når de til og med VET godt hva de driver med. får trykt opp i trynet av meg og andre at det ikke er vanskelig å bli veganer, og likevel ikke bryr seg - som regel blir de bare sinte og provoserte? Det irriterer meg! Og ofte får jeg høre ting som: "hvordan kan du være så dømmende ovenfor kjøttetere, når du i flere år har spist kjøtt selv"? Da svarer jeg som så at de må ikke tro jeg er noe MINDRE dømmende ovenfor meg selv, og det faktum at jeg HAR spist kjøtt. Men jeg kan ikke endre fortiden, og det kommer heller ingenting godt ut av at jeg bruker tid på angre på ting jeg har gjort. Jeg kan kun gjøre en ting, og det er å se fremover - og å love meg selv å aldri innta noe animalsk igjen! Mer kan jeg ikke gjøre, jeg har ingen tidsmaskin.Jeg tenker ofte at hadde jeg kjent noen vegetarianere eller veganere mye tidligere (jeg kjenner kun en vegetarianer, en tidligere venninne av meg, som heller ikke var inspirerende på dette punktet), ville ting kanskje vært annerledes. Ikke minst om jeg hadde sett noen av videoene til Gary Yourofsky, som jeg dessverre oppdaget ETTER jeg ble veganer.Ok.Nå er ikke jeg Veganer,og jeg er nok kritisk/uforstående til en del av det.Dere skal jo ikke ha dyr til "kun"glede og nytelse,så hvordan forsvarer du å ha hund? Jeg er oppriktig interessert altså,for jeg forstår ikke.Er det ulike opofatninger blant dere?
Gjest Blomsterert Skrevet 18. desember 2015 #56 Skrevet 18. desember 2015 LivetsRose.Jeg leser ikke blogger.Uavhengig av hvem som skriver og hvorfor.Så må nesten ta spørsmålene her.
Gjest Skrevet 18. desember 2015 #57 Skrevet 18. desember 2015 Ok.Nå er ikke jeg Veganer,og jeg er nok kritisk/uforstående til en del av det.Dere skal jo ikke ha dyr til "kun"glede og nytelse,så hvordan forsvarer du å ha hund? Jeg er oppriktig interessert altså,for jeg forstår ikke.Er det ulike opofatninger blant dere? For det første ser jeg ikke på det som å ha hund i seg selv som noe galt, da hunder er avlet opp som husdyr. Det er lang lang tid tilbake fra da hunder ble tamme og dermed vanlig som husdyr. Hunder klarer seg ikke ute i naturen alene.Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gripe ann dette spørsmålet, fordi det på et vis provoserer meg. For det første var det ikke aktuelt når jeg ble veganer, å sette ut min da 2,5 måneder gamle valp i skogen for å dø! Unnskyld uttrykket, men jeg tror du skjønner hva jeg mener. Hunder klarer seg ikke på egenhånd! Det eneste jeg synes man som veganer burde tenke om når man skaffer seg dyr, er behovet dette kjæledyret har for kjøtt og animalske produkter. Flere hunder lever som veganere, og det går som regel helt fint. Når min lille frøken blir 1 år, og likevel skal over på nytt hundefor, skal jeg kjøpe vegansk hundemat til henne - et fullverdig alternativ, som jeg tror blir bra. Mange veganere gjør ikke om kosten til dyra, mens noen velger å tenke over hvor høyt kjøttforbruket til kjæledyra faktisk blir i løpet av et år, selv med en liten hund slik som jeg har.Det er forskjell på å ha dyr til "kun" glede og nytelse som du skriver, og det å utnytte dyr. Jeg utnytter ikke et dyr ved å ha en hund, da hun ikke hadde klart seg alene. Jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen med dette spørsmålet. Da jeg allerede hadde hund, var det ikke i mine tanker å avlive henne fordi jeg var veganer! Det gir ingen mening, og det ville vært en fæl handling både som hundeeier, veganer og menneske generelt. Jeg ville heller ikke droppet å gå til anskaffelse av hund, da jeg ikke ser noen grunn til å gjøre det. Jeg mistet hunden min Linus i slutten av mai, og fikk da Mira 5. juni( jeg ble veganer i begynnelsen av juli forresten). Hadde ikke jeg skaffet meg en ny hund etter det forferdelige tapet av Linus, hadde jeg ikke vært menneske den dag i dag!Jeg bor alene, og er såpass vant til å bo med et dyr, at det hadde blitt veldig tomt uten. Men for all del, det ville kanskje vært bedre om jeg fortsettet å skade meg selv fordi jeg var så ufattelig lei meg av sorg, at det ville ende med en innleggelse, og at det ikke på noe vis er sikkert at jeg ville ha blitt veganer 4. juli.Jeg vet jeg er ganske kvass nå, men jeg skjønner bare ikke hva du vil oppnå med dette spørsmålet eller hva du mener er "riktig". Jeg ville nå sagt du burde tenke på helt andre ting enn at jeg har hund, om du vil unngå utnyttelse av dyr.Ulike oppfatninger hos dere? Ja, det er det nok når det gjelder mye. Ingen veganer er like en annen, selvom vi har de samme "regler" og retningslinjer for vår livsstil.
Gjest Skrevet 18. desember 2015 #58 Skrevet 18. desember 2015 LivetsRose.Jeg leser ikke blogger.Uavhengig av hvem som skriver og hvorfor.Så må nesten ta spørsmålene her.Okei, jeg synes jeg har besvart deg godt nok, men å kopiere lange innlegg fra bloggen blir ikke aktuelt, disse linket jeg kun til - om du ville lese mer rundt valget mitt om å bli veganer. Helt valgfritt selvsagt
ajarRun Skrevet 18. desember 2015 #59 Skrevet 18. desember 2015 For det første ser jeg ikke på det som å ha hund i seg selv som noe galt, da hunder er avlet opp som husdyr. Det er lang lang tid tilbake fra da hunder ble tamme og dermed vanlig som husdyr. Hunder klarer seg ikke ute i naturen alene.Det er forskjell på å ha dyr til "kun" glede og nytelse som du skriver, og det å utnytte dyr. Jeg utnytter ikke et dyr ved å ha en hund, da hun ikke hadde klart seg alene. Jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen med dette spørsmålet. Da jeg allerede hadde hund, var det ikke i mine tanker å avlive henne fordi jeg var veganer! Det gir ingen mening, og det ville vært en fæl handling både som hundeeier, veganer og menneske generelt. Jeg ville heller ikke droppet å gå til anskaffelse av hund, da jeg ikke ser noen grunn til å gjøre det. Jeg mistet hunden min Linus i slutten av mai, og fikk da Mira 5. juni( jeg ble veganer i begynnelsen av juli forresten). Hadde ikke jeg skaffet meg en ny hund etter det forferdelige tapet av Linus, hadde jeg ikke vært menneske den dag i dag!Kyr, rotisserie-kyllinger, oppdrettslaks, tamgriser osv er avlet opp som matdyr. Det er varierende hvor lang tid siden de ble tamme, men noen av dem er laaangt tilbake, og ikke alle av dem klarer seg ute i naturen alene.Så jeg utnytter ikke en ku hvis jeg spiser den, fordi jeg mater den og gir den husly, og den klarer ikke seg selv alene? Den eneste kvalitative forskjellen er at jeg utnytter det for å få mat, mens du utnytter det for å få kjærlighet. Du trengte selvsagt ikke avlive hunden, du kunne solgt den, det ville redusert etterspørselen etter hunder og kunne hindret at et til dyr ble utnyttet.Hadde ikke jeg spist kjøtt hadde jeg ikke vært menneske i dag. 1
Gjest Blomsterert Skrevet 18. desember 2015 #60 Skrevet 18. desember 2015 For det første ser jeg ikke på det som å ha hund i seg selv som noe galt, da hunder er avlet opp som husdyr. Det er lang lang tid tilbake fra da hunder ble tamme og dermed vanlig som husdyr. Hunder klarer seg ikke ute i naturen alene.Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gripe ann dette spørsmålet, fordi det på et vis provoserer meg. For det første var det ikke aktuelt når jeg ble veganer, å sette ut min da 2,5 måneder gamle valp i skogen for å dø! Unnskyld uttrykket, men jeg tror du skjønner hva jeg mener. Hunder klarer seg ikke på egenhånd! Det eneste jeg synes man som veganer burde tenke om når man skaffer seg dyr, er behovet dette kjæledyret har for kjøtt og animalske produkter. Flere hunder lever som veganere, og det går som regel helt fint. Når min lille frøken blir 1 år, og likevel skal over på nytt hundefor, skal jeg kjøpe vegansk hundemat til henne - et fullverdig alternativ, som jeg tror blir bra. Mange veganere gjør ikke om kosten til dyra, mens noen velger å tenke over hvor høyt kjøttforbruket til kjæledyra faktisk blir i løpet av et år, selv med en liten hund slik som jeg har.Det er forskjell på å ha dyr til "kun" glede og nytelse som du skriver, og det å utnytte dyr. Jeg utnytter ikke et dyr ved å ha en hund, da hun ikke hadde klart seg alene. Jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen med dette spørsmålet. Da jeg allerede hadde hund, var det ikke i mine tanker å avlive henne fordi jeg var veganer! Det gir ingen mening, og det ville vært en fæl handling både som hundeeier, veganer og menneske generelt. Jeg ville heller ikke droppet å gå til anskaffelse av hund, da jeg ikke ser noen grunn til å gjøre det. Jeg mistet hunden min Linus i slutten av mai, og fikk da Mira 5. juni( jeg ble veganer i begynnelsen av juli forresten). Hadde ikke jeg skaffet meg en ny hund etter det forferdelige tapet av Linus, hadde jeg ikke vært menneske den dag i dag!Jeg bor alene, og er såpass vant til å bo med et dyr, at det hadde blitt veldig tomt uten. Men for all del, det ville kanskje vært bedre om jeg fortsettet å skade meg selv fordi jeg var så ufattelig lei meg av sorg, at det ville ende med en innleggelse, og at det ikke på noe vis er sikkert at jeg ville ha blitt veganer 4. juli.Jeg vet jeg er ganske kvass nå, men jeg skjønner bare ikke hva du vil oppnå med dette spørsmålet eller hva du mener er "riktig". Jeg ville nå sagt du burde tenke på helt andre ting enn at jeg har hund, om du vil unngå utnyttelse av dyr.Ulike oppfatninger hos dere? Ja, det er det nok når det gjelder mye. Ingen veganer er like en annen, selvom vi har de samme "regler" og retningslinjer for vår livsstil.Du er Veganer sier du,og jeg har ikke kjennskap til andre Veganere.Så derfor spør jeg deg.Nå var sauer husdyr lenge før hunder.Tror du andre husdyr ville klart seg i naturen? Det er en ganske rkstrem livsstil du proglamerer for,og jeg tenker at du må stå opp for det.Det er jo et valg som krever dyp og enorm kunnskap.Ikke tenk at jeg "angriper",jeg konfronterer.Syns du må takle det når du går så sterkt ut og dømmer andrevsom fks spiser kjøtt.Vi må jo alle regne med å bli konfrontert når vi heiser et flagg.Det er debatt og ingen trakkasering eller "drittslenging",for det er jeg sterkt i mot.
Fremhevede innlegg